Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-29@06:42:02 GMT

اینستکس تامین کننده مطالبات حداقلی ایران نیست

تاریخ انتشار: ۱۰ تیر ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۴۲۳۹۱۲۷

اینستکس تامین کننده مطالبات حداقلی ایران نیست

«‌حسن بهشتی‌پور» روز دوشنبه در گفت‌وگو با خبرنگار سیاسی ایرنا، با اشاره به نشست اخیر کمیسیون مشترک برجام گفت: بر اساس بیانیه صادر شده پس از این نشست، طرفین از تداوم اجرای برجام حمایت کرده و از اجرایی شدن اینستکس (ابزار پشتیبان مبادلات تجاری) خبر داده‌اند و گفته‌اند که این سازوکار مالی تا ۱۵ تیر ماه عملیاتی می‌شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی با بیان اینکه در بیانیه صادر شده، گروه ۱+۴ تلویحاً از ایران خواسته است همچنان تعهدات خود را با همان کیفیت قبلی اجرایی کرده و به کاهش تعهدات خود اقدام نکند، اظهار داشت: اروپا از کاهش تعهدات برجامی ایران نگران است و برخی از اعضا آن را نقض آشکار توافق هسته‌ای می‌دانند.

اینستکس تأمین‌کننده مطالبات حداقلی ایران نیست

این کارشناس مسائل هسته‌ای اجرایی شدن اینستکس برای انجام مبادلات تجاری با ایران را دیرهنگام و در دقیقه آخر بازی دانست و تصریح کرد: اروپا با عملی کردن سازوکار ویژه مالی خود می‌خواهد بگوید که فقط حرف نمی‌زند و اقدام هم انجام می‌دهد اما این اقدام هم دیرهنگام است و هم اینکه چندان تأمین‌کننده مطالبات حداقلی ایران نیست.

بهشتی‌پور ادامه داد: آنچه ایران از گروه ۱+۴ مطالبه می‌کند این است که امکان صادرات نفت ایران و بازگشت پول آن به کشور فراهم شود ولی اینستکس زمینه صادرات کالا از سوی صادرکنندگان ایرانی به اروپا را فراهم می‌کند و مابه‌ازای آن در وهله اول، امکان واردات اقلام بشردوستانه مانند غذا و دارو مهیا می‌شود و در وهله دوم، پس از گفت‌وگوهای جامع‌تر میان ایران و اروپا و همچنین اروپا و آمریکا امکان تبادل کالاها به زمینه‌های دیگر تعمیم داده شود.

اروپا بعد از ضرب‌الاجل ایران به تکاپو افتاده است

وی در پاسخ به این سوال که اجرایی شدن اینستکس می‌تواند موجب منصرف شدن ایران از کاهش تعهدات برجامی‌اش شود؟ خاطرنشان کرد: با آنکه ایران یک سال پس از خروج یکجانبه آمریکا از توافق هسته‌ای، به طرف مقابل فرصت داد آنها اقدامی برای تأمین منافع ایران انجام ندادند. در واقع، اتحادیه اروپا بعد از ضرب‌الاجل ایران برای کاهش تعهدات برجامی‌اش به تکاپو افتاده تا مانع از عملی شدن گام دوم کاهش تعهدات برجامی ایران شود.

این تحلیلگر ارشد مسائل سیاست خارجی ادامه داد: اینکه ایران گام دوم خود در کاهش تعهدات برجامی‌اش را اجرایی کند بستگی به آن دارد که تا چه اندازه اینستکس بتواند خواسته‌های ایران را پاسخ دهد و منافع ایران را تأمین کند که به نظر می‌رسد اینستکس چندان نمی‌تواند مطالبات حداقلی ایران را پاسخ دهد.

ایران یک سال صبر کرد اما نتیجه نگرفت

بهشتی‌پور با بیان اینکه ایران یک سال صبر کرد اما نتیجه نگرفت اما این دو ماه بسیار تعیین‌کننده هستند، ابراز داشت: شواهد و قرائن حاکی از آن است که اروپایی‌ها منتظر هستند ببینند واکنش ایران چیست و اینکه آیا ایران آماده مذاکره در سایر مسائل است تا در پی آن گفت‌وگوها، زمینه همکاری اقتصادی در سایر بخش‌ها را با ایران اجرایی کنند.

وی روند کنونی اتحادیه اروپا را ناامید کننده دانست و بیان کرد: حوزه کاری اینستکس محدود است و انجام تراکنش‌ها را در وهله اول محدود به اقلام بشردوستانه کرده است و از طرف دیگر، پولی هم به کشور بازنمی‌گردد و تحولی را هم در اقتصاد ایران ایجاد نمی‌کند اما به نوبه خود می‌تواند موجب استمرار صادرات کالاهای ایران به اروپا شده و یک نوع مقابله با هژمونی مالی ایالات متحده است که دنیا هم به آن تن داده است.
این کارشناس مسائل بین المللی یادآور شد: اتحادیه اروپا براساس این سازوکار مالی می‌تواند به صورت شفاف تحریم‌های آمریکا را دور بزند و این دور زدن هم غیرقانونی و مبهم نیست و امکان فساد در دور زدن تحریم‌ها را کاهش می‌دهد.

باعث و بانی وضعیت کنونی آمریکا است و نه ایران

این کارشناس مسائل هسته‌ای درباره احتمال تحریم اینستکس توسط آمریکا هم یادآور شد: اینستکس تحریم شدنی نیست. اینستکس، سازوکاری برای مجموعه مبادلات تجاری و مالی ایران و اتحادیه اروپا است. اینستکس نه بانک است که تنبیه شود و نه مؤسسه که بخواهد تحریم شود. البته ممکن است اشخصاص حقوقی مرتبط با اینستکس تحریم شوند که احتمالاً اروپایی‌ها درباره آن هم فکر کرده‌اند.

بهشتی‌پور در پاسخ به این سوال که آیا کاهش تعهدات برجامی ایران موجب ایجاد اجماع میان ایران و آمریکا نخواهد شد؟ عنوان کرد: باعث و بانی شرایط و وضعیت کنونی آمریکا است و نه ایران. این موضوعی است که هم نباید ما آن را فراموش نکنیم و هم نگذاریم دیگران این موضوع را فراموش کنند. این مسئله‌ای است که باید مطرح و تکرار شود تا جای علت و معلول و همچنین متهم و شاکی عوض نشود.

وی افزود: شاهد ادعای ایران، ۱۵ گزارش مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی است که بر پایبندی ایران به تعهداتش در برجام تاکید کرده است.

این تحلیلگر ارشد مسائل سیاست خارجی با تاکید بر اینکه ایران نباید صرفاً به افزایش توان هسته‌ای خود تاکید کند، گفت: ایران باید همزمان با افزایش توان هسته‌ای خود اقدام به افزایش توان اقتصادی‌اش از طریق انجام اصلاحات بانکداری، بیمه‌ای، مالیاتی، اداری، مبارزه با فساد و رفع موانع تولید هم کند. در این شرایط است که اتحادیه اروپا و به طور کلی، طرف مقابل مجبور به تجدیدنظر و عقب‌نشینی می‌شود.

بهشتی‌پور با بیان اینکه اقدامات کنونی برای کاهش تعهدات برجامی حداقل اقداماتی است که تهران می‌تواند انجام دهد، اظهار داشت: اگر ایران همین حداقل کارها را انجام نمی‌داد، این تحرکات از سوی اتحادیه اروپا نیز صورت نمی‌گرفت. در واقع، وقتی وضعیت تحریم‌ها و فشارها علیه ایران، این گونه است، راه دیگری پیش پای ایران وجود ندارد.

وی با بیان اینکه ایران به اندازه کافی صبر کرده و انعطاف نشان داده و اینک نوبت طرف مقابل است که انعطاف‌های لازم را از خود نشان دهد، تصریح کرد: اگر اتحادیه اروپا و حتی روسیه و چین هم به طرف آمریکا بروند و تحریم‌های شورای امنیت علیه ایران مجدداً اعمال شوند و شاهد مرگ برجام باشیم، وضعیت از اکنون بدتر نمی‌شود زیرا آنها جای اندک تعامل را باقی نگذاشته و انواع و اقسام فشارها و تحریم‌ها را علیه ایران اعمال کرده‌اند.

این کارشناس مسائل هسته‌ای در عین حال گفت: البته نباید درب تعامل بسته شود و ضروری است ایران با همه بازیگران گفت‌وگو و رایزنی‌هایش را ادامه دهد چراکه مذاکره ابزار دیپلماسی است و ما نباید خود از این ابزار مهم خلع سلاح کنیم.

بهشتی‌پور با بیان اینکه اگر ایران بخواهد از ترس اجماع و همراهی اتحادیه اروپا با آمریکا گام دوم تعهداتش را به عقب بیندازد، وضعیت تغییر نمی‌کند، خاطرنشان کرد: بی‌سابقه‌ترین، بدترین و گسترده‌ترین تحریم‌ها در طول تاریخ علیه ایران اعمال شده و چیز دیگری باقی نمانده که آمریکا بخواهد آن را تحریم کند.

منبع: ایرنا

کلیدواژه: ایران

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۲۳۹۱۲۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

سخنگوی وزارت خارجه: دولت و مردم ایران از آمریکا و اروپا طلبکار هستند

به گزارش خبرآنلاین سخنگوی وزارت امور خارجه اقدام سه کشور آمریکا، انگلیس و کانادا در اعمال تحریم هایی علیه برخی اشخاص حقیقی و حقوقی نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران، همچنین قطعنامه پارلمان اروپا و طرح ادعاهایی علیه کشورمان را به شدت محکوم و از همراهی معدود کشورهایی در اروپا از رویکرد ظالمانه دولت آمریکا انتقاد کرد.

کنعانی افزود ظرفیت‌های نظامی جمهوری اسلامی ایران متناسب با نیاز آن در تامین امنیت و منافع ملی، حفاظت از حاکمیت و تمامیت سرزمینی و دفاع مشروع و بازدارنده در مقابل هرگونه تهدید و تجاوز خارجی است و جمهوری اسلامی ایران از شرکای مهم جامعه جهانی در تأمین صلح و امنیت منطقه‌ای و بین‌المللی و مبارزه با تروریسم بین‌المللی است.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی تصریح کرد؛ توسل به ابزار تحریم علیه ظرفیت‌های دفاعی جمهوری اسلامی ایران نه تنها خللی در عزم و اراده دولت و مردم ایران در افزایش اقتدار ملی با هدف دفاع مشروع و قاطع از حاکمیت و تمامیت سرزمینی و امنیت و منافع ملی ایران ایجاد نمی‌کند، بلکه برخلاف میل تحریم کنندگان، تحریم‌ها را به فرصتی برای خودکفایی و خوداتکایی در تقویت و توسعه ظرفیت دفاعی و نظامی ایران تبدیل کرده است.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی از رویکرد دوگانه پارلمان اروپا در موضوع حمله رژیم صهیونیستی به مقر دیپلماتیک جمهوری اسلامی ایران در دمشق و دفاع مشروع ایران شدیدا انتقاد کرد و گفت؛ جای تأسف است که پارلمان اروپا در قطعنامه‌ خود نسبت به اقدام متجاوزانه و ناقض قوانین و حقوق بین‌الملل رژیم صهیونیستی به مقر دیپلماتیک ایران و شهادت مستشاران رسمی ضدتروریست ایرانی، صرفا به ابراز تأسف بسنده کرده است، اما اقدام مشروع ایران علیه رژیم یاد شده در چارچوب حق ذاتی دفاع مشروع را شدیدا محکوم می‌کند!

سخنگوی وزارت امور خارجه تاکید کرد؛ چرا پارلمان اروپا از پرداختن به منشأ و عامل اصلی بروز تنش و ناامنی در منطقه که ریشه در اشغالگری و رویکرد جنایتکارانه رژیم صهیونیستی اسرائیل در کشتار مردم فلسطین و نیز نقض مکرر قوانین و حقوق بین‌الملل توسط این رژیم جعلی دارد، طفره می‌رود و در مقابل همسو با سیاست آمریکا از رژیمی حمایت می‌کند که اصل و اساس ناامنی و تنش در منطقه در طول هشت دهه متمادی است!

کنعانی همچنین با روشن و شفاف توصیف کردن سیاست و مواضع اصولی جمهوری اسلامی ایران در قبال بحران اوکراین و با رد مجدد ادعاهای مربوط به استفاده از تسلیحات ایران در جنگ اوکراین تاکید کرد؛ اگر آمریکا و اروپا عزم صادقانه ای داشته باشند، جنگ در اوکراین و جنگ علیه غزه در سریعترین زمان ممکن خاتمه خواهد یافت، اما آمریکا و برخی کشورهای اروپایی اصرار دارند که در مسیر غلط تاریخ حرکت کنند و به‌ جای کمک به توقف جنگ، بر آتش آن بیفزایند و وقت خود را مصروف اتهام زنی به دیگران کنند.

کنعانی تاکید کرد: بسیاری از ملت‌ها و دولت‌ها به خصوص در منطقه غرب آسیا دیگر هیچ امید و اعتقادی به نقش آمریکا و متحدان اروپایی آن در کمک به برقراری ثبات و امنیت در منطقه ندارند.

سخنگوی وزارت امور خارجه افزود؛ این دولت و مردم ایران هستند که باید از آمریکا و اروپا به دلیل نقض توافق هسته‌ای و ایفای نقش مخرب در ثبات و امنیت پایدار در منطقه سؤال و طلبکاری کنند، نه اینکه این دولتهای ناقض عهد و پیمان، خود را جای طلبکار و مدعی نشانده و به گستاخی بر فهرست تحریم‌های ظالمانه علیه مردم ایران بیفزایند.

کنعانی خاطرنشان کرد: اگر رشادت و جانفشانی سپاه پاسداران و مستشاران شهید ضد تروریست سپاه در منطقه نبود، تروریسم داعشی تا پشت درب پارلمان اروپا و قلب آمریکا نفوذ کرده بود و امنیت منطقه و جهان را بیش از پیش تهدید می کرد، حال چگونه پارلمان اروپا وقیحانه خواستار گنجاندن تنها نیروی واقعی ضدتروریسم جهان در فهرست تروریسم می شود؛ مگر اینکه تصور کنیم گروه‌های تروریستی در راستای اهداف و منافع نامشروع آمریکا و معدود دولتهای اروپایی و رژیم صهیونیستی برای دامن زدن به بی‌ثباتی و ناامنی در منطقه غرب آسیا عمل می‌کنند!

سخنگوی دستگاه دیپلماسی در پایان بار دیگر تاکید کرد تکرار رویکردهای غیرقانونی و اشتباه توسل به ابزار تحریم و فشار از سوی آمریکا و تبعیت برخی دول اروپایی از واشنگتن، هیچ حق و مشروعیتی برای ادعاهای آنها از منظر حقوقی و بین‌المللی ایجاد نمی‌کند و آنها باید زمانی پاسخگوی این ادعاها و اقدامات ظالمانه خود علیه دولت و مردم ایران باشند.

311311

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید. کد خبر 1900114

دیگر خبرها

  • توسل به ابزار تحریم خللی در عزم ایران ایجاد نمی‌کند
  • دولت و مردم ایران از آمریکا و اروپا طلبکار هستند
  • واکنش ایران به تحریم‌های آمریکا، انگلیس و کانادا
  • ایران از شرکای مهم جامعه جهانی در تأمین صلح و امنیت است
  • سخنگوی وزارت خارجه: دولت و مردم ایران از آمریکا و اروپا طلبکار هستند
  • کنعانی: تحریم خللی در عزم ایران ایجاد نمی‌کند
  • سپاه نبود داعش تا پشت درب پارلمان اروپا و قلب آمریکا نفوذ می‌کرد
  • شکست‌خوردگان،پشت نقاب تحریم
  • منظور: با وجود تحریم‌ها آمادگی تامین انرژی پایدار منطقه و اروپا را داریم
  • صف‌آرایی شکست‌خوردگان، علیه ایران | آمریکا و اروپا دوباره دست به تحریم شدند