Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-27@10:45:03 GMT

گسترش تروریسم حاصل جنگ افروزی آمریکا

تاریخ انتشار: ۷ تیر ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۴۲۱۵۳۶۴

جرج دابلیو بوش رئیس جمهوری پیشین آمریکا وقتی با تصویب قانون «اجازه استفاده از نیروی نظامی علیه تروریست‌ها» در زمانی کمتر از یک هفته پس از حملات ۱۱ سپتامبر سال ۲۰۰۱، اختیارات بی سابقه ای را از کنگره ایالات متحده برای جنگ افروزی در جهان گرفت، یک ماه مانده به آغاز اشغال افغانستان، گفت: جنگ ما علیه تروریسم با القاعده آغاز می شود، اما آنجا تمام نمی شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

حمله آمریکا به افغانستان یک ماه پس از این اظهارات آغاز شد، اما همانطور که بوش گفته بود، آنجا تمام نشد. ایالات متحده اگرچه پیش از آن نیز جنگ ها و لشگرکشی های دیگری به نقاط مختلف جهان داشت، اما اختیاراتی که قوه مجریه این کشور پس از حوادث تروریستی سال ۲۰۰۱ دریافت کرد، مجوزی برای همه رئیسان جمهوری پس از آن برای استفاده نامحدود از امکانات نظامی به بهانه های مختلف شد.

دو سال پس از تجاوز ایالات متحده به افغانستان، دولت بوش که گویی مجوزی همیشه برای جنگ و البته پیش از آن بهانه ای خوب برای توجیه افکار عمومی آمریکا و جهان به دست آورده بود، با کمترین شواهد ممکن ارتباطی میان القاعده و عراق ایجاد کرد و به بهانه وجود تسلیحات کشتار جمعی در این کشور، این بار عراق را به اشغال درآورد.

جنگ آمریکا علیه تروریسم به سادگی آغاز شد اما با گذشت بیش از ۱۸ سال و صرف تریلیون ها دلار هزینه و البته گرفتن جان صدها هزار انسان همچنان ادامه دارد؛ و به نظر می رسد دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا نیز برخلاف ادعاها و شعارهای انتخاباتی اش اشتهایی کمتر از پیشینیان خود به جنگ افروزی ندارد.

برنی سندرز سناتور مستقل آمریکایی که نامزد انتخابات آینده ریاست جمهوری این کشور نیز شده، در مقاله ای با عنوان «پایان دادن به جنگ های بی پایان آمریکا» در نشریه فارن افرزن در این باره نوشت: ما باید قدمی به عقب برداریم و بار دیگر به آنچه داریم درباره ایران و به طور کلی درباره خاورمیانه انجام می دهیم فکر کنیم. در طول نزدیک به دو دهه که از حملات یازده سپتامبر می گذرد، ایالات متحده زنجیره ای از اشتباهات پرهزینه انجام داده که نه تنها دمکراسی ما، بلکه پیشرویی ما در جهان را نیز تضعیف کرده است.

سندرز افزود: ایالات متحده به افغانستان حمله کرد تا کسانی که حملات یازده سپتامبر را طراحی کردند و کسانی که از آنان حمایت کردند را به عدالت بسپارد و اطمینان حاصل کند که دیگر چنین حمله ای روی نمی دهد. دولت جرج دابلیو بوش به جای تمرکز بر کسانی که به حمله کردند، جنگ جهانی علیه ترور را برای توجیه حمله به عراق که هیچ ربطی به حوادث یازده سپتامبر نداشت، اعلام کرد.

نامزد ریاست جمهوری آمریکا که در جوانی از فعالان مخالف جنگ ویتنام بوده، تاکید کرد: جنگ علیه تروریسم به جنگی بی پایان تبدیل شده است. به زودی آمریکا سربازانی را به افغانستان اعزام می کند که حتی یازده سپتامبر را ندیده اند و در آن زمان به دنیا نیامده بودند.

منتقد سیاست خارجی ترامپ همچنین با اشاره به پژوهش های انجام شده در نهادهای آمریکایی تصریح کرد که جنگ ادعایی آمریکا علیه تروریسم نه تنها تروریسم را در جهان کاهش نداده، بلکه با تحمیل هزینه های بسیاری سنگین چندین تریلیون دلاری به مردم آمریکا و دیگر کشورهای جهان، تروریسم را گسترش داده و تعداد گروه ها تروریستی و افراد تروریست در جهان نسبت به سال ۲۰۰۱ نزدیک به چهار برابر شده است.

قانون «اجازه استفاده از نیروی نظامی علیه تروریست ها» که همه سه رئیس جمهوری آمریکا از آن زمان تاکنون به شکل های مختلف از آن سوء استفاده کرده اند، اکنون در این کشور منتقدان بسیاری دارد که اعتقاد دارند این قانون اختیارات بی حد و حصری به قوه مجریه این کشور برای جنگ افروزی به بهانه مختلف داده است.

«باربارا لی» عضو دمکرات مجلس نمایندگان آمریکا که در زمان تصویب این قانون تنها نماینده ای بود که رای مخالف به آن داد، همواره با انتقاد از تصویب آن گفته است که این قانون مورد سوء استفاده همه دولت های بعدی قرار گرفته است. وی در زمان تصویب این قانون در سال ۲۰۰۱ با انتقاد از موسع بودن آن، گفت که این قانون می تواند هر عملیات نظامی را توجیه کند.

«لی» اکنون نیز یکی از نمایندگان بسیار فعال در مجلس نمایندگان آمریکا است که قصد دارند این قانون را لغو ویا اختیارات اعطا شده توسط آن را را بسیار محدود کنند. یک کمیته فرعی مجلس نمایندگان آمریکا ماه گذشته اصلاحیه ای بر بودجه دفاعی این کشور را تصویب کرد که می توانست قانون مجوز استفاده از نیروی نظامی را فسخ کند اما این اصلاحیه در صحن اصلی رای نیاورد. قانونگذاران حامی این طرح در کنفرانسی خبری گفتند که ۱۸ سال از حادثه ۱۱ سپتامبر دیگر وقت آن است که کنگره این قانون را فسخ کرده و قانونی دیگر را جایگزین آن کند.
با بالا گرفتن تنش میان آمریکا و ایران و تلاش دولت ترامپ و مشاوران جنگ طلب او همچون «جان بولتون» مشاور امنیت ملی و «مایک پمپئو» وزیر خارجه وی برای کشاندن ایالات متحده به درگیری نظامی با تهران، هر روز بر تعداد سیاستمدارانی که درباره این موضوع ابراز نگرانی می کنند، افزوده می شود.

سناتور «تام اودال» و سناتور «تیم کین» متممی برای لایحه بوده آمریکا پیشنهاد داده‌اند که تأمین هرگونه بودجه نظامی برای درگیری با ایران توسط دولت ترامپ را مستلزم تائید و تصویب سنای این کشور می کند. دموکرات‌های سنا در روزهای اخیر تهدید کرده‌اند که اگر رای گیری برای این متمم انجام نشود، مانع از تصویب لایحه بودجه خواهند شد.
اکنون رای گیری برای این قانون که شاید بتواند مهار کوچکی به اسب جنگی لجام گسیخته کاخ سفید زده و جنگ افروزان حلقه زده در اطراف ترامپ را مایوس کند، قرار است امروز در صحن اصلی سنای آمریکا انجام شود. اما باید دید که آیا جمهوریخواهان سنا اختیارات نهاد قانونگذاری آمریکا را که تضمین کننده دمکراسی در این کشور است، فدای هوس های جنگ طلبانه خود می کنند یا خیر؟

منبع: ایرنا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۲۱۵۳۶۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

۲ مدال نقره و برنز، حاصل تلاش اسکواش‌بازان کشورمان

اسکواش‌بازان کشورمان که در مسابقات قطر جونیور شرکت کرده بودند موفق به کسب ۲ مدال نقره و برنز از این رقابت‌ها شدند. - اخبار ورزشی -

به گزارش خبرگزاری تسنیم در روز پایانی مسابقات بین‌المللی اسکواش قطر جونیور نمایندگان ایران در رده‌های سنی مختلف به مصاف رقبای خود رفتند و موفق به کسب 2 مدال نقره و برنز شدند.

در فینال کمتر از 19 سال محمد چنگانیان با شکست مقابل حریف کویتی خود به مدال نقره دست پیدا کرد. در دیگر بازی امروز در رده سنی کمتر از 13 سال، امیر رضا الوانساز برای کسب مدال برنز رو در روی محمد مأمون‌خان پاکستانی قرار گرفت و حریف خود را مغلوب کرد و صاحب مدال برنز شد.

باربد چاوشی نیز در رده سنی کمتر از 17 سال برای کسب مقام سومی این رقابت‌ها نتیجه را به عبدالله علی از کشور کویت واگذار کرد و چهارم شد. همچنین در رده سنی 19 سال، سیدمبین سیدان برای کسب عنوان سومی به مصاف عبدالرحمان المغربی از کشور کویت رفت و او نیز در جایگاه چهارم قرار گرفت.

انتهای پیام/

 

دیگر خبرها

  • پیدا و پنهان پول پاشی آمریکا برای مثلث نیابتی
  • بلاروس: ناتو باعث سلطه آمریکا بر اروپا شده
  • وزیر دفاع: پاسخ ایران به اسرائیل هشداری محدود و پرهیز از گسترش درگیری بود
  • ۲ مدال نقره و برنز، حاصل تلاش اسکواش‌بازان کشورمان
  • مجلس در این هفته| ساماندهی اجاره و اصلاح مالیات بر سوداگری
  • درخواست اجرایی شدن قانون کاهش ۳۰ روزه حق عائله‌مندی
  • پلیس؛ پیشگام بهره‌مندی از ظرفیت دانش‌آموزان در گسترش قانون‌مداری
  • بودجه دوربین‌های پلیس در انتظار تصویب
  • سرنوشت تیک‌تاک با تصویب قانون آمریکایی چه می‌شود؟
  • بایدن قانون کمک ۹۵ میلیارد دلاری برای ارسال سلاح به اوکراین و اسرائیل را امضا کرد