Web Analytics Made Easy - Statcounter

برای شناخت حریم خصوصی و احترام متقابل نیاز به آموزش است و شهروندان باید در کنار مراقبت های لازم، سواد این کار را قبل از استفاده بیاموزند.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از آوای ماغر؛ کارگاه آموزشی سواد فضای مجازی و رعایت حریم خصوصی صبح امروز به همت فضای مجازی حوزه مقاومت بسیج خواهران لیکک و همکاری موسسه توان بزم شهرستان در حسینیه ثاراله لیکک برگزار شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

دکترای روانشناس و مدرس مطرح کارگاه های آموزشی پیشگری از آسیب های اجتماعی کهگیلویه و بویراحمد در این کارگاه با اشاره به نقض گسترده حریم خصوصی افراد در فضای مجازی، بر لزوم آموزش و ارتقای سواد شهروندان تاکید کرد.

دکتر رحمان اکبری تصریح کرد: برای شناخت حریم خصوصی و احترام متقابل نیاز به آموزش است و شهروندان باید در کنار مراقبت های لازم، سواد این کار را قبل از استفاده بیاموزند.

وی گفت: در فضای مجازی برای استفاده از هر نرم افزاری،حتی نرم افزارهای داخلی از ما درخواست دسترسی به خیلی از اطلاعات موبایل را می خواهند و ما هم گاهی بدون مطالعه قوانین و حقوق خود، تیک تأیید درخواست را می زنیم،این یعنی دادن اطلاعات شخصی و خصوصی خود به دیگران.

اکبری خاطرنشان کرد:خداوند انسان را اجتماعی آفرید و اگر نتوانیم از این موهبت الهی به درستی استفاده کنیم،به انزوا و افسردگی دچار می شویم و دنیا و تمامی متعلقات آن برای ما بی معنا می شود.

وی افزود: بیماری دیگر کنونی در جامعه ورود به دنیای دیگران و نقص حریم خصوصی افراد است.

این روانشناس و آگاه به مسائل اجتماعی تصریح کرد: همانگونه که برای دنیای فیزیکی مرز بندی منطقه ای،ملی و جهانی وجود دارد، برای دنیای ذهنی، مجازی و ارتباطی هم مرز بندی هایی هست که  لازم است همه به این مرزبندی ها پایبند باشیم.

اکبری با اشاره به اینکه باید مراقب باشیم تا از ما سوء استفاده نشود، گفت: چندین قربانی در فضای مجازی داریم که از موبایل آنها به گوشی دیگران پیامک و دیگر اطلاعات رد و بدل شد و خودشان هم اطلاعی از این موضوع نداشتند اما قانون این افراد را به اتهام نقص حریم خصوصی دیگران بازخواست و مجازات کرد.

وی ادامه داد: این در حالی است که در برخی از کشورها خیره شدن به دیگران جرم محسوب می‌شود و افراد می توانند دیگران را برای این کار به اتهام نقص حریم خصوصی شکایت و بازخواست کنند.

اکبری با انتقاد از سرک کشیدن در زندگی دیگران و نقض حریم خصوصی افراد،گفت:متاسفانه این کار در جامعه فراگیر شده است که باید همه به رعایت متقابل حریم خصوصی احترام بگذاریم.

وی افزود: گاهی با این اعمال حقوق افراد پایمال و آبروی مردم به خطر می افتد که پیامبر اکرم(ص) در حجه الوداع در باره ارزش حفظ حرمت دیگران به مردم فرمود:"خداوند متعال خون، مال و آبروی اشخاص را به نحو شایسته ای حرمت بخشید ؛حرمتی همچون حرمت این روز،این سرزمین و این ماه".که این مصداق حفظ حریم خصوصی دیگراناست

این دکترای روانشاس تصریح کرد: امام علی (ع) در این راستا زبان انسال عاقل را پشت سر او می داند،یعنی هر فرد دانا باید قبل از صحبت کردن از فکر خود استفاده کند و از عواقب صحبت هایی که راجع به دیگران می کند،بترسد.

اکبری با بیان ماجرایی از درخواست توبه فردی که بعد از تهمت به دیگران نزد پیامبر(ص) آمده بود،گفت: همانگونه که پیامبر در پاسخ فرد توبه کننده فرموده بود،در بیشتر موارد جبران قضاوت های زود هنگام، تهمت و ریختن آبروی افراد امکان پذیر نیست ؛جبران این کار مانند جمع کردن همه پرهای پرنده ای که در مسیری طولانی در هوا پخش کرده باشیم.

وی افزود:رعایت حریم خصوصی افراد انسانیت ما را کامل می کند اما در جامعه مشاده می شود که حیوان دوپا زیاد داریم.

این آگاه به مسائل اجتماعی تصریح کرد: ما در کشوری زندگی می کنیم که مذهب رسمی ما شیعه است و امام اول شیعیان در برخورد با افرادی که در یک خرابه مشغول عملی نامشروع بودند چشمان خود را برای حفظ آبروی آنها بست و فرمود در آنجا هیچ چیزی ندیدم.

اکبری با تاکید بر لزوم الگو گرفتنر سالم سازی روابط اجتماعی، گفت: اگر فرهنگ غرب علی(ع) را در اختیار داشت، دنیا را با بمب اتم تهدید می کرد تا این شخصیت والامقام را الگوی تمام جهان کنند.

وی در ادامه سخنان خود گفت:ما باید در کنار حفظ تفکر و اعتقادات دینی خود، رفتارمان را هم مطابق با این افکار تنظیم کرده و تطبیق دهیم و باید رفتار روزانه خود را کنترل و مدیریت کنیم.

اکبری در ادامه به صنعت پورن و اهداف جهان استکبار از آن در راستای حذف هنجاری های اجتماعی در جوامع دینی به خصوص در ایران پرداخت.

وی گفت: صنعت پورن که امروزه یکی از صنعت های پردرآمد جهان محسوب می شود،بر پایه استفاده ابزاری از جنس زن و نقض حریم خصوصی در فضای مجازی و گسست نظام خانواده برنامه ریزی و بنیان گذاری شده است.

انتهای پیام/

منبع: دانا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.dana.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «دانا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۲۱۱۰۵۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ضرورت آگاهی و اطلاع شهروندان از شگرد‌های جدید کلاهبرداری در فضای مجازی

سید مهدی قویدل با اشاره به احصای شیوه‌ها و شگرد‌های کلاهبرداری از طریق بررسی پرونده‌های پرتکرار قضایی در استان و ارائه راهکار‌های پیشگیرانه طی پارسال گفت: در اجرای گام اول با عنوان شناسایی و احصای آخرین وضعیت شگرد‌های کلاهبرداری بر اساس پرونده‌های متشکله قضایی در استان طی مکاتباتی با ۲ نفر از قضات رسیدگی کننده دادسرای عمومی و انقلاب کرمان و پلیس فتا و آگاهی آخرین وضعیت جرم کلاهبرداری و آخرین شگرد‌های کلاهبرداری در فضای مجازی و حقیقی اقدام شد.

وی افزود: در ادامه برای اجرای گام دوم با عنوان برگزاری جلسات هماهنگی با دستگاه‌های متولی در استان برای شناسایی و رفع موانع و چالش‌های احتمالی بومی استان از طریق بررسی شگرد‌های احصا شده ۳ جلسه تخصصی برگزار شد که این جلسات ۳۷ مصوبه در پی داشت و در جلسه اول با احصای شیوه‌های جدید کلاهبرداری، تقسیم کاری بین دستگاه‌های همکار انجام شد و در جلسات بعد نیز این مصوبات پیگیری و اجرایی شدند.

این مقام قضایی در ادامه به اجرای گام سوم اشاره کرد و ادامه داد: گام سوم با عنوان پیگیری اجرای راهکار‌های تعیین شده برای پیشگیری از کلاهبرداری اینترنتی و شبکه‌ای از سوی دستگاه‌های مجری با برگزاری جلسه مصوبات و راهکار‌های عملی احصا شده پیگیری و درادامه در اجرای گام چهارم نیز با عنوان مطالبه‌گری از دستگاه‌های استانی  برای ارائه گزارش اقدامات و نتایج حاصله طی مکاتبات متعدد از همه دستگاه‌ها اجرای مصوبات پیگیری شد.

قویدل اضافه کرد: اجرای گام پنجم نیز با عنوان افزایش آگاهی‌های عمومی در زمینه پیشگیری از کلاهبرداری اینترنتی و شبکه‌ای اقدامات ذیل انجام شد که در راستای آن برای ۱۲ هزار و ۴۳۷ نفرازشهروندان پیامک اطلاع رسانی ارسال و با انتشار ۱۲۰ عنوان عکس نوشته در فضای رسانه‌ای داخلی و ارائه آموزش حضوری به دانش آموزان مدارس در زمینه جرائم مربوط به فضای مجازی و رسانه‌ای و آخرین شگرد‌های کلاهبرداری و ارتقای سواد رسانه‌ای دانش آموزان با حضور کارشناسان پلیس فتا و قضات مجرب در این حوزه گام موثری برداشته شد.

وی با بیان آمار مقایسه‌ای تعداد پرونده‌های کلاهبرداری و تحصیل مال از طریق نامشروع در استان، بیان کرد: حوزه قضایی شهرستان کرمان در سال ۱۴۰۱ با ۷۷ درصد و در سال ۱۴۰۲ با ۲۳۶ درصد پرونده در این خصوص، تغییر ۲۰۶ درصدی و روند افزایشی آن را نشان می‌دهد همانگونه که در حوزه قضایی بخش فهرج با ۹۲ درصد کاهش روبه رو بودیم که ضرورت دارد شهروندان از آخرین شگرد‌ها و شیوه‌های کلاهبراری در فضای مجازی آگاه و از سوی دستگاه‌های ذیربط اطلاع رسانی شود تا به راحتی به هر نوع پیامک در فضای مجازی پاسخ داده نشود و قربانی اهداف این نوع افراد فرصت طلب قرار نگیرند.

این مقام قضایی در ادامه نیز برخورد با متخلفان شرکت‌های بازاریابی در سطح استان و همچنین ساماندهی شرکت‌های دارای مجوز و طرح مشکلات این شرکت‌ها در کمیته متناظر استانی در اداره کل صمت استان کرمان را از دیگر اقدامات پیشگیری از شیوه‌ها و شگرد‌های کلاهبرداری از طریق بررسی پرونده‌های پرتکرار قضایی در استان عنوان کرد.

باشگاه خبرنگاران جوان کرمان کرمان

دیگر خبرها

  • آغاز طرح نظارت بر باشگاه‌های خصوصی و دولتی آذربایجان غربی
  • تشخیص گرایش سیاسی افراد از روی چهره‌شان توسط هوش مصنوعی
  • دوره توانمندسازی کنشگران فضای مجازی در قزوین برگزار شد 
  • نخستین کارسوق سواد رسانه‌ای ویژه دانش آموزان درآمل برگزار شد
  • هشدار به داوطلبان کنکور؛ شیادان در فضای مجازی در کمین هستند
  • ضرورت آگاهی و اطلاع شهروندان از شگرد‌های جدید کلاهبرداری در فضای مجازی
  • برگزاری نخستین کارسوق سواد رسانه‌ای ویژه دانش آموزی درآمل
  • بازداشت شیادان بی سواد در نقاب دلسوزان مجازی کنکور
  • برگزاری دوره توانمندسازی کنشگران رسانه و فضای مجازی
  • رئیس شورای سیاستگذاری ائمه جمعه کشور : گلستان باید الگوی برجسته وحدت معرفی شود