Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «مهر»
2024-05-06@19:03:11 GMT

۱۲ اثر میراث معنوی گیلان ثبت ملی شد

تاریخ انتشار: ۵ تیر ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۴۱۹۴۳۰۵

۱۲ اثر میراث معنوی گیلان ثبت ملی شد

شهرود امیر انتخابی در گفتگو با خبرنگار مهر اظهار کرد: در جلسه کمیته ثبت آثار ناملموس کشور که روز سه شنبه و چهارشنبه ۴ و ۵ تیرماه در اردبیل و با حضور اعضای کمیته عالی سازمان میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری در حال برگزاری است، ثبت ۱۲ عنوان اثر ناملموس استان گیلان در فهرست میراث ملی کشور مورد موافقت قرار گرفت.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی با اشاره به ارائه ۱۲ پرونده از سوی استان گیلان، ادامه داد: پس از بررسی آثار میراث معنوی توسط داوران همایش مورد تأیید قرار گرفت که در نتیجه واجد ارزش ثبت ملی شناخته شد.

امیر انتخابی افزود: پرونده‌های الکاوه بازی، بازی مرغانه جنگ، آئین کت را گیشه، مهارت جوراب بافی گیلان، مهارت پخت تیان حلوا خشکبیجار، خورش ترش واش، سیاه پلو لنگرود، بادمجان شکم پر، پنیر برشته، کال کباب، باقلاوابیج، مهارت نوغانداری و ابریشم کشی سنتی از جمله این پرونده‌ها بود.

وی همچنین گفت: پس از ثبت یک اثر ناملموس در فهرست میراث ملی کشور، ضرورت دارد همه ساله نسبت به برگزاری جشنواره‌های استانی و محلی در پیوند با احیای و زنده نگهداشتن آئین، سنت یا شیوه سنتی آماده‌سازی یک نوع خوراک در گستره محلی، روستا، شهر یا شهرستان اقدام شود.

امیر انتخابی بر لزوم توجه به تشکل‌های مردم نهاد در این زمینه تأکید و تصریح کرد: تشکل‌های مردم نهاد نیز باید با فعالیت در این حوزه‌ها، نسبت به معرفی و شناسایی این دسته از آثار و مواریث ارزشمند معنوی که محصول ارزشگذاری و همت گذشتگان است، تلاش کنند.

کد خبر 4651281

منبع: مهر

کلیدواژه: میراث فرهنگی گیلان ثبت ملی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۱۹۴۳۰۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

قضاوت داوران چهارمحالی در مسابقات انتخابی تیم ملی اسکیت

وحید ضیایی رئیس هیئت اسکیت چهارمحال و بختیاری گفت: مرحله دوم مسابقات اسکیت سرعت انتخابی تیم ملی جوانان ۲۰ و ۲۱ اردیبهشت ماه ۱۴۰۳ در پیست اسکیت مجموعه ورزشی آزادی تهران برگزار خواهد شد.

بیشتر بخوانید

معرفی مربی بین المللی اسکیت سرعت در چهارمحال و بختیاری

وی افزود: با دعوت فدراسیون اسکیت، مریم قطره سامانی، تارا فتاحی و کوروش احمدی این مسابقات را داوری می‌کنند.

باشگاه خبرنگاران جوان چهارمحال و بختیاری شهرکرد

دیگر خبرها

  • برگزاری مسابقات پرس سینه انتخابی تیم ملی در شهر مهاباد
  • واژگونی مینی‌بوس در محور آستانه اشرفیه به کیاشهر با ۱۸ مصدوم
  • قضاوت داوران چهارمحالی در مسابقات انتخابی تیم ملی اسکیت
  • تعلیق و لغو مجوز فعالیت ۲ دفتر خدمات مسافرتی در گیلان
  • ثبت ملی روستای «نوسنگی» در درفک رودبار
  • از پاسداشت زبان فارسی تا تجلیل از فعالان و کنشگران حوزه میراث‌ فرهنگی
  • مرمت خانه‌های تاریخی اردبیل امسال تعیین تکلیف می‌شود
  • زائران حج مورد عنایت ویژه الهی هستند
  • گام‌های لرزان برای ثبت جهانی محور ساسانی کرمانشاه
  • از سند ثبت ملی مهارت لَردِه دوزی روستای بیابانک ثبت‌شده در فهرست میراث‌ فرهنگی ناملموس رونمایی شد