Web Analytics Made Easy - Statcounter

شنبه ۲۵ خرداد، «ریچارد رتکلیف» همسر «نازنین زاغری» پس از ملاقات با وزیر امور خارجه انگلیس راهی سفارت ایران در منطقه کنزینگتون می‌شود تا به بهانه دفاع از آزادی همسرش بست بنشیند و به اصطلاح پیام اعتراض خود را به گوش مسئولان ایران برساند.

جرمی هانت اولین سیاستمدار بلندپایه انگلیس بود که همان روز اول با انتشار پیامی در توئیتر از کمپین تبلیغاتی رتکلیف با قید عبارت "مقابل سفارت ایران" حمایت کرد و خطاب به رهبران ایران، خواست این محکوم امنیتی را آزاد کنند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

او کسی بود که اسفند سال گذشته با اعطای حمایت دیپلماتیک به زاغری، سطح این پرونده را به مناقشه میان دو دولت انگلیس و ایران ارتقا داد.

هانت که اکنون با تک ماده خود را به مرحله آخر انتخابات برای تعیین نخست‌وزیر جدید انگلیس رسانده، از هر ابزاری برای کسب محبوبیت استفاده می‌کند.

وی هفته گذشته در اظهاراتی از لفاظی‌های اخیر «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهوری آمریکا علیه «صادق خان» شهردار لندن حمایت کرد و گفت: بسیار ناامیدکننده است که ما شهرداری برای لندن داریم که کاملاً از کنترل جنایات مرتبط با حمل سلاح سرد (چاقو) ناکام مانده و به جای اینکه بیشتر وقت خود را صرف امن‌تر کردن لندن کند، بیشتر وقتش را در عرصه سیاست می‌گذراند. در این مورد ۱۵۰ درصد با رئیس‌جمهور آمریکا موافق هستم.

هانت همچنین رقیب خود یعنی «بوریس جانسون» را که از بخت بیشتری برای تصاحب کرسی نخست‌وزیری برخوردار است یک فرد بزدل خوانده که به گفته او حاضر به شرکت در مناظره با وی نیست.

وی مدعی شد: اگر این خودشیفتگی یا بزدلی است، چهره خوبی برای بوریس نیست که از مناظره با من فرار کند. اگر این سمت (نخست‌وزیری) را می‌خواهی باید برای مناظره حاضر شوی. بنابراین بوریس ترسو نباش. مانند مرد باش و به کشورت نشان بده که می‌توانی با سخت‌ترین کار در کشورت مواجه شوی و از عهده آن برآیی.

اینک تحصن رتکلیف مقابل سفارت ایران در لندن و ملاقات شخصیت‌ها و نمایندگان پارلمان انگلیس برای به اصطلاح ابراز همدردی با او، به اردوگاه تبلیغاتی هانت تبدیل شده است.

رتکلیف در گفت وگو با افراد و رسانه‌ها، هانت را فردی شایسته برای تصدی نخست‌وزیری معرفی کرده که به گفته او بهتر می‌تواند از منافع شهروندان انگلیس حمایت کند.

«جرمی کوربین» رهبر حزب اصلی مخالف دولت و صادق خان شهردار لندن تازه‌ترین شخصیت‌های بلند پایه سیاسی انگلیس هستند که طی روزهای اخیر به دیدار او رفته‌اند.

همزمان «تولیپ صدیق» نماینده منطقه‌ای که رتکلیف در آنجا زندگی می‌کند، در تلاش است تا سایر نمایندگان مجلس و شخصیت‌های بلندپایه انگلیس از جمله نامزدهای جانشینی ترزا می را مقابل سفارت ایران بکشاند.

البته در شرایطی که تنش‌ها در منطقه خلیج فارس بالا گرفته و انگلیس با اتخاذ سیاست یک بام و دوهوا در حمایت از مواضع ضد ایرانی آمریکا و از سوی دیگر تاکید بر حفظ برجام، شاید کمی بعید باشد که جرمی هانت دست به چنین ریسکی زده و مقابل سفارت ایران حاضر شود.

بوریس جانسون هم که اکنون نامزد پیشتاز حزب محافظه‌کار برای تصدی سمت نخست‌وزیری انگلیس است، اعتقادی به اعمال فشار علیه ایران برای آزادی زاغری ندارد.

جانسون در سال ۲۰۱۷ زمانی که وزیر خارجه این کشور بود در نشستی در پارلمان انگلیس گفت زاغری برای «تدریس روزنامه‌نگاری» به تهران سفر کرده بود.

هرچند این اظهارات با واکنش شدید رسانه‌ها و سیاستمداران انگلیسی روبرو و جانسون بعداً تحت این فشارها مجبور به عقب‌نشینی شد و گفت این اظهارات «اشتباه» بوده، اما سوابق زاغری نشان می‌دهد وی از همکاران بنیاد «تامسون رویترز» است که با ادعای تلاش برای «توسعه رسانه»، در کشورهای مختلف فعال است.

جانسون روز گذشته (سه شنبه) هم در گفت وگو با یک شبکه رادیویی گفت: من با نازنین زاغری و خانواده‌اش همدردی می‌کنم و چندین بار با ریچارد (رتکلیف) صحبت کرده‌ام. اما رسیدگی به این پرونده کار وزارت امور خارجه است و اکنون تمایلی به اظهارنظر در این باره ندارم.

بر اساس گزارش‌ها، نخست‌وزیر آتی انگلیس تا حداکثر ۲۳ جولای انتخاب و معرفی می‌شود. اعضا عمومی حزب محافظه‌کار باید از میان بوریس جانسون و جرمی هانت یکی را برای جانشینی ترزا می انتخاب کنند.

با این‌حال ادامه تحصن رتکلیف مقابل سفارت ایران در لندن، برخلاف موازین بین‌المللی و ماده ۲۲ کنوانسیون وین درباره روابط دیپلماتیک که بر ضرورت عدم اختلال در امور روزمره سفارتخانه‌ها و آرامش روانی کارکنان آن تصریح می‌کند، مانع فعالیت‌های روزمره سفارت کشورمان شده است.

این وضعیت واکنش «حمید بعیدی نژاد» سفیر ایران در لندن را برانگیخته و او می‌گوید، جلسات سفارت به این دلیل که برخی مهمانان علاقه‌ای به منتشر شدن تصویرشان در رسانه‌ها ندارند، لغو شده است.

سفیر کشورمان همچنین عنوان کرد، انتخاب تاریخ این اعتراض از سوی آقای رتکلیف بسیار نگران کننده است و همزمان با دو رویداد مهم یکی انتخاب نخست وزیر جدید انگلیس و دیگری افزایش تنش‌ها در منطقه انجام گرفته است.

وی به نقش بوریس جانسون و جرمی هانت، در قضیه خانم زاغری اشاره و خاطرنشان کرد که ظن آن می‌رود با توجه به اعلام حمایت‌های صریح آقای رتکلیف از یکی از نامزدها و تقبیح یکی دیگر از نامزدها در مصاحبه‌های متعدد خود در جلوی سفارت، اینجا یک بازی سیاسی با وجه‌المصالحه قرار دادن سفارت ایران در جریان باشد.

با گذشت ۱۲ روز از این حرکت اعتراضی پلیس و مقامات انگلیس درباره نقض صریح مقررات بین‌المللی سکوت اختیار کرده‌اند.

فعالیت روزانه رسانه‌ها روبروی سفارت موجب مزاحمت مراجعان و دیپلمات‌های کشورمان شده است.

یک سخنگوی پلیس در پاسخ به سئوال ایرنا درباره نگرانی مسئولان ایرانی می‌گوید چون معترضان بیرون سفارت و در مکان عمومی هستند، هیچ تخلفی صورت نگرفته و کسی هم دستگیر نشده است.

با این حال سفیر ایران می‌پرسد، برای من جای سئوال دارد اگر شخص دیگری تلاش می‌کرد در ورودی دیگر سفارتخانه‌ها را مسدود کند، انگلیس چه برخوردی صورت می‌داد؟

سئوال دیگر این است که اگر اعتراض مشابهی مقابل سفارت انگلیس در تهران برگزار و بر اثر آن تردد سفیر و دیپلمات‌های این کشور با زحمت همراه شود، چنانچه پلیس دیپلماتیک و مسئولان نقش ناظر داشته باشد، واکنش مسئولین دولت انگلیس چه خواهد بود؟

منبع: ایرنا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۲۰۲۲۳۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

رایزنی معاون اقتصادی نخست‌وزیر طالبان با کاظمی قمی

معاون اقتصادی نخست‌وزیر طالبان در دیدار نماینده ویژه و سفیر ایران در افغانستان گفت رسیدن آب به سیستان به حل مشکلات مردم دو کشور کمک می‌کند. - اخبار بین الملل -

به گزارش دفتر منطقه‌ای خبرگزاری تسنیم، «عبدالغنی برادر» معاون اقتصادی نخست‌وزیر طالبان در دیدار با «حسن کاظمی قمی» نماینده ویژه و سفیر ایران پیرامون تقویت روابط سیاسی، اقتصادی، تجاری و ترانزیتی و همکاری‌های دوجانبه بحث و گفتگو کرد.

در این دیدار وزیر آب و انرژی، وزیر کشاورزی، آبیاری و دامداری، وزیر اطلاعات و فرهنگ و سفیر حکومت طالبان در تهران نیز حضور داشتند.

ملا برادر با مثبت خواندن روابط افغانستان و ایران و تأکید بر توسعه روابط گفت: امسال به فضل الهی سطح بارندگی بالا بوده که در نتیجه آن پس از چندین سال خشکسالی، آب دریای هلمند به نیمروز و به سیستان ایران رسیده است، این کمک خواهد کرد مشکلات بیشتر مردم هر دو کشور حل شود.

معاون اقتصادی نخست‌وزیر طالبان در ادامه خواستار ایجاد تسهیلات بیشتر در ترانزیت تولیدات و محصولات افغانستان به کشورهای اروپایی از طریق ایران شد و این امر را گامی اساسی برای افزایش سطح ترانزیت و تجارت بین دو کشور دانست.

معاون نخست وزیر طالبان: سد «کجکی» پر از آب شده استاستانکزی: به حقابه ایران متعهدیم اما در حال حاضر به اندازه رفع نیاز افغانستان آب داریم

بر اساس اطلاعیه منتشر شده توسط دفتر ملا برادر، کاظمی قمی نیز در این دیدار اظهار داشت ایران آماده همکاری با افغانستان برای حل مشکلات بانکی تجار، مبارزه مشترک برای محفاظت از محیط زیست، به‌روزرسانی بخش کشاورزی و همچنین افزایش سطح تجارت و ترانزیت افغانستان از طریق ایران است.

انتهای پیام/.

دیگر خبرها

  • رایزنی معاون اقتصادی نخست‌وزیر طالبان با کاظمی قمی
  • رهاشدگی قیمت ها در بازار اجاره بها و رهن مسکن
  • انگلیس ۱۶۰۰۰ سرباز و جنگنده در لهستان مستقر می‌کند
  • وزیر امور خارجه انگلیس در نقش آشپز (فیلم)
  • استقرار هزاران نظامی و یک جنگنده یوروفایتر تایفون انگلیسی در لهستان
  • رهاشدگی قیمت‌ها در بازار اجاره‌بها و رهن مسکن
  • انگلیس هزینه‌های دفاعی را به ۲.۵ درصد افزایش می‌دهد
  • نخست وزیر انگلیس: پیروزی پوتین امنیت تمام اروپا را تهدید خواهد کرد
  • سوناک: پیروزی پوتین امنیت تمام اروپا را تهدید خواهد کرد
  • سوناک: پیروزی پوتین به قیمت امنیت تمام اروپا تمام می شود