Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-05-08@03:07:58 GMT

درمانگران اعتیاد؛ نجاتگران زندگی

تاریخ انتشار: ۷ تیر ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۴۲۱۸۴۴۴

درمانگران اعتیاد؛ نجاتگران زندگی

به گزارش خبرنگار ایرنا، پدیده اعتیاد و مواد مخدر یکی از پدیده‌های خانمانسوز و ویرانگرست، امروزه متخصصان معتقدند که اعتیاد یکی از بحران‌های سنگینی است که جوامع بشری به شدت با آن درگیرند، در زمان حاضر افزون بر ۱۵۰ کشور دنیا از جمله کشور ما با این پدیده درگیر هستند.

به مناسبت هفته مبارزه با مواد مخدر همایشی با عنوان درمانگران اعتیاد به همراه تجلیل از فعالان مبارزه با مواد مخدر دیروز (پنجشنبه) به همت دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی استان گیلان در بیمارستان پورسینا رشت برگزار شد، که سخنرانان این مراسم با بیان نقش مهم درمانگران اعتیاد برای نجات زندگی انسان‌های گرفتار در دام اعتیاد بر ضرورت توجه به آنها تاکید کردند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

درمانگران اعتیاد؛ از ارکان سلامت جامعه

مدیرکل بهزیستی استان گیلان پزشکان عمومی و درمانگران اعتیاد را از ارکان سلامت جامعه دانست و بیان داشت: درمانگران اعتیاد در گیلان از پیشگامان این عرصه بوده و فعالیت‌های این گروه در کشور شاخص است.

حسین نحوی نژاد با اشاره به نگاه دانشگاه علوم پزشکی و وزارت بهداشت به بخش‌های تخصصی مختلف خاطر نشان کرد: متأسفانه به پزشکان عمومی و درمانگران اعتیاد که به عنوان ارکان سلامت در جامعه نقش مهمی دارند، توجه نمی‌کنیم.

وی با بیان اینکه دانشکاه علوم پزشکی و وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی متخصص محورست و پیشگیری محور نیست، اضافه کرد: اینکه می‌گوییم سرانه سلامت کم است، مشکل اینست که سرانه سلامت ما در جای خود خوب هزینه نمی‌شود.

مدیرکل بهزیستی استان گیلان بیان داشت: درمانگران اعتیاد بیشتر در قشر پزشکان عمومی هستند، این باور غلط که پزشکان عمومی به لحاظ استعداد و هوش از سایر پزشکان متخصص و فوق تخصص کمترند، بایستی از بین برود.

وی با تاکید بر این مطلب که همه بایستی برای پیشگیری از اعتیاد همکاری کنند، اظهار داشت: بهزیستی گیلان در کنار دانشگاه علوم پزشکی، نیروی انتظامی و قوه قضائیه برای کاهش آسیب‌های اجتماعی ناشی از مواد مخدر در این استان اقدامات خوبی انجام داده است.

اعتیاد، ویران کننده است

معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری کل استان گیلان نیز در این همایش در سخنانی با بیان اینکه پدیده اعتیاد و مواد مخدر یکی از پدیده‌های خانمانسوز و ویران کننده است، گفت: امروزه مواد مخدر از مرزها عبور و در سراسر جهان رخنه کرده، هیچ فرد، مقام و خانواده‌ای نمی‌تواند بگویید که مصون از این پدیده است.

احمد آقایی مواد مخدر را تهدیدی جدی برای بشر دانست و اضافه کرد: برای این خطر جدی، نیازمند عزم همگانی هستیم، همه بایستی برای مبارزه با مواد مخدر و پیشگیری از ای بلای خانمانسوز تلاش و همکاری کنند.

وی اظهار داشت: از منظر اجتماعی زمانی که موضوع اعتیاد به میان می‌آید، در اذهان چنین تصور می‌شود که فرد مبتلا به مواد افیونیست، از این حیث، قانونگذار اعتیاد را جرم تلقی کرده اما یک نگاه ترحم امیزی هم دارد.

وی ادامه داد: قانونگذار در ماده ۱۵ و ۱۶ مواد مخدر، ابتدا به معتاد که بنا به دلایل متعدد اجتماعی و انسانی مبتلا به این پدیده شده، فرصت اصلاح می‌دهد که اگر در این زمینه برای توانمندسازی خود گام برداشت ارفاقی صورت می‌گیرد، در غیراینصورت برچسب مجرمانه به فرد زده می‌شود.

معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری کل استان گیلان در ادامه سخنانش بیان داشت: قانونگذار در ماه ۱۶ مواد مخدر نگاه بهتری دارد؛ اینکه اگر فرد معتاد تمرد کرد یا کسی نداشته که مورد حمایتش قرار دهد، حاکمیت و دولت بایستی در پناه خود نگه دارد.

وی خاطرنشان کرد: چندسالیست که دستگاه قضایی به کمک هفت دستگاه دیگر الگویی جدیدی از برخی کشورهای پیشرفته (۴۰ کشور اجرا می‌شود) به نام دادگاه درمان مدار را به اجرا درآورده که الگوی درمانی جدید همراه با فشارهای قانونی و مشوق‌های رفتاری است و در زمان حاضر، گیلان رتبه اول را در دادگان درمان مدار دارد.

معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری کل استان گیلان با بیان اینکه پیش از اجرای دادگاه درمان مدار معتادان کارتن خواب زیاد مشاهده می‌شد، تصریح کرد: با اجرای این طرح این افراد بسیار نادر شده‌اند.

مواد مخدر؛ سن و جنسیت نمی‌شناسد

معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری کل استان گیلان در ادامه سخنانش بیان داشت: مواد مخدر سن و سال و جنسیت نمی‌شناسد، بنابراین بایستی در تربیت و مراقبت فرزندانمان تلاش کنیم.

وی با بیان اینکه دو عامل انسانی و اجتماعی در شکل گیری ابتلا فرد به اعتیاد نقش دارند، درباره غفلت و بی توجهی نهادهای اجتماعی نیز اظهار داشت: بیکاری یکی از عوامل اعتیاد است؛ اگر فرد کار و اشتغالی داشته باشد، طبیعیست که به دنبال اعتیاد نمی‌رود و نهادهای حاکمیتی بایستی به این مهم توجه جدی داشته باشند.

معاون اجتماعی و پشگیری از وقوع جرم دادگستری کل استان گیلان با بیان اینکه اعتیاد منشا بسیاری از جرایم و اسیب های اجتماعی است، اضافه کرد: اعتیاد منشا جرایمی از جمله خودکشی، طلاق و جرایم خشن مانند قتل است.

مبارزه با مواد مخدر مرز نمی‌شناسد

نماینده مردم رشت در مجلس شورای اسلامی نیز با تاکید بر عزم جدی برای مبارزه با مواد مخدر بیان داشت: مواد مخدر و مبارزه با این پدیده زشت، مرز نمی‌شناسد، بلکه همه با هم بایستی برای مبارزه با این بلای خانمانسوز تلاش کنیم.

جبارکوچکی نژاد اظهار داشت: تنها فرد معتاد، درگیر اعتیاد نیست بلکه تمام خانواده و اطرافیان را درگیر خود می‌کند و در مراجعاتی که به ما می‌شود، شاهد مشکلات خانواده‌ای فرد دچار اعتیاد هستیم.

وی با اشاره به نقش مهم درمانگران اعتیاد خاطر نشان کرد: ضروریست تا همه در کشور برای پیشگیری از اعتیاد و رهایی فرد معتاد تلاش شود که بهزیستی یکی از دستگاه‌های متولی این امر است.

در پایان همایش درمانگران اعتیاد، جمعی از فعالان مبارزه با مواد مخدر تجلیل شدند.

۷۲۸۶ / ‏‬ ۲۰۰۷/‏

منبع: ایرنا

کلیدواژه: گیلان پیشگیری از اعتیاد

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۲۱۸۴۴۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

۱۴ کیلوگرم تریاک در بردسکن کشف شد

سرهنگ محمود مختاری در گفت‌وگو با خبرنگار مهر اظهار کرد: در پی کسب خبری مبنی بر اینکه فردی سودجو قصد انتقال مقادیر قابل توجهی مواد مخدر از محورهای مواصلاتی بردسکن را دارد، پیگیری موضوع به صورت ویژه در دستور کار مأموران پلیس مبارزه با مواد مخدر قرار گرفت.

فرمانده انتظامی بردسکن افزود: مأموران انتظامی حین کنترل خودروهای عبوری محور خلیل آباد به بردسکن به یک دستگاه خودروی سواری پژو ۴۰۵ به رانندگی مردی جوان مشکوک و دستور ایست را برای راننده خودرو صادر کردند.

وی گفت: مأموران انتظامی در بازرسی خودرو ۱۴ کیلوگرم مواد مخدر از نوع تریاک را از متهم کشف کردند.

مختاری ا اشاره به دستگیری یک متهم در این زمینه خاطرنشان کرد: متهم پس از تشکیل پرونده مقدماتی برای سیر مراحل قانونی به مراجع قضائی معرفی شد.

کد خبر 6097660

دیگر خبرها

  • عملیات پلیس علیه مواد مخدر در کیش
  • دستگیری ۲۲ معتاد پرخطر در مرند
  • کشف تریاک با طعم هندوانه در عسلویه
  • دستگاه‌ها در راه‌اندازی مرکز ترک اعتیاد با شهرداری ایلام همکاری کنند
  • کشف ۱۰۰ کیلوگرم تریاک جاسازی‌شده در بار هندوانه
  • پدر مددکاری اجتماعی ایران: تعطیل کردن نمایش خانگی دردی از بحران‌های اجتماعی دوا نمی‌کند
  • سوداگران مرگ در دام پلیس لرستان
  • ۱۴ کیلوگرم تریاک در بردسکن کشف شد
  • بردن گیاهان دارویی و مواد اسیدی به عربستان ممنوع است
  • ۶۳ معتاد متجاهر و خرده فروش مواد مخدر در اردستان دستگیر شدند