Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «اتاق خبر»
2024-05-04@22:39:27 GMT

فروش تعهدی، تثبیت‌کننده خودکار بازار سرمایه

تاریخ انتشار: ۵ تیر ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۴۲۰۴۲۴۲

فروش تعهدی، تثبیت‌کننده خودکار بازار سرمایه

 

به گزارش اتاق خبر، به نقل از خبرگزاری مهر، شاپور محمدی گفت: در مواقعی که بازار متأثر از عوامل روانی است و فضای آن با عوامل بنیادی همخوانی ندارد، ابزارهایی همچون فروش تعهدی در نقش تثبیت کننده به میدان می‌آیند و به تعادل بیشتر بازار کمک می‌کنند.

رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار، همچنین از اختیار خرید و فروش و قرارداد آتی سبد سهام به عنوان دو ابزار جدید و کارآمد در بازار سرمایه نام برد و اظهار داشت: قرار است ابزار "فروش تعهدی" نیز در ادامه توسعه ابزارها در سال جدید، در بازار سرمایه راه‌اندازی شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

معاون وزیر امور اقتصادی و دارایی تصریح کرد: از ویژگی‌های این ابزارها ایجاد فرصت سودآوری بالاتر برای سرمایه‌گذاران در عین ثبات‌آفرینی است. از آنجا که سهام، اهرم نداشته و رابطه‌ای یک به یک برای سرمایه‌گذاران است، اختیار خرید و فروش یا قراردادهای آتی، وضعیت اهرمی در معاملات ایجاد می‌کند و ممکن است سودآوری سرمایه‌گذاران در شرایطی افزایش یابد.

محمدی در خصوص دیگر مزایای چنین ابزارهایی برای مدیریت کلان بازار سرمایه گفت: این ابزارها تثبیت‌کننده‌های خودکار بوده و نوسانات را به حداقل می‌رساند، از این رو برای مدیریت بازار در ابعاد وسیع‌تر بسیار کارایی دارند.

رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار تصریح کرد: زمانی بازار شاهد رشد یا افت قیمت سهام شرکت‌هایی است که به اعتقاد برخی کارشناسان، این نوسانات می‌تواند متعادل‌تر باشد و روند سهام منطقی نیست؛ در این شرایط، ابزار اختیار خرید می‌تواند برای رسیدن به وضعیت طبیعی کمک کننده باشد.

وی افزود: فروش تعهدی و خرید اعتباری نیز دارای چنین ویژگی هستند، همچنین بازارگردان‌ها همین نقش را ایفا می‌کنند؛ لذا در جاهایی که بازار ممکن است، دچار اثرات روانی باشد و فضای آن با عوامل بنیادی همخوانی ندارد، این ابزارها در نقش تثبیت کننده ظاهر شده و به تعادل بیشتر بازار کمک می‌کنند.

رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار، اهمیت دیگر این ابزار را ارتباط بین دارایی پایه و ابزار مشتقه دانست و افزود: ممکن است در جایی قیمت دارایی پایه درست تعیین نشده و از قیمت واقعی منحرف شده باشد. در اینجا ابزار مشتقه به کمک می‌آید تا این انحراف تصحیح شود. از این رو ابزارهای مالی و مشتقه کمک زیادی برای بازار به شمار می‌روند.

محمدی ادامه داد: سعی ما بر این است که ابزارهای مالی اسلامی بازار سرمایه تکمیل شوند. همچنین سازمان از طریق مرکز پژوهش پیگیر است تا ابزارهای مالی اسلامی تصویب شده در کمیته فقهی سازمان را ترجمه و به کشورهای اسلامی ارسال کند. به این ترتیب، هم آنها تجربه ما را در اختیار دارند و هم ما می‌توانیم از دیدگاه‌های این کشورها برای قوت بخشیدن به ابزارهای اسلامی استفاده کنیم. این دستورالعمل‌ها اکنون در حال اجراست و از این رو الگوی خوبی برای استفاده این کشورها خواهد بود.

معاون امور اقتصادی و دارایی همچنین اظهار داشت: موضوع دیگری که باید در بازار سرمایه دنبال شود، «ریتینگ» یا انتشار اوراق مبتنی بر رتبه‌هاست. سازمان بورس و اوراق بهادار برای این موضوع نیز در سال جاری برنامه‌های مشخصی دارد که در آینده نزدیک درخصوص آن اطلاع رسانی خواهد شد.

انتهای پیام/

منبع: اتاق خبر

کلیدواژه: سازمان بورس اوراق بازار سرمایه سازمان بورس و اوراق بهادار شاپور محمدی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.otaghnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «اتاق خبر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۲۰۴۲۴۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ساماندهی کودکان گل فروش اطراف بهشت زهرا / فعالیت پیک موتوری برقی در بازار تهران

به گزارش صدای ایران از ایرنا، حسین اخگر پور روز جمعه اظهار کرد: با توجه به اینکه مسیر شهید هاشمی از بزرگراه‌های پر تردد و از مسیر‌های منتهی به بهشت زهرا (س) محسوب می‌شود اغلب کودکان کار در حاشیه این مسیر و در غرفه‌ها مشغول فروش گل هستند.

وی ادامه داد: به منظور جلوگیری از سوء استفاده از کودکان، احتمال خطر تصادف آنها و ایمنی ترافیکی در حاشیه بزرگراه در قالب طرح ساماندهی آسیب‌های اجتماعی ۶۳ کودک مشغول به کار در غرفه‌ها توسط مددکاران سازمان بهزیستی جذب و به منظور ساماندهی جمع آوری شدند.

به گفته این مسوول، شناسایی سر شبکه‌های به کارگیری کودکان در حاشیه این محور و بهشت زهرا (س) در دستور کار قرار دارد.

پیک موتوری برقی در محدوده بازار تهران آغاز به کار می‌کند

معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری منطقه ۱۲ گفت: در راستای حفظ محیط زیست و تشویق شهروندان به استفاده از وسایل نقلیه برقی و پاک، پیک موتوری برقی جایگزین موتور‌ها با سوخت فسیلی در محدوده بازار تهران می‌شود.

زینب عبادی اظهار کرد: طبق مصوبه شورای ترافیک شهر تهران ورود هرگونه وسیله موتوری با سوخت فسیلی به داخل محدوده بازار ممنون است و به موتورسواران مجوز یا کارت ورود به محدوده داده می‌شود و موتور‌های بدون مجوز ضبط و به پارکینگ منتقل خواهند شد.

وی ادامه داد: طبق این مصوبه باید در راستای تشویق شهروندان به استفاده از موتور‌های برقی تسهیلات ویژه‌ای برای این افراد مانند ورود به محدوده بازار بدون مجوز در نظر گرفته شده است.



عبادی افزود: با توجه به جمعیت شناور روزانه بازار بیش از ۲ میلیون نفر و جلوگیری از آلودگی هوا و حفظ سلامتی شهروندان، استفاده از پیک موتوری برقی به جای موتور‌های فسیلی برای جابه جایی بار اصناف در محدوده بازار در نظر گرفته شده که به زودی این طرح اجرایی خواهد شد.

وی گفت: این موتور‌ها با استفاده از باتری شارژی تا ۹۰ کیلومتر قادر به حرکت خواهند بود که در کیوسک‌های در نظر گرفته شده می‌توانند پس از ۹۰ کیلومتر، باتری خود را با باتری تازه شارژ شده مبادله کنند.

دیگر خبرها

  •  پیش‌بینی بورس فردا ۱۶ اردیبهشت ۱۴۰۳
  • تغییر در قانون پیش فروش مسکن، سرمایه‌های انبوه سازان را جذب می‌کند
  • رشد خیره‌کننده ایران در بازار تسلیحات پیشرفته جهانی
  • پیش بینی جالب یک کارشناس از قیمت خودرو/ قیمت کارخانه تغییر می‌کند؟
  • ساماندهی کودکان گل فروش اطراف بهشت زهرا / فعالیت پیک موتوری برقی در بازار تهران
  • قابلیت جدید اندروید ۱۵ برای استفاده از گوشی در رخت‌خواب
  • فراهم شدن شرایط جدید برای فروش برج‌های دو قلو شهرکرد
  • ماجرای مالیات بر عایدی سرمایه چیست؟/ ببینید وقتی قانون تصویب شود چقدر باید مالیات بدهید؟ (فیلم)
  • فروش لاستیک های تاریخ گذشته به جای لاستیک دولتی؟ | واکنش انجمن صنعت تایر را ببینید
  • معامله ارز، بی‌رونق‌تر از دیروز