Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «پول نیوز»
2024-04-26@16:11:00 GMT

‎زبان چرب، چاره ی بقای کسب و کار ها

تاریخ انتشار: ۴ تیر ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۴۱۸۳۰۶۹

‎زبان چرب، چاره ی بقای کسب و کار ها

نازنین افتخار، پول نیوز - پنج شنبه 23خرداد ماه، جشنواره ی قوی سیاه با شرکت کنندگانی که هر کدام برای خود سری در سر ها بودند، با حضور داوران حرفه ای در عرصه ی رسانه و کسب و کار برگزار شد. این جشنواره نتیجه ی گذراندن 100 ساعت دوره ی آموزشی اعجوبه های سخنرانی بود که پیش از آن شرکت کنندگان نزدیک به شش ماه در آن حضور داشتند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

از آنجایی که استقبال پر شوری از این جشنواره شده بود، بنا کردیم با جمال قمری، معمار اصلی دوره ی اعجوبه های سخنرانی و جشنواره ی قوی سیاه که متخصص اقناع مخاطب، مذاکره، بازاریابی و تبلیغات نیز هست؛ گفتگویی درباره ی اهمیت سخنوری بر بهره وری کسب و کار ها داشته باشیم:


‎آقای قمری؛ جشنواره و مسابقه  قوی سیاه و آموزش های اعجوبه ها، چگونه بر بهره وری کسب و کار ها تاثیر خواهد داشت؟‎از آنجایی که مهارت سخنوری یکی از مهارت های کلیدی برای کارآفرینان است و هر کارآفرین باید بتواند خوب صحبت کند، خوب قصه گویی کند و خوب سرمایه گذاران را مجاب کند؛ ما در دوره ی آموزشی اعجوبه ها و جشنواره ی قوی سیاه، بر مهارت سخنرانی افراد تمرکز کردیم. این دوره هم برای صاحبان کسب و کار و هم برای کسانی که کارمزدی و مستقل فعالیت می کنند، سودمند است. خوشبختانه دوره اعجوبه ها سبب ارتقای قابلیت شرکت کننده هایی که صاحب کسب و کار بودند، شد و در آینده آن ها را به سمت کارآفرینی سوق خواهد داد و همچنین بر نحوه ی مدیریتشان تاثیر مثبتی خواهد داشت. به عنوان مثال اگر یک مدیر بخواهد برای کارمندانش سخنرانی کند، این قابلیت به او کمک می کند که رهبری موثرتری داشته باشد. بخش دیگری از شرکت کنندگان دوره نیز کسانی بودند که به شکل کارمزدی و مستقل فعالیت می کنند و سخنرانی شغل آن ها است که طبیعتا گذراندن دوره اعجوبه ها بر کیفیت سخنرانی آن ها به شدت تاثیرگذار بوده و به کسب و کارشان کمک شایانی کرده؛  به این ترتیب آن ها می توانند تاثیر بهتر و مثبت تری بر مخاطب خود بگذارند و در آینده این مهارت ها را به صورت شبکه ای به افراد دیگر منتقل کنند.

‎چقدر توصیه می کنید سایر کسب و کار ها در این مسیر گام بردارند؟‎در دنیای امروز نه فقط برای مدیران بلکه برای هرکسی که می خواهد رشد کند و افکارش را اجرایی کند؟ سخنوری یک مهارت کلیدی است. هر کس که تجربه ای در زمینه کسب و کار داشته باشد، می داند زبان و زبان آوری  و مهارت کلامی و قدرت بیان، مهارتی نیست که بشود آن را با چیز دیگری جایگزین کرد. شما بهترین افکار و ایده ها را نیز داشته باشید اگر بیانتان ضعیف و محدود باشد؛ عملاً نمی توانید روی کسی تاثیر بگذارید و برای حرف هایتان خریدار پیدا کنید. از این رو کسانی که فن بیانشان را قوی کنند، طبعاً بازدهی و بهره وری بهتری خواهند داشت.
‎فن بیان و سخنوری چقدر می تواند بر هموار شدن مسیرکسب و کار ها در ایران موثر باشد؟‎تاثیری که بیان و سخنوری روی جامعه ی ما خواهد گذاشت یک تاثیر دو جانبه ی بالا به پایین و پایین به بالا خواهد بود. اگر مردم یاد بگیرند بهتر صحبت کنند و به جای خشونت و پرخاش با هم دیالوگ برقرار کنند و با اتکا به زبان فارسی اثرگذاری خود را ارتقا دهند و یکدیگر را ترغیب و قانع کنند؛ وضعیت اجتماعی، فرهنگی، اقتصادی و سیاسی ما می تواند به مراتب بهتر شود. وقتی افراد مطالعه داشته باشند می توانند بهتر گفتگو کنند و در بلند مدت تاثیر مثبت و چند جانبه ی قوی و موثر صحبت کردن را بر نهاد های مختلف سیاست، اجتماع، اقتصاد و فرهنگ خواهند دید و در می یابند که می توانند به عنوان عضوی از جامعه در بهبود وضعیت  خودشان تاثیر به سزایی داشته باشند.

منبع: پول نیوز

کلیدواژه: سخنوری کسب و کار

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.poolnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «پول نیوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۱۸۳۰۶۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

راه‌حل نشدنی نظریه‌پرداز توسعه دانشگاه جان هاپکینز

صورت مسأله
- ایران با مشکل عظیم شتاب فزاینده حجم پول روبه رو است. سیستم پولی کنونی کشور در هر ۲۴ ساعت در حدود ۶ همت (هزار میلیارد تومان) بر حجم پول می افزاید. برای احساس وضعیت، این افزایش حدوداً معادل میانگین ۳۰۰۰ سال دوران پهلوی (۱۳۵۷-۱۳۰۴) است. یعنی حکومت ایران در شبانروز یک میلیون برابر هر شبانروز پیش از انقلاب به اصطلاح پول چاپ می کند. در واقع این مبلغ را نمی توان چاپ کرد، بلکه در سیستم الکترونیک پولی بر تعداد صفرهای حجم پول، افزوده می شود.

- یکی از عوامل تورم، همین افزایش حجم پول است که موجب کوچکتر شدن قدرت خرید می شود؛ افزایش فقر و فساد از پیامدهای آن است. باز هم برای درک وضعیت، ۱۰۰ هزارتومانی در ۱۳۹۰ معادل ۱۰۰ دلار بود و امروز معادل یک و نیم دلار است.

حل مسأله
چند پرسش

- آیا نجات از مصیبت افزایش حجم پول کشور شدنی است؟ مسلماً شدنی است. زیرا بسیاری از کشورها که به این بلاء مبتلاء بودند، آن را چاره کردند، یعنی عملا شدنی است.
-آیا بدون تخصص ها و تجربه ها می توان به رفع مشکل پرداخت؟ قطعاً بدون تخصص ها و تجارب، نشدنی است.
-آیا با یک تخصص و راه حل های یک متخصص می توان مشکل را رفع کرد؟ به این پرسش می پردازم.

معمولا تصور می شود که چاره های مطرح شده توسط یک متخصص ولو مجرب، شدنی است. با موارد عدیده می توان نشان داد که چاره های پیشنهادی تخصص های منفرد، نه فقط شدنی نبوده، بلکه موجب فزونی مشکلات شده است (چرا؟ به این خواهم پرداخت). برای نمونه، چاره ی پروفسور استیو هانکه (Steve Hanke) را می آورم.

استیو هانکه استاد اقتصاد در دانشگاه جان هاپکینز است. اخیراً درباره ی نجات ایران از مصیبت تورم و توسعه کشور، در مصاحبه ای گفته است که در چند کشور آزموده است: با ارتباط ریال و طلا در کمتر از ۲۴ ساعت، تورم تمام می شود. معلوم است که توجه و تأکید وی بر مهار افزایش حجم پول است. آیا راه حل وی شدنی است؟

بررسی پیشنهاد هانکه

فرض کنید که افزایش حجم پول کنونی به طلا مربوط شود.- هر گرم طلای ۲۴ عیار به قیمت روز ۴/۸ میلیون تومان است. در این‌صورت حکومت برای همین مقدار حجم پول، در هر شبانه‌روز باید ۱/۲۵ تن و در سال ۴۵۰ تن‌ طلا عرضه کند. کل ذخیره معدنی طلای کشور ۳۰۰ تن است و سالانه ۱۲ تن طلا تولید می شود، بگذریم از این که همین مقدار معادن طلای کشور عمدتا در دست بخش غیردولتی است و بهره مالکانه ی آن به حکومت ناچیز است. برای عرضه ی مقدار طلای لازم، چاره ای جز تأمین طلا از خارج نیست.

یک میلیارد دلار معادل ۱۲/۲ تن طلا است. ایران در سال ۱۴۰۲ حدود ۳۰ میلیارد دلار درآمد نفتی داشت، معادل ۳۶۶ تن طلا. یعنی اگر همه ی پول نفت را به طلا تبدیل کند، فقط ۸۰ درصد حجم پول تولیدی در شبانه‌روز را جبران می کند. بخش عمده ای از درآمد نفت برای رفع نیازهای پایه کشور است و دو سال پیش، فرار سرمایه از کشور به میزان ۴۰ تا ۵۰ درصد درآمد نفت گزارش شده است (گزارش بانک مرکزی). یعنی اژدهای پرشتاب افزایش حجم پول، با بلعیدن همه‌ی پول نفت، باز هم بیشتر می طلبد. با همین بررسی کوتاه می توان دریافت که چاره ی استیو هانکه برای مهار تورم در کشور «نشدنی» است.

بیشتر می توان اظهارات وی را کاوید. به طور ضمنی از پیشنهاد هانکه برمی آید که دولت چون نمی تواند طلای لازم معادل افزایش حجم پول را تأمین کند، پس بر حجم پول نیفزاید. در وضعیت حاضر، اگر حکومت پول چاپ نکند، در پرداخت هزینه های خود و مصارف خواسته و نخواسته ی پولی کشور دچار مشکل می شود. یعنی در وضعیت کنونی، اظهارات ضمنی هانکه هم نشدنی است.

*عضو هیات علمی دانشگاه امیرکبیر

بیشتر بخوانید:

کسانی می خواهند گاو اردک بزاید همه می بازیم با دروغ و فریب و بی انصافی انقلاب علمی خاموش و انفعال ما / پیشگامی تولید فکر نیازمند آزاداندیشی از قیدهای تحمیلی است استالین و پژوهش های جانبدارانه

216216

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید. کد خبر 1899872

دیگر خبرها

  • راه‌حل نشدنی نظریه‌پرداز توسعه دانشگاه جان هاپکینز
  •  سومین دوره ملی مهارت‌های زندگی و بالندگی فرزندان دانش‌آموز به کار خود پایان داد
  • آغاز ثبت‌نام دوره‌های مهارت آموزی نومعلمان در دانشگاه فرهنگیان
  • آغاز دوره‌های آموزش ارتقای مهارت فرش بافان گیلانی
  • تغییر۱۰ درصد برنامه درسی دوره متوسطه اول به نفع مهارت‌آموزی
  • آموزش مهارت‌های دیجیتال به ۱۰هزار دانش‌آموز سنندجی
  • تصاویر دوره آموزش زبان فارسی در ارتش اسرائیل!
  • تصاویر دوره فشرده آموزش زبان فارسی اسرائیل!
  • روایتی از پیشتازی نصف‌جهان و اهالی آن در عرصه شعر و ادبیات
  • سوءمدیریت فاحش و زبان ‌دراز برخی دولتمردان سابق درباره فقر