Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-05-03@15:26:45 GMT

ترامپ در دام سیاست متناقض خود در قبال ایران

تاریخ انتشار: ۴ تیر ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۴۱۸۷۱۲۹

ترامپ در دام سیاست متناقض خود در قبال ایران

دیپلماسی ایرانی می نویسد: در ماه آگوست سال ۲۰۱۳ پس از آنکه باراک اوباما، رئیس جمهوری وقت ایالات متحده، حمله موشکی علیه اهدافی در سوریه را لغو کرد، به همراه جو بایدن، معاون خود در باغ رز کاخ سفید حاضر شد تا توضیح دهد که تصمیمش به لغو حمله موشکی برای اخذ مجوز از کنگره بوده است (مجوز هرگز صادر نشد و حمله ای هم صورت نگرفت.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

) اما باغ رز دونالد ترامپ ظاهراً توئیتر است. پس از لغو حمله موشکی به ایران، همه چشم های نگران به توئیتر دوخته شده بود تا شاید توضیحی از سوی رئیس جمهوری آمریکا درباره این تصمیم در آنجا به اشتراک گذاشته شود.

طبق گزارشی که در «تایمز» منتشر شد، ترامپ دستور حمله را در واکنش به حمله ایران به یک هواپیمای بدون سرنشین آمریکا صادر و بعدتر نظر خود را در حالی عوض کرده بود که هواپیماها برای اجرای عملیات به پرواز درآمده بودند. (اگرچه ترامپ بعدتر در مصاحبه با چاک تاد گفت وقتی نظر خود را تغییر داده هنوز دستور حمله تایید نشده و هواپیماها به پرواز درنیامده بودند.) در نهایت، انتظارها به پایان رسید و ترامپ در تلاش برای توضیح آنچه رخ داده، ۴ توئیت منتشر کرد.

در توئیت اول بار دیگر بر تصمیم خود برای پایان دادن به توافق هسته ای حاصله میان ایران، ایالات متحده و ۵ کشور دیگر در سال ۲۰۱۵، تاکید کرد. او همانند گذشته برجام را «توافقی وحشتناک» خواند و به اشتباه ادعا کرد که توافق برای ایران «یک مسیر آزاد» به سمت تسلیحات هسته ای فراهم می آورد. در توئیت بعدی به هدف گرفته شدن هواپیمای جاسوسی «آر کی و-۴ ای گلوبال هاوک» توسط ایران اشاره و ادعا کرد که هواپیما بر فراز آب های بین المللی پرواز می کرده است: «ما آماده بودیم تا حمله شب گذشته را با هدف گیری ۳ سایت مختلف تلافی کنیم. وقتی پرسیدم چند نفر کشته خواهند شد، پاسخ یک ژنرال این بود که ۱۵۰ نفر کشته خواهند شد. ۱۰ دقیقه پیش از حمله آن را متوقف کردم… تلفات این حملات با سقوط یک هواپیمای بدون سرنشین همخوانی نداشت. من عجله ای ندارم. ارتش ما تجدید قوا کرده و برای انجام عملیات آماده است و بهترین ارتش در جهان به شمار می رود. تحریم ها آسیب رسان بوده اند و تحریم های جدیدی هم دیشب به آنها اضافه شدند. ایران هرگز نمی تواند به تسلیحات هسته ای دست یابد، نه علیه ایالات متحده آمریکا، و نه علیه جهان!»

تقریباً همانند اقدامات ترامپ، واکنش ها به او هم مدام دستخوش تغییر هستند. انتقادها بیشتر از سوی جمهوری خواهان مطرح شدند و در عین حال، او از سوی افرادی غیرمنتظره همانند جان برنان، مدیر پیشین سیا که بارها رئیس جمهوری را مستبدی فاسد خوانده بود، مورد تمجید قرار گرفت. برنان به «ام اس ان بی سی» گفت: «از تصمیم ترامپ به خودداری از آنچه می توانست حمله ای ناامید کننده باشد و به چرخه ای از درگیری های خطرناک بینجامد، تمجید نمی کنم. اما او را به خاطر اینکه نقش بزرگسال گروه را بازی کرد مستحق اعتبار می دانم چراکه چنین دستوری در ابتدای امر به خاطر افراد جنگ طلبی همچون جان بولتون و مایک پومپئو صادر شده بود که برای پیش رفتن به سمت درگیری ای تلاش می کنند که به نفع هیچکس به ویژه ایالات متحده نیست.»

طبق گزارش تایمز، بولتون، پومپئو و جینا هسپل، مدیر کنونی سیا همگی با حمله به ایران موافق بودند، اما مقامات پنتاگون هشدار دادند که چنین حمله ای می تواند یک سری درگیری های پی در پی را به دنبال داشته باشد و نیروهای آمریکایی در منطقه را به خطر بیندازد. به هر حال، پنتاگون اخیراً با هدف تامین امنیت پایگاه ها و تاسیسات ایالات متحده در برابر حملات احتمالی ایران و گروه های تحت حمایت آن در منطقه، هزاران نیروی دیگر را نیز به خاورمیانه اعزام کرد.

با این حال، روز جمعه شماری از جمهوری خواهان تصمیم ترامپ به لغو حمله تلافی جویانه به ایران را مورد انتقاد قرار دادند و حتی برخی از آنها این تصمیم را با عقب نشینی اوباما در سال ۲۰۱۳ مقایسه کردند. آدام کینزینجر، نماینده جمهوری خواه، در توئیتی نوشت: «آمریکا با بحران اعتماد به نفس مواجه است. تصمیم اوباما به لغو حمله به سوریه عواقبی داشته که امروز هنوز حس می شود. نمی توانیم بگذاریم تحریک ها از سوی ایران بی پاسخ بمانند.»

کوین مک کارتی، رهبر اقلیت های مجلس نمایندگان و یک دست نشانده وفادار ترامپ، درصدد دفاع از تصمیم رئیس جمهوری برآمد و گفت: «او یک برنامه مدت دار دارد.» اما مشکل ترامپ دقیقاً نداشتن یک چنین برنامه ایست. دولت او در بیش از دو سال گذاشته مدام فشارها را علیه ایران تشدید کرده اند. از نظر بسیاری از ناظران در خاورمیانه و دیگر جاها، هدف حقیقی او تغییر نظام در ایران است، اما خود ترامپ اخیراً داشتن چنین هدفی را رد کرده است.

بن رادز، یکی از مقامات دولت باراک اوباما، به «ام اس ان بی سی» گفت: «اکنون آنچه شاهدش هستیم این است که در میانه اظهارات خشونت آمیز و لفاظی های تند و تیز او علیه ایران و دونالد ترامپی که می گوید به دنبال جنگی دیگر در خاورمیانه نیست، به دام افتاده ایم… آنها (مقامات دولت ترامپ) در تناقض کامل استراتژیک به سر می برند. آنها می گویند که جنگ نمی خواهند، اما هر عملی که انجام می دهند، جنگ را محتمل تر می کند.» ترامپ از دستور به حمله به ایران عقب نشینی کرد، اما مشکل اینجاست که سیاستی که او را درگیر این فاجعه کرده همچنان در حال اجراست.

منبع: ایرنا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۱۸۷۱۲۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ادعاهای تازه دونالد ترامپ درباره ایران و احتمال جنگ با اسرائیل

ترامپ در پاسخ به سؤال خبرنگار تایم در خصوص وفاداری به تل‌آویو گفت «من خیلی به اسرائیل وفادار بوده‌ام؛ وفادارتر از هر رئیس‌جمهوری. من بیش از هر رئیس‌جمهوری برای اسرائیل کار کرده‌ام».

 

به گزارش فارس، وی در حالی که مدعی شد اگر رئیس‌جمهور آمریکا بود، هرگز جنگ غزه رخ نمی‌داد، ادامه داد که اگر هرگونه درگیری بین جمهوری اسلامی ایران و تل‌آویو رخ دهد، از رژیم صهیونیستی حمایت نظامی خواهد کرد.

ترامپ گفت «من کمک نظامی به اسرائیل را متوقف یا شرطی نخواهم کرد. بله همچنان از اسرائیل حمایت می‌کنم».

رئیس‌جمهور جنجالی پیشین آمریکا ادامه داد «اگر اسرائیل و ایران وارد جنگ شوند، آمریکا از تل‌آویو حمایت نظامی می‌کند. بسیاری بر این باورند که احتمال یک حمله تشریفاتی بین ایران و اسرائیل وجود دارد که اگر اینطور باشد خوب است و چیز بدی نیست. به هرحال پاسخ آری است اگر ایران به اسرائیل حمله کند، ما آن‌جا [در کنار رژیم صهیونیستی]خواهیم بود».

ترامپ همچنین به پاره کردن برجام و در پیش گرفتن فشار حداکثری علیه جمهوری اسلامی اشاره کرد و گفت «نتانیاهو به اوباما التماس کرد که با ایران توافق نکند، اما من به توافق با ایران پایان دادم. هیچ رئیس‌جمهوری آن‌چه را که من انجام دادم برای اسرائیل انجام نداد. من مالکیت اسرائیل بر بلندی‌های جولان را به رسمیت شناختم».

وی با انتقاد از سیاست بایدن در قبال ایران ادامه داد «دولت بایدن اگر باهوش و پرانرژی بود به جای آن‌که به دنبال پیگرد قانونی ترامپ باشد، به دلیل وضعیت بدی که دارند با ایران توافق می‌کردند. آن‌ها باید با ایران توافق می‌کردند».

ترامپ با اشاره به این‌که نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی به دلیل تحولات غزه محبوبیت ندارد، گفت «من می‌گویم آن‌چه که در هفتم اکتبر رخ داد، هرگز نباید اتفاق می‌افتاد».

وی سپس اقدام تروریستی واشنگتن در ترور سردار حاج قاسم سلیمانی فرمانده پیشین سپاه قدس را به میان کشید و گفت «من تجربه بدی با بی بی بی (نتانیاهو) دارم که به (سردار) سلیمانی مربوط می‌شود، زیرا همانطور که می‌دانید او درست لحظاتی قبل از حمله کنار رفت.. قرار بود مشترک انجام شود و یکدفعه به ما گفته شد که اسرائیل این کار را انجام نمی‌دهد و من در این خصوص خوشحال نبودم و هرگز فراموش نمی‌کنم».

ترامپ با این‌حال مدعی شد که اگر رئیس‌جمهور بود «هرگز جنگ غزه رخ نمی‌داد و حماس هیچ پولی نداشت».

وی سپس از عملکرد رژیم صهیونیستی در جنگ غزه انتقاد کرد و گفت «اسرائیل یک کار خیلی بد کرد و آن در زمینه روابط عمومی است... اسرائیل نباید هرشب تصاویری از ساختمان‌های درحال سقوط در غزه که با حضور افرادی که در آن هستند، بمباران می‌شود، پخش می‌کرد، اما این کار را می‌کنند».

ترامپ با تکرار ادعا‌های پیشین خود گفت «در دوران ریاست‌جمهوری من، تروریسم بسیار اندکی وجود داشت... چهار سال بدون تروریسم داشتم. ایران پولی نداشت که به کسی بدهد! داعش ۱۰۰ درصد از بین رفته بود، اما حالا در حال بازگشت است».

دیگر خبرها

  • انگار ایران یک روز از خواب بیدار شد و بی‌دلیل تصمیم گرفت به اسرائیل حمله کند!
  • ترامپ: دانشجویان را «شستشوی مغزی» دادند
  • بورل: آواره شدن بیش از یک میلیون نفر در رفح ویرانگر خواهد بود
  • استثنایی‌ترین تصمیم نظام با حمله به اسرائیل به روایت فرمانده کل سپاه /این عملیات قابل تکرار است /رسما اعلام کردیم که می زنیم و همه می دانستند
  • ترامپ: من تجربه بدی با نتانیاهو دارم
  • واکنش فرانسه به تصمیم اسرائیل برای حمله به رفح
  • فیلم لو رفته از بایدن درباره احتمال توافق با ایران؛ پای ترامپ وسط است؟
  • سیاست های دو گانه غربی در قبال مسئله اسرائیل غاصب و فلسطین
  • انتقاد فرانسه از تصمیم رژیم صهیونیستی برای یورش به رفح
  • ادعاهای تازه دونالد ترامپ درباره ایران و احتمال جنگ با اسرائیل