Web Analytics Made Easy - Statcounter

چغندرقند یکی از محصولات استراتژیک در کشور به شمار می‌رود که هر سال در بخشی از اراضی کشاورزی استان خوزستان کشت می‌شود، اما این روز‌ها بدلیل مشکلاتی که گریبان چغندرکاران را گرفته، کام این قشر زحمتکش تلخ شده است.

به گزارش گروه استان‌های باشگاه خبرنگاران جوان از اهواز، استان خوزستان یکی از قطب‌های اصلی کشاورزی در کشور محسوب می‌شود که محصولات مختلفی از جمله سبزی و صیفی، حبوبات، گندم، جو، کلزا و محصول استراتژیکی نظیر چغندرقند در آن کشت می‌گردد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

امنیت غذایی کشور، یکی از سیاست‌های وزارت جهاد کشاورزی در راستای تحقق اقتصاد مقاومتی بوده که یکی از مولفه‌های مهم آن توسعه کشت پاییزه و حمایت از کشت چغندرقند است.

خوزستان، استانی پیشتاز در کشت محصول چغندر قند است که متاسفانه در سال‌های اخیر بدلیل وجود شرایط اقتصادی نامطلوب، خدشه بر پیکره کشت این محصول انداخته است.

 بدلیل غیرفعال شدن برخی کارخانه‌های بزرگ تولید قند و شکر در استان، چغندرکاران مجبورند محصول خود را به سایر استان‌های کشور ارسال کنند.

نکته لازم توجه این است که به دلایل مختلفی از جمله کمبود کامیون و استقبال نکردن رانندگان برای انتقال محصول به سایر استان‌ها به دلیل به صرفه نبودن هزینه‌های حمل، توزیع نشدن روغن و حتی نبود گازوئیل سبب ماندن و خراب شدن چغندر برداشتی شده است.

چغندرقند، چشم انتظار دست همت مسئولان

زارع کریمی، مسئول کارگروه کشت چغندر خوزستان و نائب رئیس نظام صنفی کشاورزی دزفول در گفت‌وگو با خبرنگار گروه استان‌های باشگاه خبرنگاران جوان از اهواز، گفت: چند روزی است که کار برداشت چغندرقند از اراضی این شهرستان آغاز شده، ولی بدلیل کمبود کامیون برای حمل، این محصول به سرعت درحال خراب شدن است.

وی افزود: به تمامی ارگان‌های مربوطه، وزیر جهاد کشاورزی، ریاست جهاد کشاورزی استان خوزستان، مدیریت چغندرکاران کشور، نمایندگان مجلس شورای اسلامی شهرستان شوش، دزفول و شوشتر نامه نگاری کرده ایم و حتی مراجعه حضوری هم انجام شده است که از هر طریقی کمک کنند، دست به دست هم بدهند، بسیج شوند و کامیون‌های حمل بار را تامین نمایند تا طی یکماه آینده چغندرقند برداشت شده بارگیری شود.

این مقام مسئول اظهار کرد: در حال حاضر دستوری به راه و ترابری‌های استان‌هایی از جمله اصفهان، همدان و کرمانشاه که با چغندرکاران برای خرید این محصول قرارداد دارند ابلاغ شده است که تعدادی کامیون و کمپرسی برای حمل بار به کارخانه‌های مذکور اعزام نمایند تا کرایه به حداقل برسد، چراکه کرایه حمل بار ۱۵۰ هزار تومان است، این در حالی است که قیمت چغندر ۳۰۰ هزار تومان است که با این شرایط نیمی از فروش ناخالص محصول صرف کرایه حمل می‌شود که اصلا صرفه اقتصادی ندارد.

مسئول کارگروه کشت چغندر خوزستان اذعان داشت: اگر تعداد کامیون‌ها بیش‌تر شود، سرعت بارگیری بیش‌تر خواهد شد و میزان ضرر و زیان کشاورزان کاهش خواهد یافت.

افزایش کرایه و کمبود سوخت، معضل هر ساله کشاورزان زمان برداشت محصول

علی شیرزاد،کشاورز اهل شهرستان شوش در گفت‌وگو با خبرنگار گروه استان‌های باشگاه خبرنگاران جوان از اهواز، گفت: هزینه‌های کاشت تا برداشت و کرایه حمل بسیار زیاد است و در حال حاضر که محصول برداشت شده و روی زمین مانده است.

وی افزود: درحال حاضر ما مانده ایم و محصولی که درحال برداشت است و گرمایی که هر روز بیشتر می‌شود و فرصتی که نداریم. بعد از برداشت فقط ۴۸ ساعت فرصت داریم تا بارگیری شود، پس از این مدت زمان، محصول خراب و فاسد می‌شود.

شیرزاد بیان کرد: سال گذشته هم کشت محصول را انجام دادیم، ولی بازهم همین مشکلات را داشتیم و متاسفانه زمان برداشت محصولات کرایه افزایش پیدا می‌کنند، گازوئیل کمیاب می‌شود و رانندگان مجبورند سوخت آزاد خریداری نمایند و صرفه اقتصادی ندارد تا محصول ما را تا کارخانه حمل کنند.

این کشاورز اظهار داشت: از مسئولان مربوطه خواستار رسیدگی به مشکلات ما هستیم تا خسارت کمتری بر ما تحمیل شود.

یکی از کامیونداران در گفت‌وگو با خبرنگار گروه استان‌های باشگاه خبرنگاران جوان از اهواز، گفت: حمل بار به کارخانه‌های مقصد صرفه اقتصادی برای رانندگان ندارد، چراکه گازوئیل کم است، قیمت روغن دو برابر شده و علیرغم حواله‌ای شدن لاستیک و روغن، باز هم برای تهیه آن‌ها مشکل داریم. درحال حاضر بخاطر جلوگیری از خسارت دیدن کشاورز و بارگیری محصول آمده ایم تا چغندر برداشت شده بیش از این دچار خسارت و فساد نشود.

وی تصریح کرد: بسیاری از کامیونداران بخاطر تسهیلاتی که از سوی اداره راهداری و حمل و نقل جاده‌ای به آن‌ها تعلق می‌گیرد، بارگیری‌های بندرامام خمینی (ره)، بندرعباس و بندر چابهار را انجام می‌دهند.

این کامیوندار اظهار داشت: اسفندماه سال گذشته، دولت اعلام کرد کامیوندارانی که در مسیر بنادر مذکور تردد می‌کنند و ۱۰ بارنامه تحویل دهند، یک جفت لاستیک به آن‌ها تعلق می‌گیرد، این درحالی است که به رانندگان سایر مسیر‌ها هیچ تسهیلاتی ارائه نمی‌شود.

وی تصریح کرد: بسیاری از کامیونداران بخاطر تسهیلاتی که از سوی اداره راهداری و حمل و نقل جاده‌ای به آن‌ها تعلق می‌گیرد، بارگیری‌های بندرامام خمینی (ره)، بندرعباس و بندر چابهار را انجام می‌دهند.

ایران، کشور برتر دنیا در کشت پاییزه چغندرقند

ابوذر دیناروند، کارشناس کشاورزی و چغندرکار نمونه شهرستان شوش در گفت‌وگو با خبرنگار گروه استان‌های باشگاه خبرنگاران جوان از اهواز، با اشاره به اینکه کشور ایران جز ۱۲ کشور دنیا در کشت پاییزه چغندر قند به شمار می‌رود گفت: در کشور ما این محصول به ۲ صورت  کشت می‌شود، یکی کشت پاییزه است که در استان خوزستان صورت می‌گیرد و در سایر استان‌های کشور کشت بهاره آن را انجام می‌دهند.

وی تصریح کرد: ۹۵ درصد کشت پاییزه کشور در استان خوزستان انجام می‌شود که تولید آن در هر مترمکعب آب در کشت پاییزه حدود یکهزار و ۶۰۰ گرم شکر و در کشت بهاره آن بصورت تقریبی نصف یا کمتر از این میزان شکر به دست می‌دهد.

رسیدن به چشم انداز ۱۴۰۴ ، در گرو توجه و حمایت مسئولان و وزارت جهاد کشاورزی

دیناروند افزود: بخاطر بحث آب، می‌طلبد که مسئولان کشت پاییزه را گسترش دهند، ضمن اینکه مقرر شده تا سال ۱۴۰۴، وزارت جهاد کشاورزی به منظور تامین و خودکفایی در تولید شکر، کشت چغندرقند را تا ۸۰ هزار هکتار توسعه دهد.

این کارشناس کشاورزی در زمینه تولید شکر از نیشکر و چغندرقند اذعان داشت: نیشکر در هر مترمکعب آب، حدود ۲۵۰ تا ۳۰۰ گرم شکر تولید می‌کند، این در حالی است که در کشت پاییزه چغندرقند در هر مترمکعب آب، حدود یکهزار و ۶۰۰ گرم شکر تولید می‌شود که همین موضوع گویای تمامی اهمیت کشت و تولید این محصول است و توجه مسئولان به این محصول لازمه توسعه و خودکفایی است.

برای پیگیری مشکلات کشاورزان و کامیونداران با مسئولان مرتبط با این امر گفتگو کردیم که در ادامه می‌خوانیم.

توسعه کشت چغندرقند، گامی به سوی خودکفایی

عبدالرحیم رحیمی نیا، رییس انجمن صنفی کشاورزان شوش در گفت‌وگو با خبرنگار گروه استان‌های باشگاه خبرنگاران جوان از اهواز، گفت: چغندرقند به عنوان یک محصول استراتژیک است که توسعه آن در راستای خودکفایی تولید شکر برای کشور، ضرورت دارد.

وی افزود: از سال ۹۲، در مرحله جدید، با حضور کارخانه‌هایی در سایر استان‌های کشور و عقد قرارداد با کشاورزان استان خوزستان به خصوص شهر‌های شمال استان، کشت چغندرقند احیا شد.

رحیمی نیا بیان داشت: باتوجه به اینکه کارخانه‌های استان متاسفانه چندسالی فعالیت نداشتند، و ضرورت داشت کشت چغندرقند با توجه به مسائل علمی، زراعی، خودکفایی و ... از سرگرفته شود و در تناوب زراعی قرار گیرد، کشت آن از سال ۹۲ با حدود ۲ هزار هکتار آغاز شد و در سال گذشته به حدود ۱۲ هزار هکتار هم رسید.

 

رییس انجمن صنفی کشاورزان شوش اظهار داشت: براساس تورم و مسائل مرتبط، کامیونداران برای حمل بار، کرایه کامل و حقیقی را مطالبه می‌کنند که این مسئله باعث می‌شود که برای کشاورز صرفه اقتصادی نداشته باشد که بخواهد تولید خود با دسترنج حدود یکسال شامل؛ صرف هزینه‌های حدود ۲۵۰ میلیون ریال برای کشت محصول، بجز هزینه‌های برداشت و حمل، را به کارخانه‌های دیگر در سایر استان‌ها ارسال کند، چرا که نه تنها سودی عاید وی نمی‌شود، بلکه متضرر هم خواهد شد.

قیمت تضمینی محصولات کشاورزی باید واقعی باشد

وی راه حل رفع این مشکلات را اینگونه تشریح کرد: لازم است قیمت تضمینی محصولات کشاورزی واقعی باشد و حداقل تورمی که دولت برای آن قائل است را به قیمت‌ها اضافه کند و مسائل واقعی تورم را درنظر بگیرد، ضمن اینکه از ناوگان‌های حمل و نقل دولتی، سازمان ها، ارگان‌ها و... استفاده کنند تا چغندرقند تولید شده کشاورزان خوزستانی روی زمین نماند و از بین نرود.

عبدالرحیم رحیمی نیا بیان کرد: نکته مهمی که باید به آن توجه کرد این است که، چغندرقند که در عین حال یک کالای استراتژیک به شمار می‌رود، سرعت فسادپذیری بالایی بخصوص در گرما دارد و باتوجه به اینکه از یک سو گرما در استان آغاز شده و از سویی دیگر گرمای بیش از حد را پیش داریم، در نتیجه از چغندرقند تولید شده استفاده‌ای نخواهد شد، چراکه هم به ضرر کشاورز است و هم این محصول که بعد قرار گرفتن در معرض نور خورشید فاسد و پژمرده می‌شود استحصال شکر در کارخانه بخوبی از آن صورت نمی‌گیرد و در نتیجه به بخش صنعت هم ضرر وارد می‌کند.

افق ترسیمی مقام معظم رهبری، رسیدن به کشت ۸۰ هزار هکتاری در سال ۱۴۰۴

وی اذعان داشت: در درازمدت با توجه به افق ترسیمی و ابلاغیه مقام معظم رهبری  که قرار است در سال ۱۴۰۴ به کشت ۸۰ هزار هکتاری چغندرقند در استان خوزستان برسیم، برنامه ریزی باید در راستای حدود ۷۰ هزار تن ظرفیت کارخانه‌ای باشد که بتوانیم این کشت استراتژیک را توسعه دهیم.

رحیمی نیا اظهار کرد: درحال حاضر که از کارخانه‌های استان‌های کشور استفاده می‌کنیم، لازم است وقتی برنامه ریزی برای یک کشت انجام می‌شود، برنامه ریزی برای حمل آن هم داشته باشیم، یا یارانه مناسب حمل پرداخت شود یا از ناوگان حمل و نقل دولتی برای حمل محصول تا کارخانه استفاده شود تا بتوانیم این فعالیت را با موفقیت ادامه دهیم، ضمن اینکه تولید ملی کشور متضرر نشود و معیشت کشاورز تامین شود.

رییس انجمن صنفی کشاورزان شوش در ادامه افزود: باید برداشت چغندرقند از یکم اردیبهشت ماه آغاز می شد که بدلیل مسائل مختلف از جمله؛ مسائل اقلیمی و کمبود کامیون برای حمل، برداشت به تاخیر افتاد و کارخانه‌های از ۱۶ اردیبهشت با ظرفیت بسیار کم برداشت خود را آغاز کردند.

به گفته این مقام مسئول، طی هفته گذشته، بدلیل افزایش کرایه‌های حمل، وضعیت انتقال چغندر به کارخانه‌ها بهبود یافت، اما اگر این وضعیت ادامه پیدا کند، قطعا برداشت این محصول تا اواخر تیرماه و مردادماه به طول می‌انجامد که در این تاریخ عملا چغندرقندی وجود نخواهد داشت و از بین خواهد رفت.

فقط ۸۶۹ کامیون بارگیری حمل چغندرقند را انجام می‌دهند

رحیمی نیا درخصوص راهکار جلوگیری از این اتفاق گفت: درحال حاضر حدود ۲ هزار و ۵۰۰ دستگاه کامیون نیاز داریم که حدود یکهزار و ۲۵۰ تا یکهزار و ۳۰۰ کامیون برای حمل محصول به مقصد زیربار باشد تا بتوانیم از فاسد شدن آن جلوگیری نماییم، این درحالی است که در حال حاضر و تا روز دهم برداشت، توانستیم فقط ۸۶۹ دستگاه کامیون را بارگیری کنیم، درحالیکه این تعداد از حداقل یکهزار و ۳۰۰ دستگاه کامیون هم کمتر است.

انجمن صنفی کشاورزان شوش مسئول تامین امکانات بارگیری و حمل نیست

وی در پاسخ به این سوال که مسئول تامین کامیون حمل بار با کدام سازمان یا ارگان است، اظهار داشت: بنده بعنوان رییس انجمن صنفی کشاورزان شوش، حامی و مدافع حقوق کشاورزان و پیگیر مشکلات و احقاق حقوق آن‌ها هستم، ولی سازمانی نیستیم که امکانات یا ناوگانی را برای حمل محصولات آن‌ها تامین کنیم.

عبدالرحیم رحیمی نیا تصریح کرد: براساس قرارداد فی مابین کارخانه قند و کشاورز، مقرر شده بود کارخانه‌های میزبان، کامیون حمل بار را تامین کرده و قرارداد حمل با پیمانکاران حمل منعقد نمایند، البته کرایه بین کارخانه مقصد و کشاورز تقسیم شود، ولی متاسفانه کارخانه‌ها قرارداد‌ها را تغییر داده و بطور کلی تامین کامیون و پرداخت کرایه را بر عهده کشاورزان گذاشته اند، که این امر سبب شده امسال در مقایسه با سال‌های گذشته حدود یکهزار هکتار کاهش کشت داشته باشیم.

پیش بینی کاهش کشت چغندرقند در سال آینده

وی اذعان داشت: با شرایطی که درحال حاضر شاهد آن هستیم، پیش بینی می‌شود در سال آینده سطح زیر کشت محصول چغندرقند به یک سوم کشت کنونی برسد.

رییس انجمن صنفی کشاورزان شوش با اشاره به اینکه استانداری و سازمان جهاد کشاورزی پیگیر این مسئله هستند، بیان کرد: استاندار خوزستان با ارسال نامه به استانداری‌های کارخانه‌های میزبان، درخواست همکاری و ارسال کامیون کرده است، ولی بجای ارسال ۲۵۰ دستگاه کامیون، فقط ۳۰ دستگاه وارد خوزستان شد و اقدام به حمل محصول کردند.

رحیمی نیا تاکید کرد: کشاورز قادر به پرداخت هزینه کرایه حمل نیست، مگر اینکه قیمت محصول واقعی باتوجه به شرایط اقتصادی کشور، قیمت نهاده‌های دخیل در تولید چغندرقند و تورم موجود در کشور، واقعی باشد.

به گفته این مقام مسئول، نرخ حمل بار را کامیونداران تعیین می‌کنند و کسی بر این مسئله نظارت ندارد و نرخ ثابتی وجود ندارد، این در حالی است که در سال گذشته مصوباتی انجام شد، ولی عملا هیچگونه نظارتی بر این مسئله نیست، ضمن اینکه کامیونداران از نداشتن لاستیک مناسب، توزیع نشدن روغن و از مهمتر نداشتن گازوئیل برای حرکت دادن کامیون ندارند، گلایه‌مند هستند.

وی گفت: مسئول تامین مایحتاج و تعیین نرخ حمل بار کامیونداران، وزارت راه و ترابری استان است.

رییس انجمن صنفی کشاورزان شوش بر لزوم برنامه ریزی برای تامین کامیون حمل بار در زمان برداشت محصولات استراتژیک از جمله؛ چغندرقند و گندم و جلوگیری از تحمیل ضرر و زیان به کشاورزان و اقتصاد استان و کشور تاکید نمود.

۸ کارخانه تولید قند و شکر در خوزستان فعال هستند

علیرضا ملک زاده، مدیر جهاد کشاورزی شهرستان شوش درخصوص مشکلات متعدد چغندرکاران استان در گفت‌وگو با خبرنگار گروه استان‌های باشگاه خبرنگاران جوان از اهواز، بیان داشت: بیش از یک ماه است که جلسات متعددی با سازمان جهاد کشاورزی استان خوزستان، شرکت‌های حمل و نقل، اداره راهداری، برگزار می‌شود.

وی با بیان اینکه ۸ کارخانه در خوزستان، فعال است، افزود: چغندر قند تولید شده در سایر استان‌های کشور را به کارخانه‌های موجود در استان حمل می‌کنند.

ملک زاده درخصوص انجام هماهنگی‌هایی در این زمینه تصریح کرد: ضمن سرعت بخشیدن به حمل بار، افزایش قیمت ها، سازمان جهاد کشاورزی شهرستان شوش در حال پیگیری است که وزارت جهاد کشاورزی بخشی از هزینه‌های مذکور را تقبل کند.

انتقال چغندرقند به کارخانه ها، اولویت اول جهاد کشاورزی شوش

مدیر جهاد کشاورزی شوش، اولویت اول این اداره را انتقال محصول چغندرقند به کارخانه‌های مربوطه عنوان کرد و اذعان داشت: درخصوص کرایه کامیون‌ها هم درحال پیگیری از طریق وزارت جهاد کشاورزی هستیم تا این وزارتخانه، بخشی از کرایه حمل را بر عهده بگیرد.

این مقام مسئول اظهار کرد: هم اکنون، شرکت‌های حمل و نقل و باربری که طرف قرارداد کارخانه‌های تولید قند هستند، حمل بار به کارخانه‌های میزبان را انجام می‌دهند و روند انتقال محصولات رو به بهبودی است.

علیرضا ملک زاده در ادامه گفت: با توجه به هماهنگی‌های مذکور، برنامه ریزی‌ها انجام شده تا به نابودی چغندرقند ختم نشود.

وی بیان کرد: همچنین هماهنگی‌هایی برای اعطا امتیازاتی به رانندگانی که چغندرقند را به کارخانه‌های سایر استان‌ها حمل می‌کنند با هدف کاهش و رفع مشکلات چغندرکاران درحال انجام است.


هر ساله در شمال استان خوزستان، ۸۰۰ هزار تن چغندرقند کشت می‌شود که تا اواخر اردیبهشت ماه، ۵۰ درصد آن برداشت می‌گردد. اما امسال بدلیل مشکل حمل و نقل به کارخانه‌ها در سایر نقاط کشور، فقط ۱۰۰ هزارتن از این محصول برداشت شده است. در صورتی که اگر به این مشکل رسیدگی و محصول برداشتی به موقع برای تولید شکر و قند بارگیری نشود، خسارات زیادی بر کشاورزان استان وارد خواهد شد.

چغندرکارانی که با هزاران امید اقدام به کشت محصول کرده اند و با مشقت‌های فراوان حتی در برابر سیل ویرانگر فروردین ماه از آن مراقبت کرده تا به ثمر برسد، روا نیست که مرگ تدریجی دسترنج خود را نظاره گر باشند. خواسته آن‌ها از مسئولان مربوطه همکاری و همیاری برای حمل آن و جلوگیری از وارد شدن خسارت به محصول است.


گزارش از ملیحه گریزی نسب

انتهای پیام/

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: محصولات کشاورزی اخبار اقتصادی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۱۷۹۸۳۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

کشت قراردادی مهم‌ترین ابزار برای اجرای الگوی کشت

توسعه کشت قراردادی در بخش کشاورزی به عنوان یکی از طرح‌های مهم در دولت سیزدهم مورد توجه قرار گرفت که براین اساس مطابق توافق بین خریدار و کشاورز و تعیین شرایط تولید و بازاریابی محصول کشت قراردادی مبتنی بر تولید انجام می‌شود.

بنابر اعلام وزارت جهاد در سال زراعی ۱۴۰۳_۱۴۰۲ در سطح ۳ میلیون و ۲۵۰ هزارهکتار کشت قراردادی محصولاتی نظیری همچون گندم، برنج، جو و دانه های روغنی صورت گرفته که ۲ میلیون هکتار آن مربوط به گندم و مابقی دیگر محصولات است.

کشت قراردادی مهمترین ابزار برای اجرایی کردن الگوی کشت است که امیدواریم اعتبارات و زیرساخت های لازم فراهم شود تا خودکفایی محصولات اساسی تحقق یابد.

بنابر آمار سالانه ۱۴ تا ۱۶ میلیارد دلار به واردات کالاهای اساسی اختصاص می یابد که براین اساس ۲۰ درصد ارز به واردات محصولات اساسی اختصاص می یابد که با توسعه کشت قراردادی و تخصیص ۵۰ درصد این میزان اعتبار، خودکفایی ۵ محصول اساسی تحقق می یابد.

خودکفایی محصولات اساسی با کشت قراردادی تحقق می یابد

قاسم پیشه ور رئیس اتاق اصناف کشاورزی گفت: در سطح ملی معاون اول رئیس جمهور و در سطح استان، استانداران به عنوان مدیران اصلی الگوی کشت و کشت قراردادی هستند.

به گفته او، وزارت جهاد اعلام کرد که اجرای مصوبه الگوی کشت و کشت قراردادی فراقوه ای است به طوریکه تمامی نهاده ها باید پای کار بیایند و زیرساخت های لازم را برای اجرای کشت قراردادی فراهم کنند.

پیشه ور لازمه تحقق کشت قراردادی را پرداخت مابه التفاوت کشت محصولات استراتژیک‌ با آب بر اعلام کرد و افزود: کشاورزان در کشت محصولات منافع خود را در نظر می گیرند، لذا برای تحقق خودکفایی محصولات استراتژیک باید مابه التفاوت پرداخت شود.

رئیس اتاق اصناف کشاورزی ادامه داد: در اجرای کشت قراردادی، نهاده های مورد نیاز کشاورزان از جمله سم، کود، بذر و سایر نهاده های مورد نیاز کشاورزان باید تامین شود و در مقابل کشاورزان پس از برداشت، محصول خود را تحویل دولت یا بنگاه های اقتصادی دهند که متاسفانه محقق نشد.

به گفته او، با توجه به فراهم نبودن زیرساخت های لازم پیش بینی می شود که همانند سنوات قبل الگوی کشت یا کشت قراردادی اجرا نشود تا تولید دچار آسیب نشود.

پیشه ور با بیان اینکه سالانه ارز قابل توجهی به واردات اختصاص می یابد، گفت: اگر ۵۰ درصد رقم واردات به زیرساخت های مکانیزاسیون، نهاده های کشاورزی و خرید توافقی تخصیص یابد، طی یک برنامه ۵ ساله خودکفایی محقق می شود.

 ضرورت کشت قراردادی قبل از آغاز سال زراعی 

عطااللّه هاشمی عضو شورای هماهنگی تشکل های بخش کشاورزی گفت: بنابر برنامه ۳ تا ۴ سال اخیر باید کل کشت گندم بصورت قراردادی اجرا می شد که متاسفانه این امر محقق نشد.

به گفته او، برای اجرای کشت قراردادی از ۴ تا ۵ ماه قبل از آغاز سال زراعی باید با کشاورزان قرارداد منعقد شود تا کشاورزان نسبت به تامین نهاده و خرید محصول در زمان برداشت اطمینان خاطر داشته باشند.

هاشمی با بیان اینکه تعهدات کشت قراردادی برعهده دولت است، افزود: طی سال های اخیر کشت قراردادی در زمانیکه یک سوم یا یک چهارم کشت انجام شده، تحقق می یابد.

عضو شورای هماهنگی تشکل های بخش کشاورزی ادامه داد: اگر برنامه ریزی و تعهدات دولت و سازمان و برنامه و بودجه به موقع عملیاتی شود، اجرای کشت قراردادی موفق خواهد بود.

او از افزایش کشت قراردادی محصولات استراتژیک نسبت به سنوات گذشته خبر داد و گفت: برای اجرای کشت قراردادی، حداقل یک ماه قبل از آغاز فصل کشت دولت باید تکلیف خود را بدانند و قرارداد در دستشان باشد.

هاشمی با بیان اینکه اجرای مصوبه الگوی کشت سالانه حداقل ۴۰ تا ۵۰ همت اعتبار نیاز دارد، گفت: مصوبه الگوی کشت و کشت قراردادی سند ملی و راهبردی برای رسیدن به خودکفایی محصولات اساسی و افزایش راندمان تولید است، اما تا زمانیکه برنامه بلندمدت نداشته باشیم، به جایی نمی رسیم.

بنابر سیاست وزارت جهاد و تاکید برنامه هفتم بر خودکفایی ۱۰۰ درصدی ۵ محصول اساسی و خوداتکایی دیگر محصولات، مصوبه الگوی کشت و کشت قراردادی باید اجرا شود تا خروج ارز از کشور کاهش یابد.

باشگاه خبرنگاران جوان اقتصادی صنعت ، تجارت و کشاورزی

دیگر خبرها

  • کشت قراردادی مهم‌ترین ابزار برای اجرای الگوی کشت
  • آغاز برداشت چغندرقند از مزارع دزفول
  • برداشت چغندر قند در دزفول
  • پیچیده شدن عطر خوش گل‌های محمدی در خراسان جنوبی + فیلم
  • تحریم فرصتی برای رسیدن به خودکفایی
  • بارندگی‌ شدید موجب توقف برداشت مقطعی پیاز شد
  • حدود ۶۰ هزار تن چغندرقند از مزارع خوزستان برداشت شد
  • برداشت ۱۶ هزار تن سیر در طارم
  • همت بلندی که ۱۶۰ بومی را صاحب شغل کرد
  • تولید ۱۷ درصد کلزای خراسان رضوی در مشهد