Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «جام جم آنلاین»
2024-05-02@03:31:15 GMT

کشف بقایایی از یک شهر تاریخی در گیلان

تاریخ انتشار: ۱۰ تیر ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۴۲۴۰۹۵۹

کشف بقایایی از یک شهر تاریخی در گیلان

به گزارش جام جم آنلاین از تسنیم، شهرود امیرانتخابی به آخرین نتایج باستان شناسی به دست آمده در منطقه تاریخی کهنه‌گوراب املش اشاره کرد و اظهار داشت: ادامه گمانه‌زنی باستان شناسی در منطقه کهنه گوراب واقع در منطقه املش شمالی منجر به کشف بقایایی از این شهر تاریخی توسط کارشناسان حوزه باستان‌شناسی شد.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری گیلان با بیان اینکه گمانه‌زنی باستان شناسی در این منطقه با مجوز پژوهشگاه سازمان میراث فرهنگی و گردشگری انجام شده است عنوان کرد: در متون دوران اسلامی از منطقه کهنه‌گوراب املش به‌عنوان بخشی از شهر تاریخی تمیجان، در زمان حکومت منطقه‌ای آل کیا نام برده شده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

امیرانتخابی اهمیت بالای شهر تاریخی واقع در کهنه‌گوراب املش و اذعان سیاحان خارجی به این موضوع که در دوره قاجار از گیلان بازدید کردند را مورد اشاره قرار داد و تصریح کرد: هیئت باستان‌شناسی مشغول به کار در این محوطه معتقدند که به احتمال زیاد این محوطه قابل تطبیق با کهنه‌گوراب ذکر شده در متون تاریخی است.

وی در مورد ویژگی‌های منطقه تاریخی کهنه گوراب املش نیز اظهار داشت: مساحت این محوطه بسیار گسترده بیش از 50 هکتار است که بخشی از آن در زیر خانه‌های روستاهای کهنه‌گوراب، لگموج، شکرپس، پیش بیجار و استاد کلایه قرار دارد و بخش دیگر آن نیز امروزه به دلیل وجود زمین‌های کشت برنج تخریب شده است.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری گیلان با اشاره به اینکه تاکنون بیش از 15 گمانه برای آشکار شدن حریم محوطه باستانی کهنه‌‌گوراب زده شده و روند آن نیز به دلیل گستردگی محوطه، کار ادامه دارد گفت: این محوطه تاریخی یکی از شاخص‌ترین محوطه‌های اسلامی شرق استان گیلان محسوب می‌شود.

امیرانتخابی وجود بقعه‌های مربوط به خاندان آل کیا، قبرستان‌ها، حمام‌ها، خانه‌ها و درختان قدیمی در اطراف محوطه کهنه‌ گوراب را حاکی از اهمیت آن خواند و گفت: بر اساس اطلاعات بدست آمده از بررسی سطحی و گمانه‌های حاصل از فعالیت هئیت باستان‌شناسی کهنه‌گوراب، شواهد استقراری از دوران اوایل اسلامی قابل شناسایی است.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری گیلان تداوم پژوهش‌های باستان‌شناسی در محوطه کهنه گوراب را مورد تأکید قرار داد و ابراز داشت: کهنه‌گوراب تحت عنوان محوطه لگموج A و B در فهرست آثار ملی کشور ثبت شده است و امیدواریم در فصول آینده تحقیقات، نقاط تاریک این دوران آشکار شود.

منبع: جام جم آنلاین

کلیدواژه: شهر گمشده تاریخی شرق گیلان

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت jamejamonline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «جام جم آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۲۴۰۹۵۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

۱۰ حفار غیرمجاز در منطقه تاریخی ارومیه دستگیر شدند

به گزارش خبرگزاری مهر، بهروز محبی در این زمینه افزود: پس از کسب گزارش هایی مبنی بر انجام حفاری غیرمجاز در منطقه تاریخی مغاطیلوی ارومیه، این موضوع به‌صورت نامحسوس و شبانه‌روزی توسط تیم‌های اطلاعاتی فرماندهی انتظامی پاسگاه بخش انزل و واحد اطلاعات یگان حفاظت میراث‌فرهنگی استان مورد رصد قرار گرفت.

وی اضافه کرد: در یک عملیات منسجم و مشترک با فرماندهی انتظامی پاسگاه بخش انزل قوشچی ارومیه باند بزرگ و حرفه‌ای حفاران غیر مجاز حین برداشت آثار تاریخی و فرهنگی در منطقه تاریخی مغاطیلو معروف به «ماوارا» دستگیر شدند.

سرپرست یگان حفاظت اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی آذربایجان غربی ادامه داد: در این عملیات علاوه بر دستگیری ۱۰ حفار غیرمجاز، سه دستگاه خودرو، آلات و ادوات تخریب گران آثار تاریخی از قبیل موتور برق، بتن‌کن، بیل و کلنگ کشف و ضبط شد.

سال گذشته نیز ۳۴ باند حفاری و قاچاق اموال تاریخی منهدم و اعضای آن دستگیر شده بودند

کد خبر 6092604

دیگر خبرها

  • قیمت باطری ماشین با دریافت باتری کهنه
  • رهاسازی آب سد سفیدرود از صبح ۱۶ اردیبهشت ماه
  • می گوید: جسد موجود در تابوت‌ها سالم بودند اما...+ عکس | ماجرای ویدئوی جنجالی تابوت‌های باستانی خوزستان چیست؟
  • اسراری که گورهای تاریخی افشا کردند
  • قلعه تاریخی روستای تاج آباد کهنه در آستانه تخریب + تصاویر
  • از باستان‌شناسی خلیج‌فارس غافل مانده‌ایم
  • ۱۰ حفار غیرمجاز در منطقه تاریخی ارومیه دستگیر شدند
  • اراضی محوطه ربع رشیدی بسیار مهم و حساس از نظر باستان شناسی است
  • اتصال فاضلاب منزل به قنات جرم است
  • نگاه تاریخی به خلیج فارس راه حل مناقشات منطقه‌ای