Web Analytics Made Easy - Statcounter

محمد فاتحی روز چهارشنبه در بازدید از خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا) مرکز یزد اظهار کرد: سال گذشته به خاطر تنش آبی ناشی از خشکسالی و قطع ۳۰ بار خط انتقال آب کوهرنگ به استان در شرق اصفهان، مردم در مدیریت مصرف آب همکاری های خوبی داشتند.

وی افزود: تذکر درباره مصرف آب بویژه در آبیاری باغچه ها و فضای سبز و راه اندازی پلیس آب در مدارس بخشی از این تلاش ها بود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

رشد ۲۰ درصد مصرف آب ناشی از تصور نادرست رفع کم آبی

مدیرعامل آبفار یزد اضافه کرد: امسال متاسفانه به دلیل افزایش بارندگی و آرامش نسبی ایجاد شده تصور نادرست حل مشکلات آب استان، توجه به مدیریت مصرف کمتر شد به گونه ای که شاهد افزایش ۲۰ درصد مصرف آب نسبت به مدت مشابه سال قبل در استان هستیم.

فاتحی متوسط سرانه مصرف آب در مناطق روستایی کشور را ۱۵۰ لیتر برای شرب و بهداشت اعلام کرد و گفت: تولید آب استان در مناطق روستایی ۱۷ تا ۱۸ میلیون مترمکعب است که جوابگوی سرانه عادی است ولی در برخی مواقع مصرف افزایش می یابد.

کاهش تنش آبی آخر هفته در شهرها و افزایش تنش آبی در روستاها

وی با بیان توسعه بی رویه برخی روستاها گفت: در برخی مناطق استان به دلیل این رشد، شاهد ایجاد روستای جدید در کنار روستای قبلی هستیم.

این مسئول ادامه داد: همین مسائل موجب شده است تا تنش آبی در روزهای آخر هفته در شهرهای استان کاهش و در مناطق روستایی افزایش یابد.

وی از پوشش ۲۸۰ هزار نفر جمعیت روستایی و چهار شهر زیر ۲۰ هزار نفر استان خبر داد و افزود: در این مناطق ۱۱۱ هزار مشترک آب روستایی داریم که تعدادی از آنها صنعتی و عمدتاً در حوزه دامداری و دامپروری است.

مدیرعامل آبفار یزد در عین حال با اشاره به کاهش تعداد روستاهایی که آبرسانی سیار به آنها صورت می گیرد، تصریح کرد: سال قبل تعداد روستاهایی که با تانکر آبرسانی می شد ۳۳۰ پارچه بود که امسال به ۲۰۰ مورد کاهش یافته است.

تنش آبی در روستاهای مهریز و تفت

فاتحی خاطرنشان کرد: در حال حاضر عمده تنش آبی مناطق روستایی در بهادران و تنگچنار شهرستان مهریز و بنادکوک شهرستان تفت است.

به گفته وی، در برخی نقاط همچون دشت ابرکوه هم که با افت ۷۰ تا ۸۰ سانتی متری سطح سفره های زیرزمینی و نشست زمین مواجه است نیز مشکلات تنش آبی بالاست.

این مسئول یادآور شد: البته در برخی نقاط استان هم با توجه به بارندگی های مطلوب، شاهد احیا و آبدهی دوباره برخی قنات‌ها هستیم که طی سال‌ها گذشته کم آب و یا خشک شده بود.

مدیرعامل آبفار یزد آبدهی چاه‌های داخل منازل روستایی را یکی از عوامل کاهش تنش آبی عنوان کرد و گفت: پیش از این خیلی از صاحبان این چاه‌ها مجبور بودند از آب قنات و خارج از خانه ها برای آبیاری باغ های خود استفاده کنند که امسال این مشکل تا حدودی رفع شده است.

جداسازی آب شرب از بهداشت در برخی مناطق

فاتحی یکی دیگر از عوامل را جداسازی آب شرب از بهداشت در برخی مناطق شهرستان اردکان همچون عقدا، خرانق و رباط پشت بادام و برخی نقاط بافق اعلام کرد و افزود: با چند دهیاری استان نیز تفاهم نامه هایی برای جداسازی آبیاری فضای سبز روستاها بسته شده است.

وی در ادامه بر لزوم تغییر نگاه مدیران دولتی به رسانه ها و تقویت ارتباط با خبرگزاری ها تأکید کرد و گفت: با توجه به تاثیر بالای فضای مجازی در افکار عمومی، در سال های اخیر از این ظرفیت، غفلت شده است.

در این جلسه رئیس خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا) یزد با تشریح فعالیت ها گفت: عمده شرکت های بزرگ دنیا به لحاظ درآمدزایی، در حوزه تولید محتوا و اطلاعات فعالیت دارند.

کاظم شاملو افزود: حوزه آب، حساسیت های خاص زیادی دارد که می توان با تولید محتوا و اطلاعات مناسب، آرامش را در جامعه در این خصوص ایجاد کرد.

۱۹۶۸/ ۲۰۴۷/‏

منبع: ایرنا

کلیدواژه: یزد آبرسانی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۱۹۹۸۱۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

پیشرفت فیزیکی ۸۰ درصدی عملیات اصلاح شبکه آبرسانی روستای کوچ دیگ سید در گنبد کاووس

ابوالفضل رحیمی گفت: به منظور جلوگیری از هدر رفت و افزایش کیفیت آب شرب روستای فوق و همچنین تعویض لوله‌های فرسوده با توجه به قدمت بالای شبکه آبرسانی اجرای کامل اصلاح شبکه آبرسانی در این روستا به طول ۶۰۰۰ متر در مراحل پایانی است. 

او در خصوص پیامد‌های وجود شبکه‌های فرسوده آبرسانی بیان کرد: شبکه‌های توزیع آبرسانی فرسوده مرتباً دچار شکستگی می‌شوند که این موضوع سبب هدر رفت آب می‌شود ضمن اینکه به دلیل افزایش جمعیت و قطر پاییین لوله‌های موجود دیگر پاسخگوی نیاز آب شرب مشترکین نیست و شاهد افت فشار آب در زمان اوج مصرف در مناطقی که شبکه آن باید اصلاح شود هستیم.

مدیر عامل شرکت آب و فاضلاب استان گلستان تصریح کرد: هزینه اجرایی این عملیات بیش از ۴۸ میلیارد ریال بوده که با پایان عملیات فوق جمعیتی بالغ بر ۷۶۹ نفر از اهالی این روستا از این پروژه برخوردار می‌شوند.

باشگاه خبرنگاران جوان گلستان گرگان

دیگر خبرها

  • آبرسانی به ۹۰ روستای کهگیلویه و بویراحمد
  • ۳۰۰ روستای لرستان از نعمت آب شرب سالم بهره‌مند می‌شوند
  • ۱۰ روستای گلوگاه با مجتمع شهدای هزارجریب آبرسانی می شود
  • آغاز طرح آبرسانی به روستای کم رضوان بندرلنگه
  • آغاز عملیات آبرسانی به روستای کم رضوان بندر لنگه
  • پیشرفت فیزیکی ۸۰ درصدی عملیات اصلاح شبکه آبرسانی روستای کوچ دیگ سید در گنبد کاووس
  • اجرای تئاتر عروسکی در مناطق کم برخوردار فارس
  • آبرسانی به ۶۰۰ روستای آذربایجان غربی
  • اجرای طرح آبرسانی به ۶۰۰ روستای آذربایجان غربی
  • جهاد آبرسانی در ۱۲۵ روستای لرستان