Web Analytics Made Easy - Statcounter

نوذر شفیعی در گفت‌وگو با خبرنگار سیاسی ایلنا، با اشاره به خبر عملیاتی شدن «اینستکس»، در خصوص تهدید ایالات متحده علیه شرکت‌های اروپایی و خریداران نفت ایران و همچنین نگرانی تهران از محدود عمل کردن این سازوکار مالی گفت: در خصوص فرآیند این مساله باید بدانیم که در چهارچوب برجام، توافقاتی میان ایران و ۱+۵ صورت گرفت که هر دو طرف در همان راستا تعهداتی را پذیرفتند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

ایران طی این فرآیند به تعهدات خود عمل کرد در حالی که حتی پیش از خروج آمریکا از برجام، طرف‌های دیگر توافق هسته‌ای از انجام تعهدات خود عقب بودند و با خروج آمریکا نیز این تعهدات نه تنها به تاخیر افتاد بلکه دیگر اجرایی نشد.

وی ادامه داد: با این حال اروپا به دلیل اینکه برجام را محصول مهمترین کار سیاسی خود پس از جنگ جهانی دوم می‌دانست و این توافق در واقع رنگ و بوی اروپایی مستقل داشت؛ به رغم خروج آمریکا پای کار برجام ایستاد و سعی کرد مکانیزم‌هایی را برای اجرایی شدن برجام طراحی کند. 

شفیعی افزود: یکی از مهمترین این کارها نیز سازوکار مالی همکاری با ایران بود که البته حتی اروپایی‌ها در اجرای این تعهد هم خیلی تعلل به خرج دادند و در نهایت با تهدید و عملیاتی کردن این تهدید ایران که تعهدات یک طرفه را نمی‌پذیرد، اروپا تحت فشار، مجبور شد صحبت از تسریع در روند گشایش کانال مالی کند.

این کارشناس مسائل بین‌الملل با تاکید بر اینکه امروز اروپا تحت دو فشار بیرونی قرار گرفته است، گفت: در حال حاضر اروپا با ایرانی مواجه است که تهدید می‌کند در صورت عدم اجرای تعهدات طرف اروپایی، گام به گام تعهدات خود را در برجام کاهش خواهد داد و آمریکا هم تهدید می‌کند با شرکت‌های همکار با ایران برخورد خواهد کرد. 

وی افزود: در حال حاضر نیز اروپا سعی کرده است این دو فشار را با راه‌اندازی «اینستکس» از یک سو و محدود نگه داشتن فعالیت این کانال مدیریت کند که تلاشی برای راضی نگه داشتن ایران و ایالات متحده است. با این حال اینکه این ابتکار بتواند تهران و واشنگتن را توامان راضی نگه دارد، به نظر محل بحث است و هر دو نسبت به این موضوع نگران هستند. 

وی ادامه داد: به نظر می‌رسد صلاح اروپا در این است که جانب ایرانی کار را رعایت کرده و وعده‌ای که به تهران داده شده را تحقق ببخشد؛ چرا که پیامد هرگونه بحران در منطقه معطوف به اروپا است. باید بدانیم که امروز همه مسائل در مرحله آستانه‌ای قرار دارد؛ تهدیدهای ایران در خصوص برجام یکی پس از دیگری عملیاتی می‌شود، آمریکایی‌ها در خلیج فارس حضور دارند و سطح تنش بالا است. در این شرایط است که باید راهی برای خروج همه از بن‌بست پیدا شود. 

شفیعی با ذکر این موضوع که «اینستکس» می‌تواند همان راه خروج از بن‌بست باشد،‌ گفت: سه عامل عمده اروپا را به آمریکا پیوند می‌دهد؛ نخست پیوند اقتصادی عمیق است، دوم پیوند نظامی عمیق و سوم پیوند فرهنگی است که اروپا باید در ارتباط با آمریکا این ملاحظات را داشته باشد. در خصوص ایران اروپا دغدغه اقتصادی و فرهنگی ندارد اما دغدغه اروپا در قبال ایران امنیتی است که البته این دغدغه امنیتی می‌تواند نتیجه اقتصادی هم داشته باشد. اروپا باید بین این دو سبک و سنگین کند. 

وی با تاکید بر اینکه بحث اعتبار هم برای اروپا مهم است، افزود: اگر اروپا بخواهد تابع محض آمریکا باشد دیگر نمی‌تواند ادعای استقلال داشته باشد.

شفیعی ادامه داد: آنچه تا الان به عنوان راه‌حل ارائه شده، معطوف به شرایط جاری است؛ اما اگر اندکی به آینده نگاه داشته باشیم مشکلات راحت‌تر می‌شود. برای مثال اگر ترامپ خواهان پیروزی در انتخابات است می‌تواند با ابتکار عمل، خود را از بحران موجود خارج کند. 

این استاد دانشگاه گفت: رئیس‌جمهور آمریکا فکر می‌کند با فشار بر ایران می‌تواند در انتخابات پیروز شود؛ در‌حالی که این موضوع به پاشته آشیل وی تبدیل شده است. اگر ایران، اروپا و آمریکا هر سه نیم نگاهی به آینده داشته باشند احتمالا این کانال مالی می‌تواند هر سه را از شرایط بحرانی خارج کند.

منبع: ایلنا

کلیدواژه: آمریکا نوذر شفیعی برجام کمیسیون مشترک برجام اتحادیه اروپا اینستکس

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.ilna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایلنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۲۲۳۲۹۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

رئیس کمیسیون اروپا: حمله اسرائیل به رفح کاملا غیرقابل قبول است

به گزارش گروه سیاست خبرگزاری علم و فناوری آنا، اورسولا فون در لاین گفت که در سفر به رفح، وضعیت این شهر را «غیرقابل تحمل» دیده و حمله اسرائیل به آن را «غیرقابل قبول» دانست.

این مقام آلمانی که برای دومین بار نامزد پست ریاست کمیسیون اروپا شده است، در پاسخ به این سوال که آیا حمله اسرائیل به رفح در جنوب غزه «خط قرمز» است یا خیر و منجر به وضع تحریم از سوی اتحادیه اروپا علیه اسرائیل می شود، گفت: «من هرگز خط قرمزی ترسیم نمی کنم، اما فکر می کنم اگر [نخست وزیر بنیامین] نتانیاهو حمله کند، کاملا غیرقابل قبول خواهد بود».

فون در لاین همچنین اضافه کرد: در صورت حمله اسرائیل به رفح، کمیسیون با کشورهای عضو نشستی تشکیل خواهد داد و در مورد این حمله اقدام خواهد کرد.

رئیس کمیسیون اروپا در پاسخ به سوالی در خصوص چگونگی پیشنهاد پایان جنگ در غزه، گفت که همیشه از حق اسرائیل برای دفاع از خود حمایت کرده و در عین حال از رهبران تل آویو خواسته است تا در چارچوب قوانین بشردوستانه و بین المللی عمل کنند.

این سیاستمدار آلمانی در ادامه بر برقراری آتش بس تاکید کرد و تنها راه حل موجود را ایجاد دو دولت برای رسیدن به صلح در منطقه دانست.

تهدید اسرائیل برای حمله به رفح در حالی است که بیش از نیمی از جمعیت غزه در آن پناه گرفته اند.

همزمان آنتونی بلینکن وزیر امورخارجه آمریکا که به خاورمیانه سفر کرده است، روز دوشنبه از حماس خواست تا پیشنهاد آتش بس اسرائیل را به عنوان آخرین شانس مذاکرات برای توافق پیش از حمله به رفح بپذیرد.

جو بایدن رئیس جمهوری آمریکا نیز روز یکشنبه در یک تماس تلفنی از نتانیاهو خواسته بود تا عملیاتی را در این منطقه آغاز نکند.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • پیشنهادات اروپایی برای رونالدینیوی قطری‌ها
  • تغییرات اقلیمی افغانستان را تهدید می کند
  • حمایت نمایندگان از دانشگاهیان آمریکایی و اروپایی حامی غزه
  • اجتماع دانشگاهیان خاش در حمایت از دانشجویان و دانشگاهیان آمریکایی و اروپایی طرفدار غزه
  • تروریسم یک تهدید مشترک برای کشورهای منطقه است
  • کاظمی قمی: افغانستان شریک ما در مبارزه مشترک با تروریسم است
  • برنامه‌های آمریکا و اروپا برای نفوذ در قفقاز
  • کاظمی قمی: داعش خراسان، تهدید مشترک برون پایه برای منطقه است
  • رئیس کمیسیون اروپا: حمله اسرائیل به رفح کاملا غیرقابل قبول است
  • دردسر جدید بارسلونا: ویتور روکه قربانی مسائل مالی می‌شود؟