Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اردبیل، محمد حسن طالبیان، معاون میراث فرهنگی سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کشور صبح امروز در نشست سراسری معاونین میراث فرهنگی ادارات کل استان‌ها در اردبیل با اشاره به اجرای بیش از ۲ هزار پروژه مرمتی در کشور گفت: آمار دقیقی در حال احصا است و بررسی کلی نشان می‌دهد تعداد پروژه‌ها حتی بیشتر از ۳ هزار مورد است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی گفت: یکی از برنامه‌های سازمان این است که در سال جاری هیچ پروژه مرمتی بدون حکم مرمت آغاز نشود و تمامی عملیات مرمت با نظر و اطلاع ادارات استانی انجام شود چرا که مرمت امری علمی، هنری و همراه با خلاقیت است.

معاون میراث فرهنگی سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کشور افزود: یکی از مشکلات ما در استان‌ها ارائه دقیق آمار پروژه‌های مرمتی است و متاسفانه آمار برخی پروژه‌ها را به سازمان انعکاس نداده‌اند.

طالبیان اضافه کرد: در برخی مواقع به دلیل مشارکت و یا اجرای عملیات مرمت توسط یک نهاد دیگر، اداره کل اطلاعی از جزئیات آن دارد و متاسفانه این موضوع موجب شده تا میزان اشتغال پروژه‌های مرمتی نامشخص باشد.

وی همچنین به ضرورت استفاده از ظرفیت بخش خصوصی و خود مردم در پروژه‌های صیانت و حفاظت از آثار تاریخی تاکید کرد و گفت: هرچقدر حفاظت‌ها مردمی‌تر باشد، موفق‌تر عمل کرده‌ایم و باید در امر حفاظت و احیا از ظرفیت بخش خصوصی استفاده کنیم.

معاون میراث فرهنگی سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کشور با تاکید به اینکه در بهره گیری از ظرفیت بخش خصوصی موضوعی به نام واگذاری نداریم، افزود: نگاه ما در پروژه‌های مرمت باید تغییر یافته و ظرفیت و توان مردمی به کار گرفته شود.

طالبیان همچنین به ضرورت کار کارشناسی در پروژه‌های مرمت و دفاع در کمیسیون ماده ۵ تاکید و اظهار کرد: در صورتی که اداره موافق پروژه‌ای نیست، کافی است مدیریت عنوان «مخالفت می‌شود» را قید کند.

وی با بیان اینکه در بین تمامی پروژه‌ها، پروژه‌های اضطراری و نیمه تمام در اولویت هستند، گفت: همچنین استعلام‌ها نباید دو پهلو نوشته شود و اظهار نظر دوپهلو و ندانم کاری‌ها مشکلاتی را برای خود ما به وجود می‌آورد.

معاون میراث فرهنگی سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کشور به ضرورت همکاری پایگاه‌های ملی و جهانی با معاونت‌های میراث فرهنگی تاکید کرد و افزود: همچنین لازم است از نظرات و مشورتی کارشناسان به شکل مطلوب بهره گرفت.

طالبیان همچنین به ضرورت اهتمام ویژه استان‌ها در ثبت جهانی آثار تاکید کرد و گفت: به ویژه در ثبت جهانی آثار لازم است آثار مشترک با کشور‌های همسایه مورد توجه قرار گیرد تا بتوان از سهمیه ثبتی آن‌ها بهره گرفت.

وی خواستار توجه ویژه استان‌های مرزی ایلام، کردستان، خوزستان و آذربایجان به ثبت جهانی آثار با کشور‌های همسایه شد و افزود: موضوع میراث فرهنگی در سال‌های اخیر اهمیت ویژه‌ای در کشور‌ها یافته وبه موضوع حیثیتی تبدیل شده است.

انتهای پیام/ح

اجرای پروژه‌های مرمتی منوط به صدور حکم است

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: میراث فرهنگی مرمت

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۲۱۰۴۴۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

یکی از ۴ سنگرِ اهواز در زمان جنگ از بین رفت

قاسم آل کثیر در گفت‌وگو با خبرنگار مهر بیان کرد: منطقه زیتون کارمندی اهواز، ۲ سنگر داشت؛ یکی در ورودی پارک زیتون و دیگری در انتهای زیتون کارمندی در محلی با نامِ سنگر که همچنان وجود دارد.

وی توضیح داد: سنگری که اخیراً تخریب شده است، محل پناهِ مردم در دوران جنگ تحمیلی بود و حتی تا بعد از جنگ نیز محل زندگی بسیاری از جنگ‌زدگانِ شهرستان‌های سوسنگرد و… بوده است.

فعال میراث فرهنگی خوزستان یادآور شد: این سنگر نمادِ روایات، خاطرات و حافظه جمعی بسیاری از مردم اهواز بود که همه آنها با خاک یکسان شد.

آل کثیر افزود: با اینکه تعدادی از فعالان میراث فرهنگی در تلاش برای ثبت ملیِ این سنگرها بودند اما شهرداری اهواز و به خصوص شهرداری‌های مناطقِ مربوطه و دیگر سازمان و اداراتِ مرتبط از جمله میراث فرهنگی و… در اوج بی‌ذوقی و خلاقیت این سنگرها را رها کردند و نسبت به حافظه جمعی مردم در دوران مقاومت بی‌تفاوت هستند.

این دوستدار میراث فرهنگی اظهار کرد: جنگ کابوس یک کشور است. جنگی که با وجود همه تلفا، انسانی زیرساخت‌های یک کشور را از بین می‌برد و مناطق مختلفی را برای همیشه خالی از سکنه می‌کند. اما در سایه جنگ و به‌خصوص پس از آن، بقایای جنگ و مناطق جنگی یکی از جاذبه‌های بالقوه گردشگری است که کشورهای مختلف از آن برای توسعه گردشگری استفاده می‌کنند.

آل کثیر تاکید کرد: سنگرها می‌توانستند فرصت و ظرفیت خوبی برای حفظِ تاریخ اجتماعیِ دیار ما در دوران جنگ باشند و همچنین می‌شد در زمینه گردشگری مقاومت مثل بسیاری از کشورهای جهان از این ظرفیت استفاده کرد.

وی به تجربیات جهانی اشاره کرد و افزود: موارد جذابی در این زمینه در جهان صورت گرفته است. نمونه‌هایی از استفاده متفاوت از این سنگرها در سراسر کشور آلبانی دیده می‌شود. برای مثال در مواردی این استحکامات بتونی به سالن تتو، ساندویچ فروشی و حتی هتلی با ۲۰ اتاق تبدیل شده شده‌اند. در شهر تیرانا، پایتخت آلبانی، در ۲ سنگر بتونی بزرگ موزه‌هایی راه اندازی شده است.

آل کثیر گفت: همچنین کشور السالوادور که سال‌ها درگیر جنگ‌های داخلی بود اکنون تمرکز ویژه‌ای بر سنگرهای مقاومت داشته است. در موزه‌های السالوادور هم سمبل‌ها و نمادهای زیادی از جنگ داخلی به معرض نمایش گذاشته شده است. مقامات دولتی هم با توجه به واکنش مثبت توریست‌ها به این گونه موارد در حال طراحی استفاده از این امکان هستند. بر اساس آمار در فاصله سال‌های ۱۹۹۶ تا ۲۰۰۶ حدود ۳.۷ میلیون نفر توریست از السالوادور بازدید کرده‌اند و مبلغ ۷ میلیارد دلار در این کشور هزینه کرده‌اند.

کد خبر 6087787

دیگر خبرها

  • هفتاد اثر موزه شوش، مرمت شد
  • نمایشگاهی از نیم قرن تلاش برای احیای جلفا
  • بررسی کاربرد فناوری‌های نوین درجلوگیری از آسیب‌های طبیعی به بنا‌های تاریخی
  • یکی از ۴ سنگرِ اهواز در زمان جنگ از بین رفت
  • اجرای طرح احیا باغات و بافت تاریخی شهر شاهدیه
  • مرمت طرح‌های مشترک میراث فرهنگی و شهرداری در میبد
  • ۷۰ اثر موزه شوش مرمت شد
  • اجرای ۸۰ پروژه مرمتی و عمرانی در آذربایجان‌غربی
  • ۵۰۰۰ میلیارد تومان عوارض آلایندگی کجا هزینه شد؟/اجرای پروژه محیط زیستی که ٣٠ سال طول کشید؟
  • اختصاص ۸۰۰ میلیاردریال برای اجرای طرح‌های مرمتی در آذربایجان غربی