Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسنا»
2024-04-29@14:58:44 GMT

برای توسعه به کشاورزی دل ببندیم؟

تاریخ انتشار: ۱۰ تیر ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۴۲۳۸۴۰۳

برای توسعه به کشاورزی دل ببندیم؟

استاد اقتصاد کشاورزی دانشگاه علم و فناوری مازندران گفت: اهمیت افزایش و ارتقای بهره وری یکی از مهم‌ترین عوامل توسعه در کشاورزی تلقی می‌شود.

مهدی بشارتده سلوطی در گفت‌وگو با ایسنا، با بیان اینکه امروزه در نیازهای بشر که کالا و خدمات وجود دارد اما محدودیت منابع داریم، اظهار کرد: افزایش جمعیت موجب زیاد شدن تقاضا و مصرف می‌شود و پیشرفت استانداردهای زندگی نیز بر نیازهای مصرفی مردم تأثیر گذار است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی با اشاره به اینکه بیشتر کشورهایی که در حال توسعه هستند، اهمیت افزایش و ارتقای بهره وری را یکی از مهم‌ترین عوامل توسعه خود تلقی می‌کنند، تصریح کرد: در ایران به لحاظ ترکیب جمعیتی جوان، نرخ بالای بیکاری، کم کاری و یا بیکاری پنهان، عدم استفاده درست و کافی از ظرفیت واحدهای تولیدی و نبود ساختارهای مناسبی که در بخش‌های اقتصادی وجود دارد موجب شده بهره وری آن گونه که باید و شاید اتفاق نیفتد و توسعه و پیشرفت اقتصادی کشور آن طور که انتظار می‌رفت، محقق نشود.

استاد اقتصاد کشاورزی دانشگاه علم و فناوری مازندران با بیان اینکه در حال حاضر بهبود بهره وری به عنوان مؤثرترین راه برای به دست آوردن توسعه و یا رشد اقتصادی مطرح است، گفت: توسعه اقتصادی و رشد اقتصادی دو مفهوم جداگانه و کاملاً متفاوت است.

بشارتده خاطرنشان کرد: زمانی که توسعه اقتصادی بخواهد اتفاق بیفتد ملزم است که ابتدا رشد روی دهد اما زمانی که رشد اتفاق افتاد نمی‌توان گفت که توسعه روی داده است.

وی ادامه داد: توسعه به مانند لانه‌های زنبوری که کنار هم می‌چینیم، تلقی می‌شود که فضایی خالی بین آنها نیست اما رشد اقتصادی مانند دانه‌های دایره‌ای است که کنار هم قرار می‌گیرد اما بین آنها فضای خالی وجود دارد و به همین دلیل گفته می‌شود این دو مفهوم باید ازهم متمایز شوند.

استاد اقتصاد کشاورزی دانشگاه علم و فناوری مازندران با تاکید بر اینکه امروزه اگر توسعه مطرح است باید به سمت بهبود بهره وری هم حرکت کرد، افزود: بهبود بهره وری یعنی استفاده کاراتر از منابعی که در اختیار است.

توسعه بخش کشاورزی پیش نیاز توسعه اقتصاد کشور

بشارتده از بخش کشاورزی به عنوان یکی از مهم‌ترین بخش‌های اقتصادی ایران یاد کرد و گفت: این بخش یک پنجم تولید ناخالص داخلی کشور را به خود اختصاص داده است بنابراین توسعه بخش کشاورزی می‌تواند به عنوان پیش شرط و پیش نیاز ضروری برای توسعه اقتصاد کشور باشد.

وی با ابراز تأسف از اینکه این نگاه که توسعه بخش کشاورزی پیش نیاز توسعه اقتصاد کشور است، وجود ندارد، بیان کرد: همانطور که بارها شنیده شده است یکی از مهم‌ترین آیتم‌های استقلال یک کشور توسعه اقتصادی آن کشور است اما این امر در کشور ما جدی گرفته نشد.

استاد اقتصاد کشاورزی دانشگاه علم و فناوری مازندران، تصریح کرد: بخش کشاورزی در ایران با چالش‌ها و محدودیت‌های زیادی روبرو است که به عنوان یک عامل بازدارنده توسعه مطرح می‌شود بنابراین باید این محدودیت‌ها رفع شود تا توسعه کشاورزی در کشور اتفاق بیفتد.

بشارتده با تاکید بر اینکه یکی از علل اصلی پایین بودن تولید و عقب ماندگی نواحی روستایی کشور، پایین بودن عوامل بهره وری تولید است، خاطر نشان کرد: در مناطق روستایی کشور عوامل بهره وری تولید مانند نیروی انسانی، زمین، آب و سرمایه بسیار پایین است و بخش کشاورزی به دلیل نداشتن قابلیت جذب نیروی انسانی متخصص و وجود نیروی انسانی مازاد همچنان به صورت ساختار سنتی جلو می‌رود، سطح تولید بسیار پایین و از نظر نیروی کار نیز بهره وری آن بسیار پایین است.

وی با بیان اینکه طی ۳۰ سال اخیر بهره وری نیروی کار در بخش کشاورزی رشد بسیار پایینی داشته است، افزود: این امر باعث شد تمرکز نیروی کار مازاد در بخش باقی بماند و ساختار نیروی شاغل این بخش که دارای بافت سنتی تولید کشاورزی است تمرکز پیدا کند و نیروی کار در این بخش به دلیل کهنسالی و نداشتن تخصص کافی موجب ضعیف شدن امید در بخش کشاورزی شود.

نقش مهم نیروهای متخصص در افزایش تولیدات کشاورزی و بهره‌وری

استاد اقتصاد کشاورزی دانشگاه علم و فناوری مازندران نقش نیروی کار تحصیل کرده در بخش کشاورزی که به آن سرمایه گفته می‌شود را بسیار مهم تلقی کرد و گفت: انسان متخصص با برخورداری از دانش‌های فنی و علمی، از ماشین آلات به نحو بهتری استفاده می‌کند که این استفاده بهتر خود به خود پدید آورنده بهره وری بیشتر می‌شود.

بشارتده با بیان اینکه تغییر در دانش و مهارت می‌تواند به نوعی استفاده ما را از ادوات کشاورزی بهبود ببخشد، بیان کرد: این روش به دلیل پایین بودن سطح سواد افراد که استفاده کننده ادوات هستند هم بهره وری ماشین آلات را کم و کشاورزی را با بهره‌وری پایینی مواجه کرده است.

وی خاطرنشان کرد: تغییر در دانش مهارت تولید و بومی سازی روش‌های تولید توسط نیروهای تحصیل کرده و به تبع آن انتقال آموزشی که به تولید کنندگان می‌دهند خود به خود باعث بهره وری تولید در بخش کشاورزی می‌شود و زمانی که بهره وری افزایش یابد، درآمد کشاورز از بخش تولید محصولات کشاورزی افزایش یافته و این امر موجب توجیه مالی بیشتر کشاورزی و ترغیب افراد به امر کشاورزی می‌شود.

استاد اقتصاد کشاورزی دانشگاه علم و فناوری مازندران با اشاره به اینکه در چند سال اخیر کاهش نزولات آسمانی و خشکسالی‌های پی در پی موجب آسیب به تولیدات محصولات باغی و کشاورزی شد، تصریح کرد: در ابتدای سال با افزایش چشمگیر بارش‌ها در کنار خساراتی که به دنبال داشت موجب رشد و رونق کشاورزی شده اما باید گفت این رونق کشاورزی به دلیل افزایش بارش‌ها بود و از روش‌های نوین استفاده نشده است زیرا افزایش نزولات افزایش باعث رونق تولیدات شد.

استفاده از ایده کارآفرینان در تغییر الگوی کشت

بشارتده با تاکید بر اینکه باید از ایده‌های کارآفرینان استفاده کرد و الگوی کشت را در داخل کشور تغییر داد، یادآور شد: مسئولان کشاورزی باید از این فرصتی که به دست آمده است به نحو احسنت استفاده کنند و تولید را به سمت محصولاتی رونق دهند که با یک الگوی کشت جدی همراه با توجیه فنی بیشتری باشد و این قابلیت وجود دارد که با استفاده از تحصیل کردگان بخش کشاورزی موجب بهبود الگوی کشت شوند.

وی اظهار کرد: در حال حاضر در کشورهایی که در بخش کشاورزی فعال هستند بخش اعظمی از اعتبار خود را به سمت تحقیق و پژوهش برای تغییر الگوی کشت اختصاص داده‌اند و در این راه از ایده‌های نخبگان استفاده می‌کنند.

استاد اقتصاد کشاورزی دانشگاه علم و فناوری مازندران با ابراز تأسف از اینکه آن گونه که باید و شاید به دانشجویان بخش کشاورزی بها داده نمی‌شود، افزود: باید زمینه‌ای فراهم شود تا فارغ التحصیلان این بخش مشارکت کنند و از مشارکت این فارغ التحصیلان در طرح‌هایی همانند طرح‌های گلخانه‌ای استفاده شود.

بشارتده با بیان اینکه مدیریت درستی برای بکارگیری این فارغ التحصیلان وجود ندارد، تاکید کرد: این امر به دلیل نبود برنامه مدیریت صحیح منابع و فقدان برنامه در بخش اعظم کشاورزی است.

وی گفت: بر اساس آمار سال ۹۷، بخش کشاورزی ۱۷.۲ درصد اشتغال را بعد از خدمات و صنعت به خود اختصاص داده است.

استاد اقتصاد کشاورزی دانشگاه علم و فناوری مازندران خاطرنشان کرد: با توجه به موقعیتی که به دلیل بارش باران ایجاد شده است باید در جهت افزایش اشتغال بخش کشاورزی و بکارگیری ظرفیت فارغ التحصیلان این بخش، اقدامات خاصی صورت گیرد چراکه نمی‌توان الگویی را تقلید کرد و روش‌های نوین، روش‌های ابداعی هستند و تقلیدی نیستند و با توجه به شرایط کشور روش‌هایی را ابداع کرد تا موجب رشد بخش کشاورزی شود.


انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: اقتصاد کشاورزی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۲۳۸۴۰۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

پیاده‌سازی توسعه بهره‌وری در هوشمندسازی صنعت فولاد

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری علم و فناوری آنا، در بستر اقتصادی کنونی کشورها، «دانش» حرف نخست را می‌‌‌زند و در این راستا اقتصادهایی موفق هستند که درآمد خود را به دانش گره زده باشند و با فناوری های روز دنیا در مسیر تولید تا بازارهای جهانی در حال رقابت باشند.

استفاده از توان و ظرفیت شرکت‌های دانش‌‌‌بنیان در هر صنعتی می‌تواند سبب ایجاد بهره‌‌‌وری و ارزش‌‌‌افزوده بیشتر آن صنعت شود. البته این  توان و ظرفیت در صنعت فولاد کشور هنوز فراگیر نشده است. کارشناسان و فعالان این صنعت بر این باورند که  از این پس آنچه در زنجیره فولاد می‌تواند عامل توسعه و بالندگی شود، ایجاد دانش است ؛ علمی که با هوشمندسازی می تواند ارتقای تولید را در زمینه‌های رقابت با سایر محصولات در بازارهای جهانی رقم بزند.

زمینه اعتماد به دانش‌‌‌بنیان‌ها فراهم شود

موضوع  اعتماد به مشارکت با شرکت‌های دانش‌‌‌بنیان در زنجیره صنعت فولاد، بحثی است که هنوز به طور کامل اجرایی نشده و تردید های زیادی را در زمینه این نوع همکاری ها ایجاد کرده است. در حالی که اگر حمایت‌‌‌های مشخصی از این شرکت‌ها صورت گیرد،  شرکت‌های دانش‌‌‌بنیان با سرعت بیشتری می‌توانند رشد و توسعه پیدا کنند و مسیر بالندگی خود را در پیش بگیرند.  

در همین رابطه حسین وجودی یزدی مدیرعامل شرکت خدمات عمومی فولاد ایران درگفت‌وگو با آنا به شرایط همکاری با شرکت های دانش‌بنیان اشاره کرد و گفت: برای توسعه در مراکز خدماتی فولاد ایران هدف‌گذاری‌هایی طراحی و با توجه به برنامه ریزی‌ها در حال اجراست. البته  با توجه به سیاست‌های تعیین شده و با کمک شرکت‌های دانش‌بنیان در تلاش برای کاهش ماشین آلات مستقر در مراکز خدمات فولادی بوده‌ایم.

وی تصریح کرد:‌ سیاست‌ها به سوی افزایش ماشین آلات نو و تکنولوژی هدایت شده است. در همین راستا ما با کمک شرکت‌های دانش‌بنیان تلاش کرده ایم تا دو دستگاه از مدار خدمت خارج شده خود را اورهال کنیم و به چرخه کار باز گردانیم.

وجودی ادامه داد: در این راستا با یکی از شرکت‌های دانش‌بنیان برای تولید و نصب بلانک به تفاهم رسیده ایم و در ادامه دو دستگاه دیگر نیز برای تکمیل سیستم برش‌کاری نصب خواهد شد که این خدمت توسط شرکت دانش‌بنیان انجام می شود.

مدیرعامل شرکت فولادی با تاکید بر اینکه برای توسعه صنعت فولاد ایران، با توجه به برنامه ریزی‌، هدف‌گذاری‌هایی  تبیین و در حال اجراست، گفت: البته با توجه به سیاست‌های تعیین شده و با کمک شرکت‌های دانش‌بنیان در تلاش برای کاهش به‌کارگیری ماشین آلات مستقر در مراکز خدمات فولادی و پیاده‌سازی سیستم بهره‌وری در مدیریت هوشمندسازی این صنعت هستیم.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • آغاز پرورش ماهی در استخرهای ذخیره آب کشاورزی چهارمحال و بختیاری
  • هدفگذاری نوسازی مدارس برای احداث ۲ هزار کلاس درس در اردبیل
  • دستور دادستان بشرویه جهت ایمن سازی فوری استخر‌های کشاورزی
  • بهره‌برداری از بازار گل و گیاه ارغوان تا پایان ۱۴۰۳
  • عبور از خام‌فروشی، رشد بهره‎‌وری و توسعه برداشت گاز با حرکت به سمت دانش بنیان شدن
  • خسارت جبران‌ناپذیره بهره‌برداران به دلیل کشت غیراصولی پسته
  • کشت غیراصولی پسته خسارت جبران‌ناپذیری به بهره‌برداران وارد کرده است
  • پیاده‌سازی توسعه بهره‌وری در هوشمندسازی صنعت فولاد
  • کیفیت‌سنجی بیش از ۳۵هزار تُن انواع کود وارده به استان گلستان
  • پروژه قزوین- الموت در تابستان امسال به بهره برداری می‌رسد