Web Analytics Made Easy - Statcounter

اخبار سیاسی- اینستکس واژه ای است که در ماههای اخیر بارها از سوی مقامات مختلف کشور و اروپایی ها بیان شده و در واقع   راه اندازی سازوکاری برای ایمن سازی تجارت میان ایران و اروپا  است.

به گزارش افکارنیوز، پس از اینکه آمریکا از برجام خارج شد ، اروپایی ها وعده دادند که کانال ویژه مالی( SPV )  را راه اندازی کنند و حالا بعد از گذشت بیش از یک سال و وعده های پی در پی از سوی مقامات اتحادیه اروپا و کشورهای اروپایی اینستکس به شکل نصف و نیمه ای از جمعه اجرا شده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

متاسفانه اما این اجرای نصف و نیمه برخی سیاسیون لیبرال را در کشور خشنود ساخته و بار دیگر بر طبل دستاوردی بزرگ می کوبند اما آنچه از شواهد مشخص است اینکه این اقدام اروپایی ها زمانی انجام شده که ایران ضرب الاجلی را مشخص کرد .

اروپایی ها که دیدند ایران بدون هیچ نوع کوتاه آمدنی هر نوع تجاوزی را به خاک های کشور با پاسخی شدید می دهند و پهباد  میلیون دلاری آمریکا را به راحتی مورد هدف قرار داده اند بهخ قدرت نظامی ایران واقف شدند.

آشفتگی ترامپ نیز در مقابل ایران 

از سوی دیگر لحن ترامپ نیز در مقابل ایران نشان می دهد وی در وضعیت آشفتگی به سر می برد و پس از ماجرای پهباد اروپایی هایی مانند فرانسه و انگلیس مقامات خود را به ایران فرستادند و در اقدامی غیر منتظره جمعه از راه اندازی و اجرایی شدند اینستکس رو نمایی کردند.

اینستکس به شکل نصف و نیمه در حالی اجرایی شده که  بر خلاف وعده سازمان انرژی اتمی ، که قرار بود در روز ۶ تیر (دو روز قبل) ایران از سقف ۳۰۰کیلوگرم اورانیوم غنی‌شده عبور کند، ولی این اتفاق هنوز نیفتاده و یا دست‌کم دولت ایران از اعلام آن خودداری کرده است تا نشانه‌ای از ملایمت را به اروپا اعلام کند.

تغییر رفتار اروپا نشان می دهد هر زمان ایران در مقابل دشمن قدمی از مواضعش کوتاه نیامده آنها مجبور به تغییر رفتار خود شده اند.

مهمترین ایراد اینستکس

مجید شاکری  کارشناس اقتصادی درباره مهمترین ایراد ساختار اینستکس گفت: ساختار اینستکس در چهارچوب تحریم آمریکاست و این یک اشکال بزرگ است.

شاکری ضمن تأکید براینکه اینستکس عملاً محدود به غذا و دارو است، تصریح کرد: این طور نیست که بگوییم در آینده حوزه سرویس دهی اینستکس گسترش پیدا می کند.

وی با اشاره به اینکه اینستکس ساختار بسیار ضعیفی دارد و اصلاً جذاب نیست، افزود: از نظر فنی و اقتصادی ساختار اینستکس خیلی ضعیف است و همراستا با تحریم‌های آمریکاست. درحالی که اروپا می تواند راه‌های متعدد دیگری برای ادامه برجام انتخاب کند.

این کارشناس اقتصادی با بیان اینکه راه های دیگری برای اروپا وجود دارد که هزینه تحریم پذیری بالایی برای امریکا دارد، گفت: اروپا می توان گزینه همکاری با شرکت‌های دولتی و ملی را برای ایران بکار گیرد.

شاکری استفاده از فضای ویژه چین توسط اروپا را راهکار دیگری به جای اینستکس عنوان کرد و افزود: اروپا می خواهد بدون خیس شدن شنا کند.

اینستکس برای مکیدن و بیرون کشیدن بخشی از بنیه مالی ایران است

هادی محمدی کارشناس مسائل سیاسی نیز با اشاره به موضوع اینستکس در بخشی از یادداشت خود هشدار داد که : این سامانه مالی که در نشست وین، شروع به کار آن را اعلام کردند، حتی چیزی کمتر از فرمول نفت در مقابل غذا و دارو است؛ چرا که اروپا خرید نفت از ایران را ممنوع کرده و فقط برای مکیدن و بیرون کشیدن بخشی از بنیه مالی ایران است که از منابع دیگر حاصل شده است. این درحالی است که مفاد برجام با همه اعوجاج و کاستی‌های محتوایی آن که مذاکره‌کننده ایرانی آن را نادیده گرفته و شرایط امروز را به‌وجود آورده، طرف‌های غربی را مسئول تسهیل مناسبات بانکی و تجاری با ایران می‌داند که باید خسارت‌های تجاری و مالی ایران در سال‌های گذشته و خسارت‌های ناشی از تحریم‌های ترامپ را بدان افزود و اروپا که شریک دزد در قافله برجام بوده، مسئول پاسخگویی به آن است. حال اگر این حجم از تعهدات را با آبنبات مسموم و کوچک اینستکس، بخواهند جایگزین کنند تا ایران از اقدامات خود در روز‌های آینده جلوگیری کند، یکبار دیگر کلاه گشادی را خودمان بر سرگذاشته‌ایم. شورای امنیت ملی کشورمان مطالبه نفتی، بانکی و تجاری و نه در حجم و اندازه اینستکس، بلکه در اندازه و قواره‌ای که برجام تأکید کرده را باید ملاک ارزیابی رفتار عمل اروپا قرار دهد و با استمرار در گام‌های جدید تا زمانی که نتایج عملی و نه وعده‌های فریبکارانه روشن شود، مسیر سیاست‌های تعدیل تعهدات ایران در برجام ادامه یابد؛ چرا که همین اندازه عقب‌نشینی اروپایی‌ها هم به برکت مقاومت و تقابل به دست آمده، در کمین اقدامات تنبیهی ترامپ است و هیچ تضمینی برای کانال پیشنهادی اروپا وجود ندارد، که کمترین تأثیری روی حوزه‌های تحریمی و جبران خسارت و فشار‌های امریکا به ایران ندارد.

به نظر می رسد اروپایی ها در اینستکس با دادن آبنبات چوبی سعی دارند ایران را متقاعد کنند که بر تعهدات برجامی خود باقی بماند اما باید هشیار بود که اگر اروپایی ها می خواهند حسن نیت خود را نشان دهند باید همه تعهدات برجامی از سوی طرف های مقابل اجرا شود ، موضوعی که هنوز پس از برجام هنوز اتفاق نیفتاده و فقط ایران بر تعهدات برجامی خود باقی مانده بود.

 

منبع: افکارنيوز

کلیدواژه: ایران و اروپا برجام اتحادیه اروپا انرژی اتمی ترامپ اتحادیه اروپا سازمان انرژی اتمی شورای امنیت ایران و اروپا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.afkarnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «افکارنيوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۲۳۳۰۱۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

درخواست ماکرون برای بازدارندگی هسته‌ای در دفاع مشترک اروپایی

رئیس جمهور فرانسه ضمن اعلام آمادگی برای ایفای نقش بیشتر در زمینه دفاع مشترک اروپایی، بازدارندگی هسته‌ای را عنصری اجتناب ناپذیر در این راستا دانسته و خواستار بحث درباره نقش این تسلیحات در دفاع مشترک اروپایی شد. - اخبار بین الملل -

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری تسنیم به نقل از نشریه "دی سایت"، امانوئل ماکرون، رئیس جمهور فرانسه اعلام کرده که این کشور آماده کمک بیشتر به دفاع از اروپا است. به گفته وی بازدارندگی هسته‌ای که می تواند ارائه شود یک "عنصر اجتناب ناپذیر" است.

به این ترتیب امانوئل ماکرون، خواستار بحث درباره نقش سلاح های هسته‌ای در دفاع مشترک اروپا شده است. ماکرون در مصاحبه‌ای با گروه رسانه ای ابرا که روز شنبه منتشر شد، گفت: او می خواهد بحثی را آغاز کند که باید شامل دفاع موشکی، قابلیت های دوربرد و تسلیحات هسته ای برای کسانی باشد که آنها را دارند یا سلاح های هسته‌ای آمریکایی در خاک خود دارند.

وی افزود: بیایید همه چیز را روی میز بگذاریم و به آنچه واقعاً قابل اعتماد از ما محافظت می کند، بنگریم. وی افزود: فرانسه آماده است بیشتر در زمینه دفاع از اروپا ایفای نقش کند. از زمان برگزیت، فرانسه تنها قدرت هسته ای در اتحادیه اروپا بوده است.

ماکرون پیش از این هم در سخنرانی روز پنجشنبه خود در دانشگاه سوربن پاریس خواستار تقویت دفاع اروپایی شده بود. مکرون گفت: اروپای ما فانی است، می تواند بمیرد و این بستگی به تصمیمات ما دارد. او خواستار دفاع «معتبر» اروپا شد. وی تاکید کرده بود که بازدارندگی هسته‌ای که فرانسه در اختیار دارد "یک عنصر اساسی دفاع از قاره اروپا" است.

رئیس‌جمهور فرانسه هشدار داد که کشورهای اروپایی در صورتی که به ایالات متحده وابسته بمانند و نتوانند سیستم‌های دفاعی پیشرفته مستقر کنند دچار مرگ خواهند شد.

امانوئل ماکرون، رئیس جمهور فرانسه، مدت هاست که توسعه صنعت هسته‌ای اروپا را ترویج می کند که شامل فرآوری اورانیوم نیز می شود. در فوریه 2022، او از چرخش در فرانسه به سمت گسترش مجدد انرژی هسته‌ای خبر داد و وعده ساخت تا 14 راکتور جدید را داد.

ماکرون این موضوع را با بیان اینکه انرژی هسته‌ای کم انتشار است و به تامین مستقل انرژی کشور کمک می کند، توجیه می کند. منتقدان خاطرنشان می کنند که فرانسه حدود نیمی از اورانیوم مورد نیاز نیروگاه های هسته‌ای را از قزاقستان و ازبکستان وارد می کند.

بریتانیا و فرانسه تنها دو کشور اروپایی ناتو هستند که چنین سیستم های تسلیحاتی دارند. ماکرون پیش از این در سال 2020 به آلمان و دیگر شرکای اتحادیه اروپا پیشنهاد داده بود که درباره همکاری اروپا در زمینه بازدارندگی هسته‌ای صحبت کنند که تا کنون بی پاسخ مانده است.

ماکرون: دست‌نشانده آمریکا نیستیمتماس تلفنی ماکرون و نتانیاهو درباره وضعیت منطقه

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • هشدار اپل به آیفون‌داران: مراقب آتش‌ گرفتن گوشی خود باشید!
  • پیشنهادات اروپایی برای رونالدینیوی قطری‌ها
  • ‌آغاز فعالیت سامانه بارشی از امشب در فارس‌/ مراقب آبگرفتگی معابر باشید
  • مراقب این قارچ‌ها باشید!
  • بورل: چند کشور اروپایی به زودی فلسطین را به رسمیت می‌شناسند
  • تلاش مهدی طارمی برای دریافت شهروندی پرتغال
  • سخنگوی مرکز مبادله ارز و طلای ایران: سکه‌ های حراج شده کاملاً استاندارد بانک مرکزی است/ مراقب فریب سودجویان باشید
  • سخنگوی مرکز مبادله طلا و ارز:سکه‌های حراج شده استاندارد بانک مرکزی هستند/مراقب فریب سودجویان باشید
  • درخواست ماکرون برای بازدارندگی هسته‌ای در دفاع مشترک اروپایی
  • کلاهبرداری از کارت سوخت شخصی/ مراقب تراشه های کارت سوخت باشید