Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «شبستان»
2024-05-05@10:17:47 GMT

بیشترین نرخ تورم خرداد از آن گیلان و هرمزگان

تاریخ انتشار: ۵ تیر ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۴۱۹۳۱۰۱

بیشترین نرخ تورم خرداد از آن گیلان و هرمزگان

مرکز آمار ایران گزارش داده که نرخ تورم دوازده ماهه منتهی به خرداد ماه ١٣٩٨ به ٣٧,٦ درصد رسیده است و این در حالی است در این ماه بیشترین نرخ تورم ماهانه خانوار‌های کشور مربوط به استان‌های گیلان و هرمزگان با ٢.٠ درصد افزایش است.

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری شبستان، بر اساس گزارش مرکز آمار نرخ تورم دوازده ماهه منتهی به خرداد ماه ١٣٩٨ به ٣٧,٦ درصد رسید که نسبت به همین اطلاع در ماه قبل (٣٤.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

٢ درصد) ٣.٤ واحد درصد افزایش نشان می‌دهد.

 

بنابراین گزارش، براساس اعلام مرکز آمار، در خرداد ماه ١٣٩٨ عدد شاخص کل (١٠٠=١٣٩٥) به ١٧٤,٩ رسید که نسبت به ماه قبل ٠.٨ درصد افزایش نشان می­‌دهد. در این ماه درصد تغییر شاخص کل نسبت به ماه مشابه سال قبل ٥٠,٤ درصد است؛ یعنی خانوارهای کشور به طور میانگین ٥٠,٤ درصد بیشتر از خرداد ١٣٩٧ برای خرید یک «مجموعه کالا و خدمات یکسان» هزینه کرده­‌اند که نسبت به این اطلاع در ماه قبل (٥٢,١ درصد) ١.٧ واحد درصد کاهش یافته است. نرخ تورم دوازده ماهه منتهی به خرداد ماه ١٣٩٨ به ٣٧.٦ درصد رسید که نسبت به همین اطلاع در ماه قبل (٣٤.٢ درصد) ٣.٤ واحد درصد افزایش نشان می‌دهد.

 

شاخص قیمت در گروه عمده «خوراکی ها، آشامیدنی ها و دخانیات» نسبت به ماه قبل ٠,٢ درصد کاهش و در گروه عمده «کالاهای غیر خوراکی و خدمات» ١.٣ درصد افزایش نشان می‌ دهد. درصد تغییرات شاخص قیمت در ماه جاری نسبت به خرداد ماه ١٣٩٧ برای این دو گروه به ترتیب ٧٥.٠ و ٤٠.٤ درصد است.

 

این گزارش می افزاید: در این ماه بیشترین نرخ تورم ماهانه خانوار‌های کشور مربوط به استان‌های گیلان و هرمزگان با ٢.٠ درصد افزایش و کمترین نرخ تورم ماهانه مربوط به استان آذربایجان غربی با ٢.٢ درصد کاهش است. درصد تغییر شاخص کل نسبت به ماه مشابه سال قبل (تورم نقطه به نقطه) برای خانوار‌های کشور ٥٠.٤ درصد است.

 

بیشترین نرخ تورم نقطه به نقطه مربوط به استان ایلام (٦٠.٣ درصد) و کمترین آن مربوط به استان قم (٤٣.٣ درصد) است. یعنی خانوار‌های ساکن استان ایلام به طور متوسط ٩.٩ درصد بیشتر از میانگین کل کشور و خانوار‌های ساکن استان قم به طور متوسط ٧.١ درصد کمتر از میانگین کل کشور نسبت به خرداد ١٣٩٧ برای خرید یک «مجموعه کالا و خدمات یکسان» هزینه کرده اند.

 

نرخ تورم دوازده ماهه منتهی به خرداد ماه ١٣٩٨ برای خانوار‌های کشور به عدد ٣٧.٦ درصد رسید. بیشترین نرخ تورم دوازده ماهه مربوط به استان کردستان (٤٥.١ درصد) و کمترین آن مربوط به استان قم (٣١.٤ درصد) است. شکاف نرخ تورم دوازده ماهه استان‌ها در خرداد ماه ١٣.٧ درصد است که نسبت به ماه قبل ١.٣ واحد درصد افزایش نشان می­دهد.

 

در خرداد ماه ١٣٩٨ عدد شاخص کل برای خانوار‌های شهری (١٠٠=١٣٩٥) به ١٧٣,٣ رسید که نسبت به ماه قبل ٠.٨ درصد افزایش نشان می دهد. در این ماه بیشترین نرخ تورم ماهانه خانوار‌های شهری مربوط به استان اردبیل با ٢.١ درصد افزایش و کمترین نرخ تورم ماهانه مربوط به استان آذربایجان غربی با ٢.٢ درصد کاهش است. درصد تغییر شاخص کل نسبت به ماه مشابه سال قبل (تورم نقطه به نقطه) برای خانوار‌های شهری کشور ٤٩,٣ درصد است. بیشترین نرخ تورم نقطه به نقطه خانوار‌های شهری مربوط به استان خراسان جنوبی (٥٩.١ درصد) و کمترین آن مربوط به استان‌های فارس و هرمزگان (٤١.٧ درصد) است، یعنی خانوار‌های شهری ساکن استان خراسان جنوبی به طور متوسط ٩.٨ درصد بیشتر از میانگین کل کشور و خانوار‌های شهری ساکن استان‌های فارس و هرمزگان به طور متوسط ٧.٦ درصد کمتر از میانگین کل کشور نسبت به خرداد ١٣٩٧ برای خرید یک «مجموعه کالا و خدمات یکسان» هزینه کرده اند.

 

نرخ تورم دوازده ماهه منتهی به خرداد ماه ١٣٩٨ برای خانوار‌های شهری به عدد ٣٦.٩ درصد رسید. بیشترین نرخ تورم دوازده ماهه مربوط به استان ایلام (٤٤.٠ درصد) و کمترین آن مربوط به استان هرمزگان (٣٠.٧ درصد) است. شکاف نرخ تورم دوازده ماهه استان‌ها در خرداد ماه ١٣.٣ درصد است که نسبت به ماه قبل ٠.٩ واحد درصد افزایش نشان می دهد.

 

در خرداد ماه ١٣٩٨ عدد شاخص کل برای خانوار‌های روستایی (١٠٠=١٣٩٥) به ١٨٣,٣ رسید که نسبت به ماه قبل ٠.٧ درصد افزایش نشان می دهد. در این ماه بیشترین نرخ تورم ماهانه خانوار‌های روستایی مربوط به استان هرمزگان با ٤.٠ درصد افزایش و کمترین نرخ تورم ماهانه مربوط به استان آذربایجان غربی با ٢.٠ درصد کاهش است. درصد تغییر شاخص کل نسبت به ماه مشابه سال قبل (تورم نقطه به نقطه) برای خانوار‌های روستایی ٥٦.٥ درصد است.

بیشترین نرخ تورم نقطه به نقطه مربوط به استان ایلام (٦٨.٣ درصد) و کمترین آن مربوط به استان کرمان (٤٨.٢ درصد) است یعنی خانوار‌های ساکن استان ایلام به طور متوسط ١١.٨ درصد بیشتر از میانگین کل کشور و خانوار‌های ساکن استان کرمان به طور متوسط ٨.٣ درصد کمتر از میانگین کل کشور نسبت به خرداد ١٣٩٧ برای خرید یک «مجموعه کالا و خدمات یکسان» هزینه کرده اند.

 

نرخ تورم دوازده ماهه منتهی به خرداد ماه ١٣٩٨ برای خانوار‌های روستایی به عدد ٤١.٠ درصد رسید. بیشترین نرخ تورم دوازده ماهه مربوط به استان کردستان (٤٩.٣ درصد) و کمترین آن مربوط به استان البرز (٣٤.٢ درصد) است. شکاف نرخ تورم دوازده ماهه استان‌ها در خرداد ماه ١٥.١ درصد است که نسبت به ماه قبل ١.٣ واحد درصد افزایش نشان می دهد./

 

پایان پیام/50

منبع: شبستان

کلیدواژه: دهه کرامت اوقات فراغت کانون های فرهنگی هنری مساجد مجلس اردبیل شیراز خبرگزاری شبستان مسجد روزنامه استان بوشهر مرکز آمار ایران مرکز آمار نرخ تورم تورم

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت shabestan.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «شبستان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۱۹۳۱۰۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تورم ترکیه چقدر است؟

به گزارش صدای ایران از یورونیوز، بر اساس آخرین داده‌های موسسه آمار ترکیه، تورم سالیانه ترکیه در ماه آوریل به ۶۹.۸ درصد افزایش یافت. تورم سالیانه مربوط به قیمت مصرف کننده هم در این کشور در ماه گذشته نزدیک به ۷۰ درصد رسید که کمی کمتر از انتظار بود. این رقم بالاترین نرخ تورم را از نوامبر سال ۲۰۲۲، آن هم به دلیل افزایش شدید قیمت‌ها به ویژه برای هزینه‌های آموزشی، رستوران‌ها و هتل‌ها، به خود اختصاص داده است.

بانک مرکزی ترکیه در ماه مارس نرخ بهره کلیدی خود را به ۵۰ درصد افزایش داد و دلیل آن را ادامه نیاز به مقابله با افزایش تورم در این کشور دانست. این بانک در آن زمان در بیانیه‌ای با اعلام کاهش واردات کالا‌های مصرفی و طلا سایر شاخص‌ها از جمله چسبندگی در تورم خدمات، انتظارات تورمی، ریسک‌های ژئوپلیتیکی و قیمت مواد‌غذایی را عامل تداوم فشار تورمی دانست. بر طبق اعلام بانک مرکزی ترکیه، سیاست پولی انقباضی تا زمان کاهش تورم ماهیانه حفظ خواهد شد.

دیگر خبرها

  • ماجرای سهمیه بنزین ۱۵ لیتری به هر خانوار چیست؟!
  • ذخیره کنونی سدهای کرمانشاه ۸۷۳.۵ میلیون مترمکعب است
  • بیش از ۱.۷ میلیارد مترمکعب آورد سدهای استان کرمانشاه
  • آب سد سفیدرود رهاسازی شد
  • سلامی : مالیات باید بر عایدی سرمایه باشد و نه بر تورم/ طرحی به نام حمایت از محرومان، به کام یک درصد مرفه جامعه /هشدار نسبت به تشدید بحران در بازار مسکن
  • تورم ترکیه چقدر است؟
  • تورم به مرز ۷۰ درصد در ترکیه رسید
  • تورم در ترکیه به ۷۰ درصد رسید
  • مسولان تورم و مسایل معیشتی مردم را حل کنند
  • سازش در ۲۲ هزار پرونده قضایی هرمزگان طی سال گذشته