Web Analytics Made Easy - Statcounter

یک کارشناس و خطیب دینی گفت:مدرسه اهل بیت (ع) در زمان امامت امام جعفر صادق(ع) ظهور و بروز پیدا کرد و سهم امام صادق (ع) در ترویج اسلام ناب محمدی و تبین و تفسیر صحیح از اسلام بی‌نظیر است چرا که ایشان زمینه‌ای را فراهم کردند که از آن طریق بتواند از باب گفت‌وگو مسائل را به پیش برد.

حجت‌الاسلام والمسلمین محمدتقی ربانی در گفت‌وگو با ایسنا، با تسلیت سالروز شهادت امام جعفر صادق (ع) اظهار کرد: شیعه جریانی بوده که از زمان پیامبر (ص) وجود داشته و به لحاظ شرایط و اقتضائات و نسبت به اینکه در زمان‌های مختلف این مسئله چگونه ظهور و بروز داشته، مورد توجه قرار داشته است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

پس از شهادت امام حسین (ع) تعداد شیعیان و یا می‌توانیم بگوییم تعداد خواص به عدد انگشتان دست می‌رسد که از این طریق در برخی از موارد در جامعه نمی‌توانستیم تفکر و جریان فکری پیامبر (ص) را شاهد باشیم.

این کارشناس و خطیب دینی یادآور شد: پس از شهادت امام حسین (ع) و شروع امامت امام سجاد (ع) مرحله مربوط به تثبیت و ریشه‌دار شدن اسلام و جریانی که توسط پیامبر (ص) بوجود آمده بود نهال مقدسی را دربرداشت و همگان به این امر پی بردند که شیعه و اسلام چنان ریشه‌ای دارد که نمی‌توان آن را با تفکرات غلط از بین برد. پس از امام حسین (ع) آموزه‌های دینی که از جانب خداوند نازل شده بود در برخی از موارد با تغییراتی همراه بود اما با وجود ائمه (ع) هر آنچه که ارزش‌های الهی بود برای مردم تبیین و تفسیر شد. می‌توان گفت که مدرسه اهل بیت (ع) در این زمان ظهور و بروز پیدا می‌کند و در این بین سهم امام صادق (ع) بی‌نظیر است چرا که ایشان زمینه‌ای را فراهم می‌کند که از آن طریق بتواند از باب گفت‌وگو مسائل را به پیش برد.

ربانی ادامه داد: در جهان اسلام مخاطبان بسیار زیادی در آن زمان شکل می‌گیرد و به گونه‌ای می‌توانیم بگوییم که قرن چهارم عصر طلایی تمدن اسلامی است. امام صادق (ع) ویژگی‌های اخلاقی بارز بسیار زیادی داشته‌اند که هر یک از آن‌ها می‌تواند سرچشمه وحی و ترویج اسلام باشد اما اگر بخواهیم در این فرصت کوتاه به یکی از این ویژگی‌ها اشاره کنیم می‌توانیم بگوییم که در دوران امام صادق (ع) باب‌هایی از علم به روی مردم باز شد و میدانی که به سبب فعالیت دیگر صاحبان اندیشه و مکاتب و آئین‌های صاحبان ادیان مسیحیت، یهود، زرتشت، آئین هندو و سایر ادیان در اسلام بود اگر رهیافت و مشی امام صادق (ع) نبود شاید خیلی جاها مسائل به شکل دیگری تغییر و تفسیر پیدا می‌کرد و نگاه‌هایی که برگرفته از بینش یهودیت و یا مسیحیت و یا بینش‌های جبری و قدری بود به اسلام می‌رسید.

وی گفت: حرکت امام جعفر صادق (ع) موجب شد که اسلام به اسلام ناب محمدی (ص) تبدیل شود. شاید جریاناتی در آن زمان وجود داشت اما هیچیک نتوانستند حق را برای خود تصاحب کنند و اسلامی که توسط پیامبر (ص) عرضه شده بود و برای حفظ آن حضرت علی (ع) مظلوم واقع شد و سایر امامان (ع) به شهادت رسیدند، تعطیل نشد و مجامع علمی و مباحث و گفت‌وگوهایی که مطرح می‌شد همگی باعث رشد و ترویج اسلام شدند.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: شهادت امام جعفر صادق ع رئیس مذهب شیعه

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۲۲۱۷۵۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

امام جعفر صادق (ع) مجاهد جهاد تبیین بود

ایسنا/زنجان امام جمعه سلطانیه گفت: امام صادق (ع) هم مجاهد و امام جهاد تبیین بود و هم مجاهدانی را در عرصه‌های مختلف تربیت کرد.

حجت‌الاسلام سیدعمران حسینی‌نسب در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا، با اشاره به ایام شهادت امام جعفر صادق (ع)، بیان کرد: این امام والامقام در مدت ۳۴ سال امامت خود با پنج طاغوت بنی عباس معاصر بود، بنی عباس از امویان هم ظالم‌تر بودند و با این وجود، ایشان در برابر ظالمان ایستاد، مقاومت کرد و تسلیم نشد.

وی با بیان اینکه رویکرد راهبری اجتماعی، سیاسی و فرهنگی امام صادق (ع) در دوران ۳۴ ساله امامت، راهبرد جهاد تبیین بود، اظهار کرد: ایشان در میدان مبارزه با همه جریانات فکری به مخالفت برخاست تا عقاید باطل را بکوبند و اندیشه‌های منحرف را اصلاح کنند.

وی با توضیح اینکه همه تلاش امام صادق (ع) این بود که عقاید ناب اسلامی را به تشنگان حقیقت هدیه کنند، افزود: حق و باطل همیشه بوده و جهاد با دشمن همیشگی است و این جهاد یک زمان با شمشیر است و یک زمان با زبان که همان جهاد تبیین است.

امام جمعه سلطانیه با بیان اینکه هدفی که امام حسین (ع) با شمشیر دنبال آن بود، امام صادق (ع) با بیان و زبان و قلم انجام داد و مانند امام حسین (ع) علاوه بر اینکه با ظالمان و ستمگران مبارزه کرد با ملحدان و منحرفان به مبارزه پرداخت، گفت: امام صادق (ع) هم مجاهد و امام جهاد تبیین بود و هم مجاهدانی در عرصه‌های مختلف تربیت کرد.

او با اشاره به مسائل فرهنگی در زمان امام صادق (ع) اضافه کرد: توسعه تشیع و حفظ جامعه شیعه از آسیب‌ها، نظام‌مند شدن عقاید، باورها و مفاهیم شیعی، شکل‌گیری تشکیلات سیاسی - عقیدتی و تداوم آن در قالب وکالت، شکل‌گیری و پویایی فقه شیعی از جمله اقدامات حضرت در آن زمان بود و امام صادق (ع) در مدت ۳۴ سال امامت پر برکت خویش، نقش شایسته‌ای در گسترش فرهنگ حیاتبخش اسلام داشت.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • تمسک به وجود نازنین امام صادق(ع) برای امت اسلامی یک ضرورت است
  • امام جعفر صادق (ع)؛ شخصیت مهم در جهان اسلام و مکتب شیعه
  • امام جعفر صادق(ع) بر اتحاد و وحدت امت اسلامی توصیه می‌کردند
  • امام جعفر صادق (ع) مجاهد جهاد تبیین بود
  • امام جعفر صادق(ع) ترویج‌دهنده فرهنگ اصیل شیعه بودند
  • امام صادق(ع) مرجع امت اسلامی است
  • امام صادق(ع) تشکیلات عظیم فرهنگی را با شاگردپروری ایجاد کرد
  • ۲۵ شوال؛ شهادت امام جعفر صادق (ع)
  • امام صادق(ع) تشکیلات فرهنگی عظیم را با شاگردپروری ایجاد کرد
  • از بقیع صدای گریه می‌آید