Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایکنا»
2024-05-06@03:52:07 GMT

جشنی با چاشنی مناظر زیبا و طعم توت فرنگی

تاریخ انتشار: ۷ تیر ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۴۲۱۴۸۱۹

جشنی با چاشنی مناظر زیبا و طعم توت فرنگی

به گزارش ایکنا از کردستان، استان کردستان مجموعه‌ای از زیباییها طبیعی، تاریخی و گردشگری است که وجب و وجب آن پر است از مناظر چشم‌نوازی که چشم هر بیننده ای را به دیدن آن فرا می‌خواند اما این زیباییها هنوز ناشناخته و رازآلود مانده است.
یکی از این زیبایی‌ها روستاهای کهن و بکری است که در دل کوه‌های زاگرس سکنی گزیده‌اند و لحظه به لحظه با آراستگی‌های ظاهری خود از میهمانانشان استقبال می‌کنند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

روستاهای منطقه ژادوه رود مجموعه‌ای از روستاهای هدف گردشگری استان کردستان هستند که با فاصله‌های اندک در کنار هم قرار گرفته و باغات زیبای این روستاها آنقدر درهم تینده شده‌اند که به سختی می‌توان روستاها را از هم جدا کرد.
یکی از مناظر بکری که زیبایی روستاهای این منطقه را بیشتر در دل میهمانش دلنواز می‌کند، شاخ و برگ سرسبز درختان زردآلو، گیلاس، گردویست که دوطرف جاده این روستاها را محصور کرده و یک تونل سرسبز و خنکی ایجاد کرده که گرمی هوای تابستان را بین این درختان هیچگاه حس نخواهی کرد.
در راستای معرفی و شناساندن این روستاها و طبیعت بکر آن‌ها امسال برای دومین سال پیاپی جشنواره توت فرنگی در روستای شیان یکی از روستاهای منطقه ژاوه‌رود با باغات توت فرنگی برگزار شد.
روستای شیان با مردمانی مهربان ومهمان نواز بدون شک یکی از جذاب‌ترین جاذبه های این منطقه است و در کنار این همه جلوه‌های طبیعی از کوه و چشمه گرفته تا گل و درخت و بلبل در این منطقه گرداگرد هم جمع شده تا بر جذابیت این روستا بیافزایند.
بعد از عبور از باغات سرسبز و چشم نواز، آواز گوشنواز پرندگان و عبور از کنار چشمه‌های خروشان در زیر درختان باغ‌ها به محل برگزاری جشنواره توت فرنگی رسیدیم که در این مکان تمام مردم روستای شیان دست به دست هم داده تا میزبانی خوبی برای میهمانشان در این جشن شکرگزار باشند.
مردم روستا از زن و مرد، کوچک و بزرگ با لباس‌های محلی و بسیار زیبای خود با شربت و میوه توت فرنگی از میهانانشان استقبال می کنند و زنان نیز در یک غرفه با کلان(نان محلی) و دوغ از میهمانانشان استقبال می‌کنند.
روستای شیان یکی از روستاهای بکر و برتر گردشگری کشور
محمد جوان کاظمی، دهیار روستان شیان در مراسم جشنواره توت فرنگی استان اظهار کرد: روستای شیان دارای پتانسیل‌ها و ظرفیت‌های بسیار خوبی بوده و به عنوان یکی از روستاهای بکر و برتر گردشگری در سطح کشور مطرح است.
وی افزود: چشمه‌های ناب، باغات پربار، بافت با ارزش، سبک سنتی منازل و ...روستای شیان را به یک روستای هدف گردشگری تبدیل کرده است.

وی بیان کرد: توت فرنگی روستای شیان یکی از سالم‌ترین و شیرین‌ترین توت فرنگی شناخته شده در سطح کشور بوده است اما اما به دلیل نبود صنایع تبدیلی و خام فروشی تولیدکنندگان ضرر زیادی می‌بینند و سود تولید به جیب دلالان می‌رود.
تولید 46 هزا تن توت فرنگی در کردستان
دادور سهرابی، مدیر جهاد کشاورزی سنندج در ادامه این مراسم اظهار کرد: استان کردستان دارای سه هزار و ۴۰۰ هکتار باغ توت فرنگی بوده که با تولید ۴۶ هزار تن توت فرنگی رتبه اول کشور را داراست و شهرستان سنندج نیز با هزار و ۸۰۰ هکتار سطح زیر کشت و تولید ۲۴ هزار تن رتبه اول استان را به خود اختصاص داده است.

وی افزود: ۱۷ هزار بهره‌بردار از باغات توت فرنگی استان کردستان امرار معاش می‌کنند و متوسط کشت در هر بهره‌بردار دو هزار متر است و میانگین تولید در هر هکتار ۱۵ تن بوده است که با رعایت اثول کشاورزی این میانگین تولید به ۶۰ تن خواهد رسید.
سهرابی به وارد کردن ارقام خارجی به عرصه کشت توت فرنگی استان اشاره و عنوان کرد: هدف از وارد کردن ارقام خارجی جلوگیری از فسادپذیری و تولید توت فرنگی مقاوم و سالم نسبت به رقم سنتی بوده است.
وی افزود: به منظور جلوگیری از ضایعات توت فرنگی ۲۰ دستگاه پرکولین تحویل کشاورزان داده شده است تا با پایین آوردن دمای توت فرنگی فساد آن جلوگیری کنیم.
مدیر جهاد کشاورزی سنندج اعلام کرد: در راستای توسعه ارقام جدید هر ساله یک میلیون نشا توت فرنگی بین کشاورزان توزیع می شود.
وی به طرح تولید تونلی توت فرنگی به عنوان یک طرح جدید در جهاد کشاورزی استان دانست و افزود: در این راستا اعتبارات لازم موجود بوده و می تواند در قالب تسهیلات در اختیار توت فرنگی کاران قرار می‌گیرد. در طرح تونلی تولید توت فرنگی پاییز هم برداشت محصول داریم.
سهرابی افزود: بیشتر از ۸۵ درصد سطح زیرکشت توت فرنگی استان دارای سیستم آبیاری تحت فشار بوده و به همین دلیل بهره وری خاصی دارند.

وی توت فرنگی کردستان را یک برند در سطح کشور دانست و افزود: استان کردستلن دارای شرایط آب و هوایی مناسبی برای کشت توت فرنگی بوده و با رعایت اصولی کشاورزی می توان میانگین تولید توت فرنگی در هر هکتار را افزایش داد.
روستاهای بخش سیروان مستعد برای توسعه صنعت گردشگری
ایرج فرد، بخشدار سیروان نیز در ادامه اعلام کرد: بخش سیروان دارای ۱۱ هزار نفر جمعیت بوده که در ۲۳ روستا ساکن هستند.
وی افزود: کم جمعیت‌ترین روستای بخش سیروان هفت خانوار و بزرگترین روستا هزار و ۴۰۰ خانوار جمعیت دارد و باغداری شغل بیشتر کشاورزان این منطقه است.
فرد روستاهای بخش سیروان را مستعد برای توسعه صنعت گردشگری و توریستی استان عنوان کرد و افزود: ۱۰ روستای سیروان در فهرست آثار ملی قرار گرفت.

وی با تاکید بر حمایت بیشتر از تولیدکنندگان یادآور شد: اگر کار تولیدی پشتوانه نداشته باشد نابود می شود.
مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کردستان نیز در این مراسم گفت: گردشگری کردستان فقط به منطقه اورامان خلاصه نمی‌شود، بلکه روستاهای بسیار بکری را نیز در منطقه ژاوه‌رود داریم که قسمت عمده آنها هم به ثبت ملی رسیده‌اند.
محسن علوی اظهار کرد: هدف از برگزاری اینگونه برنامه‌ها جلب توجه مردم به نقاط کمتر شناخته شده و آشنایی با روستاهای هدف گردشگری است.
وی افزود: بخش مهمی از توسعه گردشگری در کردستان به توسعه گردشگری فرهنگی برمی‌گردد که روستاهای این استان بهترین نقطه برای این موضوع هستند.

علوی در ادامه سخنان خود گفت: سازمان جهانی گردشگری سال 2020 را به عنوان سال توسعه گردشگری روستاها انتخاب کرده که ایران هم یکی از کشورهای موردتوجه در این برنامه است. خوشبختانه با توجه به اقدامات صورت گرفته، به صورت مشترک میزبانی رویداد بین المللی گردشگری روستایی 2020 به استان کردستان و کرمانشاه واگذار شده است.
اجرای موسیقی و تقدیر از توت فرنگی‌کاران نمونه روستاهای بخش سیروان، پایان بخش برنامه‌های دومین جشنواره توت فرنگی کردستان بود.
انتهای پیام

منبع: ایکنا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت iqna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایکنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۲۱۴۸۱۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

حفر گودال ۱۵ متری برای کشف اشیای تاریخی موجب دستگیری ۳ نفر شد

فرمانده یگان‌ حفاظت اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی کردستان از دستگیری سه نفر در منزل شخصی یکی از روستاهای شهرستان قروه پس از حفر گودالی به عمق ١٥ متر به منظور کشف اشیای تاریخی خبر داد.

به گزارش خبرگزاری ایمنا از کردستان و به نقل از روابط‌عمومی اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان کردستان، سرهنگ محمدرضا زارعی امروز _یکشنبه شانزدهم اردیبهشت_ اظهار کرد: برابر گزارش واصله به اداره میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی مبنی بر حفاری غیرمجاز در منزل شخصی یکی از روستاهای شهرستان قروه بررسی‌ها و تحقیقات ویژه در دستور کار قرار گرفت.

وی افزود: با همراهی فرماندهی انتظامی بخش سریش‌آباد قروه، سرپرست اداره میراث‌فرهنگی قروه و یگان شهرستان، پس از بازدید از منزل شخصی، سه نفر با هویت بومی شناسایی و دستگیر شدند.

فرمانده یگان‌حفاظت اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی کردستان با بیان اینکه از متهمان یک دستگاه خودرو کشف و ضبط شد، گفت: متهمان اقدام به حفر یک چاله به عرض دو متر و عمق ١٥ متر به قصد کشف اشیای تاریخی کرده بودند.

سرهنگ زارعی اضافه کرد: پرونده قضائی عوامل دستگیر شده تشکیل و این موضوع از طریق مراجع قانونی در حال پیگیری است.

وی تاکید کرد: شهروندان در صورت اطلاع از فعالیت‌های غیرمجاز افراد سودجو و سوداگران آثار تاریخی، مراتب را در اسرع وقت به اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی کردستان فرماندهی یگان حفاظت شماره تلفن ٠٨٧٣٣١٧٨٨٥٥ گزارش داده و ما را در حفاظت از این سرمایه ملی یاری کنند.

کد خبر 750746

دیگر خبرها

  • «فهرج»، کاندیدای بهترین روستاهای جهانی گردشگری
  • کلنگ زنی احداث سالن چند منظوره ورزشی در روستای سنگان اشنویه
  • حرکت جالب گاو‌ها هنگام بارش باران در روستای توآباد + فیلم
  • حفر گودال ١٥ متری برای کشف اشیاء تاریخی؛ ۳ نفر دستگیر شدند
  • حفاری ۱۵ متری در منزل شخصی و دستگیری ۳ نفر
  • حفر گودال ۱۵ متری برای کشف اشیای تاریخی موجب دستگیری ۳ نفر شد
  • برخورداری ۹۳ درصدی روستاهای شهرستان آزادشهر از طرح هادی
  • افزایش دفاتر خدمات مسافرتی و گردشگری در کردستان
  • رفع آسیب‌های زیرساختی به روستاهای دهلران در دستور کار
  • تصاویر | ویرانی گسترده در روستای امام‌زاده ابراهیم