Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «شبستان»
2024-04-26@11:31:32 GMT

شیوع اعتیاد در خراسان جنوبی ۲.۵۴ درصد است

تاریخ انتشار: ۵ تیر ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۴۲۰۰۹۴۶

شیوع اعتیاد در خراسان جنوبی ۲.۵۴ درصد است

مهدی زاده با بیان اینکه جمعیت معتاد استان ۱۹ هزار نفر هستند، گفت: شیوع اعتیاد در خراسان جنوبی ۲.۵۴ درصد است که جزء استان های با شیوع متوسط هستیم.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از بیرجند، «کامبیز مهدی‌زاده» امروز  (5 تیر) در همایش تجلیل از فعالان عرصه مبارزه با مواد مخدر خراسان جنوبی، درخصوص وضعیت فعلی اعتیاد، اظهار داشت: عامل اصلی 40 درصد جرایم خرد در استان، معتادان متجاهر هستند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی بیرجند با بیان اینکه هم اکنون 60 درصد طلاق ها ناشی از مصرف مواد مخدر است، گفت: 65 درصد مصرف مواد مخدر علت و پایه همسرآزاری، کودک آزاری 30 درصد، قتل عمد 25 درصد، نزاع و خشونت 23 درصد، جرایم منکراتی 20 درصد، جرایم مالی، اخراج موقت، دائم و بیکاری و محرومیت از شغل 10 درصد است.

 

مهدی زاده درخصوص وضع موجود مصرف مواد مخدر در جامعه کار و تولید کشور در سال 1393، گفت: نتیجه پیمایش شیوع شناسی اعتیاد در جامعه کار و تولید در بین 13 هزار نمونه، 23 درصد نمونه ها، تست مثبت داشته اند.

 

وی در خصوص وضعیت منطقه تصریح کرد: افزایش زمین زیر کشت خشخاش در کشور افغانستان و در نتیجه رشد و تولید 50 برابری مواد افیونی در سال های اخیر و همچنین تولید ماده محرک شیشه حکایت از جنایت و نقش استکبار جهانی آمریکا در کشور افغانستان برای نابودی کل بشریت دارد.

 

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی بیرجند با اشاره به همسایگی کشور ایران با افغانستان و پاکستان از یک سو و از سوی دیگر نقش وسیع تهاجم فرهنگی و اجتماعی از سوی دشمنان با نفوذ و هجوم نرم و خاموش در حصار فرهنگی جامعه، گفت: برخی عوامل ساختاری معیوب در زمینه های اجتماعی، فرهنگی و اقتصادی و عوامل سیاسی از طریق استکبار به منظور خسارت به اقتصاد کشور و جلوگیری از پیشرفت و تلاش جدی برای انحطاط نسل جوان و نوجوان کشور نقش به سزایی دارند.

 

مهدی زاده یادآور شد: عوامل روانشناختی مانند اختلال، اضطراب، افسردگی، خشونت، بحران هویت و هیجان جویی منفی، عوامل فرهنگی ناشی از سبک جدید زندگی و تضعیف مبانی مذهبی، ضعف میزان آگاهی از خطرات و تبعات مصرف مواد و ترویج بارورهای غلط برای جذب جوانان و نوجوانان و عوامل خانوادگی شامل کاهش سطح ارتباط موثر میان اعضای خانواده، ضعف کنترل، و مدیریت فرزندان، اعمال خشونت در منزل، تعارض و دوگانگی در ارزش ها و الگوهای خانوادگی، ضعف در آموزش مهارت های زندگی و سبک فرزند پروری موجب اعتیاد شده است.

 

وی بیان کرد: بیش از 90 درصد مردم کشور نسبت به اعتیاد در جامعه ابراز نگرانی کرده اند.

 

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی بیرجند افزود: طبق آخرین آمار سال گذشته 76 درصد کشفیات تریاک، 67 درصد کشفیات هروئین و 17 درصد کشفیات مورفین جهان در ایران ثبت شده است.

 

مهدی زاده ادامه داد: جمهوری اسلامی ایران با تقدیم سه هزار و 811 شهید، 12 هزار جانباز و کشف 11 هزار تن انواع مواد مخدر بیشترین قربانی مبارزه با مواد مخدر را داشته است.

 

وی در خصوص صدمات و خسارات مواد مخدر برجامعه، گفت: خسارت های اقتصادی شامل بروز خسارت و تحمیل سالانه چندین هزار میلیارد تومان به بودجه کشور اعم از هزینه های فرد مصرف کننده مواد، هزینه های جامعه و نیروی کار از دست رفته، هزینه های دولت در ابعاد نظامی، انتظامی، قضایی، پیگیری و درمان می شود.

 

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی بیرجند شکل گیری باورهای غلط همانند مصرف مواد برای رهایی از استرس اضطراب و شادی، لذت کاذب ابزار وجود، تکمیل اوقات فراغت، رفع اختلالات جنسی، بی خیالی، افزایش کارایی و رفع خستگی، افزایش توان یادگیری، شب بیداری و تجارت عرفانی و رفع بیماری های جسمی را از جمله خسارت های درمانی برشمرد و گفت: تهدید جدی علیه حاکمیت ملی و جرایم سازمان یافته از خسارت های امنیتی مصرف مواد مخدر هستند.

 

به گفته مهدی زاده ایجاد اپوزیسون از سوی مخالفان علیه حاکمیت جمهوری اسلامی به منظور کاهش اعتماد به حاکمیت با انتشار اطلاعات دروغین علیه نظام جزء خسارت های سیاسی مصرف مواد هستند.

 

وی با بیان اینکه 10 تا پنج درصد موارد آلودگی به ویروس HIV در جهان در اثر اعتیاد تزریقی اتفاق می افتد، بیان کرد: اما این آمار در آسیا و اروپا بیش از 710 درصد است.

 

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی بیرجند دامه داد: براساس اطلاعات سازمان پزشکی قانونی، سالانه حدود سه هزار نفر از طریق ویروس اچ آی وی فوت می کنند.

 

مهدی زاده گفت: شایع ترین علت ابتلا به عفونت اچ آی وی در کشور، اعتیاد تزریقی است؛ به طوری که بیش از 61 درصد از موارد شناسایی شده عفونت در کشور در سال گذشته از این طریق به عفونت مبتلا شده اند.

 

وی اظهار کرد: شیوع مصرف مواد و روان گردان ها در جمعیت 15 تا 64 سال معادل 5.4 درصد و آمار مصرف کنندگان مستمر مواد در کشور 2 میلیارد و 802 میلیون و 800 نفر است، که در جمعیت مصرف کننده مواد افراد در سنین مختلف جنسیت های متفاوت مجرد و متاهل، شاغل و بیکار، با تحصیلات گوناگون دیده می شوند.

 

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی بیرجند در خصوص اقدامات انجام شده در حوزه درمان اعتیاد، افزود: از 86 مرکز کاهش آسیب در استان، 13 هزار و 570 نفر تحت درمان برنامه کاهش آسیب هستند که تاکنون 249 زن درمان شده اند.

 

مهدی زاده افزود: یک هزار و 560 فقره کمک به افراد بی بضاعت، شش نفر مرگ ناشی از مصرف مواد با کاهش 65.5 درصد نسبت به سال قبل از اقدامات صورت گرفته است.

 

وی با بیان اینکه  هفت مرکز اقامتی کمپ،  پنج بخش بیمارستانی، یک مرکز درمان اجتماع مدار، 65 مرکز MMT، پنج مرکز گذری سلامت DIC، یک مرکز مشاوره بیماری های رفتاری، یک شلتر در استان فعالیت دارند، گفت: تمامی کودکان ارجاعی علی رغم مشکلات مالی درمان شده اند و تعداد 800 نفر نیز از خدمات بیمه سرپایی MMT بهره مند شده اند.

 

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی بیرجند عنوان کرد: تعداد 372 کودک و نوجوان مبتلا به اختلال مصرف مواد در بیمارستان به مدت 3 هزار و 684 نفر روز بستری و مبلغ 3 میلیارد و 872 میلیون و 900 هزار ریال هزینه شده است، اما مبلغ دریافتی از شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر 813 میلیون ریال بوده است.

 

مهدی زاده با بیان اینکه 256 مادر باردار مبتلا به اختلال مصرف مواد به مدت 684 نفر روز در بیمارستان بستری شده و این مادران به همراه نوزادانشان حین بستری از خدمات تخصصی درمانی استفاده کرده اند، گفت: در این رابطه مبلغ 70 میلیارد و 940 میلیون و 724 هزار ریال در سال 97 هزینه شده است.

 

وی بیان کرد: شیوع اعتیاد در خراسان جنوبی 2.54 درصد است که جزء استان های با شیوع متوسط هستیم، در صورتی که  شیوع کشوری 2.65 درصد است.

 

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی جمعیت معتاد استان را  19 هزار نفر برشمرد و گفت: از این تعداد 16 هزار مرد و 3 هزار زن معتاد هستند.

 

وی خاطرنشان کرد: هم اکنون بیش از 13 هزار نفر تحت پوشش مراکز درمان و کاهش آسیب استان هستند.

 

پایان پیام/575

منبع: شبستان

کلیدواژه: دهه کرامت مجلس اوقات فراغت اردبیل خبرگزاری شبستان شیراز کانون های فرهنگی هنری مساجد روزنامه ها مسجد صفاری نطنزی شیوع اعتیاد مبارزه با مواد مخدر خراسان جنوبي بیرجند

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت shabestan.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «شبستان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۲۰۰۹۴۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

بازگشت ۶ مرزبان خراسان جنوبی به کشور

به گزارش خبرگزاری صدا وسیمای خراسان جنوبی،بعدازظهر ۶ اردیبهشت، ۶ نفر از کارکنان گروهان احتیاط مرزی خراسان جنوبی که برای رصد و پایش نوار مرز در نقطه صفر مرزی حضور یافتند، با نیرو‌های طالبان مواجه می‌شوند.

این افراد به‌دلیل جلوگیری از بروز هرگونه تنش مرزی و انجام درخواست نیرو‌های طالبان مبنی بر رفع سوءتفاهم پیش آمده، به مذاکره می‌پردازند.

پس از چند ساعت با ورود مرزبان درجه ۲ و انجام ملاقات مرزی با همتای کشور مقابل موضوع خاتمه یافت و کارکنان مرزبانی در صحت و سلامت کامل به خاک مقدس کشور بازگردانده شدند.


دیگر خبرها

  • اعتیاد به کافئین را بی دردسر ترک کنید
  • شاخص شدت انرژی در کشور رو به افزایش است
  • افزایش ده درصدی مصرف برق در خراسان رضوی
  • بازگشت ۶ مرزبان خراسان جنوبی به کشور
  • ۲۵ سمن برای مقابله با موادمخدر در قزوین فعال است
  • خودرو جایزه کم مصرفان برق/ توافق نفتی آمریکا و چین
  • آغاز طرح بازگشت به زندگی سالم در مشهد
  • عاقبت فرار از خانه به‌عشق خواستگار شیشه‌ای
  • نگاه دولت در عرصه پیشگیری از اعتیاد حمایتی است
  • افزایش ۴۹ درصد صادرات تعاونی های خراسان جنوبی