Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرآنلاین از تبریز به نقل از روابط عمومی میراث فرهنگی، مرتضی آبدار روز چهارشنبه در جمع خبرنگاران، با بیان اینکه آثار ناملموس هر منطقه نشان از حیات معنوی آن جامعه دارد، افزود: افزون بر کشتی آشیرما، دانش سنتی تهیه کشمش و مهارت سنتی ریسندگی فرش با چرخ دستی «جهره» از شهرستان ملکان با تأیید اعضای کمیته تخصصی میراث ناملموس ثبت شدند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی اظهار داشت: آذربایجان به واسطه تاریخ و فرهنگ اصیل خود علاوه بر ابنیه ثبت شده تاریخی، همواره از طریق توانمندی و هنرمندی مردمان خود در کشور شهرتی بی بدیل داشته و نقش مؤثری در ذخیره گنجینه‌های فرهنگی ایران ایفا کرده است.

آبدار با اشاره به اینکه ۳ اثر ناملموس آذربایجان شرقی در نشست اخیر کمیته ملی ثبت میراث ناملموس فرهنگی کشور در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده است، گفت: این نشست روز گذشته در استان اردبیل برگزار شد.

وی با بیان اینکه ثبت بیش از ۱۸۰۰ اثر میراث ملموس و ناملموس استان، نشان از توانمندی، ارزش و اهمیت میراث آذربایجان در کشور دارد، ادامه داد: میراث فرهنگی ناملموس یا همان فرهنگ، آداب و رسوم از دستاوردهای معنوی هر قوم و تمدن محسوب می‌شود که به نوعی ریشه در هویت و دیدگاه آن دارد؛ از این رو ثبت ملی، ماندگاری و حفظ آنها در ارتباطی مستقیم با روح و هویت مردم هر منطقه است.

بر اساس این گزارش، کشتی آشیرما در ردیف کشتی‌های فیلا (فدراسیون کشتی جهانی) به ثبت رسیده است و در دو وقت ۲ تا ۵ دقیقه‌ای برگزار می‌شود که معمولاً کشتی گیران هیچ وقت همدیگر را به زمین نمی‌زنند و فردی که آشنا به فنون این کشتی بوده و آماده و قدرت بیشتری دارد فرد مقابل را بغل کرده و می‌چرخاند و این نشانه برتری در این کشتی سنتی و پهلوان است.

۴۶

کد خبر 1274061

منبع: خبرآنلاین

کلیدواژه: سازمان میراث فرهنگی و گردشگری میراث فرهنگی استان آذربایجان شرقی فدراسیون کشتی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.khabaronline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرآنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۲۰۳۰۶۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

جشنواره بازیهای بومی و غذاهای سنتی در گرمی

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما، مرکز اردبیل بازی‌های سنتی که معمولا به صورت گروهی انجام می شود با فعالیت‌های حرکتی همراه هستند که به رشد حسی- حرکتی دانش آموزان کمک می کند. تمامی بازی‌های بومی و محلی، هدفمند است.

 

کد ویدیو دانلود فیلم اصلی

دیگر خبرها

  • دستگیری باند حفاران غیرمجاز حریم قلعه تاریخی هزاره اول پیش از میلاد
  • انهدام باند حفاران غیرمجاز در ارومیه
  • جشنواره بازیهای بومی و غذاهای سنتی در گرمی
  • سعدآباد پر حاشیه
  • سعدآباد پرحاشیه
  • خبرنگاران با چشم خود اثرات فرونشست بر آثار تاریخی اصفهان را دیدند/ ترک سه انگشتی در دیوار مسجد علیقلی آقا/ آثار تاریخی اصفهان فرو می ریزد؟ (فیلم)
  • آن‌سوی تاریخ نصف‌جهان به روایت میراث ناملموس
  • آیین سنتی پخت شیربرنج در روستای توندر کوهسرخ خراسان رضوی برگزار می‌شود
  • ثبت ۴۱ میراث در فهرست آثار ملی البرز
  • سرپرست گروه پژوهشی هنرهای ملی معرفی شد