Web Analytics Made Easy - Statcounter

حجت اسلام اسماعیل صادقی نیارکی در سخنان پیش ازخطبه های نماز جمعه زنجان افزود: بر اساس این برنامه، پرونده نباید با اطاله مواجه شود و این مهم بیش از گذشته در اولویت قرار گرفته است و با کارهای انجام گرفته میانگین زمان رسیدگی به پرونده ها درواحدهای قضایی از ۱۰۷ روز به ۶۴ روز کاهش یافته است.

این مسئول ابراز امیدواری کرد، به نقطه ای برسیم که مردم دیگر از طولانی بودن روند رسیدگی به پرونده ها گله مند نباشند و گفت: مبارزه با فساد در درون تشکیلات به عنوان اولویت دستگاه قضایی توسط رهبری تبیین شده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی اضافه کرد: علاوه بر آن مبارزه با فساد بیرون از دادگستری نیز اولویت مهمی است که مورد توجه قرار دارد و در این میان فساد درجاتی دارد که افراد حقیقی و اشخاص حقوقی و سازمان ها نیز به آن دچار می شوند.

رئیس کل دادگستری استان زنجان ادامه داد: در این خصوص هیچ خط قرمزی برای قوه قضائیه وجود ندارد، قانون خط قرمز این قوه بوده و هر کسی از آن تخطی کند و یا فسادی را مرتکب شود باید در برابر مردم پاسخگو با شد و هم با برخورد قاطعانه دستگاه قضایی مواجه خواهد شد.

وی اظهار داشت: فردی که اندیشه فساد در ذهن دارد باید فراموش کند چراکه بطور قطع ایجاد فساد برای مرتکب هزینه های بسیار سنگینی را به دبنال دارد.

حجت الاسلام صادقی نیارکی، پیشگیری از اعتیاد را از جمله اولویت های مهم این استان اعلام کرد و افزود: دادگستری استان برخورد تساهل گرایانه و سستی را در برنامه ها ندارد بلکه برخورد قاطعانه و بی امان در حوزه فساد و برخورد با مرتکبین قاچاق مواد مخدر و افرادی که برای شهروندان مشکل ایجاد می کند را در اولویت قرار داده است.

وی خاطر نشان کرد: شهادت دکتر بهشتی و یارانش دلیل بر مظلومیت جمهوری اسلامی شد و از طرفی تثبیت و به اثبات رساندن حقانیت جمهوری اسلامی درمقابل جهانیان بود و نه تنها این واقعه زیانی از حیثت استمرار وارد نکرد بلکه ملت بیش از گذشته یکپارچه و متحد شدند.

رئیس کل دادگستری استان زنجان ادامه داد: خون شهید جریان جدیدی در جمهور ی اسلامی ایجاد می کند و موجب قوت این نظام می شود و حال این سوال بوجود می آید که چرا دکتر بهشتی و یاران او راشهید کردند، آیا خصومت شخصی داشتند؟

وی اضافه کرد: اینگونه نبود، شهید بهشتی جان خود را برای مسائل شخصی نداد بلکه برای اسلام، قرآن، نظام توحیدی و نظام اسلامی داد.

حجت الاسلام صادقی نیارکی افزود: بر این اساس تفکر شکل گرفته ای با اسلام، نظام و امام راحل مخالف بود و چون شهید بهشتی در مقابل این جریان جانانه ایستادگی کرد دشمنان تحمل نکرده و این بزرگوار را ناجوانمردانه به شهادت رساندند.

وی اظهار داشت: مهمترین ویژگی آیت الله بهشتی در گفتمان قبل و بعد انقلاب و فعالیت محوری ایشان در حکومت اسلامی و نظام علوی موضوع عدالت بود که آن همواره مورد تاکید دین اسلام و رهبری است.

این مسئول ادامه داد: قوه قضائیه تضمین کننده عدالت است و به این معنا نیست که در سایر سازمان ها و طبقات جامعه این مولفه مورد نیاز نیست، بلکه عدالت به واسطه آحاد مختلف جامعه عملیاتی و تحقق می یابد.

وی یادآوری کرد: قوه قضائیه مسئولیت مضاعفی دارد، هم در تصمیمات قضایی باید عادلانه رسیدگی کند و هم تضمین کننده عدالت در نظام حقوقی و اسلامی است و اگر مسئولی از عدالت و قانون منحرف شد این قوه وارد عمل می شود.

حجت الاسلام صادقی نیارکی خاطر نشان کرد.: قوه قضائیه با تلاشهای معمار بزرگ آن شهید دکتر بهشتی پایه گذاری شد و بر اساس و مبنای دین در همین مسیر حرکت می کند.

۹۶۴۶/‏۶۰۸۵

منبع: ایرنا

کلیدواژه: دادگستری قوه قضائیه

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۲۱۹۳۷۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

مجازات شهادت دروغ در محاکم قضایی چیست؟

قوه قضائیه برای جلوگیری از شهادت کذب علاوه بر راه‌اندازی سامانه شهود و مطلعین که شهود حرفه‌ای و غیر واقعی را شناسایی می‌کند، در پیش‌نویس لایحه تعزیرات فصلی قانون افزایش مجازات شهادت کذب را پیش بینی کرده است.

دروغی که در محکمه به زبان بیاید می‌تواند منجر به صدور حکم غلط علیه کسی و یا گاهی مرگ یک نفر شود. امیرالمومنین علی علیه السلام فرموده‌اند: دروغ در دنیا ننگ و عار است و در آخرت عذاب جهنم، زیرا شهادت کذب گاهی می‌تواند منجر به خسارات جبران ناپذیری شود. ممکن است ساختمانی که قرار است خانه چند جوان باشد با یک شهادت دروغ نیمه‌ کاره رها شود، کسب و کار کسی تعطیل و یا آبروی کسی برود و یا حتی خانواده‌ای از هم دور شوند.

اما با توجه به قانون پیشنهادی جدید اگر کسی سوگند دروغ یاد کند، به «مجازات اجتماعی درجه ۷» یعنی ۹۱ روز تا ۶ ماه زندان، جزای نقدی و بین ۱۱ تا ۳۰ ضرب شلاق و شش ماه محرومیت از حقوق اجتماعی محکوم می‌شود.

اگر سوگند دروغ آن فرد روی رأی دادگاه تأثیر بگذارد، «مجازات سنگین‌تر درجه ۶» در انتظار اوست.

اگر شهادت دروغ منجر به مجازاتی مثل سلب حیات حبس ابد یا زندان درجه یک شود، شاهد کاذب به «مجازات سخت درجه ۵» محکوم می‌شود.

اگر فردی به صورت حرفه‌ای و در ازای دریافت پول حاضر به ارائه شهادت دروغ شود باید بداند که در هر حالتی مجازاتش یک درجه تشدید می‌شود. اگر کسی در ادارات شبه قضائی مانند تعزیرات حکومتی یا تخلفات اداری و انتظامی، شهادت دروغ داده باشد و شهادتش مؤثر واقع شود، یکی از مجازات‌های درجه ۷ در انتظارش است.

کسی که سوگند دروغ خورده باشد و پشیمان شود و به صورت رسمی در عدلیه اعلام کند که شهادت دروغ داده است به تشخیص دادگاه ممکن است از مجازات معاف شود یا یک یا دو درجه تخفیف در مجازات او اعمال شود. تصویب این لایحه در مجلس شورای اسلامی موجب کاهش شهادت‌های دروغ شده و احکام صادره متقن‌تر از قبل خواهد شد.

منبع: خبرگزاری مهر

دیگر خبرها

  • کوتاه شدن مدت زمان رسیدگی به پرونده‌ها
  • مقابله با تغییر کاربری ۱۲۸۷۰ هکتار از اراضی زراعی البرز
  • تعزیرات گران‌فروشان بازار ‌زنجان را نقره داغ کرد
  • مجازات شهادت دروغ در محاکم قضایی چیست؟
  • عفو بیش از ۲ هزار نفر از زندانیان جرایم غیر سرقت در البرز
  • به قاچاقچیان مواد مخدر رحم نمی‌کنیم
  • دادستان کل کشور: به قاچاقچیان مواد مخدر رحم نمی‌کنیم
  • پرونده‌های قضایی در چهارمحال و بختیاری کاهش یافت
  • کاهش پرونده‌های قضایی چهارمحال و بختیاری
  • کاهش میانگین زمان رسیدگی به پرونده‌های کمیسیون پزشکی زنجان