Web Analytics Made Easy - Statcounter

کمیته روابط خارجی سنای آمریکا لایحه‌ای را به تصویب رساند که اختیارات رییس جمهور را برای تایید فروش اضطراری سلاح بدون بررسی کنگره محدود می‌کند.

به گزارش ایسنا، این لایحه با رای یک صدا تصویب شد و برخی از جمهوری‌خواهان با آن مخالفت کردند.

این لایحه به نام "فوریت‌های نادرست در مورد عربستان" در واقع واکنشی به تصمیم دونالد ترامپ، رییس جمهور آمریکا برای استفاده از ماده "فوریت" قانون کنترل صادرات تسلیحات است که با استناد به آن می‌تواند بدون تایید کنگره به عربستان و دیگر متحدان خود در حاشیه خلیج فارس سلاح بفروشد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

به گزارش پایگاه خبری هیل، باب منندز، سناتو دموکرات و عضو کمیته روابط خارجی اظهار کرد: این لایحه که به طور دو حزبی تایید شده، با محدود کردن اختیارات اضطراری برای نزدیک‌ترین متحدان و شرکای امنیتی آمریکا، به طور مستقیم این سوء استفاده‌ها را نشانه رفته است.

وی افزود: این تغییرات بر ۲۲ مورد فروش تسلیحات (به عربستان و کشورهای حوزه خلیج فارس که هم‌اکنون قرارداد آن‌ها بسته شده) تاثیرگذار نیست اما فارغ از اینکه کاخ سفید در دست دموکرات‌ها یا جمهوری‌خواهان باشد، مانع بروز چنین اقداماتی در آینده خواهد شد.

به رغم تایید این لایحه در کمیته روابط خارجی، با توجه به عدم پشتیبانی جیم ریش، رییس این کمیته و رهبر جمهوری‌خواه سنا، این طرح برای مطرح شدن در صحن علنی با دشواری‌هایی روبه‌رو است.

طبق قانون فروش تسلیحات، قراردادهای فروش سلاح پیش از نهایی شدن مستلزم بررسی ۳۰ روزه کنگره هستند اما ترامپ به بهانه تهدید ایران به طور اضطراری و بدون بررسی کنگره وارد ۲۲ مورد فروش تسلیحات به عربستان، امارات و اردن شد.

این لایحه همچنین فروش اضطراری سلاح به متحدان ناتو، استرالیا، اسرائیل، ژاپن، کره جنوبی و نیوزیلند را نیز محدود خواهد کرد.

همچنین اعلام شرایط اضطراری در فروش تسلیحات تنها در صورت وجود تهدید فیزیکی و آماده بودن ۷۵ درصد از تسلیحات برای تحویل طی دو ماه مقدور خواهد بود.

میت رامنی، سناتور جمهوری‌خواه در انتقاد از این طرح به شرکایی نظیر تایوان و اوکراین اشاره کرد و گفت، این لایحه برخی کشورها را از قلم انداخته است.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: آمريكا فروش تسلیحات آمریکا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۱۹۵۹۷۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تصویب چند طرح ضد ایرانی در سنای آمریکا / تحریم خریداران نفت و منع صدور فناوری موشکی و پهپادی ایران در چارچوب این بسته

به گزارش صدای ایران، مجلس سنای آمریکا بسته‌ای شامل چهار طرح را تصویب کرد که از جمله شامل تحریم خریداران نفت ایران و چند طرح دیگر برای تشدید فشار علیه ایران است.

پیش از این، مجلس نمایندگان آمریکا در ادامه رویکرد‌های خصمانه خود علیه تهران و در راستای حمایت از متحدان خود از جمله رژیم صهیونیستی و اوکراین، مجموعه‌ای از اقدام‌های ضد ایرانی تحت عنوان «قانون صلح قرن ۲۱» را به تصویب رسانده بود.

«مایکل مک‌کال» رئیس کمیته روابط خارجی مجلس نمایندگان چهارشنبه گذشته چندین طرح ضدایرانی را ذیل بسته «قانون صلح قرن ۲۱» ارائه کرده بود.

وی با تکرار برخی ادعا‌ها در این باره گفت: «برای مقابله واقعی با تهدید نسلی ناشی از اتحاد نامقدس روسیه، چین و ایران، علاوه بر ارائه کمک‌های امنیتی حیاتی به شرکای خود و سرمایه گذاری در پایگاه صنعتی دفاعی خود، نیاز به ایجاد تغییرات اساسی در سیاست داریم».


شماری طرح ضدایرانی از جمله تحریم خریداران نفت ایران و منع صدور فناوری موشکی و پهپادی به ایران در چارچوب این بسته قرار دارند.

با تصویب این بسته در سنا، اکنون «جو بایدن» رئیس جمهوری آمریکا باید با امضای خود آن را اجرایی کند.

دیگر خبرها

  • ذوق‌زدگی رژیم صهیونیستی از تصویب بسته کمکی در سنای آمریکا
  • صدور مجوز حمل سلاح برای معلمان مدارس در تنسی آمریکا
  • ایالت تِنسی لایحه حمل سلاح برای آموزگاران را تصویب کرد!
  • سنای آمریکا بسته کمک به اوکراین، اسرائیل و تایوان را تصویب کرد
  • سنای آمریکا لایحه محدودیت «تیک تاک» را تصویب کرد
  • یک سال پس از تیراندازی مرگبار در مدرسه نشویل آمریکا
  • تصویب چند طرح ضد ایرانی در سنای آمریکا / تحریم خریداران نفت و منع صدور فناوری موشکی و پهپادی ایران در چارچوب این بسته
  • سنای آمریکا هم لایحه ممنوعیت تیک‌تاک را تصویب کرد
  • سنای آمریکا لایحه ممنوعیت تیک‌تاک را تصویب کرد
  • سنای آمریکا لایحه کمک‌ها به اوکراین، رژیم صهیونیستی و تایوان را تصویب کرد