Web Analytics Made Easy - Statcounter

«مرتضی مکی» روز جمعه در گفت‌وگو سیاسی ایرنا، با اشاره به برگزاری نشست کمیسیون مشترک برجام در وین و همچنین نامه هشدارآمیز سه کشور اروپایی به ایران نسبت به کاهش تعهدات برجامی‌اش گفت: برجام یک توافق برد – برد تلقی می‌شد یعنی براساس این تواف، قرار بود هم نگرانی‌هایی که نسبت به فعالیت‌های هسته‌ای ایران وجود داشت، از بین برود و هم ایران سیاست ایران‌هراسی را نسبت به خود خنثی کرده و بتواند از مزایای اقتصادی این توافق بهره‌مند شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی ادامه داد: براساس برجام، دو طرف قبول کردند از یکسو ایران محدودیت‌هایی در برنامه هسته‌ای خود بپذیرد و از سوی دیگر، تحریم‌ها علیه ایران از سوی سازمان ملل، اتحادیه اروپا و آمریکا لغو و متوقف شود.

رفت و آمد هیات‌های خارجی به مطالبات ایران پاسخ نداد

این پژوهشگر مسائل بین‌الملل ادامه داد: علیرغم اینکه ایران به تمامی تعهدات خود عمل کرده، رفع تحریم‌ها به معنای گشایش اقتصادی و باز کردن درها نبوده است، در واقع هر چند هیات‌های بی‌شمار و زیادی از سوی کشورهای مختلف خارجی به ویژه اروپا به ایران آمدند اما این رفت و آمدها مطالبات مورد انتظار ایران را پاسخ نداد و خروج یکجانبه ایالات متحده از این توافق و اعمال مجدد تحریم‌ها، برجام را به یک توافق نیمه مرده، یکطرفه و معلق تبدیل کرد.

مکی با بیان اینکه اروپایی‌ها اولین کسانی بودند که با خروج آمریکا از برجام برخلاف تعهدشان از ایران خارج شدند، تصریح کرد: هرچند اتحادیه اروپا و سه کشور اروپایی عضو برجام بارها اعلام پایبندی‌شان را نسبت به توافق هسته‌ای اعلام کردند و سازوکاری برای تبادلات مالی و تجاری با ایران به نام اینستکس ایجاد کردند اما این مکانیزم تا به امروز خروجی نداشته و از طرف دیگر، اروپا آن را محدود به مبادلات در حوزه اقلام بشردوستانه یعنی غذا و دارو کرده است.

مطالبه تهران از اروپا کمتر از تعهدات‌شان در برجام بوده است

وی افزود: اروپایی‌ها در حالی اقدام عملی ویژه‌ای برای تامین منافع ایران انجام نداده‌اند که مطالبه تهران از آنها کمتر از تعهدات آنها در برجام بوده است اینکه ایران بتواند نفت خود را به فروش برساند و پول آن به کشور بازگردد اما اروپا، با بی‌عملی خود برجام را به توافقی یکطرفه تبدیل کرده است.

این تحلیلگر مسائل سیاست خارجی با بیان اینکه بدعهدی و بی‌عملی اروپا موجب تجدیدنظر ایران نسبت به انجام تعهداتش در توافق هسته‌ای شد، خاطرنشان کرد: با آنکه ایران نخستین گام خود را برای کاهش تعهدات برجامی‌اش برداشته اما همواره اعلام کرده که اگر طرف مقابل اقدام انجام دهد، ما به حالت اولیه بازمی‌گردیم و در این چارچوب، مهلتی ۶۰ روزه نیز به کشورهای اروپایی داده است.

اروپا به رویکرد دو پهلو و مبهم خود نسبت به برجام ادامه می‌دهد

مکی با بیان اینکه اتحادیه اروپا همانند ماه‌های گذشته همچنان سیاست و رویکرد دو پهلو و مبهم خود نسبت به توافق هسته‌ای ادامه می‌دهد، ابراز داشت: اروپا از یکسو همچنان اعلام می‌کند که از برجام به عنوان یک توافق بین‌المللی حمایت می‌کند اما اقدام عملی، محسوس و ملموسی برای تامین منافع ایران برنمی‌دارد و از طرف دیگر در قبال اعلام ایران مبنی بر کاهش تعهداتش از ادبیات تهدید آمیز استفاده می کند.

وی بیانیه هشدارآمیز تروئیکای اروپایی به ایران را در ادامه رویکرد دوپهلوی اروپا نسبت به برجام برشمرد و بیان کرد: اروپا در این بیانیه هم خود را طرفدار ایران نشان می‌دهد و از تداوم اجرای آن حمایت می‌کند و هم از موضع همراهی با آمریکا، اتهاماتی را نسبت به ایران مطرح می‌کند و به تهران هشدار می‌دهد اگر تعهدات خود را کاهش دهی و از توافق هسته‌ای خارج شوی، تحریم‌ها علیه ایران اجرا می‌شوند.

اروپا می‌خواهد از برجام به عنوان اهرم فشار سیاسی علیه ایران استفاده کند

این کارشناس مسائل اروپا افزود: این تهدیدات در حالی مطرح می‌شوند که اروپایی‌ها در طول سه سال نخست اجرای برجام، اقدام چندانی که با گشایش اقتصادی همراه باشد، انجام ندادند و در یک سال گذشته هم اقدام ملموسی که منافع ایران را تامین کند، از سوی آنها مشاهده نشد و در واقع، به تعهداتشان عمل نکردند.

مکی با تاکید بر اینکه اروپا می‌خواهد از برجام به عنوان یک اهرم فشار سیاسی علیه ایران استفاده کند در حالی که خود به این توافق پایبند نبوده است، یادآور شد: اروپایی‌ها با تاکید بر حفظ برجام از یکسو نمی‌خواهند در زمین آمریکا بازی کنند و موجب افزایش بحران در خاورمیانه شوند ولی در عین حال نمی‌خواهند در مقابل آمریکا هم قرار بگیرند و هزینه‌ای برای حفظ برجام بدهند. به همین خاطر، به سیاست دو پهلو، محتاطانه، محافظه‌کاران و… خود ادامه می‌دهند.

تنش در خاورمیانه، گریبان اروپا را خواهد گرفت

وی با اشاره به رویکرد ایران عنوان کرد: آنچه ایران می‌گوید این است که از برجام خارج نمی‌شود و هر اقدامی هم که در کاهش تعهداتش انجام می‌دهد، براساس ماده ۲۶ و ۳۶ این توافق است تا از این طریق، توازنی میان تکالیف و حقوقش ایجاد شود و تحرکی را از سوی اروپا برای انجام تعهداتش ایجاد کند.

این تحلیلگر مسائل سیاست خارجی با بیان اینکه اگر تنشی در خاورمیانه ایجاد شود، این تنش گریبان اروپا را هم خواهد گرفت، گفت: در روزهای گذشته مشاهده کردیم که برخی از کشورهای عضو اتحادیه اروپا ادعاهایی را نسبت به ایران مطرح کرده بودند اما سپس نسبت به آن مواضع، عقب‌نشینی کردند که این مسئله، نشاندهنده نگرانی آنها نسبت به تشدید تنش و افزایش بحران در خاورمیانه است.

اروپا در میانه ایران و آمریکا ایستاده است

مکی با بیان اینکه اروپا همچنان از سیاست ابهام‌آلود خود خارج نشده است، اظهار داشت: اقدامات ایران به گونه‌ای نیست که موجب ارسال پرونده ایران به شورای امنیت شود. اروپایی‌ها هم به راحتی نمی‌توانند برجام را اهرم فشار سیاسی - بدون آنکه اقدام عملی برای پاسخ به مطالبات ایران انجام دهد – تبدیل کنند.

وی در پاسخ به این سوال که آیا شاهد چرخش اتحادیه اروپا به آمریکا درخصوص مسائل منطقه‌ای ایران نیستیم؟ تصریح کرد: همسویی و همراهی‌هایی میان اروپا و آمریکا وجود دارد ولی در مقام عمل، اروپا در میانه ایران و آمریکا ایستاده است زیرا نمی‌خواهد یا نمی‌تواند تعهداتش را در قبال ایران انجام دهد و از طرف دیگر هم نمی‌خواهد یا نمی‌تواند در مقابل آمریکا قرار بگیرد.

اروپا قدرت انتخاب میان ایران و آمریکا را ندارد

این پژوهشگر مسائل بین‌الملل با تاکید بر اینکه ایران، عراق، افغانستان، لیبی و… نیست که آمریکا بخواهد اقدامی نظامی به‌خصوصی را علیه‌اش انجام دهد، خاطرنشان کرد: فضای سیاسی پس از ساقط کردن پهپاد آمریکایی نشان می‌دهد ایران هرچند مخالف جنگ است اما از تمامیت ارضی و امنیت خویش به شدت دفاع می‌کند. در این چارچوب، اتحادیه اروپا واقف است هر اقدام نظامی می‌تواند خطرناکی داشته باشد. تبعات این اقدام تنها اثرگذاری بر قیمت انرژی نیست بلکه تبعات امنیتی را نیز به همراه خواهد داشت.

مکی اضافه کرد: اروپا و آمریکا در یک منظومه فکری قرار دارند و با توجه به مناسباتی که با اسرائیل، امارات و عربستان دارند، آنها را متحد خود می‌دانند و اگر قرار باشد دست به انتخاب بزنند، اروپا بی تردید آنها را انتخاب می‌کند و ایران انتخاب آنها نیست اما شرایط بحرانی است و اروپا قدرت انتخاب میان ایران و آمریکا را ندارد.

وی با بیان اینکه شرایط در خاورمیانه بسیار پیچیده بوده و در وضعیت ابهام‌آلودی قرار دارد، ابراز داشت: سناریوهای مختلفی در خصوص منطقه وجود دارد که موجب شده تا هم آمریکایی‌ها و هم اروپایی‌ها دست خودشان را به راحتی رو نکنند و متناسب با شرایط روز اقدام به تصمیم‌گیری کنند اما شرایط به گونه‌ای نیست که بخواهند هر تصمیمی که درباره ایران اتخاذ می‌کنند را اجرایی کنند.

منبع: ایرنا

کلیدواژه: ایران

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۲۱۹۴۸۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تلاش ماکرون برای تبدیل اتحادیه اروپا به قدرت هسته‌ای مستقل

یک نشریه غربی با استناد به اظهارات اخیر رئیس جمهور فرانسه از تلاش وی برای تبدیل کردن این اتحادیه به یک قدرت هسته‌ای مستقل خبر داد. - اخبار بین الملل -

به گزارش گروه بین الملل خبرگزاری تسنیم، روزنامه "فرانکفورتر روند شای" آلمان در مطلبی نوشت: "امانوئل ماکرون"، رئیس جمهور فرانسه می خواهد اتحادیه اروپا را به یک قدرت هسته ای گسترش دهد. ماکرون می خواهد درباره بازدارندگی هسته ای در اروپا بحث کند. کشور او آماده است تا در دفاع از خاک اروپا مشارکت بیشتری داشته باشد.

هفته گذشته "امانوئل ماکرون"، رئیس جمهور فرانسه، در دانشگاه سوربن پاریس، دیدگاه های خود را در مورد اینکه دفاع اروپایی چگونه باید باشد، بیان کرد. بعد از آن وی این موضوع را پیگیری کرده و در استراسبورگ در مورد سلاح های هسته ای مشترک صحبت کرد.

در جلسه ای با جوانان که توسط گروه رسانه ای EBRA فرانسه برگزار شد، از وی پرسیده شد که آیا فرانسه آماده اروپایی کردن قابلیت بازدارندگی هسته ای خود است؟ ماکرون گفت که می‌خواهد همه چیز را روی میز بگذارد تا ببیند واقعا چه چیزی از ما به شکلی معتبر محافظت می‌کند. وی تاکید کرد که کشورش آماده است تا حتی بیشتر در دفاع از خاک اروپا مشارکت کند.

در استراسبورگ، رئیس‌جمهور فرانسه در ابتدا ناتو را نوعی سپر حفاظت نامید که باید با ایجاد یک دفاع معتبر اروپایی از آن فراتر رفت. به گفته وی این باید شامل سپرهای دفاع موشکی، موشک های دوربردی که روسیه را بازدارند و سلاح های هسته ای باشد. مکرون در ادامه گفت که دکترین هسته ای کشورش به این کشور اجازه می دهد در صورت تهدید منافع حیاتی خود از سلاح هسته ای استفاده کند. این منافع حیاتی یک بعد اروپایی نیز دارد که وی نخواست جزئیات آن را بیان کند تا اعتبار دفاعی اروپا خدشه دار نشود.

در ادامه این مطلب آمده است: دلایلی که ماکرون اروپایی‌سازی تسلیحات هسته‌ای فرانسه را وارد بازی می‌کند، در نگرش او نسبت به ناتو به‌ویژه تردید او در مورد قابل اعتماد بودن ایالات متحده به عنوان شریک در مواجهه با انتخاب مجدد احتمالی دونالد ترامپ، نهفته است. ترامپ در ماه فوریه این سوال را مطرح کرد که آیا ماده 5 کمک ناتو و بنابراین کلاهک های هسته ای آمریکا باید از اعضای این ائتلاف دفاعی که حداقل دو درصد از تولید ناخالص داخلی را صرف دفاع نمی کنند، محافظت کند.

استفان سژورنه، وزیر امور خارجه فرانسه هم اظهارات مشابهی را به جهان ارائه کرد. او گفته است که اروپا باید دوباره خود را به عنوان یک قدرت ببیند و خود را از وابستگی ها رها کند. به گفته وی توسعه صنعت دفاعی اروپا را باید "نه به عنوان جایگزین، بلکه به عنوان یک مکمل" درک شود. سژورنه همچنین گفته است: «ما باید در کنار ناتو یک بیمه نامه عمر دوم بگیریم، زیرا هر چهار سال یک بار به تصمیم 250000 رأی دهنده آمریکایی در ایالت های این کشور وابسته هستیم».

وزیر امور خارجه این کشور توضیح داد که به منظور توسعه حاکمیت و استقلال استراتژیک اتحادیه اروپا، فرانسه همچنین متعهد به استانداردسازی سیستم های تسلیحاتی در سطح اروپا است. به گفته وی هدف باید "عملکرد متقابل" باشد، به این معنی که همه کشورها می توانند بدون هیچ مشکلی از ادوات نظامی استفاده کنند.

ماکرون همچنین می خواهد استانداردهای جدید برای آینده بازدارندگی اروپا را با دیگر اعضای اتحادیه اروپا مورد بحث قرار دهد. رئیس جمهور فرانسه در استراسبورگ گفت: "من طرفدار باز کردن این بحث هستم که باید شامل دفاع موشکی، حملات با سلاح های دوربرد و همچنین سلاح های هسته ای برای کسانی باشد که آنها را دارند یا سلاح های هسته ای آمریکا را در خاک خود دارند."

با انجام این کار، او بار دیگر درخواست مذاکره را به آلمان ارسال کرد - همانطور که برای اولین بار در سال 2020 انجام داد. سلاح های هسته ای تاکتیکی ایالات متحده در پایگاه هوایی بوشل در آلمان ذخیره می شود. مکرون همچنین این سخنان خود را خطاب به اعضای اتحادیه اروپا، بلژیک، هلند و ایتالیا که همگی چنین تسلیحات آمریکایی را در خود جای داده اند ایراد کرد.

اتحادیه اروپا ال‌ان‌جی روسیه را هم تحریم می‌کندتحولات اوکراین|توقع کی‌یف از اتحادیه اروپا بعد از کمک آمریکا

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • تلاش ماکرون برای تبدیل اتحادیه اروپا به قدرت هسته‌ای مستقل
  • بورل: رویارویی هسته‌ای به یک احتمال واقعی تبدیل شده است
  • حجاب و عفاف باید به رفتار عینی و عملی مردم تبدیل شود
  • عضو مجمع تشخیص: برجام و FATF همچنان در اولویت است / نباید روابط دیپلماتیک جمهوری اسلامی ایران به یکی دو کشور خاص محدود شود
  • روزنامه شرق: بهترین فرصت مذاکره مستقیم با آمریکا را از دست ندهید! / اجرای برجام و FATF اولویت نظام پس از عملیات وعده صادق
  • تهدید به بازنگری در دکترین هسته‌ای؛ آیا امیدی برای توافق باقی مانده؟
  • توسل به ابزار تحریم خللی در عزم ایران ایجاد نمی‌کند/ جانفشانی سپاه نبود تروریسم داعش امنیت جهان را تهدید می‌کرد/ رویکرد دوگانه پارلمان اروپا نسبت به حمله به کنسولگری ایران مایه تأسف است
  • توسل به ابزار تحریم خللی در عزم ایران ایجاد نمی‌کند/ رویکرد دوگانه پارلمان اروپا نسبت به حمله به کنسولگری ایران مایه تأسف است/ جانفشانی سپاه نبود تروریسم داعش امنیت جهان را تهدید می‌کرد
  • محمد صدر: ایران با اسرائیل درگیر نشد، با ناتو رو در رو شد
  • آینده برجام / توافقی صورت می گیرد؟