Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاری آریا- اظهارات جنگ طلبانه ترامپ و بیانیه مشترک آمریکا، انگلیس، امارات و سعودی علیه ایران از تشدید تنش ها در خلیج فارس حکایت دارد.
به گزارش سرویس بین الملل خبرگزاری آریا، دونالد ترامپ روز دوشنبه تحریم‌های جدیدی را بر ضد مقامات بلندپایه ایران اعلام کرد و در همین حال گفت: برای حمله به ایران نیازی به دریافت تأیید کنگره ندارد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


دونالد ترامپ رئیس‌جمهور آمریکا در مصاحبه با روزنامه هیل درباره مسائل مرتبط با ایران و کنگره گفت: «واقعاً دوست دارم آن‌ها (اعضای کنگره) را در کنار خودم داشته باشم -- آن‌ها ایده‌هایی دارند و باهوش هستند و افکاری دارند. در واقع چند روز پیش که با اعضای کنگره جلسه داشتم از آن‌ها چندین نکته را آموختم. دوست دارم آن‌ها را در جریان امور قرار دهم، اما به طور قانونی مجبور به این کار نیستم.»
این در حالی است که موضوع اختیار ترامپ در حوزه حمله احتمالی به ایران در روزهای اخیر در کنگره آمریکا مورد بحث و نقد قرار گرفته است. عده‌ای از اعضای کنگره معتقدند ترامپ می‌تواند بدون دریافت تأیید سنا و مجلس نمایندگان علیه ایران دست به اقدام نظامی بزند. اما گروهی دیگر معتقدند این امر نیاز به تأیید کنگره دارد.

بیانیه مشترک آمریکا، انگلیس، امارات و سعودی علیه ایران
چهار کشور آمریکا، انگلیس، عربستان سعودی و امارات متحده عربی در بیانیه‌ای مشترک از یک سو ایران را به تهدید ثبات منطقه متهم کردند و از سوی دیگر خواستار راه‌حل دیپلماتیک برای کاهش تنش‌ها شدند.
چهار کشور آمریکا، انگلستان، امارات عربی متحده و عربستان سعودی در بیانیه‌ای مشترک، از ایران خواستند تا به آنچه تهدید ثبات منطقه‌ای خوانده شده، پایان دهد.
در این بیانیه ضد ایرانی که روز دوشنبه صادر شد، چهار کشور خواستار راه‌حل دیپلماتیک برای کاهش تنش‌های منطقه‌ای شده‌اند.
این بیانیه در شرایطی صادر می‌شود که مایک پامپئو، وزیر امور خارجه آمریکا روز دوشنبه سفر خود را به عربستان سعودی و امارات عربی متحده آغاز کرد.
در بیانیه فوق‌الذکر، همچنین از ادامه حملات یمن به عربستان سعودی به‌وسیله آنچه موشک‌ها و پهپادهای ایرانی خوانده شده، ابراز نگرانی شده است. محکوم کردن حمله به فرودگاه ابها در 12 ژوئن سال جاری میلادی نیز یکی دیگر از دغدغه‌های این بیانیه است.
از جمله نکات این بیانیه، نسبت دادن صریح حوادث بندر فجریه و دریای عمان به ایران است.

شورای امنیت خواستار خویشتنداری کشورهای منطقه شد
شورای امنیت سازمان ملل حمله اخیر به نفتکش‌ها در دریای عمان را تهدیدی جدی برای امنیت منطقه خواند و آن را محکوم کرد.
به گزارش الجزیره، شورای امنیت سازمان ملل دوشنبه شب با صدور بیانیه ای حادثه حمله به نفتکش‌ها در دریای عمان را محکوم کرد.
شورای امنیت تاکید کرد که این حمله تهدیدی جدی برای امنیت منطقه به شمار می رود.
شورای امنیت در نشستی خبری کشورهای منطقه را به خویشتنداری دعوت کرد و خواستار اتخاذ تدابیری برای کاهش تنش شد.
در این بیانیه از کشورهای منطقه خلیج فارس خواسته شده که به اختلافات با گفتگو و به روش مسالمت آمیز پایان دهند.

رایزنی ماکرون با ترامپ درخصوص آخرین تحولات منطقه
رئیس جمهور فرانسه از تلا‌ش‌های صلح آمیز برای حل تنش‌های موجود در «غرب آسیا» خبر داد.
رئیس جمهور فرانسه که در ژاپن به سرمی‌برد، از تلاش‌ها برای یافتن راه حل مسالمت آمیز در قبال تحولات منطقه خبر داد.
به نوشته وبگاه «رادیو بین‌‌المللی فرانسه» «امانوئل ماکرون» رئیس جمهور فرانسه که برای شرکت در نشست جی -20 در اوزاکای ژاپن حضور دارد، گفت : «هنگام گفتوگو با همتای آمریکایی خود در نشست جی -20 از او می‌خواهد به هدف تضمین امنیت عمومی منطقه‌ای راه حل سازنده‌ای بیابد.»
رئیس جمهور فرانسه جمعه گذشته نیز گفت که باید تنش‌ها با ایران کاهش یابد. وی که پس از نشست سران اتحادیه اروپا در «بروکسل» صحبت می‌کرد، اظهار داشت: «باید تنش‌ها با ایران کاهش یافته و تماس‌هایی برای تحقق این هدف در حال انجام است.»

ابراز نگرانی شدید بان کی مون از افزایش تنش‌ها در خلیج‌ فارس
دبیر کل سابق سازمان ملل متحد ضمن ابراز نگرانی شدید از افزایش تنش‌ها در خلیج‌ فارس تصریح کرد: این تحولات بیانگر فقدان یک چارچوب مؤثر برای امنیت خاورمیانه و نتیجه تصمیم احمقانه آمریکا در خروج از برجام است.
«بان کی مون» که اکنون سمت معاونت گروه بین‌المللی «الدرز» را بر عهده دارد، همچنین عنوان کرد: اقدامات ضد ایرانی آمریکا نه تنها موجب تضعیف ثبات در منطقه، بلکه پیام اشتباهی را به مذاکرات در حال انجام بر سر مساله هسته‌ای کره‌شمالی ارسال می‌کند.
گروه بین‌المللی «الدرز» که مقر آن در انگلیس قرار است، نهادی متشکل از شخصیت‌های بلندپایه بین‌المللی است که در راستای برقراری صلح، حمایت از حقوق بشر و مقابله با سرکوبگری فعالیت می‌کند.
در بیانیه این سازمان بین‌المللی که همزمان با افزایش تنش‌ها در منطقه صادر شده است، از تمام طرف‌ها خواسته تا از اقدام و سخنی که تنش‌ها در منطقه خلیج‌فارس را شعله‌ور می‌کند پرهیز کنند.
در این بیانیه ضمن اعلام وفاداری به برجام، از پایبندی ایران به این توافق به رغم خروج یکجانبه آمریکا تمجید شده است.
«الدرز» در این بیانیه تصریح کرده است: ادامه پایبندی سایر اعضا به برجام هم سبب شده است تا از طریق دیپلماسی بتوانند اختلافات خود با ایران را موردبررسی قرار دهند.
این بیانیه درعین‌حال اقدامات آمریکا برای تشدید تحریم‌های اقتصادی و محدود کردن توان ایران برای فروش نفت را مورد انتقاد قرار داد و از آن به عنوان اقدامی مغایر توسعه ثبات در منطقه یاد کرده است.
رئیس گروه الدرز گفت: برجام یک پیروزی موفقیت‌آمیز در عرصه دیپلماسی چندجانبه بود که باید به عنوان سنگ بنا دیپلماسی بیشتر با ایران و عدم اشاعه تسلیحات هسته‌ای در سایر کشورها مورد استفاده قرار گیرد، نه اینکه برای مقاصد یک‌جانبه از بین برود.
"ماری موریسون" افزود: رئیس‌جمهوری و وزیر امور خارجه ایران تاکنون شکیبایی قابل‌ستایشی را از خود نشان داده است و ایران باید به همین مسیر ادامه دهد.

ظریف: «تیم ب» تشنه جنگ است
وزیر امور خارجه ایران در پیامی در توئیتر نوشت که کاملا آشکار است که «تیم ب» نگران منافع آمریکا نبوده و تشنه جنگ است.
«محمدجواد ظریف» وزیر امور خارجه ایران دوشنبه شب در پیامی در توئیتر به سخنان ترامپ درباره حضور نظامی آمریکا در خلیج فارس اشاره کرد.
وی در این پیام توئیتری نوشت: " دونالد ترامپ صد در صد درست می‌گوید که ارتش ایالات متحده هیچ ربطی به خلیج فارس ندارد. خارج کردن نیروهایش ( از خلیج فارس ) کاملا در راستای منافع ایالات متحده و جهان است. ولی اکنون روشن است که "تیم ب" نگران منافع ایالات متحده نیست؛ آنها از دیپلماسی بیزار و تشنه جنگ هستند."


منبع: خبرگزاری آریا

کلیدواژه: ظریف ترامپ

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۱۸۲۴۰۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تأمین مالی  ۲ میلیارد دلاری  برای انتقال آب خلیج فارس و دریای عمان

رضا محمدی ‏گفت: این صندوق در ‏جهت توسعه زیرساخت‌های صنایع کشور و توسعه روزافزون ایران اهداف و پروژه‌های بزرگی را برای خود برنامه‌ریزی کرده است؛ ‏یکی از این پروژه‌ها، شیرین‌سازی و ‏انتقال آب از خلیج فارس به استان‌های فارس و اصفهان و از دریای عمان به استان‌های سیستان بلوچستان، خراسان رضوی و جنوبی است که یکی از ابر پروژه‌های کشور در ‏حوزه آب ‏محسوب می‌شود.

به گزارش صدای ایران از ایرنا،وی با بیان اینکه این پروژه با هدف تأمین پایدار آب در جهت مصارف صنایع بزرگ و کوچک و ‏همچنین شرب در کشور هدف ‏گذاری و برنامه ریزی شده است، یادآورشد: به منظور رفع مشکلات آبی ‏صنایع در استان‌های فارس و سیستان و بلوچستان به زودی ۲ مگا ‏پروژه شیرین‌سازی و انتقال آب دریا ‏از خلیج فارس و دریای عمان با تأمین مالی صندوق توسعه ملی شروع به فعالیت خواهد کرد.

محمدی با اشاره به رسالت صندوق توسعه ملی در انجام این مهم افزود: برای انجام این پروژه، تأمین ‏مالی حدود ۲ میلیارد دلاری از ‏طرف صندوق توسعه ملی در نظر گرفته شده است.

وی تصریح کرد: طرح‌های انتقال آب خلیج فارس به فلات مرکزی ایران از وعده‌های ‏رئیس جمهور در ابتدای فعالیت بود‎؛ لذا صندوق توسعه ملی برای به ثمر رسیدن این ‏وعده برای آینده‌ی روشن‌تر این سرزمین اقدام خواهد نمود‎. ‏

دیگر خبرها

  • تشدید حملات مقاومت عراق به اهداف صهیونیستی همزمان با حمله به رفح
  • تایید حمله به رفح توسط اسرائیل؛ تخلیه ساکنان و تشدید بمباران‌ها
  • ناگفته‌هایی درباره سهم کشورمان از یک میدان گازی در شمال خلیج‌فارس
  • تأمین مالی  ۲ میلیارد دلاری  برای انتقال آب خلیج فارس و دریای عمان
  • بندر شهید بهشتی ـ چابهار
  • حمایت مجلس یمن از تشدید مبارزات علیه رژیم صهیونیستی، آمریکا و انگلیس
  • حوضه خلیج فارس یکی از آلوده‌ترین پهنه‌های آبی در جهان است/ اولویت دیپلماسی زیست‌محیطی خلیج فارس
  • عباس آخوندی: هر طرحی که در منطقه بر مبنای حذف قدرت‌های جهانی ارائه شود، از همان ابتدا با شکست مواجه خواهد شد
  • سیر تاریخی شناسنامه‌های المثنی استقلال
  • روایتی کامل از شب حمله ایران به اسراییل