Web Analytics Made Easy - Statcounter

برای مرور مهمترین اخبار فناوری طی یک هفته گذشته در حوزه معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری و تکنولوژی‌های روز با ما همراه باشید.

به گزارش خبرنگار فناوری خبرگزاری دانشجو، حوزه معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری در این هفته با اخبار متنوع و فراوانی روبه رو بود که خلاصه‌ای از آن‌ها را می‌توانید در ادامه مرور کنید.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!
    دارو‌های ایرانی در ۲۰ کشور مصرف می‌شوند
مصطفی قانعی دبیر ستاد توسعه زیست فناوری معاونت علمی و فناوری درباره مصرف دارو‌های ایرانی در دیگر کشورها، اظهار کرد: با توجه به پیشرفت‌های کشور در ۲۵ سال اخیر در زمینه تولید دارو‌های نو ترکیب دانش بنیان، یک واحد تولید داروی بیماری‌های خاص در ترکیه راه اندازی شده است.

وی افزود: محصولات انحصاری این شرکت دانش بنیان به عنوان بخشی از فعالیت متخصصان ایرانی در داخل کشورمان، با تولید در کشور ترکیه، ضمن تامین نیاز این کشور، به ارزش ۱۰۰ میلیون دلار، از دروازه اروپا به ۲۰ کشور جهان صادر خواهد شد.     فستیوال تخصصی نوآوری صنعت دارویی تابستان ۹۸ برگزار می‌شود
شبکه فن بازار ملی ایران پارک فناوری پردیس معاونت علمی و فناوری با همکاری شرکت فرابورس ایران، پس از برگزاری ۱۴ دوره فستیوال‌های تخصصی که با استقبال گسترده صنعتگران و سرمایه گذاران مواجه شد، در نظر دارد رویداد فستیوال نوآوری صنعت دارویی را در تابستان ۹۸ برگزار کند. این فستیوال تخصصی با حضور سرمایه‌گذاران و تولیدکنندگان این حوزه راهبردی برگزار می‌شود.

اختراعات حائز شرایط، پس از طی فرآیند ارزیابی و انتخاب در روز برگزاری فستیوال به مخاطبان معرفی و زمینه تعامل بین طرفین با برگزاری جلسات رودررو فراهم می‌شود. در صورت حصول توافق و انجام معامله از طریق بازار دارایی فکری، حمایت‌های مادی و معنوی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری برای تکمیل مستندات اختراعات و نیز خرید اختراعات توسط صنعتگران و سرمایه گذاران در قالب ارائه تسهیلات وجود خواهد داشت.     درمان‌های نوین سرطان توسط دانش‌بنیان‌ها شتاب می‌گیرد
سرطان از بیماری‌هایی است که محققان دغدغه بسیاری برای درمان آن دارند تا با ارائه شیوه‌های نوین درمانی امید بیماران را افزایش دهند. در ایران جوانان خلاق با ارائه ایده‌های خود در شرکت‌های دانش بنیان قصد دارند در این مسیر گام‌های محکمی بردارند. دو شرکت دانش بنیان سلتک فارمد و آروین پادتن با حمایت ستاد توسعه علوم و فناوری‌های سلول‌های بنیادی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری قصد انجام پروژه‌ای مشترک در این حوزه را دارند. کارآزمایی بالینی ایمونوسل تراپی بیماران مبتلا به سرطان عنوان این پروژه است.     فعالیت ۶۰ شتاب‌دهنده فناوری در ایران / سرمایه‌گذاری اولیه موجب بلوغ استارتاپ‌ها در کشور می‌شود
اسماعیل قادری‌فر، رییس مرکز توسعه فناوری‌های راهبردی معاونت علمی و فناوری درباره فعالیت شتاب دهنده‌ها در کشور، تصریح کرد: در حال حاضر نزدیک به ۶۰ شتاب‌دهنده فناوری فعال در کشور داریم که کار حمایت از تیم‌ها و سرمایه‌گذاری اولیه را انجام می‌دهند تا کم‌کم استارتاپ‌ها به بلوغ برسند و وارد کسب‌وکار شوند. معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری از اواسط سال ۹۷ در نسل دوم اکوسیستم استارتاپی در کشور از طریق ستاد‌های توسعه فناوری، ایجاد شتاب‌دهنده‌های تخصصی را در دستور کار قرار داد.     ۷۰ شرکت دانش‌بنیان ایرانی به روسیه سفر می‌کنند
پرویز کرمی، مشاور معاون علمی و فناوری رییس جمهوری درباره اعزام یک هیات تجاری به روسیه، اظهار کرد: با حمایت مرکز تعاملات بین المللی معاونت علمی و فناوری و صندوق نوآوری و شکوفایی، یک هیات بلندپایه تجاری و فناوری ایرانی ۱۸ تا ۲۳ تیرماه سال جاری به همراه معاون علمی و فناوری رییس جمهوری به کشور روسیه سفر می‌کنند تا شرایط همکاری‌های دوجانبه بین دو کشور را بررسی کنند. این هیات تجاری که متشکل از نمایندگان شرکت‌های دانش بنیان است، در این سفر با شرکت‌های متناظر روسی دیدار‌های دو جانبه خواهند داشت و نشست‌های رو در رو برگزار می‌کنند.     گیاه بومی ایرانی سلول‌های سرطانی را از بین می‌برد / «بن سرخ»؛ رقیب دارو‌هایی با ترکیبات شیمیایی
دارای برگ‌های سبز، دراز، نامنظم و گیاهی شبیه تره است، اما گل هم می‌دهد. بومی ایران است که به صورت وحشی بیشتر در لرستان و خوزستان می‌روید. با وجود آن در کوه‌ها عطر خاصی را پخش می‌کند. «بن سرخ» گیاه دارویی با خواص مختلف است، اما آنچه میان مردم جا افتاده اثرات ضد درد آن است. خواص بی نظیر این گیاه محققان کشور را بر آن داشت تا بر روی اثرات ضد سرطانی آن تحقیق کنند.

پژوهشگران دانشگاه خوارزمی با پشتیبانی صندوق حمایت از پژوهشگران و فناوران معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری پژوهشی را انجام دادند. این پژوهش با عنوان «بررسی اثرات ضد سرطانی عصاره‌های مختلف گیاه بن سرخ» به اتمام رسید.     محصولات هوایی ساخت ایران مطابق با استاندارد‌های جهانی خواهد بود
ستاد توسعه فناوری‌های فضایی و حمل و نقل پیشرفته معاونت علمی و فناوری با هدف رونق تولید قطعات هوایی در کشور و تامین نیاز‌های داخلی با کمک متخصصان ایرانی، استانداردسازی محصولات تولیدی را در اولویت کاری خود قرار داده است. در واقع استانداردسازی یک سازوکار بسیار مهم و حیاتی برای توسعه پایدار صنعت هوایی و هوانوردی محسوب می‌شود و اجرای این طرح می‌تواند رونق خوبی به کسب و کار‌های فعال در صنعت هوایی کشور دهد.     فعالیت شتاب‌دهنده‌ها موجب رونق اشتغالزایی حوزه سلول‌های بنیادی می‌شود
سرمایه یکی از دغدغه‌های مهم افرادی است که یک ایده را در سر دارند تا آن را اجرایی کنند. اما افراد صاحب ایده و نوآور باید بدانند که در این مسیر تنها نیستند. این روز‌ها شتابدهنده‌ها با فعالیت خود و تامین بخشی از سرمایه باعث رونق کسب و کار‌های نوپا شده اند. آن‌ها با اقدامات حمایتی خود قصد تسریع موفقیت شرکت‌های نوپا را دارند تا نقش آن‌ها در اقتصاد و پیشرفت کشور پررنگ‌تر از همیشه باشد.    حوزه سلول‌های بنیادی یکی از حوزه‌های تخصصی است که در دو سال اخیر شاهد رشد خوب شرکت‌های دانش بنیان در این حوزه هستیم. خودکفایی در تامین محصولات و خدمات درمانی، اشتغال و کارآفرینی دستاورد فعالیت شرکت‌ها است. همچنین تا به حال بیش از ۵۰ شرکت دانش بنیان با دریافت حمایت از کارگروه ستاد توسعه علوم و فناوری‌های سلول‌های بنیادی معاونت علمی و فناوری محصولات خود را به بازار عرضه کرده‌اند.     پایش فناوری‌ها و ابزار نوین در حوزه علوم شناختی / زیست بوم مناسب برای توسعه اقتصاد دانش‌بنیان ایجاد می‌شود
مجید نیلی احمدآبادی دبیر ستاد توسعه علوم و فناوری‌های شناختی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری تمرکز فعالیت ستاد را استوار بر ۴ هدف دانست و اظهار کرد: پایش و ارتقای قابلیت‌های شناختی آحاد جامعه، توسعه کاربست علوم و فناوری‌های شناختی، حمایت از پژوهش‌های شناختی و توسعه فناوری‌ها و ابزار‌های نوین این اهداف است. بنابراین ستاد برای تحقق این اهداف سیاست‌هایی را دنبال می‌کند که ایجاد زیست بوم مناسب برای گسترش فعالیت بخش خصوصی و توسعه اقتصاد دانش بنیان با حمایت از بازیگران آن در سطح ملی و فعال سازی بیشتر دانشگاه‌ها و مراکز تحقیقاتی را شامل می‌شود.

منبع: خبرگزاری دانشجو

کلیدواژه: اخبار فناوری سلول های بنیادی صنعت هوایی ایران داروهای گیاهی درمان های نوین سرطان

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت snn.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری دانشجو» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۲۰۶۰۳۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تولید انبوه محصولات دانش‌بنیانی مورد حمایت وزارتخانه‌ها قرار گیرد

رمضانعلی سنگدوینی در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری علم و فناوری آنا با اشاره به تولید محصولات دانش بنیان داخلی و لزوم حمایت از آنها اظهار کرد: از این تعداد شرکت‌ دانش‌بنیان که در کشور ایجاد شده و نقشی مهم در حل مشکلات کشور داشته‌اند باید در بسیاری از بخش‌های اقتصادی از جمله انرژی استفاده کرد.

عضو کمیسیون انرژی مجلس درباره ظرفیت شرکت‌های دانش‌بنیان در بخش‌های مختلف انرژی در کشور، اظهار کرد: مجلس تلاش‌هایی در جهت حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان انجام داد و به این منظور قانون جهش تولیدات دانش‌بنیان را به تصویب رساند که نقشی مهم در تعداد شرکت‌های دانش بنیان در کشور داشته و در گزارشی نیز که رئیس جمهوری به مقام رهبری ارایه دادند گزارش شد که تعداد شرکت‌های دانش‌بنیان که تا پیش از این قانون در حدود ۶ هزار شرکت بوده است به ۱۲ هزار شرکت افزایش یافته است.

ساخت ابزار و تکنولوژی‌های دانش‌بنیانی مورد نیاز درپروژه‌های مهم عمرانی و صنعتی کشور

سنگدوینی عنوان کرد:‌ ساخت ابزار و تکنولوژی‌های مورد نیاز درپروژه‌های وزارت صمت، نفت و نیرو به منظور استفاده در پالایشگاه‌ها،‌پتروشیمی‌ها، نیروگاه‌ها و سدها بخشی از توان شرکت‌های دانش‌بنیان است. ضمن آنکه دانش و تخصص این شرکت‌ها زمینه‌ساز ایجاد بهره‌وری در تولید خواهد بود.

وی با اشاره به گستردگی بخش انرژی عنوان کرد:‌ وزارت نفت شامل چند بخش مهم به نام‌های پخش، پالایش، گاز، پالایش و پخش و غیره است که هر کدام از این بخش‌ها ظرفیتی مهم برای جذب دانش‌بنیان‌های داخلی هستند.

عضو کمیسیون انرژی مجلس خاطرنشان کرد:‌ تولید انرژی در جهان با استفاده از ابزارهای دانش و تکنولوژی به روز شده و به شرایط بهره ورتر نزدیک شده است؛ موضوعی که در تولید انرژی و صادرات آن در کشور ما نیز باید مورد توجه جدی قرار بگیرد. باید با اتصال به دانش و تکنولوژی که در جهان مورد استفاده است بتوان تولیدات انرژی و صنایع پائین‌دست آنها رابه شرایط بهره‌ور نزدیک‌تر کرد.

سنگدوینی عنوان کرد:‌ مقام رهبری در نمایشگاهی که سال گذشته در محل حسینیه امام خمینی برگزار شد تاکید جدی بر استفاده از ظرفیت دانش‌بنیان‌های داخلی داشتند و اشاره داشتند که چرا اخبار و فعالیت مناسب این شرکت‌ها به صورت عمومی اطلاع ‌رسانی نمی‌شود.

قیمت پائین‌تر تولیدات دانش‌بنیانی در کشور

وی افزود: دانش‌بنیان‌ها دستاوردهای مهمی داشته‌اند و تولیدات دانش‌بنیانی آنها ضمن نزدیک بودن به تکنولوژی‌های روز دنیا قیمتی به مراتب ارزان‌تر دارد.

تولید انبوه و تیراژ بالای محصولات دانش‌بنیانی مورد حمایت دستگاه‌های مرتبط قرار گیرد

عضو کمیسیون انرژی مجلس تصریح کرد:‌ نکته حائز اهمیت دیگر این است که دانش شرکت‌های دانش‌بنیان بابد به مرحله تولید برسد و در برخی از تولیدات نیز که مورد نیاز بیشتری است کار تولید انبوه و تیراژ بالای آنها مورد حمایت دستگاه‌ها و وزارتخانه‌های مرتبط قرار گیرد.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • رشد ۳ برابری تعداد شرکت‌های دانش‌بنیان صنعتی در همدان
  • توافق‌نامه‌ای برای حمایت از صادرات شرکت‌های دانش‌بنیان
  • سکوی توسعه‌ نوآوری و فناوری صنعت پتروشیمی کشور رونمایی می‌شود
  • تولید انبوه محصولات دانش‌بنیانی مورد حمایت وزارتخانه‌ها قرار گیرد
  • ۴ حوزه فناوری مهم برای ترویج کارآفرینی و دانش بنیان در میان دانشجویان
  • حضور دانش‌بنیان‌های ایرانی در اوگاندا برای توسعه ICT
  • تپش دانش بومی در قلب خودروی ایرانی
  • ارائه تکنولوژی‌های بومی در بخش کشاورزی/ رفع مشکل صادرات با آفت‌کش زیست‌سازگار
  • رفع مشکل صادرات با تولید آفت‌کش زیست‌سازگار
  • رفع مشکل صادرات با تولید آفتکش زیست سازگار