Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایکنا»
2024-05-05@06:45:38 GMT

رعایت اصول حقوق شهروندی از اساس حکمت اسلامی است

تاریخ انتشار: ۵ تیر ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۴۲۰۱۷۲۱

رعایت اصول حقوق شهروندی از اساس حکمت اسلامی است

به گزارش کانون خبرنگاران ایکنا، نبأ؛ حمیدرضا اکبری، کارشناس آسیب‌های اجتماعی، چهارم تیرماه در نشست دورهمی یاران همت که در دشت لیراوی استان بوشهر برگزار شد، بیان کرد: در قرآن کریم آیات زیادی در باب کرامت انسان عنوان شده است، چنانچه در آیه 70 سوره مبارکه اسرا می‌خوانیم که ما انسان را با کرامت آفریده‌ایم که در این آیه  از کرامت انسان یاد شده و انسان را دارای ارزش معرفی کرده است که همه چیزهایی که در آسمان و زمین است مسخر او شده؛ چراکه انسان دارای کرامت است و می‌تواند تمام عالم را تحت مدیریت خود قرار دهد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی بیان کرد: این آیه اصل کرامت انسانی را معطوف به حقوق شهروندی نیز می‌داند، چراکه برای حقوق شهروندی مصادیقی از جمله آزادی بیان، حق انتخاب، بازداشت خودسرانه، حریم خصوصی، حق آموزش و پرورش، حق رأی و تعیین سرنوشت، حقوق اقلیت مذهبی، حق انتخاب پناهدگی و... به صورت بارز عنوان شده است و اینها مصادیق مهمی هستند که برای آنها در قرآن آیات آمده است.
این کارشناس ادامه داد: خداوند همه چیز را برای انسان آفریده است؛ در آیه 30 سوره بقره آمده است که ای انسان تو باید خلیفه من در روی زمین باشی و می‌توانی جایگزین من در زمین باشی، به نحوی که محل اعلام خلافت انسان روی زمین بوده و انسان روی زمین خلیفه خدا شده است.
اکبری اظهار کرد: ما  کرامت انسان را داریم و در قرآن بارها مشاهده می‌کنیم که  مصادیقی برای حقوق شهروندی مبتنی بر این گفته‌ها آمده است.
وی با بیان اینکه برخی صفات و رفتار در انسان به‌صورت اکتسابی است، گفت: انسان همواره دارای دو کرامت طبیعی و اکتسابی است، به این معنا که ما انسان‌ها با تلاش و کوشش ارزش‌ها و استعدادهای انسانی و بشری را شکوفا می‌کنیم و این نوعی از کرامت اکتسابی انسان محسوب می‌شود.
این کارشناس آسیب‌های اجتماعی در پایان گفت: در جامعه اسلامی ما تا حدودی قابل قبول است که حقوق شهروندی مورد توجه قرار نگیرد که این نشان از افراط و تفریط‌های متصدیان حمایت از حقوق شهروندی دارد که گاهی مورد غفلت قرار می‌گیرد و بر اثر اهم و مهم که در جامعه مطرح می‌شود با مشکل روبرو می‌شوند که باید با برنامه‌ریزی و استفاده از مزامین دینی و مصادیق قرآنی در مسیر احقاق حقوق شهروندی گام برداریم.
حمیدرضا اکبری
انتهای پیام

منبع: ایکنا

کلیدواژه: حقوق شهروندی حکمت اسلامی ایکنا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت iqna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایکنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۲۰۱۷۲۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

حکیم در دیدار معاون وزیر ارشاد: تبادل تجارب فرهنگی، هنری و آرشیوی میان ایران و عراق ضروری است

سیدعمار حکیم، رهبر جریان حکمت ملی عراق، در دیدار فرشاد مهدی‌پور، معاون امور رسانه‌ای و تبلیغات وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ایران، و هیئت همراه وی، وضعیت فرهنگ و ارتباطات دو کشور و چشم‌اندازهای گسترش همکاری‌های عراق و جمهوری اسلامی ایران را بررسی کرد.

به گزارش ایسنا، در این دیدار که در دفتر رهبر جریان حکمت ملی عراق در بغداد انجام شد، حکیم بر ضرورت تبادل تجارب در بخش‌های فرهنگی، هنری و آرشیوی تأکید کرد.

وی با اشاره به نیازهای جوامع اسلامی به برنامه‌های فرهنگی که آنان را در برابر هجمه فرهنگی و اندیشه‌های منحرف مصون نگه دارد، بر ضرورت حمایت از برنامه‌های هنری و تولید فیلم و سریال و استفاده از فناوری‌های نوین برای رساندن آن به مخاطبان تأکید کرد.

رهبر جریان حکمت ملی عراق همچنین بر ضرورت توقف جنگ در غزه تأکید کرد و جامعه جهانی را در قبال پیامدهای آنچه در غزه می‌گذرد و سکوت در برابر کشتار و گرسنه نگه‌داشتن و نسل‌کشی مسئول دانست.

کانال عصر ایران در تلگرام

دیگر خبرها

  • حکیم در دیدار معاون وزیر ارشاد: تبادل تجارب فرهنگی، هنری و آرشیوی میان ایران و عراق ضروری است
  • تاکید عمار حکیم بر گسترش همکاری فرهنگی ایران و عراق
  • رایزنی عمار حکیم و معاون رسانه‌ای وزارت ارشاد ایران
  • برگزاری همایش حکمت مطهر با حضور نمایندگی ولی فقیه در سپاه عاشورا
  • شیرینی‌ها و شگفتی‌های کودکان به روایت یک دیدار
  • رعایت کرامت مرزنشینان و ساحل‌نشینان خط قرمز دولت است
  • متناسب‌سازی حقوق بازنشستگان از شنبه با ۲ آپشن/ بالاخره دولت دستور همسان‌سازی حقوق‌ها را داد
  • اصول اساسی نظام «مردم محوری» است
  • نشانه های انسان با کرامت و کریم چیست؟
  • ضرورت توجه به حقوق و مسائل مادی معلمان