Web Analytics Made Easy - Statcounter

رئیس دیوان عالی کشور گفت: امروز اگر مقاومت مردم نبود، این زمزمه‌های سازش و کنار آمدن با دشمن و احساس ضعف در بسیاری از افرادی که در پست‌های مدیریتی بودند، نمی‌گذاشت این انقلاب تداوم یابد.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ حجت‌الاسلام سید احمد مرتضوی‌مقدم امشب در ویژه‌برنامه یاد یاران به‌مناسبت سالروز شهدای هفتم تیرماه در کرمان اظهار داشت: انقلاب اسلامی در سال 60 یک نهال نوپا بود و با خون بزرگانی چون شهید بهشتی، شهید رجایی و شهید باهنر آبیاری شد و دشمنان ما بزرگترین، ارزشمندترین و خالص‌ترین انسان‌ها را برای ترور انتخاب کردند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

رئیس دیوان عالی کشور تصریح کرد: انتخاب دشمنان برای ترور دقیق بود، اما با وجود همه ترورها، امام راحل را می‌بینید چگونه با صلابت و محکم ایستاده است، در حالی که همه ما دلهره داشتیم و ناراحت بودیم که استوانه‌های نظام را از ما می‌گیرند.

مرتضوی‌مقدم ادامه داد: اکنون انقلاب اسلامی به یک درخت تنومندی تبدیل شده است که دشمنان هر چه کردند، نتوانستند لطمه‌ای به این انقلاب بزنند.

وی با اشاره به اینکه هشت سال جنگ سخت را امتحان کردند، اما نتوانستند اراده این ملت را بشکنند، اضافه کرد: امروز دشمن جنگ نرم را آغاز کرده است تا جوانان ما را از نظر مذهبی منحط و نابود کند و سرمایه‌های اجتماعی ما را بگیرند.

مدیران برای خدمت‌رسانی به ملت مجاهدت کنند

رئیس دیوان عالی کشور افزود: دشمن تلاش دارد با فشارهای اقتصادی مردم ما را ناامید کند و امروز اگر مقاومت مردم نبود، این زمزمه‌های سازش و کنار آمدن با دشمن و احساس ضعف در بسیاری از افرادی که در پست‌های مدیریتی بودند، نمی‌گذاشت این انقلاب تداوم یابد.

مرتضوی‌مقدم اظهار کرد: اکنون ما در شرایطی قرار گرفته‌ایم که برای حفظ انقلاب و ارزش‌های آن باید قدم‌های بزرگی را برداریم و مجاهدت در صحنه‌های مختلف انقلاب داشته باشیم.

وی ابراز داشت: کسانی که در پست‌ها و مدیریت‌ها خدمت می‌کنند باید برای خدمت‌رسانی به ملت مجاهدت کنند و تمام قدرت و فکر خود را در این زمینه به‌کار گیرند و کمال بی‌انصافی است که بعضی از مدیران نسبت به مردم مراجعه‌کننده به ادارات بی‌توجهی کنند.

مرتضوی‌مقدم از مجاهدت در صحنه قضایی هم سخن به میان آورد و ادامه داد: قضات و مسؤولان قضایی در سراسر کشور باید تمام تلاش خود را برای احقاق حق و اجرای عدالت به‌کار گیرند و حق مظلوم را بستانند و تا جایی که امکان دارد، نسبت به احقاق حقوق مردم اقدام کنند.

بصیرت یعنی توطئه دشمن را بدانیم و بفهمیم

وی عنوان کرد: تمام افرادی که در کارخانه‌ها و موسسات تولیدی کار می‌کنند اگر دل‌شان برای انقلاب و نظام می‌تپد باید تمام تلاش‌شان را برای تولید به کار گیرند تا دشمن از این انقلاب ناامید شود.

رئیس دیوان عالی کشور اظهار داشت: افرادی که در صحنه فرهنگی فعالیت دارند هم باید جهاد کنند و هجمه‌های فرهنگی دشمن در فضای مجازی و شبکه‌های اجتماعی را خنثی کنند زیرا دشمن در این فضا، فرهنگ و هویت جوانان را می‌گیرند.

مرتضوی‌مقدم بیان داشت: همه دست‌اندرکاران در بخش کشاورزی و صنعت نیز باید جهاد کنند و حافظ این انقلاب باشند.

وی در ادامه سخنان خود ارتقای بصیرت را مهم خواند و افزود: بصیرت به معنای پیدا کردن راه و فهمیدن وظیفه است، امروز اگر بصیرت ملت شریف ایران نبود، این انقلاب هم نبود.

رئیس دیوان عالی کشور تصریح کرد: بصیرت یعنی توطئه دشمن را بدانیم و بفهمیم، راه‌های مبارزه با او چیست و بصیرت، بستگی به علم حوزوی و دانشگاهی ندارد، زیرا مردمی را می‌بینیم که سواد حوزوی و دانشگاهی ندارد، اما بصیرت دارند و راه خود را شناخته‌اند و برعکس این موضوع را هم داریم که افرادی با سواد اما بی‌بصیرت هستند.

بی‌بصیرتی موجب ریزش افراد از انقلاب شد

وی متذکر شد: کسانی که ریزش کرده‌اند و از صحنه انقلاب خارج شده‌اند آنهایی هستند که بصیرت نداشتند و این بصیرت است که مردم را پای انقلاب نگه داشته است.

رئیس دیوان عالی کشور با اشاره به هفته گرامیداشت قوه قضاییه اظهار کرد: ما در دستگاه قضایی از نظر قوانین مترقی اسلامی ضعف نداریم، اگر مشکلاتی در گوشه و کنار کشور در دستگاه قضایی پیدا می‌کنیم ناشی از نداشتن نیروهای کارآمد به قدر کافی است.

مرتضوی‌مقدم افزود: دستگاه قضایی در تلاش است، نیروهای کارآمد را شناسایی کند تا به این حجم زیاد پرونده‌های ورودی به دستگاه قضایی رسیدگی کند.

وی تصریح کرد: خطا و اشتباه در بدنه‌های دستگاه اجرایی و به‌ویژه دستگاه قضایی قابل انکار نیست و ممکن است خطا و اشتباه اتفاق بیفتد و تلاش قانون‌گذار بر این است که جبران کند اما در دستگاه قضایی یک خطا هم قابل قبول نیست.

مرتضوی‌مقدم بیان داشت: حتی یک حکم خلاف شرع و خلاف قانون برای دستگاه قضایی قابل قبول نیست، زیرا اگر یک رای خلاف شرع از یک قاضی صادر شود او از عدالت خارج می‌شود و صلاحیت قضاوت را ندارد.

وی خاطرنشان کرد: اساس و بنای ما در دیوان عالی کشور بر این است که با نظارت بر احکام و دادگاه‌ها در مرکز و با حضور در مراجع قضایی سراسر کشور و همراه کردن نیروهای باتجربه نسبت به بررسی و نظارت خود اقدام کنیم.

مردم باید اطلاعات حقوقی خود را بالا ببرند

رئیس دیوان عالی کشور یادآور شد: قانون به ما اجازه داده است اگر با رای خلاف مواجه شدیم در صلاحیت آن قاضی تردید کنیم و قانون به شخص رئیس دیوان عالی کشور اجازه داده است اگر در نظارت‌های خود صلاحیت قاضی را مخدوش دید در صلاحیتش تردید کند.

مرتضوی‌مقدم عنوان کرد: آنچه وظیفه ماست در این مسیر انجام می‌دهیم اما یک نکته مهم و کلیدی این است، خیلی‌ها را می‌بینیم که اظهار نارضایتی از احکام صادرشده می‌کنند و این در شرایطی‌ست که عدم اطلاع مردم از مقررات و قوانین سبب می‌شود که وظیفه قاضی را درست ندانند.

وی افزود:  مردم باید اطلاعات حقوقی خود را بالا ببرند زیرا بسیاری از نارضایتی‌ها به علت ناآگاهی است و ما قبول داریم گاهی در دستگاه قضایی اشتباهی روی می‌دهد، اما دلال‌‌ها و بعضی از افرادی که از لباس وکالت سوء‌استفاده می‌کنند و آبروی وکلا را هم به خطر می‌اندازند از ناآگاهی افراد سوء‌استفاده کرده و مسیر را عوض می‌کنند و قاضی هم گاهی به خطا می‌افتد و رای صادر می‌کند هرچند بعد هم راهکارهایی هست.

رئیس دیوان عالی کشور تاکید کرد: اگر مراجعان ما اطلاعات حقوقی خود را بالا ببرند دیگر نیازی به وکیل نیست و می‌توانند از حق‌شان دفاع کنند.

مرتضوی‌مقدم با اشاره به اینکه پرونده‌های خاص و با مجازات‌های بالا مانند اعدام و قصاص و حبس‌های طولانی به دیوان عالی کشور می‌آید، اظهار کرد: وقتی پرونده‌ای منتهی به صدور رای شد و آن رای از آن آرایی باشد که مرجع تجدید نظرش دیوان عالی کشور است بحث نظارت ما انجام می‌شود و این پرونده را بررسی می‌کنیم و اگر مشکلی بود تذکر می‌دهند و اگر رای درست بود آن را اعلام می‌کنند.

 

منبع:فارس

منبع: دانا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.dana.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «دانا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۲۱۴۴۹۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

اعضای شورا از بطن مردم انتخاب شده و همیشه و در تمام سختی‌ها در کنار مردم هستند

رییس شورای عالی استانها با اشاره به مردمی بودن نهاد شورا اظهار داشت: اعضای شورا از بطن مردم انتخاب شده و طبق وظیفه قانونی، همیشه و در تمام سختی‌ها در کنار مردم هستند.

به گزارش ایسنا، «شهرام دبیری» رئیس شورای عالی استان‌ها به مناسبت فرارسیدن روز ملی شوراها ظهر امروز در نماز جمعه تهران سخنرانی کرد.

دبیری در این سخنرانی در حضور نمازگزاران تهرانی عنوان کرد: روز ملی شوراها را به عموم مردم و جامعه شورایی و روز کارگر و معلم را به کارگران زحمتکش و فداکار و معلمان فرهیخته و خدوم کشور تبریک عرض می‌کنم.

وی افزود: جای بسی افتخار است که ایران امروز در اوج اقتدار و عزت به‌عنوان الگوی انقلابی و آزادی خواهی در دنیا و منطقه مطرح شده است. پیشرفت‌های علمی و تکنولوژی جمهوری اسلامی ایران چشمگیر و صعودی بوده و چشم جهانیان را خیره کرده است.

رئیس شورای عالی استان‌ها تصریح کرد: ۹ اردیبهشت ماه سال ۱۳۵۸ مصادف با فرمان تاریخی حضرت امام به شورای انقلاب مبنی بر تهیه و تصویب آیین نامه اجرایی شوراها برای اداره امور محلی شهر و روستایی است که متاسفانه به دلیل شروع جنگ تحمیلی، فعالیت شوراها با تأخیر از سال ۱۳۷۸ شروع به کار کردند. 

دبیری ادامه داد: جایگاه شوراها در قانون اساسی بسیار رفیع است. به طوری که یک فصل از قانون اساسی مربوط به شوراها بوده و طبق اصل هفتم قانون اساسی شوراها از ارکان تصمیم گیری و اداره امور کشورند.

وی با اشاره به مردمی بودن نهاد شورا اظهار داشت: اعضای شورا از بطن مردم انتخاب شده و طبق وظیفه قانونی، همیشه و در تمام سختی‌ها در کنار مردم هستند. در همین موضوع سیل اخیر سیستان و بلوچستان، اعضای شوراهای شهر و روستا و شورای عالی استان‌ها از استان سیستان و بلوچستان از اولین لحظه‌ها و به صورت شبانه روزی پیگیر حل مشکلات مردم سیل زده بودند. چراکه اعضای شورا خود از جنس همین مردمند و هنوز هم برای باز گشایی راه‌های روستایی تلاش می‌کنند.

رئیس شورای عالی استان‌ها تاکید کرد: جامعه شورایی کشور در راستای توسعه پایدار به دنبال حکمرانی خوب شهری با مشارکت همه شهروندان در تصمیم گیری‌ها است. از سوی دیگر همراه دولت، جامعه مدنی و بخش خصوصی است.

وی عنوان کرد: اکنون مهم‌ترین وظیفه دولت، ما و تمامی مسئولان، مهار تورم است. این وظیفه ماست که با ایجاد امکانات رفاهی، امید را در جامعه افزایش دهیم و بتوانیم مشارکت مردم را در تمام امور ارتقا دهیم. راه سنجش موفقیت هر مجموعه سازمان یا نهاد میزان مشارکت مردم در فعالیت‌های آن مجموعه است. پس بیایید متحد و همدل، با هم مشارکت مردم را افزایش داده و مردم را محرم خود بدانیم. چرا که مردم ما لایق بهترین‌ها هستند و بزرگترین پشتیبان کشور و نظام محسوب می‌شوند.

دبیری در بخش دیگری از سخنان خود گفت: جامعه شورایی با توجه به ظرفیت قانونی خود مبنی بر برنامه‌ریزی در خصوص مشارکت مردم در راستای انجام خدمات اجتماعی، رفاهی و عمرانی، آمادگی خود را جهت تحقق شعار سال «جهش تولید، با مشارکت مردم» و اقدامات عملی در این رابطه را اعلام می‌نماید. از این رو استفاده از ظرفیت عظیم جامعه شورایی که در صف اول ارتباط با مردم قرار دارند و به دنبال حل مشکلات مردم هستند در این زمینه بسیار کارساز خواهد بود.

دبیری توضیح داد: اعضای شورا در روستاها تمام تلاش خود را جهت رفع کمبودها و نارسایی‌ها و افزایش مشارکت و خودیاری مردم برای پیشبرد امور روستا و تبیین سیاست‌های دولت و تشویق و ترغیب روستاییان جهت اجرای این سیاست‌ها و نظارت بر اجرای طرح‌ها و پروژه‌های عمرانی روستایی می‌کنند.

رئیس شورای عالی استان‌ها کمک رسانی و امداد در مواقع بحرانی و تلاش برای رفع اختلافات افراد و محلات و حکمیت میان آن‌ها را از دیگر وظایف شوراها در روستاها برشمرد و گفت: اعضای شوراهای روستا به‌خوبی توانسته‌اند این وظایف را انجام می دهند.

دبیری ضمن اعلام آمادگی مدیریت شهری برای ایجاد زمینه سرمایه‌گذاری بیان کرد: از عموم مردم و سرمایه گذاران دعوت می‌کنیم در خصوص گسترش مراکز گردشگری و تفریحی، ورزشی و فرهنگی مشارکت نمایند.

رئیس شورای عالی استان‌ها ادامه داد: یکی از مهمترین اهداف ما «اجرای مدیریت یکپارچه شهری» است که در آن تمام سازمان‌های شهری و خدمات دهنده و فرهنگی با هماهنگی شهرداری‌ها و شوراها، شهر را اداره می کنند. همان تجربه موفقی که در تمام دنیا اجرایی شده است. 

بر اساس گزارش روابط عمومی شورای عالی استانها، وی با بیان اینکه جامعه شورایی، با تمام توان در خدمت مردم و کشور هستند گفت: اعضای شوراهای روستا، بخش، شهر، شهرستان، استان و شورای عالی استان‌ها بی صبرانه منتظر ملاقات با مقام معظم رهبری هستند و ما اینجا از بیت حضرت آقا درخواست می‌کنیم که در زمان مقتضی اجازه این ملاقات را به جامعه شورایی کشور بدهند تا جامعه ۱۲۷ هزار نفری شوراهای کشور با انگیزه و اشتیاق بیشتر در رابطه با عملی کردن شعار سال قدم‌های بلند و مؤثری را بردارند.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • عشایر فلسطینی طرح اشغالگران برای ایجاد هرج و مرج در غزه را خنثی کردند
  • نظارت ویژه بر پرونده‌های اقتصادی در دستور کار است
  • تکریم بیشتر ارباب رجوع و پیگیری برنامه‌های نظارتی بر محاکم در اولویت دیوان عالی کشور
  • منتظری: کاهش زمان رسیدگی‌های قضایی مورد توجه قرار بگیرد
  • نیاز امروز جامعه ما معنویت است
  • اعضای شورا از بطن مردم انتخاب شده و همیشه و در تمام سختی‌ها در کنار مردم هستند
  • اعضای شورا در سختی‌ها کنار مردم است
  • رئیس دیوان عالی کشور: حجاب در ایران قانون است؛ حتی کسانی که مسلمان نیستند یا پایبندی جدی به احکام اسلام ندارند، تابع قانون باشند/ قضات در این زمینه اصل بازدارندگی از جرم را در نظر داشته باشند و احکامی صادر کنند که موجب تنبه شود
  • رئیسی: عملیات وعده صادق برای دوستان انقلاب اسلامی پیام همبستگی و برای دشمنان پیام مقاومت داشت
  • عملیات وعده صادق برای دوستان انقلاب اسلامی پیام همبستگی و برای دشمنان پیام مقاومت داشت