Web Analytics Made Easy - Statcounter

مردم فلسطین بازیگران منفعلی در قبال سرنوشت خود نیستند و هرگز هم نبوده اند. اگر اسرائیل به اشغال 52 ساله خود ادامه دهد، فلسطینی ها همچنان مقاومت خواهند کرد.

به گزارش مشرق، درخواست ها برای ضمیمه کردن کرانه غربی اشغالی هم در تل آویو و هم واشنگتن آهنگ شتابانی به خود گرفته است. اما اسرائیل و متحدین آمریکایی اش باید مراقب باشند که چه آرزویی می کنند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

الحاق سرزمین های اشغالی فلسطین فقط موجب تقویت بازاندیشی های فعلی پیرامون راهبرد فلسطینی ها درمخالفت با حل مشکلاتی که خود اسرائیل عامل به وجود آوردن آنهاست خواهد شد.

مقامات دولت اسرائیل که از تصمیم دولت دونالد ترامپ برای انتقال سفارتخانه آمریکا از تل آویو به بیت المقدس دلگرم شده اند، احساس می کنند که اکنون زمان الحاق کلیت کرانه غربی فرا رسیده است.

بیشتر بخوانید: چرا کشورهای عربی گرفتار معامله قرن شدند؟

در واقع «زمانی بهتر از حالا وجود ندارد» دقیقا جمله ای است که وزیر دادگستری پیشین اسرائیل آیلت شاکد بر زبان آورده است. او اخیرا در کنفرانسی که در نیویورک برگزار شده بود، موضوع ضمیمه کردن اراضی فلسطینی را تبلیغ می کرد.

بی شک پس از ناکامی نخست وزیر اسرائیل بنیامین نتانیاهو در تشکیل دولت در پی انتخابات گذشته در ماه آوریل، بار دیگر فصل انتخاباتی جدیدی در این کشور آغاز شده است. درطول این قبیل کارزارهای انتخاباتی در حالی که نامزدها به اسم «امنیت»، مبارزه با تروریسم و از این قبیل، سخنان تندی بر زبان می آورند، چنگ و دندان نشان دادن ها نیز آغاز می شود.

اما اظهارات شاکد را نمی توان به عنوان یک جار و جنجال انتخاباتی زودگذر نادیده گرفت. این سخنان اگر در بستر سیاسی گسترده تری به آنها نگاه شود، نشانگر مسائل بسیار بزرگ تری هستند.

در واقع از زمان ورود ترامپ به کاخ سفید، اسرائیل هیچ گاه چنین با سهولت کار خود را به پیش نبرده است. جوری است که انگار رادیکال ترین دستور کار دولت دست راستی به فهرست امیال و آرزوهایی برای متحدین اسرائیل در واشنگتن تبدیل شده باشد. این فهرست شامل شناسایی الحاق غیر قانونی شرق بیت المقدس اشغالی فلسطینی، بلندی های جولان اشغالی متعلق به سوریه و انکار حق بازگشت همه آوارگان فلسطینی به کشور از طرف اسرائیل می شود.
اما این همه ماجرا نیست. اظهاراتی که مقامات ذینفوذ آمریکایی بر زبان می آورند، نشانگر تمایل درونی آنها در ضمیمه کردن غیرقانونی کرانه غربی اشغالی یا دست کم بخش های بزرگی از آن توسط اسرائیل است. تازه ترین فراخوان ها از این دست از طرف سفیر آمریکا در اسرائیل دیوید فریدمن صورت گرفته است.

فریدمن در مصاحبه ای با نیویورک تایمز در هشتم ژوئن گفته است: «اسرائیل حق بازپس گیری بخشی از کرانه غربی را دارد.»

فریدمن در به اصطلاح «معامله قرن» نقش گسترده ای دارد، حرکت حساب شده ای که بیشتر جراد کوشنر مشاور ارشد و داماد ترامپ پرچمدار آن است. ایده آشکار پشت این «معامله»، انکار مطالبات محوری فلسطینیان و در عین حال اطمینان خاطر دوباره دادن به اسرائیل در ارتباط با درخواست خود برای برخورداری از یک اکثریت جمعیتی و دغدغه های «امنیتی» آن است.

سایر مقامات آمریکایی که پشت تلاش های واشنگتن به نفع اسرائیل قرار دارند، از جمله شامل هیئت ویژه آمریکا در موضوع خاورمیانه، جیسون گرینبلات و نیکی هیلی سفیر پیشین آمریکا در سازمان ملل هستند. هیلی در گفتگویی که اخیرا با روزنامه دست راستی اسرائیلی ایسزائیل هیوم داشته، گفته است که دولت اسرائیل در ارتباط با جزئیات کامل مربوط به «معامله قرن» که هنوز افشا نشده اند، «نباید نگران باشد.»

با اطلاع از رابطه عاشقانه هیلی – و دفاع گستاخانه او – از اسرائیل در سازمان ملل،  درک معنای ظریف و روشن کلمات او نباید کار سختی باشد.

به همین دلیل است که درخواست شاکد برای الحاق کرانه غربی شده را نمی توان به عنوان یک حرف معمول مربوط به فصل انتخابات رد کرد.

آیا اسرائیل می تواند کرانه غربی را به خاک خود ضمیمه کند؟
 

چیزی بیش از یک امید واهی؟

اگر بخواهیم از نظر عملی صحبت کنیم بله، می تواند یک امید واهی باشد. در حقیقت این کار نقض آشکار قوانین بین المللی است اما چنین برداشتی اصولا نه موجب رنجش اسرائیل می شود و نه مانع از ضمیمه کردن اراضی فلسطینی یا عربی به خاک خود می گردد. برای مثال این کشور شرق بیت المقدس و بلندی های جولان را به ترتیب در سال های 1980 و 1981 به خاک خود ضمیمه کرده است.

علاوه بر این هر چه می گذرد حال و هوای سیاسی موجود در اسرائیل  بیشتر مهیای برداشته شدن چنین گامی می شود. یک نظرسنجی که روزنامه اسرائیلی هاآرتص در ماه مارس به عمل آورده، نشان می دهد که 42 درصد اسرائیلی ها از الحاق کرانه غربی حمایت می کنند. انتظار می رود در ماه های بعدی که اسرائیل به حرکت خود به سمت راست ادامه داده، این رقم افزایش نیز پیدا کرده باشد.

همچنین شایان ذکر است که چندین گام دیگر قبلا در همین مسیر برداشته شده است، از جمله تصمیم کنست (مجلس) اسرائیل مبنی بر اعمال قوانین مدنی مربوط به یهودی نشینان غیرقانونی در کرانه غربی در مورد کسانی که در اسرائیل زندگی می کنند.

اما اینجا همان جایی است که اسرائیل با بزرگ ترین معمای خود رو در رو می شود.

طبق یک نظر سنجی مشترک انجام شده توسط دانشگاه تل آویو و مرکز فلسطینی تحقیقات سیاستگذاری و پیمایشی در آگوست 2018 بیشتر از 50 درصد فلسطینی ها متوجه شده اند که به اصطلاح راه حل دو کشوری دیگر قابل دفاع نیست. بعلاوه شمار روزافزونی از فلسطینیان باور دارند که همزیستی در داخل یک کشور که در آن یهودیان اسرائیلی و اعراب فلسطینی (مسلمانان و مسیحیان به یکسان) در کنار هم زندگی کنند، تنها فرمول احتمالی برای داشتن آینده ای بهتر است.

مقامات اسرائیلی که مشتاق حفظ اکثریت جمعیتی یهودیان و به حاشیه راندن حقوق فلسطینیان هستند، در مواجهه با این دو گانگی دیگر گزینه های خوبی در اختیار ندارند.

اول آنکه آنها درک می کنند که اشغال  غیرقابل دفاع اراضی فلسطینی را نمی توان تداوم داد. مقاومت جاری فلسطینی ها در داخل و  رشد «جنبش بایکوت، محروم کردن و تحریم ها» در خارج از کشور درحال به چالش کشیدن اصل مشروعیت سیاسی اسرائیل در سطح جهانی است.

دوم آنکه آنها باید از این واقعیت آگاه باشند که از دیدگاه یک رهبر یهودی اسرائیل، الحاق کرانه غربی به همراه میلیون ها فلسطینی، موجب چند برابر شدن همان «تهدید جمعیتی» خواهد شد که آنها سال هاست از آن وحشت داشته اند.

سوم آنکه پاکسازی نژادی کل اجتماعات فلسطینی – به اصطلاح گزینه «انتقال»- آنچنان که اسرائیل در زمان تاسیس خود در سال 1948 انجام داده دیگر امکان پذیر نیست. دیگر نه کشورهای عربی مرزهای خود را برای نسل کشی راحت و بی دردسر اسرائیل خواهند گشود و نه فلسطینی ها هر چند با بهای بسیار زیاد سرزمینشان را ترک خواهند کرد. این واقعیت که اهالی غزه با وجود سال ها محاصره و جنگ های بی رحمانه در آنجا باقی مانده اند خود گواهی است بر این مدعا.

گذشته از جایگاه سیاسی، رهبران اسرائیل درک می کنند که با وجود مزایای نظامی و سیاسی که بر فلسطینی ها دارند آنها دیگر در صندلی راننده قرار ندارند و هر چه می گذرد این واقعیت بیشتر روشن می شود که  قدرت آتش و حمایت کورکورانه واشنگتن دیگر برای تعیین آینده مردم فلسطین کفایت نمی کند.

همچنین روشن است که مردم فلسطین بازیگران منفعلی در قبال سرنوشت خود نیستند و هرگز هم نبوده اند. اگر اسرائیل به اشغال 52 ساله خود ادامه دهد، فلسطینی ها همچنان مقاومت خواهند کرد. این مقاومت علیرغم هر تصمیمی که مبنی بر الحاق قسمتی یا کل کرانه غربی اتخاذ شود تخفیف نخواهد یافت یا فرونخواهد نشست، درست همانطور که مقاومت فلسطینی ها در بیت المقدس از زمان الحاق غیرقانونی آن از سوی تل آویو در چهار دهه پیش تخفیف نیافته است.

سرانجام آنکه ضمیمه کردن غیرقانونی کرانه غربی فقط می تواند در افزایش غیرقابل بازگشت این آگاهی درمیان فلسطینیان نقش داشته باشد که مبارزه آنها برای آزادی، حقوق بشر، عدالت و برابری را از طریق تلاش های مدنی در درون مرزهای تنها یک دولت دمکراتیک بهتر می توان دنبال کرد.

شاکد و همپالگی های دست راستی اش با این جهالت کورکورانه خود تنها در حال سرعت بخشیدن به افول اسرائیل به عنوان یک کشور قومی و نژادی هستند و همزمان صحنه را برای احتمالاتی بهتر از خشونت و آپارتاید همیشگی آماده تر می کنند.

منبع: فارس

منبع: مشرق

کلیدواژه: وعده های روحانی بازار سکه و ارز پهپاد آمریکایی لیگ ملت های والیبال آمریکا بنیامین نتانیاهو ترامپ رژیم صهیونیستی کرانه باختری معامله قرن

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mashreghnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مشرق» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۲۰۷۹۴۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

چرا اردنِ «هاشمی» مخالف تسلیح کرانه باختری است؟

خبرگزاری مهر، گروه بین‌الملل: عملیات طوفان الاقصی به مثابه کاتالیزوری موثر در حال شکست پوسته‌های قدیمی نظم پیشین خاورمیانه عربی و سرعت بخشیدن به شکل گیری نظم جدید منطقه است. در دوران جدید هر یک از قدرت‌های بین‌المللی و منطقه‌ای سعی می‌کنند با پیگیری برنامه‌های خود در قبال تحولات غرب آسیا تبدیل به «بازیگر نظم ساز» در غرب آسیا شوند.

طی دو دهه اخیر جمهوری اسلامی ایران به عنوان یکی از بزرگ‌ترین و در حال تاثیرگذارترین قدرت‌های منطقه با هدف مهار تهدید رژیم صهیونیستی تصمیم گرفت تا با دنبال کردن سیاست «حلقه آتش»، محاصره سرزمین‌های اشغالی را تنگ‌تر کند. در این راهبرد پس از استقرار نیروهای مقاومت در مرزهای جنوبی سوریه، شمال لبنان و توانمند شدن نیروهای مقاومت غزه، اکنون تسلیح آخرین سنگر مقاومت (زنجیره محاصره) یعنی کرانه باختری در دستور کار تهران و اعضای مقاومت قرار گرفته است. با این حال منافع متفاوت و گاهاً متضاد برخی بازیگران فعال در صحنه منطقه مانند فرماندهی مرکزی آمریکا در خاورمیانه، اعضای بلوک محافظه کار سنی و اردنِ هاشمی سبب شده است تا تکمیل این روند با برخی چالش‌ها همراه شود.

کرانه باختری، پایگاه آتی مقاومت اسلامی فلسطین

تنها یک هفته پس از عملیات تروریستی علیه ساختمان کنسولگری ایران در دمشق، نهم آوریل ۲۰۲۴ روزنامه آمریکایی نیویورک تایمز با انتشار مطلبی به برنامه مخفی مقاومت برای انتقال تسلیحاتی همچون تفنگ‌های سبک، موشک‌های ضدتانک و نارنجک‌های راکتی به کرانه باختری با هدف تشدید ناآرامی‌ها در فلسطین اشغالی پرداخت.

براساس اطلاعات منتشر شده از سوی منابع اطلاعاتی آمریکایی- اسرائیلی نیروهای مقاومت از طریق عراق و سوریه اقدام به انتقال سلاح به اردن و سپس این تسلیحات را با همکاری بادیه‌نشینان این منطقه در اختیار هسته‌های مقاومت در کرانه باختری قرار می‌دهند. ظاهراً غربی‌ها نیز به مانند مقامات صهیونیست به شدت نگران تحولات جاری در کرانه باختری رود اردن بوده و قصد ندارند تا با چالشی بزرگ‌تر از مقاومت غزه دسته‌وپنجه نرم کنند.

وجود شهرک‌های صهیونیست‌نشین در قلب کرانه باختری شهروندان عادی و مقامات صهیونیست را تبدیل به اهدافی آسان برای نیروهای مقاومت کرده است. تسلیح این منطقه تنها نگرانی نیروهای امنیتی اسرائیل یا تشکیلات خودگردان نیست، بلکه اردن هاشمی نیز به دلیل قرار گرفتن در مسیر انتقال سلاح، میزبانی از میلیون‌های فلسطینی تبار و در نهایت تعهدات امنیتی به واشنگتن اصلی علاقه‌ای به ظهور و رشد گروه‌های مقاومت در این منطقه ندارد.

مرز مشترک میان فلسطین اشغالی و اردن هاشمی

ارتش اسرائیل پس از عملیات طوفان الاقصی به بهانه تسلیح جوانان کرانه باختری به تسلیحات سبک موج جدیدی از سرکوب و دستگیری غیرقانونی را در این منطقه آغاز کرد. به گزارش گروه‌های حقوق بشری تل‌آویو به بهانه خلع سلاح این منطقه بسیاری از نوجوانان و جوانان کرانه باختری را بدون محاکمه رسمی در زندان‌های رژیم محبوس کرده است. متاسفانه در این روند شین بت تنها نیست و این اقدام غیرقانونی با همکاری دستگاه‌های امنیتی اردن هاشمی و تشکیلات خودگردان فلسطین صورت می‌گیرد. بیانیه ضدایرانی اخیر فتح خطاب به ایران و تلاش برای سرکوب سازمان یافته هسته‌های مقاومت در این منطقه را می‌توان در راستای همکاری‌های این مثلث امنیتی برای مقابله با روند انتقال سلاح به کرانه باختری دانست.

به عنوان مثال در سال ۲۰۲۲ یک نماینده مجلس اردن به اتهام ارسال ۲۰۰ سلاح به کرانه باختری توسط نیروهای امنیتی اسرائیل بازداشت شد. در آگوست همین سال ارتش اسرائیل از کشف بیش از ۳۰۰ سلاح از مرز مصر و اردن برای انتقال به نوار غزه و کرانه باختری خبر داد. پلیس اسرائیل مدعی است در سال ۲۰۲۲ قریب به ۳۵ تلاش برای قاچاق سلاح از اردن را به همراه ۸۰۰ قبضه سلاح خنثی کرده است.

کمی بعد در سپتامبر ۲۰۲۳ سرویس موساد با گرفتن انگشت اتهام به سوی ایران از تشدید سلاح از مرز اردن به مقصد کرانه باختری خبر داد. برهمین اساس بنامین نتانیاهو نخست وزیر رژیم صهیونیستی وعده داد که با هدف جلوگیری از انتقال سلاح به کرانه باختری اقدام به ساخت دیوار در امتداد مرز فلسطین اشغالی و اردن (۳۰۰ کیلومتر) کند.

تشدید احساسات ضداسرائیلی و میل به مقاومت فلسطینی در میان شهروندان اردن

برخی تحلیلگران معتقدند شاید بیش از آنکه اسرائیل مخالف ارسال سلاح به کرانه باختری باشد این همسایه شرقی است که با هماهنگی سنتکام علاقه‌ای با انتقال سلاح از مبدا مرزی با عراق- سوریه ندارد. پادشاهی اردن به شدت نگران تسلیح مقاومت در کرانه باختری و به دنبال آن فعال شدن هسته‌های خفته ضدصهیونیستی در این کشور عربی است.

تظاهرات‌های صدها هزار نفر اردنی در برابر سفارت آمریکا و اسرائیل نشان دهنده این نکته است که حکام این کشور سایه مقاومت را بیش از پیش احساس کرده و معتقدند که قدرت گیری هسته‌های مسلح حامی فلسطین می‌تواند حیات این پادشاهی را با چالش جدی مواجه سازد. در ۲۰۰ روز اخیر مقامات اردنی سعی کردند تا خود را حامی سیاسی- امنیتی مردم فلسطین نشان داده و حتی سفیر خود را از سرزمین‌های اشغالی فراخواندند؛ اما در بعد نظامی- امنیتی به نظر می‌رسد همکاری نزدیکی میان دائره المخبرات العامه اردن با موساد و شین بت برای ضربه زدن به هسته‌های مقاومت و جلوگیری از انتقال سلاح به کرانه باختری وجود دارد.

بهره سخن

آینده مقاومت اسلامی در سرزمین فلسطین به شکل مستقیم وابسته به قدرتمندشدن گروه مقاومت در کرانه باختری است. پس از عملیات غافلگیر کننده جنبش حماس علیه شهرک‌های صهیونیست نشین و به دنبال آن حمله وحشیانه ماشین جنگی رژیم به باریکه غزه، لاجرم در کوتاه مدت ژئوپلیتیک این منطقه تغییر کرده و لازم است تا جبهه کرانه باختری بیش از پیش وارد صحنه جهاد با اشغالگران شود.

این روند پس از همکاری مستقیم اردن با سیستم پدافندی دولت‌های غربی و اسرائیل جهت مقابله با عملیات وعده صادق ایران بیش از پیش تسهیل شده است. برهمین اساس لازم است تا اعضای شبکه مقاومت با استفاده از ظرفیت نیروهای مومن و طرفدار مقاومت اسلامی در اردن روند ارسال سلاح به کرانه باختری و تسلیح گروه‌های مقاومت مستقر در این منطقه را سرعت ببخشند. بی‌شک افزایش تعداد عملیات‌های عناصر مقاومت در منطقه کرانه می‌تواند تاثیرات جدی بر روی آینده توسعه شهرک‌های صهیونیست‌نشین، اداره مسجد الاقصی و ظهور پدیده مقاومت در اردن هاشمی بگذارد.

کد خبر 6087164

دیگر خبرها

  • جلوگیری از ورود نمازگزاران به مسجدالاقصی/مقابله با حملات اشغالگران
  • جلوگیری نظامیان صهیونیست از ورود نمازگزاران به مسجد الاقصی
  • فرمانده تحت تعقیب و 26 ساله فلسطینی که عملیات‌های بسیاری در کرانه باختری علیه ارتش اسرائیل انجام داده، کیست؟
  • جلوگیری از ورود نمازگزاران به مسجدالاقصی/مقابله باحملات اشغالگران
  • یورش ارتش رژیم صهیونیستی به منطقه‌های مختلف کرانه باختری
  • شهادت زن جوان فلسطینی به ضرب گلوله صهیونیست‌ها در الخلیل
  • هدف قرار گرفتن عناصر صهیونیست در درگیری با ساکنان کرانه باختری
  • حمله‌های بامدادی اشغالگران صهیونیست به کرانه باختری
  • چرا اردنِ «هاشمی» مخالف تسلیح کرانه باختری است؟
  • ادامه حملات رژیم صهیونیستی به غزه و کرانه باختری