Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش تارنمای خبری آسوشیتدپرس، از هزاران پوند سنگی که فضانوردان مأموریت‌های آپولوی ناسا به ماه برای زمین به ارمغان آورده‌اند، پشت درهای بسته در مرکز فضایی جانسون در هوستون آمریکا نگهداری می‌شود. حال، مسئولان این مرکز خود را آماده می‌کنند تا برخی از این نمونه‌ها را برای مطالعات بیشتر در اختیار دانشمندان قرار دهند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

۹ تیم پژوهشی از آمریکا شانس مطالعه و آزمایش بر روی غنایم گرفته شده از ماه را خواهند داشت.

اگرچه ماه آینده پنجاهمین سالگرد نخستین فرود انسان به ماه است، اما رایان زیگلر متصدی این نمونه‌ها می‌گوید که همزمانی این دو رویداد تصادفی است.

کار زیگلر نگهداری از غنائمی است که ۱۲ فضانوردی که در سال‌های ۱۹۶۹ تا ۱۹۷۲ به ماه قدم گذاشتند، ازآن جا برای زمین آوردند. مجموع وزن این نمونه‌های قمری تقریباً معادل ۳۸۱.۹۲ کیلوگرم است.

برخی از این نمونه‌های خاک و سنگ در ماه وکیوم شده بودند و هیچگاه در معرض جو زمین قرار نگرفته‌اند. نمونه‌های دیگر نیز در راه انتقال به زمین یا فریز شده و یا در مخزن گاز هلیوم انبار شدند و از آن زمان تاکنون دست نخورده باقی مانده‌اند.

بهترین این نمونه‌ها طی سال آینده میلادی در اختیار دانشمندان قرار خواهند گرفت.


متصدیان مرکز فضایی جانسون در تلاشند تا بهترین راه ممکن برای خارج کردن این نمونه‌ها را از تیوب‌ها و دیگر محفظه‌های نگهداری پیدا کنند بدون اینکه چیزی آلوده شده یا آسیب ببیند.

انبار غنایم قمری به دست آمده از مأموریت‌های آپولو، بیش از ۱۰۰ هزار نمونه است. برخی از دو هزار و ۲۰۰ نمونه اصلی برای این مطالعات به قطعات کوچک‌تر تبدیل شده‌اند.

منبع: ایرنا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۱۹۸۲۰۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

نخستین مرکز شیمی‌درمانی فرهنگیان کشور در ارومیه افتتاح شد

با حضور معاون متوسطه وزارت آموزش و پرورش نخستین مرکز شیمی‌درمانی فرهنگیان کشور در شهر ارومیه افتتاح شد.

به گزارش خبرگزاری ایمنا از آذربایجان غربی، نخستین مرکز تخصصی شیمی درمانی فرهنگیان کشور، امروز _سه‌شنبه هجدهم اردیبهشت_ با حضور معاون متوسطه وزیر آموزش و پرورش و مدیران استانی این مجموعه در ارومیه افتتاح شد.

این مرکز به عنوان بخش فوق تخصصی واحد شیمی‌درمانی درمانگاه امام سجاد (ع) فرهنگیان ارومیه فعالیت خواهد کرد.

بخش شیمی‌درمانی این مجموعه به همت خیران سلامت آذربایجان‌غربی آقایان دلیری و نمدیان و خانم پروین با همکاری و همیاری دانشگاه علوم پزشکی ارومیه و مجمع خیرین مدرسه‌ساز ایجاد شد و آماده ارائه خدمات به فرهنگیان و عموم شهروندان است.

کد خبر 751416

دیگر خبرها

  • ۵ کتاب شهدای شهرستان بهارستان رونمایی شد
  • نخستین مرکز شیمی‌درمانی فرهنگیان کشور در ارومیه افتتاح شد
  • آغاز فعالیت نخستین ماهواره اندازه‌گیری باران
  • انسان چقدر زمین نیاز دارد ؟ از زبان الهی قمشه ای بشنوید (فیلم)
  • انجام نخستین عمل جراحی نخاع در خرمشهر
  • رونمایی از برنامه کاربردی خودمراقبتی مبتنی بر تلفن هوشمند برای کنترل آسم در کاشان
  • جراحی نخاعی برای نخستین بار در خرمشهر
  • ناسا از فاصله ۲۲۵ میلیون کیلومتری زمین، پیام دریافت کرد!
  • نخستین ربات تمام الکتریکی جهان رونمایی شد/ با توانایی حفظ سرعت ثابت
  • تصویر روز ناسا: تلسکوپ‌های کمکی زیر آسمان پرستاره جنوب