راهحل شهید بهشتی برای مشکل گرانیها
تاریخ انتشار: ۷ تیر ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۴۲۲۰۸۶۴
یک عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت: یک بار به شهید بهشتی گفتند گرانی فراگیر شده است. شهید بهشتی در پاسخ به آنها گفته بود این خطر بزرگی است. بهشتی میگفت: ما ستاد مبارزه با گرانفروشی گذاشتهایم، اما بدانید که مهار قیمتها به این شیوه، موقتی است. راهحل اصلی گرانی اقتصادی است، قضایی نیست.
به گزارش ایسنا، حسن رحیمپور ازغدی در مراسم یادمان شهدای هفتم تیر که با حضور سخنگوی قوه قضائیه برگزار شد، اظهار کرد: شهید بهشتی اعتقاد داشت که نباید برچسب «ناتوانی» به حکومت ما بخورد.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
وی با اشاره به سخنان شهید بهشتی در مورد قوه قضائیه گفت: شهید بهشتی در آن زمان میگفت: هنوز افراد فاسدی در دستگاه قضا حضور دارند. بهشتی اعتقاد داشت که هیچ اقدام انقلابی در اداره قوه قضائیه صورت نگرفته است. او میگفت: باید نظام دادگستری را به طور کلی سر و ته کنیم.
ازغدی با بیان اینکه «نمیدانم اگر شهید بهشتی امروز زنده بود، چه قضاوتی درباره حکومت میکرد»، گفت: بهشتی در سال ۵۸ گفته بود انبوه پروندهها در دادگستری نگرانکننده است، اما آیا علاج کار، اضافه کردن کارمندان است؟ بهشتی معتقد بود اصلاح ساختاری نیاز است. با فکر میشود بسیاری از این جرمها را کم کرد. بسیاری از این پروندهها به خاطر قانونهای غلطی است که ما در مجلس مینویسیم؛ گویی کارخانه جرمسازی ساختهایم.
این عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی ادامه داد: بهشتی معتقد بود که دادگستری محل تجارت و کاسبی نیست. اصلاً بهشتی اعتقاد داشت دادگستری شغل نیست. افرادی را که در قوه قضائیه تجارت میکنند، باید دور بریزیم.
وی با اشاره به چالشهای بنیصدر و حزب جمهوری اسلامی گفت: در آن زمان بنیصدر میگفت: نمیگذارند کار کنم. شهید بهشتی در پاسخ به او گفته بود اگر بنیصدر بخواهد طبق قانون اساسی عمل کند، هیچ مانعی جلوی او نیست.
این عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی در بخش دیگری از صحبتهای خود به مواضع شهید بهشتی در مورد آمریکا اشاره کرد و ابراز عقیده کرد: ما هرچه عقبتر رفتهایم، آنها جلوتر آمدند. هر موقع که عقبنشینی از جانب ما بیشتر شده است، تحریمها بیشتر شده است. در دهه ۱۳۷۰ که گفتوگوی تمدنها راه انداختیم، جورج بوش تحریمها علیه ما را افزایش داد. بیشترین عقبنشینی ما در دو سه سال گذشته بوده است. آمریکایی تاکنون به ۱۰ درصد تعهداتشان نیز عمل نکردهاند.
منبع: تابناک
کلیدواژه: شورای عالی انقلاب فرهنگی حسن رحیم پور ازغدی شهید بهشتی گروه جی ۲۰ بیت کوین هفتم تیر هفته قوه قضائیه محسن افشانی محمد بهشتی اتحادیه اقتصادی اوراسیا امیر جعفری
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.tabnak.ir دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «تابناک» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۲۲۰۸۶۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
سه جریان مخالف استاد مطهری
مبلغ: غیر از کسانی که به لحاظ دینی با ایشان در تضاد بودند، متدینان و حتی برخی روحانیون هم در قبال او موضعگیری داشتند. ما چند جریان را در مقابل استاد مطهری میبینیم.
نخست جریان ولایتیها که نسبت به مطهری بیمهریهایی داشتند و هنوز هم دارند. جریان دوم جریانهای سنتی در معارف اسلام بودند. جریان سوم گروهی از انقلابیون که استاد مطهری را مورد اتهام قرار میدادند.
رفتار جریان اول: استاد مطهری نسبت به ولایت، مواضع صریح و مستدلی دارد. رسالهای هم در این رابطه تالیف کرده است. در آن رساله هم بر ولایت سیاسی اهل بیت علیهمالسلام استناد کرده و هم بر ولایت معنوی و باطنی آنها. علاوه بر اینها، ایشان از آثار استدلالی که در این زمینه تالیف شده است، استقبال کردند مثلا در مقالهای از «الغدیر» علامه امینی دفاع کردند. با همهٔ این تلاشها چرا عدهای ولایتی با ایشان مخالف بودند؟
این انتقادات ناشی از آن است که این گروه توقع داشتند استاد مطهری در میدان لعن و سب وارد شود و در مورد تبری نسبت به برخی شخصیتهای مورد احترام اهل سنت به صراحت موضعگیری کند. شهید مطهری اهل اینگونه مقابلهها که امت اسلامی را با اختلاف مواجه میکند، نبود. این جماعت به همین علت دربارهٔ او موضعگیری منفی میکردند، ولایت او را ضعیف میشمردند و از این جهت او را مورد نقد و اعتراض قرار میدادند.
رفتار جریان دوم: این جریان که تشابه زیادی با جریان اول دارد، معتقد بودند شهید مطهری یک عالم متجدد است و برای اینکه از اسلام دفاع کند، برخی احکام اسلام را نادیده میگیرد. این افراد با تجددگرایی استاد مطهری مخالف بودند و معتقد بودند نظرات او با استدلال سنتی سازگار نیست. مثلا شهید مطهری از اینکه زنان با رعایت پوشش اسلامی در فعالیتهای اجتماعی حضور داشته باشند دفاع کرده است. ولی این گروه سنتی معتقد بودند این الگو، الگوی اسلامی نیست بلکه الگوی برگرفته از غرب است.
در بین علمای ما افراد نسبتا زیادی بودند که به این دلیل با افکار شهید مطهری مخالف بودند. یکی از همین افراد که سابقهٔ تحصیل نزد استاد مطهری داشت، کتاب مسئلهٔ حجاب ایشان را مورد نقد قرار داد، حواشی برای کتاب نوشت و برای استاد مطهری فرستاد. در آن حواشی، طعنههای زیادی با همین جهتگیری علیه استاد مطهری وجود دارد. شهید مطهری از این اتهامات بسیار متاثر میشود و ذیل آن حواشی مینویسد از چیزهایی که من از آن نمیگذرم این افتراهاست. این گروه خیلی به استاد مطهری فشار میآوردند.
مطهری در میان همصنفان خودش هزینه میداد ولی دست از روشنگری دین برنمیداشت. اگر ایشان میخواست تسلیم پسند عوامالناس شود آثاری مثل تحریفات عاشورا نمینوشت و سکوت میکرد کما اینکه هملباسان او سکوت میکردند و مورد احترام مردم قرار میگرفتند. حرف شهید مطهری همین است که نتیجهٔ کتمان حقیقت عذاب الیم است.
رفتار جریان سوم: شهید مطهری از همراهان امام در انقلاب بود، در جریان نهضت حضور داشت ولی بسیاری از انقلابیون با او مشکل داشتند. این مشکل از دو جهت بود یکی مشکل نظری و دوم مشکل عملی. مشکل نظری این بود که عدهای به نام انقلابیون میخواستند همهٔ اسلام را در انقلاب خلاصه کنند. انگار اسلام مساوی با انقلاب است و هیچ چیز دیگری از اسلام را به رسمیت نمیشناختند. این جریان همهٔ ارزشها را در انقلاب میدید. انگار غیر از انقلاب در اسلام چیزی نیست. مطهری با چنین تفکری مشکل داشت و مقابل آن میایستاد.
از نظر مطهری، اسلام مبارزه دارد ولی این یکی از ارزشهای اسلام است. مطهری خطاب به این گروه تندرو مینویسد:« از نظر شما تمام مسائل قرآن بر محور انقلاب است».
استاد مطهری در برابر این سه جریان ایستاد و جان خودش را فدا کرد. بیان مطالب آسیب شناسی های فکری در زمان و شرایط انقلاب کار سختی بود و کسی دیگری جز ایشان مقابل این جریان های افراطی نایستاد.
* استاد حوزه و پژوهشگر دین / * منتشر شده در مجله خیمه اردیبهشت 1403
برای دسترسی سریع به تازهترین اخبار و تحلیل رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید. کد خبر 1902693