Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «شبستان»
2024-05-02@03:12:19 GMT

تست فشار خون؛ پیشگیری قبل از فاجعه

تاریخ انتشار: ۱۰ تیر ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۴۲۳۸۶۵۲

تست فشار خون؛ پیشگیری قبل از فاجعه

طرح بسیج ملی کنترل فشار خون به همت وزارت بهداشت در حال اجرا است که این طرح می تواند نقش موثری در پیشگیری از بیماری ها داشته باشد.

به گزارش خبرگزاری شبستان از قم، شاید تصورش هم غیر قابل قبول باشد که 50 درصد مردم جامعه دچار بیماری فشار خون بالا بوده و اطلاعی از بیماری خود ندارند، این یعنی نیمی از مردم در کمین سکته های مغزی و قلبی و بیماری های کلیوی هستند اما حتی خودشان هم از این امر بی خبرند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 

بیماری فشار خون، هیچ علائمی ندارد و مثلا نمی توان گفت چون فرد سر درد دارد و یا اینکه قلبش درد می کند، پس فشار خون بالایی دارد، به همین خاطر بیماری فشار خون را به عنوان قاتل خاموش معرفی کرده اند که بی سر و صدا در بدن فعالیت کرده و اثرات مخرب خود را تا سر حد سکته پیش می برد.

 

طرح بسیج ملی کنترل فشار خون چند وقتی است که در سراسر کشور اجرا شده و مردم بدون هیچ هزینه ای و به صورت رایگان می توانند نسبت به بررسی فشار خون خود اقدام کرده و از یک فاجعه جلوگیری کنند.

 

در استان قم نیز مراکز بهداشتی، بیمارستان ها، مطب های پزشکان، ایستگاه های سیار در سطح شهر، مساجد، حرم مطهر حضرت فاطمه معصومه(س)، مسجد مقدس جمکران و... محلی برای اجرای این طرح و ثبت فشار خون مردم شده است.

 

دکتر «ابوالفضل ایرانی خواه»  به عنوان مسئول دستگاه متولی اجرای این طرح در استان قم به ابعاد مختلف اهمیت توجه به فشار خون اشاره کرد و گفت: نکته ای که باید به آن اشاره کنیم این است که بیماری فشار خون امر بسیار مهمی است اما متاسفانه نیمی از مردم از بیماری خود بی خبرند که این بسیار مشکل آفرین است.

 

رئیس دانشگاه علوم پزشکی قم عنوان داشت: درصد بالایی از این افراد با پیشگیری و درمان های اولیه می توانند از عوارض بیماری پرفشاری خون جلوگیری کنند، اما به شریطی که به موقع بیماری خود را متوجه شده و بعد اقدام به پیشگیری نمایند که اجرای این طرح در شناساندن این بیماری به افراد، موثر است.

 

*درمان فوری به شرط تشخیص به موقع

ایرانی خواه با بیان اینکه بیماری پرفشاری خون یکی از عواملی است که باعث بروز بیماری های قلبی عروقی، کلیوی، مغزی و نارسایی کلیه در افراد می شود عنوان داشت: پرفشاری خون هیچ علامتی ندارد و به یک باره فرد را دچار مشکل می کند.

 

رئیس دانشگاه علوم پزشکی قم تاکید کرد: درمان اولیه پرفشاری خون اقدامات دارویی، تغییر شیوه زندگی و اصلاح الگوهای تغذیه ای است و رعایت این نکات می تواند از بروز تقریباً تمامی بیماری های ناشی از پرفشاری خون جلوگیری کنند.

 

وی تاکید کرد: با اقدامات پیشگیرانه و بازنگری در سبک زندگی و آموزش در مسائل تغذیه ای و فعالیت روزانه می توان از عمده بیماری های نوپدید از جمله سرطان ها جلوگیری کرد که این نشان می دهد توجه به فشار خون به چه میزان مهم است.

 

*فراخوان افراد بالای ۳۰ سال

دکتر «حسن ایزانلو» نیز در این خصوص می گوید: گروه هدف این طرح همه همشهریان بالای 30 سال هستند که پس از بررسی فشار خون آنها به صورت رایگان، در سامانه اقدامات ثبت انجام و افراد مبتلا به پرفشاری خون شناسایی خواهند شد.

 

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی قم با اشاره به مراحل بعدی اجرای طرح گفت: اطلاعات بیماران شناسایی شده که مبتلا به پرفشاری خون هستند در قالب برنامه خطرسنجی قلبی و عروقی در سامانه‌ای ثبت و اگر نیاز به درمان داشته باشند، مراحل پیگیری و درمان به صورت رایگان از ۱۵ تیر تا ۱۵ مهرماه در مراکز درمانی انجام خواهد شد.

 

وی تاکید کرد: فشار خون ۹۴ هزار و ۱۶۵ نفر در مراکز بهداشتی و بیمارستان‌ها، ۷۹ هزار و ۹۹ نفر در ۲۴ ایستگاه ثابت و سیار سطح شهر و ۱۳ هزار و ۷۳۹ نفر نیز از طریق خوداظهاری در سامانه salamat.gov.ir ثبت شده است که انتظار است همشهریانی که تاکنون اقدام به بررسی فشار خون خود نکرده اند، در این طرح شرکت کنند.

 

ایزانلو با اشاره به وضعیت استان قم در زمینه فشار خون بالا گفت: پس از ارزیابی های فعلی صورت گرفته و ۹۴ هزار و ۱۶۵ نفر از شهروندانی که در سامانه سیب ثبت شده اند می توان گفت که از این تعداد 8 هزار و ۵۲۰ نفر فشار خون کنترل شده، ۵۸ هزار و ۷۷۸ نفر فشار خون طبیعی، ۱۴ هزار و ۱۳۵ نفر فشار خون بالا و ۲ هزار و ۶۴۳ نفر مبتلا به بیماری فشار خون با کنترل نادرست هستند، همچنین از این تعداد ۲ هزار و ۳۱۷ نفر مشکوک به فشار خون بالا، ۱۸ هزار و ۷۶۰ نفر مبتلا به فشار خون طبیعی رو به بالا، ۲ هزار و ۷۱۱ نفر مبتلا به پرفشاری خون با کنترل مطلوب، ۳۰۳ نفر مبتلا به نارسایی کلیوی با فشار خون مطلوب و ۲۵۲ نفر مبتلا به نارسایی کلیه با فشار خون نامطلوب هستند.

 

رئیس مرکز بهداشت استان قم گفت: عدم تحرک، استعمال سیگار و تغذیه نامناسب سه عامل مهم بروز بیماری فشار خون است و بر اساس مطالعات انجام شده، بیماری فشار خون ممکن است پایه ارثی داشته باشد و به همین دلیل افرادی که سابقه خانوادگی دارند، باید پیگیری‌های لازم را داشته باشند.

 

طرح بسیح ملی کنترل فشار خون از ۱۸ خردادماه جاری آغاز شده و تا ۱۵ تیرماه ادامه دارد وافراد بالای ۳۰ سال سن، بیماران کلیوی و زنان باردار گروه هدف در این طرح هستند.

 

همشهریان می‌ توانند برای سنجش فشار خون خود به ۲۷ مرکز خدمات جامع سلامت، ۸۹ پایگاه سلامت، ۲۷ ایستگاه سیاری که برای این منظور تعریف شده و ۶ بیمارستان دولتی در سطح شهر قم و مراکز بهداشت در روستاها مراجعه کنند.

پایان پیام/343

منبع: شبستان

کلیدواژه: دهه کرامت شهادت امام صادق ع قوه قضائیه خطبه های نماز جمعه خبرگزاری شبستان تشییع شهدای گمنام امام صادق ع نماز جمعه آمریکا شهید بهشتی طرح بسیج ملی فشار خون بالا کنترل فشار خون فشار خون

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت shabestan.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «شبستان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۲۳۸۶۵۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

سیل فاجعه‌بار در شهر مدینه عربستان (فیلم)

 

 

 

منبع : فرارو

ویدئوهای دیدنی دیگر در کانال های آپارات و یوتیوب عصر ایران ???????????? کانال 1 aparat.com/asrirantv کانال 2 aparat.com/asriran کانال 3 youtube.com/@asriran_official/videos کانال عصر ایران در تلگرام بیشتر بخوانید: بارش وحشتناک تگرگ در امارات (فیلم) شستشوی برج‌های دبی به وسیله پهپاد‌ها پس از سیل وحشتناک (فیلم) جاری شدن سیل در شهر مدینه عربستان (فیلم)

دیگر خبرها

  • پیشگیری از دومیلیون مرگ کودکان با استفاده واکسن‌های موجود
  • سیل فاجعه‌بار در شهر مدینه عربستان (فیلم)
  • بیماری هزار چهره‌ای که همه را گرفتار می‌کند
  • برای بارداری در سن بالا باید این چکاپ ها را انجام دهید + فیلم
  • ویدئو| سیل فاجعه‌بار در شهر مدینه عربستان
  • فیلم| سیل فاجعه بار در شهر مدینه عربستان
  • ببینید | فاجعه وسط جاده؛ فرونشست و سقوط یک کامیون مملو از شن و ماسه!
  • ببینید | نقش سد کهیر در جلوگیری از یک فاجعه
  • (ویدئو) سیل فاجعه‌بار در شهر مدینه عربستان
  • فیلم | سیل فاجعه بار در شهر مدینه عربستان