Web Analytics Made Easy - Statcounter

کارشناس مذهبی گفت: شبکه وکلایی که امام صادق (ع) ایجاد کردند و در سراسر جهان اسلام حضور یافتند پیش‌زمینه‌ای بود برای ظهور و پیش‌زمینه‌ای بود برای تشکیل حکومت اسلامی تا مردم آمادگی ظهور و تشکیل حکومت الهی را داشته باشند. متأسفانه به خاطر جاه‌طلبی بنی‌عباس و قیامی که به نام پیامبر و آل پیامبر انجام دادند، جاه‌طلبی این‌ها باعث شد که این خلافت را به ذی‌حقان واگذار نکنند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ حجت‌الاسلام شریفی کارشناس مذهبی به مناسبت سالروز شهادت امام جعفر صادق (ع) در گفتگو با دیار آفتاب؛ گفت: پیامبر اکرم (ص) فرمودند که من دو شیء گران‌بها در بین شما به یادگار گذاشتم که قدر این دو را بدانید و از این دو استفاده کنید و هیچ زمانی این دو از هم جدا نخواهند شد. این دو شیء گران‌بها یکی عترت و یکی هم قرآن بود.

شریفی افزود: پس اهل‌بیت از قرآن و قرآن از اهل‌بیت جدا نیستند پس می‌توانیم به سیره و روش قرآنی امام صادق (ع) بپردازیم. ایشان به همه یاران و اصحابشان می‌فرمودند که کلام امام صادق را با قرآن تطبیق کنند و هرجایی که کلام ایشان با قرآن مطابقت داشت آن را بپذیرند و هر جا که مطابقت نداشت آن را قبول نکنند ولو اینکه از آدم‌های مطمئنی شنیده باشند.

وی عنوان کرد: دیگر سیره و روش اجتماعی امام صادق (ع) تعامل با مذاهب و ادیان و حتی باکسانی مانند دهریون که خدا را هم قبول نداشتند، بود. از طرفی بزرگان چهار مذهب اهل تسنن یعنی حنفی، شافعی، حنبلی و مالکی یا در کرسی درس امام صادق (ع) شرکت کردند و یا چند روزی را خدمت امام صادق (ع) بودند و از علم ایشان استفاده کردند.

این کارشناس مذهبی ادامه داد: روش امام صادق(ع) به شکلی بود که می‌توان گفت ایشان پرچم‌دار تقریب مذاهب در بین مذاهب گوناگون اسلامی بودند به‌طوری‌که همه مذاهب در درس ایشان شرکت می‌کردند.

وی به رفتار امام با دیگر ادیان پرداخت و تصریح کرد: شواهد و قرائن نشان می‌دهد که مسیحیان و یهودیان وقتی‌که از امام سؤال می‌پرسند ایشان با آرامش و متانت خاصی جواب می‌دادند که این نیز نشان‌دهنده تعامل بسیار خوب امام صادق(ع) با ادیان و حتی غیر از ادیان دارد که می‌توان از آن به‌عنوان تعامل سازنده با ادیان و مذاهب مختلف نام برد.

شریفی بیان کرد: در دوران ایشان بسط علم آغاز شد. باید گفت اشتباهی که در حال حاضر خیلی مشهور است این مطلب است که می‌گویند مؤسس مذهب تشیع امام صادق (ع) هستند. درصورتی‌که باید گفت کسی که مذهب تشیع را بسط داد و تمام علوم را در اختیار عالم گذاشت امام صادق (ع) بود. پس امام صادق(ع) بسط دهنده مذهب هستند.

وی افزود: همه ما می‌دانیم مذهب تشیع وصل به پیغمبر اکرم(ص) است و از زمان پیامبر، تشیع حضورداشته و سند آن نیز همان روایت مشهور ایشان است که خطاب به امیرالمؤمنین (ع) فرمودند: «انت و شیعتک الفائزون یوم القیامه» این نشان می‌دهد که مذهب ما از زمان پیامبر اکرم (ص) بوده و علامه طباطبایی هم در کتاب «شیعه در اسلام» همین را ثبت می‌کنند که مذهب شیعه از زمان پیامبر بوده است و جدایی با آن مذهبی که پیامبر داشتند، نبوده است.

این کارشناس مذهبی تصریح کرد: با توجه به اینکه امام صادق (ع) در شرایط انتهای خلافت بنی‌امیه و ابتدای خلافت بنی‌عباس حضور داشتند، شرایط و زمان بسیار مناسبی بود، به همین دلیل نهضت علمی را آغاز کردند و به همین واسطه لقب رئیس مذهب شیعه را همان‌جا به ایشان اطلاق کردند. چراکه تمام علوم تشیع و تمام نیازهایی که شیعه احتیاج داشت در این زمان ایجاد شد.

وی افزود: تربیت شاگردانی در بحث شیمی مانند جابر بن حیان یا هشام بن حکم‌ها که در کلام و عقاید ورود داشتند و در علوم مختلف، باعث شد غنای بسیار زیادی به مذهب شیعه بدهد. تمام مطالبی که امام صادق (ع) فرمودند در حال حاضر هم مورداستفاده است و شاید بیشترین روایات و بیشترین احادیث و تفاسیری که داریم  از امام صادق (ع) باشد و این باعث پویایی مذهب شیعه شد.

شریفی اظهار کرد: شبکه وکلایی که امام صادق (ع) ایجاد کردند و در سراسر جهان اسلام حضور یافتند پیش‌زمینه‌ای بود برای ظهور و پیش‌زمینه‌ای بود برای تشکیل حکومت اسلامی تا مردم آمادگی ظهور و تشکیل حکومت الهی را داشته باشند. متأسفانه به خاطر جاه‌طلبی بنی‌عباس و قیامی که به نام پیامبر و آل پیامبر انجام دادند، جاه‌طلبی این‌ها باعث شد که این خلافت را به ذی‌حقان واگذار نکنند.

وی با تأکید بر اینکه امام صادق(ع) برای زمینه‌سازی حکومت اسلامی تلاش‌های فراوانی کردند ولی متأسفانه حکومت جور و شیاطین نگذاشتند که این اتفاق بیفتد، خاطرنشان کرد: ائمه اطهار(ع) از امام صادق (ع) به بعد آرام‌آرام مردم را آماده‌ی  برای این کردند که امام خود را نبینند. آرام‌آرام ارتباطات کم‌تر شد تا اینکه در زمان امام حسن عسکری(ع) به کم‌ترین حد ممکن رسید تا مردم آماده برای غیبت شوند.

انتهای پیام/

 

منبع: دانا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.dana.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «دانا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۲۲۳۲۷۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

برگزاری آیین سوگواری شهادت امام صادق‌(ع) در باغ موزه انقلاب

آیین سوگواری شهادت حضرت امام جعفر صادق علیه السلام در شب شهادت آن حضرت در مسجد جامع خرمشهر موزه ملی انقلاب اسلامی و دفاع مقدس برگزار می شود. - اخبار فرهنگی -

به گزارش خبرگزاری تسنیم، همزمان با فرا رسیدن 25 شوال سالروز شهادت حضرت امام جعفر صادق علیه السلام مراسم سوگواری آن حضرت به همت موزه ملی انقلاب اسلامی و دفاع مقدس و با همکاری هیات انصارالشهدا روز جمعه 14 اردیبهشت ماه از نماز مغرب و عشا در مسجد جامع خرمشهر موزه انقلاب اسلامی و دفاع مقدس برگزار می شود.

هویت 7 شهید گمنام مدفون در فارس مشخص شد

مسجد جامع خرمشهر موزه ملی انقلاب اسلامی و دفاع مقدس، واقع در ضلع جنوبی مترو شهید حقانی قرار دارد.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • مراسم سوگواری امام صادق در باغ موزه دفاع مقدس برگزارمی شود
  • (ویدئو) به خاک و خون کشیدن نمازگزاران شیعه در حکومت طالبان
  • دانشگاه‌ها؛ پاشنه آشیل دولت آمریکا / عملیات وعده صادق نتیجه اقتدار علمی ایران است   
  • دستاوردهای عملیات‌ وعده صادق ‌در عرصه علم و فناوری چه بود؟
  • برگزاری آیین سوگواری شهادت امام صادق‌(ع) در باغ موزه انقلاب
  • سفارت ایران حمله به نمازگزاران شیعه در هرات را محکوم کرد
  • جهان ایران را به عنوان قدرت برتر پذیرفت
  • تاکید رئیس قوه قضائیه در راستای عدم تأثیرپذیری از فضاسازی‌ها
  • تعامل و همدلی بین اعضا اولین اصل تشکیل شورای موفق است
  • پیامبر منطقه محروم بشاگرد کیست؟! + فیلم