Web Analytics Made Easy - Statcounter

یک کارشناس طراحی شهری گفت: با توجه به نرخ بالای مهاجرت و کم‌رنگ شدن هویت محله‌ای، اقدامات فرهنگی و اجتماعی و فراهم‌آوردن سازوکارهایی برای ایجاد و تقویت حس تعلق خاطر به خصوص در کلانشهرهای کشور باید جز اولویت‌های برنامه‌ریزان و طراحان شهری قرار بگیرد.

پیمان طوطیان در گفت وگو با خبرنگار ایمنا اظهار کرد: هویت شهری در پیشرفت و توسعه شهر از نظر اقتصادی و اجتماعی و ارتقاء جایگاه آن در سطح کشور تاثیرگذار است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی افزود: تاثیر هویت شهری بر توسعه یک شهر  از دهه ۸۰ میلادی مورد توجه قرار گرفت، اما این موضوع هیچگاه به صورت عمیق بررسی نشد در حالی که هویت رابطه‌ای دوسویه بین شهروندان و شهر است و شهری هویت‌دار خواهد بود که شهروندان ساکن در آن شهر محل سکونتشان را از آن خودشان بدانند.

این کارشناس طراحی شهری تصریح کرد: شهر هویتمند، شهری با ماهیت و ویژگی‌های مخصوص به خود است، این ویژگی‌ها و خصوصیات به یک شهر شخصیت و هویت می‌دهد.

وی با بیان اینکه یکی از پارامترهای شهر خلاق جذب افراد خلاق و تأثیرگذار به شهر است، ادامه داد: شهر خلاق شهری با کیفیت بالا از نظر مشخصه‌های زندگی است و انسان‌هایی را به سمت خود جذب می‌کند که موجب پیشرفت و توسعه شهر می‌شوند.

طوطیان عنوان کرد: چنانچه نسل‌های جامعه امروزی باور کنند شهری که در آن زندگی می‌کنند شهری ارزشمند و هویت‌دار است، مسئولیت اجتماعی آنان بالاتر می‌رود و عملکرد بهتری برای حفظ شهر محل سکونت خود انجام می‌دهند.

وی گفت: شهر هویتمند حس تعلق خاطر را نسبت به مکان و محیط شهری در شهروندان ایجاد می‌کند و توان رفع نیازهای شهروندانش را دارد.

این کارشناس طراحی شهری افزود: شهروندان یک شهر هویتمند باید به خدمات شهری مناسب دسترسی داشته باشند و به راحتی با خویشاوندان خود دیدار کنند همچنین آنان باید در محله‌ای هویت‌دار زندگی کنند که افراد ساکن در آن به محل سکونت خود اهمیت بدهند.

وی خاطر نشان کرد: محلات قدیمی شهرها در گذشته به صورت خود گردان اداره و امور مربوط به هر محله به دست ریش‌سفیدان و مردم ساکن در آن رفع می‌شده است، اداره خودگردان محله‌ها موجب بالا رفتن کیفیت زندگی می‌شود در حالی که گذشت زمان و افزایش نرخ مهاجرت و افزایش تعداد مسکن در شهرها هویت شهری و محله‌ای را خدشه‌دار کرده است.

این کارشناس طراحی شهری تاکید کرد: نیازهای خدماتی، روانی و اجتماعی در شهری با هویت بهتر مرتفع می‌شود و نیل به شهر هویت‌دار نیازمند اقدامات فرهنگی و اجتماعی در فرآیند برنامه‌ریزی و طراحی شهری است، مردم یک شهر با هویت خاطرات تاریخی و خاطرات روزانه‌ای که در بستر مکانی شهر محل سکونت خود به وقوع پیوسته را به خاطر می‌آورند و این خاطرات ذهنی موجب ایجاد و تقویت حس تعلق خاطر نسبت به محیط‌ها و فضاهای شهری می‌شود.

طوطیان افزود: مهاجرت مسئله‌ای است که کلانشهرهای کشور بیش از سایر شهرها با آن درگیر هستند، فردی که از روستا یا شهری کوچک به شهری بزرگ مهاجرت می‌کند سعی در پوشش معایب و خاطرات خود از محل سکونت قبلی دارد، این فرد در تلاش است تا با شهر جدید و شهروندان ساکن در آن ارتباط برقرار کند.

وی ادامه داد: چنین فردی هویت قبلی خود را از دست داده و سعی دارد با محل سکونت جدید و شهروندان ساکن در آن ارتباط برقرار کند، اما  کسب هویت در محل سکونت جدید به سرعت امکان‌پذیر نیست، بر این اساس اقدامات فرهنگی، اجتماعی و فراهم‌آوردن سازوکارهایی برای ایجاد و تقویت حس تعلق خاطر به خصوص در کلانشهرهای کشور باید جزو اولویت‌های برنامه‌ریزان و طراحان شهری باشد.

منبع: ایمنا

کلیدواژه: بحران هویت برنامه ریزی شهری بی هویتی شهر شهر خلاق طراحی شهری فرهنگ کلانشهر محله های شهر مسئوليت اجتماعي هویت هویت یک شهر

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.imna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایمنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۲۲۸۹۲۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

روستای "سویرو" بانه شهری برای لک‌لک‌ها

به گزارش خبرگزاری صداوسیمای مرکز کردستان،روستای ۶۰ خانواری "سویرو" در ۲۵ کیلومتری شهر بانه واقع شده ، این روستا علاوه بر اینکه روستایی در دامن جنگل های بلوط زاگرس شمالی قرار دارد، به خاطر مهاجرت سالانه لک‌لک‌ها نیز شهرت خاصی دارد.
طبیعت بکر روستای "سویرو" وجود رودخانه پایین دست این روستا و درختان بلوط همچنین همزیستی ۵۰ ساله روستاییان با لک لک های سفید باعث شده هر ساله این منطقه میزبان صدها قطعه لک‌لک مهاجر شود که از مناطق گرمسیری به این روستا مهاجرت می کنند.
مردم روستای "سویرو" از گذشته های خیلی دور شاهد بازگشت لک‌لک‌ها به این منطقه بودند و آنها را نماد صلح و خوش اقبالی در روستا می دانند.
بر اساس سرشماری سال گذشته حدود ۳۵ لانه و بیش از ۱۵۰ قطعه پرنده هر ساله به این زیستگاه باز می گردند و در هر لانه با جوجه ها حدود چهار تا پنج لک لک زندگی می کنند.

کد ویدیو دانلود فیلم اصلی

دیگر خبرها

  • وضعیت نابسامان نیروی کار در خراسان رضوی
  • تاثیر مهاجرت‌ اتباع خارجی غیرمجاز بر صنف‌های شغلی
  • چالش های هویت فردی «نسل زد» و الگوی فاطمی بررسی می شود
  • رویکرد ایدئولوژیک دولت رییسی، ریشه ادامه چالش‌های اقتصادی
  • روستای "سویرو" بانه شهری برای لک‌لک‌ها
  • پشت‌پرده‌ی «بحران مرزی» در آمریکا/ مهاجرت سیل‌آسا: سلاحی برای نابودی مرزهای جغرافیایی و هویت ملی؟ +عکس
  • افزایش چشمگیر شمار اخراج‌های پناهندگان از آلمان
  • افزایش چشمگیر شمار اخراج های پناهندگان از آلمان
  • کوچ پرستاران از بخش دولتی به خصوصی
  • بی‌توجهی به مشکلات معیشتی کادر درمان سلامت را به مخاطره می‌اندازد/ دولت توان افزایش حقوق پرستاران را ندارد