Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «مهر»
2024-05-03@02:49:52 GMT

کتاب «دیالوگ‌ دراماتیک در قرآن کریم» منتشر شد

تاریخ انتشار: ۶ تیر ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۴۲۱۰۸۶۸

کتاب «دیالوگ‌ دراماتیک در قرآن کریم» منتشر شد

به گزارش خبرگزاری مهر، کتاب «دیالوگ دراماتیک در قرآن کریم» به‌عنوان مطالعه‌ای کلی و جامع، از نخستین گام‌ها در حوزۀ مطالعات قرآنی با رویکرد گفتمان دراماتیک به شمار می‌رود.

«دیالوگ دراماتیک در قرآن کریم»، به تحلیل آیات سوره‌های قرآن با رویکردی گفتمانی می‌پردازد، تا با ارائۀ چارچوبی دقیق و جامع برای دیالوگ به مثابۀ گفتمان، کلیۀ تعاملات گفتاری قرآن کریم را مقایسه، تحلیل و طبقه‌بندی کند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

برای مطالعه و تقسیم‌بندی دیالوگ‌های قرآن کریم در پژوهش پیش‌رو، قرارگرفتن تعاملات گفتاری مشتمل‌بر حداقل یک رفت‌وبرگشت، در چارچوب‌های تعیین‌کنندۀ گفتمان دراماتیک به‌عنوان رویکرد و شیوۀ پژوهشی محوری در نظر گرفته شده‌است. به‌علاوه چون قرآن کریم اساساً متنی روایی است و نه دراماتیک، در این کتاب ضمن تمرکز بر تعاملات گفتاری در قرآن، بر وجود یا عدم‌وجود شاخص‌های دراماتیک نیز تمرکز شده‌است. از سویی دیگر، این کتاب ضمن سنجش برخورداری تعاملات گفتاری قرآن کریم از شاخص‌های دراماتیک به صدق یک شرط محوری نیز پرداخته شده که همانا نمایشی‌بودن یا قابلیت نمایشی‌شدن است.

نویسنده در این کتاب به این نتیجه می‌رسد که، شاید قدرت نهفته در دیالوگ است که آن را به یکی از پررنگ‌ترین شیوه‌های بیانی قرآن کریم بدل کرده است. در این کتاب مقدس، استفاده از کلام مستقیم، بیش از سایر روش‌ها به چشم می‌خورد؛ کلام مستقیمی که در بسیاری موارد از قالب یک‌سویه خارج شده و شکلی رفت‌وبرگشتی به خود گرفته است.

کتاب پیش‌رو از دو فصل تشکیل شده‌است که متعاقب مقدمه و پیشگفتار، در فصل نخست پس از تبیین تعاریف، مفاهیم، ساختار و کارکردهای دیالوگ، بر گفتمان و دیالوگ به مثابۀ گفتمان تمرکز شده است. سپس در فصل بعدی، آیات قرآن کریم با تکیه بر چارچوب‌های نظری مطروح در فصل پیشین تحلیل و بررسی شده‌اند و در پی آن در مؤخره، مروری اجمالی بر نتایج به دست‌آمده از این پژوهش صورت پذیرفته‌است.

«دیالوگ دراماتیک در قرآن کریم» با قیمت ۲۲ هزارتومان توسط انتشارات پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات منتشر شده است.

کد خبر 4652514

منبع: مهر

کلیدواژه: معرفی کتاب قرآن پژوهشگاه فرهنگ هنر و ارتباطات

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۲۱۰۸۶۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

گشایش بزرگترین نمایشگاه ملی قرآن کریم در افغانستان

بزرگترین نمایشگاه ملی قرآن کریم با همکاری وزارت اطلاعات و فرهنگ، دفتر نخست وزیری، وزارت اقوام و قبایل همچنین بنیاد پیامبر اعظم و شهرداری کابل برای نخستین بار در افغانستان برگزار شده است.

این نمایشگاه با شعار جامعه افغانستانی و تربیت قرآنی دایر شده است و شامل ۲۵ غرفه کتاب، آثار قرآنی، کتابت قرآن کریم و مسائل مرتبط می‌باشد.

مقامات سفارت جمهوری اسلامی ایران، ترکیه، امارات و برخی کشورها همچنین فرهیختگان و شخصیت‌های سیاسی و فرهنگی مختلف در مراسم گشایش این نمایشگاه قرآنی حضور داشتند.

این نمایشگاه قرآنی برای یک هفته در قصر دارالامان کابل درحال برگزاری است.

بر اساس برنامه نمایشگاه قرآنی، قرار است همه روزه محافل بزرگی با موضوعات فرهنگی، دینی و مذهبی برگزار خواهد شد و برای کودکان نیز برنامه‌های متنوعی درنظر گرفته شده است.

باشگاه خبرنگاران جوان افغانستان افغانستان

دیگر خبرها

  • ششمین دوره مسابقات حافظان قرآن استان بوشهر در جزیره شیف برگزار شد
  • سوئد مجددا برای هتک حرمت قرآن کریم مجوز صادر کرد
  • گشایش بزرگترین نمایشگاه ملی قرآن کریم در افغانستان
  • امام جمعه اصفهان: گفتمان قرآنی باید در خانواده‌ها ایجاد شود
  • آزمون تخصصی حفاظ قرآن کریم در گلستان برگزار می شود
  • نمایشگاه ملی قرآن کریم در کابل
  • گفتمان قرآنی باید در خانواده‌ها ایجاد شود
  • (تصاویر) نخستین نمایشگاه قرآن کریم حکومت طالبان
  • فیلم/ تلاوت قرآن کریم قبل از بیانات رهبر انقلاب
  • رقابت ۶۰۰ محصل استان در مسابقات قرآن