Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-29@12:30:31 GMT

۵۰ اثر ناملموس در اردبیل به ثبت ملی رسیده است

تاریخ انتشار: ۶ تیر ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۴۲۰۶۳۰۶

۵۰ اثر ناملموس در اردبیل به ثبت ملی رسیده است

به گزارش روز پنجشنبه ایرنا، کریم لطفی در حاشیه شورای ثبت میراث ناملموس استان اردبیل، افزود: این آثار بخشی از آئین‌ها، رسوم، مهارت تولید صنایع دستی، غذاهای بومی محلی و آثار فرهنگی استان است.

او با بیان اینکه ۹ اثر از تعداد ذکر شده در آخرین شورای ثبت میراث ناملموس کشور به ثبت رسیده، گفت: با ثبت آثار ناملموس به دنبال صیانت از آثار، ممانعت از فراموشی، معرفی گسترده و همچنین انتقال آن به نسل‌های بعدی هستیم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

معاون میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان اظهار کرد: تعداد کل آثار طبیعی، ناملموس، منقول و غیرمنقول ثبت شده در استان ۹۸۵ مورد است اما در هر چهار حوزه ۱۰۰ ها اثر ظرفیت ثبت ملی را دارد.

وی بیان کرد: آثاری که قابلیت ثبت ملی را دارد با مطالعه و تشکیل پرونده به همراه مستندات به سازمان میراث فرهنگی ارسال می‌شود و بعد از تائید کارشناسان و تصویب داوران به ثبت می‌رسد.

او با بیان اینکه پایگاه جهانی شیخ صفی الدین اردبیلی تنها اثر ثبت جهانی این استان است، اضافه کرد: پرونده ثبت اثر طبیعی، فرهنگی کوه سبلان نیز در حال تکمیل است و در فهرست آثار پیشنهادی ثبت جهانی سازمان میراث فرهنگی قرار گرفته است.

به گفته وی، کوه سبلان تنها اثر طبیعی، فرهنگی کشور محسوب می‌شود که علاوه بر ویژگی‌های منحصر به فرد طبیعت آن با فرهنگ و تاریخ این خطه گره خورده و می‌تواند به عنوان یک اثر ثبت جهانی تحولی در گردشگری استان اردبیل به دنبال داشته باشد.

۶۰۱۶

منبع: ایرنا

کلیدواژه: میراث فرهنگی اردبیل

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۲۰۶۳۰۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

سردار کوثری: کار آمریکا به جایی رسیده که دانشجو سرکوب می‌کند

عضو کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی با اشاره به سرکوب دانشجویان حامی فلسطین در آمریکا، گفت: سرکوب تجمعات دانشجویی نشانه ترس دولتمردان آمریکا بیداری عمومی مردم‌شان است.

به گزارش فارس، محمد اسماعیل کوثری عضو کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی پیرامون «سرکوب دانشجویان حامی فلسطین در آمریکا»، گفت: آمریکایی‌ها در عمل خلاف شعار‌های خود عمل می‌کنند. آزادی و حقوق بشر جز شعار‌های آمریکا است. آمریکا مجسمه آزادی را به عنوان نماد خود قرار داده تا به جهانیان بقبولاند که مدافع آزادی است.

وی افزود: امروز آمریکا ۱۸۰ درجه خلاف شعار‌های خود عمل می‌کند. چرا که فرزند نامشروعش در منطقه رو به زوال است. از این رو تمام ملاحظات را کنار گذاشته و روی حقیقی خود را در معرض نمایش قرار داده است.

 

عضو کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی خاطر نشان کرد: امروز کار آمریکا به جایی رسیده که در درون کشور خود هم دست به اقدامات ضد بشری می‌زند و دانشجویان و اساتید صلح‌طلب را سرکوب می‌کند. پلیس آمریکا به صورت وحشیانه با معترضین بی دفاع برخورد می‌کند. این برخورد‌ها پرده از تفکر لیبرال برداشت.

کوثری در خاتمه گفت: طوفان الاقصی و وعده صادق چهره استبدادی آمریکا را به جهانیان نشان داد. نظام صهیونیست در حال سقوط است. با این سرکوب‌ها سعی در جلوگیری از این امر را دارند، اما نمی‌دانند هر چه بیشتر دست و پا بزنند بیشتر در این باتلاق فرو خواهند رفت.

دیگر خبرها

  • اهدای ۵۹ شیء تاریخی به اداره میراث‌ فرهنگی شهرستان ملایر
  • اجرای پروژه‌های گردشگری با بیش از ۲۰ همت سرمایه‌گذاری
  • سردار کوثری: کار آمریکا به جایی رسیده که دانشجو سرکوب می‌کند
  • برگزاری ۲۵۰ برنامه به مناسبت هفته میراث فرهنگی در گیلان
  • ضرورت بازنگری در حریم عمارت خسروآباد سنندج
  • ضرورت بازنگری حریم عمارت خسروآباد سنندج
  • انتقال اشیای تاریخی موزه ایران باستان به موزه آذربایجان تبریز
  • هنر‌های قرآنی از منظر میراث فرهنگی حائز اهمیت است
  • آلاچیق عشایر شاهسون اردبیل قابلیت ثبت جهانی دارد
  • جشنواره کوچ عشایر نشان‌دهنده عظمت و شان جامعه عشایری است