چادر دیگر لباس متهمان نیست
تاریخ انتشار: ۴ تیر ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۴۱۸۴۱۱۸
به گزارش جهان نيوز، بهدنبال انتقاد آیتالله رئیسی، رییس قوهقضاییه در خصوص استفاده از حجاب چادر توسط متهمان زن، قانون نانوشته استفاده متهمان از چادر، روند دیگری به خود گرفت.
شاید برای متهمانی که از رسانهای شدن چهرههایشان امتناع دارند، هیچ چیز به اندازه سر کردن چادر در جلسات محاکمه خوشایند نباشد اما تأثیرات منفی این قانون درونسازمانی در وجهه و اعتبار چادر را نباید نادیده گرفت چرا که همواره مورد نقد زنان محجبه جامعه نیز بوده است.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
مدتهاست که در عکسها و گزارشهای منتشرشده در رسانهها از دادگاهها و حتی در فیلمهای سینمایی، شاهد پوشش چادر بر سر متهمان زنی هستیم که هیچ تعریفی از حجاب برتر ندارند و بنابر قانون نانوشته زندانها و دادگاهها، با پوشش چادر در جلسات دادگاه حاضر میشوند و خود را در پس آن پنهان میکنند؛ نوع این پوشش همواره مورد اعتراض بسیاری از زنان محجبه کشور بوده و آن را نوعی هتک حرمت به چادر بهعنوان پوشش ملی و اسلامی تلقی میکنند. استفاده از چادر برای زنان متهم، موضوع امسال و سال گذشته نیست؛ همین چند روز گذشته در پوشش خبری رسانه ملی شاهد حضور زنان متهم به فساد اقتصادی بودیم که خود را در پناه چادر مخفی کرده بودند. افرادی که زمان اختلاس مالی، اعتقادی به خدا و پایبندی به اخلاق و انسانیت نداشتند، به محض دستگیری و بازداشت شدن، چادری رنگورورفته بر سر میکنند و چهره خود را از انظار عمومی میپوشانند.
در گذشته استفاده مجرمان و متهمان زن در دادگاه از چادر به اندازه امروز حائز اهمیت نبود؛ چرا که معمولاً دادگاهها در فضای بسته و با حضور کم رسانهها انجام میشد و شخص متهم تأثیر خاصی به جامعه منعکس نمیکرد و نوع پوشش او هر چه بود موجب جریحهدار شدن افکار عمومی نمیشد. اما امروزه با گسترش رسانهها، شبکههای اجتماعی و فضای باز دادگاهها، کمکم اعتراض اقشار مختلف بهخصوص زنان محجبه جامعه به این موضوع بیشتر شده و تبعات این موضوع خود را بیش از پیش نشان داد؛ موضوعی که در شبهای گذشته در نشست هماندیشی فعالان و نخبگان حوزه حقوق زنان با آیتالله «سیدابراهیم رئیسی» رییس قوهقضاییه نیز به آن اشاره شد و رییس قوهقضاییه در پاسخ به انتقادی در مورد پوشاندن چادر به متهمان زن که موجب زیر سؤال رفتن حجاب برتر میشود، اعلام کرد: «بنده هم با شما همنظر هستم و معتقدم متهمان زن لزوماً نباید چادر بپوشند بلکه میتوان ترتیباتی اتخاذ کرد که هر متهم زن با همان پوششی که به صورت عادی دارد، منتها با رعایت شوونات، در دادگاه، دادسرا و زندان حضور یابد.»
استفاده نادرست از چادر برای پوشش متهمان در دادگاه، حتی صدای یکی از شاکیان پرونده کیمیاخودرو را هم در جلسه دادگاهی که در روزهای گذشته برگزار شد، درآورد.
این شاکی با اشاره به یکی از متهمان زن گفت: «این فرد در بیرون از دادگاه پوشش دیگری داشت و مشتریان را با استفاده از نوع پوشش و گویشاش به خود جلب میکرد اما اکنون چادر به سر گرفته و به نظر من توهین به این نوع پوشش است چرا که زنان محجبه هرگز اینچنین فریبنده نیستند.» بدیهی است که برای متهمانی که از رسانهای شدن چهرههایشان امتناع دارند، شاید هیچ چیز به اندازه سر کردن چادر در جلسات محاکمه خوشایند نباشد.
در این خصوص اما خانم لاله افتخاری، عضو هیات رییسه کمیسیون دور پیشین مجلس شورای اسلامی و مسوول امور بانوان دفتر نمایندگی آستان قدس رضوی در تهران، در گفتوگویی با خبرگزاری ایرنا گفته است: «بسیاری از زنان مجرم، افرادی هستند که آشنا و پایبند به حجاب نیستند و یک بار در عمر خود آن را به سر نکردهاند، حال به اجبار با چادر در دادگاهها حاضر میشوند. این اقدام میتواند به حرمت چادر خدشه وارد کرده و نتیجه منفی در جامعه داشته باشد. مردم وقتی میبینند کسی جرم انجام داده برایشان سؤال پیش میآید چرا چادر به سر دارد؟
افتخاری گفته است: «هیچ دلیلی ندارد که متهمانی که خدا را نمیشناسند و هزار بلا بر سر مردم میآورند با پوشش چادر در دادگاه حاضر شوند. این کار درستی نیست که کسی که قتل و جنایت و اختلاس انجام داده، چادر مشکی داشته باشد و روی صورت بیندازد تا دیده نشود.»
بدیهی است که هرکس باید با پوشش خود اما متناسب با شرعیات در محکمه و دادگاه حاضر شود یا اگر سازمان زندانها میخواهد متهمان زن در دادگاهها با چادر حاضر شوند حداقل از ملحفه یا پارچهای که نماد زندان دارد، استفاده کند یا همانند مردان، برای زنان هم لباس متحدالشکلی طراحی کنند تا از بار منفی استفاده از چادر در جامعه کاسته شود چرا که اکنون این چادر همچون لباسهای زندانی تلقی میشود و روز به روز نگاه منفی به آن بیشتر میشود به خصوص حالا که این نوع حجاب از سوی جوامع غربی نیز مورد حمله قرار گرفته و بهدنبال کشف حجاب نرم در جامعه ایرانی- اسلامی ما هستند.
اعلام آمادگی انجمن حجاب برای طراحی لباس زندانیها
روز گذشته بهدنبال انتشار تصاویر حضور زنان متهم به فساد اقتصادی در دادگاه با پوشش «چادر»؛ و همچنین انتقاد رییس قوهقضاییه از نوع پوشش متهمان زن، انجمن تولیدکنندگان محصولات حجاب طی نامهای به رییس دستگاه قضا، ضمن بیان پیامدهای فرهنگی این نوع استفاده از حجاب برتر، آمادگی طراحان و تولیدکنندگان حجاب اسلامی برای کمک به دستگاه قضایی در طراحی پوششی مناسب برای استفاده زنان در ندامتگاهها و محاکم که ضمن رعایت موازین شرعی، موجب وهن پوشش «چادر» نیز نباشد، اعلام کرد.
در بخشی از این بیانیه خطاب به آیتالله رئیسی آمده است: «سالهاست که جامعه متدین کشور و دلسوزان فرهنگی به استفاده از پوشش چادر برای متهمان و مجرمان معترض هستند؛ واکنش حضرتعالی درخصوص عدم لزوم به استفاده از پوشش چادر برای مجرمان خود پیام امیدبخشی بود. در همین راستا تولیدکنندگان محصولات حجاب کشور آمادگی خود را برای کمک به قوهقضاییه در طراحی پوششی مناسب برای زنان در بازداشتگاهها و همچنین حضور آنها در محاکم قضایی اعلام میکند.»
شایان ذکر است پس از انتقاد رییس دستگاه قضا از این نوع پوشش، در جلسه دوم همان متهمان اقتصادی پرونده کیمیا خودرو، زنان متهم با رعایت شوونات اسلامی اما بدون پوشش چادر و با ظاهر واقعی خود در جامعه، در این دادگاه حضور پیدا کردند.
منبع:صبح نو کپی متن خبر برچسب ها: چادر متهم رئیسی
منبع: جهان نيوز
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.jahannews.com دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «جهان نيوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۱۸۴۱۱۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
عادیسازی بیحجابی؛ شبیخون فرهنگی
نیاز به پوشش و پرهیز از برهنگی جزو گرایشهای فطری است که خداوند متعال آن را در وجود انسانها قرار داده است. علاوه بر تاثیر حجاب در تامین سلامت روحی و فکری، حجاب در تامین سلامت جسمانی افراد جامعه نیز نقش بسزایی دارد. از طرفی شواهد تاریخی نیز فطری، فرامذهبی و فراملیبودن حجاب را تایید میکند.
در جامعهای که پوشش زنان و حتی مردان از دیرباز یکی از آداب و ارزشهای اجتماعی بوده و بدپوششی در این جامعه مذموم شمرده شده است، عادیشدن پوششهای غیرمتعارف، چه در مردان و چه در زنان، زنگ خطر استحاله فرهنگی و ارزشهای اجتماعی را به صدا درمیآورد.
پوشش انسانها صرفنظر از اینکه از نظر فطرت انسانی یک ابزار مصونیت است، برای فعالیتهای اجتماعی زنان و مردان نیز مفید است. هر کسی باید به اندازهای که خود او میداند و برایش مصونیتآفرین است، به آن عمل کند. حجاب به معنای پوشش بیرونی و عفاف به معنای پوشش درونی است. عواملی که باعث سلامت در جامعه میشوند و در صورت نبود این دو عامل، مشکلات و اثرات مخرب زیادی در جامعه به وجود خواهد آمد؛ چراکه اگر حجاب و عفاف که مکمل یکدیگرند، در افراد و جامعه رعایت شود، سبب رشد و افزایش معیار اطمینان و اعتماد در جامعه، تاثیر مثبت بر سلامت روحی و روانی در تربیت و تعلیم فرزندان و محیط اطراف میشود. همین امر سبب رشد عقلی و فرهنگی در جامعه و مانعی محکم در مقابل عوامل و تاثیرات منفی و مخرب است.
انسان، پوششگریز است یا خیر؟
پیرامون موضوع حجاب و پوشش زنان مسائل مختلفی مطرح میشود، اما پیش از هر چیزی باید بررسی شود که آیا انسان بالطبع حجابگراست یا خیر؟ پوشش دینی بانوان و حجاب از اختراعات آیین اسلامی نیست، بلکه ریشه در تاریخ دارد. در تمدنهای کهن بشری مانند تمدن یونان و ایران نیز موضوع حجاب در بین بانوان دارای جایگاه خاصی بوده است؛ بنابراین نهفقط اسلام واضع قانون حجاب نبوده، بلکه در جهت جلوگیری از افراط و تفریطهایی که در طول تاریخ در مورد حجاب نیز به وجود آمده، به قانونمند کردن و تنظیم آن همت گماشته و آن را بهصورتی متعادل، صحیح و متناسب با فطرت انسانی زن و غیرتمندی مرد، آن را ارائه داده است. در پاسخ به اینکه انسان پوششگریز است یا خیر، باید هر دو گزاره آن بررسی شود. اگر فرض بر حجابگریزی باشد، اعتبار و ارزش رعایت حجاب بهدلیل عقلانیت و پیامد فرهنگ و تربیت فردی است. اگر فرض بر گزاره اول باشد، عدم رعایت حجاب خلاف طبع بوده است. این موضوع در حالی است که در ایران تاکنون حجابگرایی فرض شده و مبنای سیاستگذاری بر این اساس انجام گرفته است.
محجبههای جوان؛ مرکز ثقل مواجهه با بدپوششها
در مسأله حجاب، حاکمیت با گروههای مختلفی روبهروست؛ افرادی که صرفا بدپوشش هستند، افرادی که به بدپوششی کمک میکنند (مانند تولیدکنندگان البسه نامناسب) و در نهایت افرادی که بیحجابی عامدانه را تبلیغ میکنند (مانند متعرضان به محجبهها و افراد تبانیکننده با عوامل بیگانه). ولی به نظر میرسد که محجبهها باید مرکز ثقل این مواجهه قرار بگیرند. یک فرد محجبه و عفیف وظایف بزرگی بر عهده دارد و باید الگوی مناسبی برای دیگران باشد تا آنها نیز از این هدیه الهی بهرهمند شوند. به هر حال در مقابله با بیحجابی، به جای برخورد با بیحجابان عادی، باید این پندار که بیحجابان در غلبه کمی و کیفی هستند، تضعیف شود. در این راه میتوان از ظرفیت محجبهها استفاده کرد. با وجود اینکه این موضوع مورد توجه قرار گرفته، اما اجرای آن ناشیانه بوده است؛ چراکه بیشتر این افراد بانوان میانسال بوده، در حالی که بهتر است از جوانان و دانشجویان در این امر استفاده شود. با این حال باید توجه داشت که اعتدال در رفتار با بدحجابی باید رعایت شود؛ زیرا افراط در آن موجب تنش و اضطراب و منجر به عادیشدن بدپوششی در جامعه میشود. این مسأله نیازمند نهاد ستادی و نظارتی فراقوهای است که منحصرا به مسأله حجاب نپردازد. میتوان این نهاد را در قالب ستاد مبارزه با مفاسد فرهنگی ــ اجتماعی تشکیل داد.
ارتقای صنعت مد در موضوع حجاب اسلامی
به نظر میرسد باید اقداماتی در جهت کاهش پوشیدنیهای ناسالم یا نامناسب و افزایش پوشیدنیهای سالم و مناسب، البته با کیفیت و قیمتی مناسب برای کاهش زمینههای فساد و بدپوششی انجام شود. بر همین اساس باید طراحان لباس در یک زیست بوم ایرانی ــ اسلامی تربیت شوند و طرح درسها و نظام آموزشی خیلی قدیمی، چه در طراحی لباس و چه در طراحی پارچه ارتقا پیدا کند. مسئولان این صنعت و این حوزه باید تدابیر لازم را برای پوشش مناسب با قیمت مناسب در اختیار جامعه قرار دهند و نیازهای اقتصادی تولیدکنندگان نیز تامین شود. از سویی دیگر تسهیل تشکیل خانواده، تقویت روابط خانوادگی و افزایش اشتغال مناسب میتواند در کاهش زمینههای بدپوششی نیز موثر باشد. با این حال باید جایگاه حجاب بهدرستی در کشور تبیین و مشخص شود. در برخورد با پدیده بدحجابی باید مشکل فرهنگی و سیاسی آن، از یکدیگر تمایز پیدا کند و متناسب با خاستگاههای آن به برخوردی سنجیده و برنامهریزیشده پرداخت. در برخورد با بیحجابان باید دقت کرد تعلیم، موعظه و دعوت به خیر، مقدم بر امر به معروف و نهی از منکر است که در این مسیر نهادهای آموزشی اهمیت بالایی دارند.
منبع: روزنامه جام جم
باشگاه خبرنگاران جوان وبگردی وبگردی