Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاری آریا- رئیس کمیسیون انرژی و محیط زیست اتاق بازرگانی تهران ، بر ضرورت بازنگری در خصوص مزایای رقابتی این مناطق تاکید کرد.
به گزارش خبرگزاری آریا از اتاق بازرگانی تهران، رضا پدیدار، افزایش نامتوازن و غیرمنطقی ایجاد مناطق ویژه و آزاد اقتصادی را یکی از چالش‌های اقتصادی برشمرد و گفت: نگاهی به عملکرد این مناطق در طول سال‌های اخیر نشان می‌دهد که دست‌کم، بند 11 سیاست‌های کلی اقتصاد مقاومتی مبنی بر توسعه حوزه عمل مناطق آزاد و ویژه اقتصادی کشور به منظور انتقال فناوری‌های پیشرفته، گسترش و تسهیل تولید، صادرات کالا و خدمات و تامین نیاز‌های ضروری و منابع مالی از خارج، تحقق نیافته‌است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


وی افزود: در سال‌های گذشته مصادیق و شواهدی بر تحقق این بند و اجزای مهم آن به خصوص در رابطه با انتقال فناوری‌های پیشرفته و جذب سرمایه‌گذاری مستقیم خارجی، اتفاق نیفتاده‌است. این در حالی است که بیش از آنکه برای توسعه عمل این مناطق تلاش شود، صرفا فعالیت‌ها محدود به توسعه کمی از حیث افزایش تعداد مناطق ویژه صورت گرفته‌است.
رئیس کمیسیون انرژی و محیط‌زیست اتاق تهران با بیان برگزاری همایش تخصصی مناطق آزاد و ویژه با موضوع صادرات غیرنفتی، در خرداد ماه امسال در بندر انزلی و حضور وی در یکی از پنل‌های سخنرانی این گردهمایی، به طرح موضوع توسعه فناوری در مناطق آزاد و ویژه اقتصادی در این همایش اشاره کرد و گفت: مشارکت یا ادغام‌های راهبردی، دیجیتالی‌سازی و توسعه آن، ایجاد اتصال‌های داخلی و منطقه‌ای و استفاده از جدیدترین ابزار‌های تامین مالی نوآور از مواردی هستند که می‌توانند در چارچوب مدل توسعه جامع یک منطقه آزاد یا ویژه اقتصادی در نیل به اهداف توسعه پایدار و فراگیر آن کمک کند.
پدیدار همچنین، نبود آمار و اطلاعات منسجم از وضعیت متغیر‌های اقتصادی و اجتماعی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی در کشور به‌خصوص، عدم دسترسی به رشد میزان تولیدات صنعتی و صادرات کالا و خدمات، رشد درآمد سرانه منطقه و نیز عدم اطلاع و دسترسی به گزارش عملکرد بودجه این مناطق، را یکی دیگر از چالش‌های مناطق ویژه و آزاد اقتصادی در ایران دانست و افزود: در این میان بهره‌برداری از تجارب و یافته‌های بهترین الگو‌های موفق انجام شده در سایر کشورها، در طراحی سیاست‌های لازم متناسب با شرایط داخلی، موثر خواهد بود.
عضو هیئت نمایندگان اتاق تهران، با بیان اینکه در برخی از مناطق ویژه اقتصادی جهان، از این مناطق به عنوان آزمایشگاه معرفی و اجرای یک سیاست اقتصادی جدید در زمینه جذب سرمایه‌گذاری و توسعه صادرات استفاده می‌شود، گفت: بررسی‌های به عمل آمده در رابطه با 100 نمونه منطقه ویژه اقتصادی در کشور‌های جهان، حاکی از این است که مهم‌ترین امکاناتی که توسط یک منطقه ویژه اقتصادی به کسب‌و‌کار‌ها ارائه می‌شود شامل تامین زیرساخت فناوری اطلاعات و ارتباطات در 80 منطقه، پشتیبانی گمرکی در 60 منطقه، خدمات مالیاتی در 40 منطقه و صدور مجوز‌های کسب‌و‌کار در 40 منطقه است.
به گفته پدیدار، بر اساس برآورد سازمان آنکتاد بیش از 4800 منطقه ویژه اقتصادی در جهان وجود دارد و این مناطق همچنان جزو محور‌های کاری سیاستگذاران سرمایه‌گذاری در کشور‌ها محسوب می‌شود.
وی اضافه کرد: با توجه به فضای چالشی فعالیت مناطق ویژه اقتصادی و تحولات صنعتی اخیر به ویژه در حوزه فناوری، لازم است که این مناطق بازاندیشی در خصوص مزایای رقابتی خود داشته باشند.

منبع: خبرگزاری آریا

کلیدواژه: بازنگری مناطق ویژه اقتصادی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۱۹۵۳۴۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ارس مقام اول کشور در بین مناطق آزاد و اقتصادی کشور را کسب کرد

کیانی منطقه آزاد تجاری و صنعتی ارس در آذربایجان شرقی گفت: به منظور رصد، کنترل، پایش و نظارت بر حسن اجرای وظایف و ماموریت‌های محوله و بر اساس شاخص‌های تخصصی، منطقه آزاد ارس رتبه اول مناطق آزاد کشور را با امتیاز ۷۲ را کسب و در منطقه سبز رده‌بندی قرار گرفت.

وی ادامه داد: کسب این رتبه در سرجمع ارزیابی‌های انجام شده در بخش‌های اقتصادی، مدیریت منابع، عمرانی و زیربنایی، فرهنگی، اجتماعی و گردشگری، حقوقی، فناوری اطلاعات و تصویرسازی بوده است.

در این ارزیابی مناطق آزاد تجاری صنعتی ارس با ۷۲ امتیاز، منطقه آزاد تجار صنعتی اروند با ۶۹.۹ امتیاز در رده سبز و به ترتیب رتبه اول و دوم و مناطق آزاد انزلی و کیش در رده سفید و به ترتیب در رتبه‌های سوم و چهارم قرار گرفتند.

وی ادامه داد: از هفت شاخص ارزیابی شده، ارس در شاخص‌های اقتصادی، مدیریت منابع، حقوقی و فناوری اطلاعات مقام اول را کسب کرده و در بخش عمرانی و زیربنایی نیز حایز رتبه دوم بوده که در مجموع تمام شاخص‌ها رتبه اول مناطق آزاد کشور را کسب و لوح تقدیر طی مراسمی توسط سید احسان خاندوزی وزیر امور اقتصادی و دارایی و همچنین حجت الله عبدالملکی نماینده ویژه رئیس جمهور در امور اجرایی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی اعطا شد.

وی همچنین گفت: سال گذشته صادرات در منطقه آزاد ارس به ۱۷۲ میلیون دلار افزایش یافت که این مقدار در سال ۱۴۰۱، ۱۴۷ میلیون دلار بوده است.

وی همچنین میزان افزایش صادرات به خارج از کشور از مسیر منطقه آزاد ارس را نیز مطلوب ارزیابی کرد و گفت: صادرات از طریق منطقه آزاد ارس در سال ۱۴۰۱. ۹۴ میلیون دلار بوده در حالی که در سال گذشته این مقدار با ۴۴ درصد افزایش به ۱۳۵ میلیون دلار رسیده است.

وی یادآور شد: منطقه آزاد ارس در جذب سرمایه‌گذاری‌های جدید نیز رکوردزنی کرده طوری که سرمایه‌گذاری داخلی بر اساس طرح‌های مصوب کمیسیون اقتصادی در سال ۱۴۰۱ حدود ۶۸ میلیارد ریال بوده در حالی که این مقدار در سال ۱۴۰۲ با افزایش ۸۷۱ درصدی (۸.۷ برابری) به ۶۵۸ میلیارد و ۹۷۱ میلیارد ریال جهش یافته است.

وی خاطرنشان کرد: سرمایه‌گذاری خارجی بر اساس طرح‌های مصوب کمیسیون اقتصادی نیز از ۳۸ میلیون دلار در مدت یاد شده به ۴۹.۳ میلیون دلار افزایش یافته است.

وی همچنین یادآور شد: کشور‌های روسیه، ترکیه، آذربایجان، عراق، ارمنستان، گرجستان، امارات، قزاقستان، افغانستان و پاکستان به ترتیب بیشترین میزان خرید را از محصولات منطقه آزاد داشته‌اند.

باشگاه خبرنگاران جوان آذربایجان شرقی تبریز

دیگر خبرها

  • ارس مقام اول کشور در بین مناطق آزاد و اقتصادی کشور را کسب کرد
  • اروند بر سکوی برتر رقابت مناطق آزاد
  • منطقه آزاد ارس در ارزیابی مناطق آزاد کشور در رتبه نخست ایستاد
  • اجرای طرحهای تحولی مقدمه جهش تولید در مناطق آزاد و ویژه اقتصادی
  • جهش تولید در مناطق آزاد و ویژه، نیازمند طرح‌های تحولی است
  • جهش تولید در مناطق آزاد و ویژه اقتصادی نیازمند اجرای طرح‌های تحولی است
  • در همایش ملی مناطق آزاد چه گذشت؟/ قشم و کیش برترین در حوزه اقتصاد
  • وزیر کشور: مناطق آزاد و ویژه از ارکان اقتصاد مقاومتی کشور هستند
  • مناطق آزاد و ویژه از ارکان اقتصاد مقاومتی کشور است
  • برای رفع موانع حقوقی و قانونی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی باید برنامه جمعی داشت