Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرگزاری برنا در کردستان؛ مرتضی ضرابی پیش از ظهر امروز در نشست با اصحاب رسانه های استان کردستان در سنندج گفت: سلول های بنیادی و دانش ذخیره سازی این مهم جزو دانش های نوین در دنیا است و هر اندازه تلاش در این راستا صورت گیرد می تواند نقش مهمی در سلامت جامعه داشته باشد.

مدیر عامل شرکت فناوری بن یاخته های رویان جهاد دانشگاهی عنوان کرد: سلول های بنیادی در صورتی که در عرصه پزشکی در اختیار هر کشوری قرار گیرد می تواند پیشتاز در امورات پزشکی باشد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

او افزود: خون بند ناف یکی از مهمترین راه تولید سلول های بنیادی است که در این مورد نیز زمان زیادی برای نمونه ‌گیری وجود ندارد و باید افراد متخصص و آموزش دیده از ۵ تا ۱۰ دقیقه نخست به دنیا آمدن نوزاد نمونه را برداشت کند.

ضرابی گفت: بانک های عمومی و خصوصی یا خانوادگی از انواع بانک های خون بند ناف هستند که در دنیا پنج میلیون نمونه در بانک های خصوصی و ۷۰۰ هزار نمونه عمومی در بانک های عمومی وجود دارد.

او با بیان اینکه 35 هزار پیوند از بانک های خون خصوصی و دو هزار پیوند از بانک های عمومی صورت گرفته است، گفت: دلیل استقبال کم از بانک های عمومی تخصیص اعتبارات اندک دولتی و حمایت انجمن های خیریه است.

او با اشاره به اینکه بیش از یک هزار پزشک در کشور با شرکت رویان همکاری می کنند، گفت: بیش از یک هزار و ۳۰۰ نمونه از بند ناف از استان کردستان جمع آوری و ارسال شده است.

ضرابی گفت: شرکت رویان با ذخیره بیش از 111 هزار نمونه، بزرگ‌ترین بانک سلول‌های بنیادی خون بندناف خاورمیانه به شمار می‌رود.

مدیر عامل شرکت فناوری بن یاخته های رویان جهاد دانشگاهی با بیان اینکه به طور میانگین یک و نیم درصد تولد هایی که در کشور صورت می گیرد نمونه گیری خواهد شد، اظهار داشت: این آمار در استان های اصفهان و فارس بیش از سه درصد و بعضی از استان ها زیر یک درصد است.

وی با ارائه گزارشی از وضعیت ذخیره‌سازی خون بند ناف در کشور گفت: تاکنون در بانک عمومی پنج هزار نمونه در بانک‌ عمومی و 111 هزار  بانک اختصاصی نمونه خون بند ناف در سراسر کشور ذخیره‌شده است.

به گفته مدیرعامل بانک سلول‌های بنیادی خون بندناف کشور ، اطلاعات نزدیک به 90 هزار نمونه نیز به ثبت رسیده و 40 مورد نمونه خارجی نیز در کشور ذخیره‌سازی شده است.

او افزود: در سال گذشته ۱۳۰ بیمار فلج مغزی ۲۵ بیماری خونی و یک بیمار اوتیسم پیوند سلول های بنیادی روی آنها انجام گرفت که در مواردی بیش از سه بار مغز استخوان در بیماران پیوند داده شد.

مدیرعامل بانک سلول‌های بنیادی خون بندناف کشور  باید تلاش کنیم امکان صادرات سلول‌های بنیادی به کشورهای دیگر فراهم شود چراکه دانش جداسازی و ذخیره‌سازی سلول‌های بنیادی در تعداد کمی از کشورهای جهان در حال انجام است و با صادرات ارزآوری خوبی برای کشورمان خواهیم داشت که این موضوع نیازمند همکاری و هماهنگی لازم است.

ضرابی با بیان اینکه ذخیره‌سازی خون بند ناف در کشور ما بومی‌سازی شده است، خاطرنشان کرد: طی سال‌های گذشته بخشی از امکانات از جمله امکانات فریز نمونه را در داخل تولید کرده‌ایم و به همه خانواده‌ها به‌ویژه خانواده‌هایی که در میان آن‌ها فرزند مبتلا به مشکل ژنتیکی وجود دارد توصیه می‌کنیم اقدام به ذخیره‌سازی خون بند ناف کنند چراکه هر کس که تطابق ژنتیکی با نمونه داشته باشد می‌تواند از آن استفاده کند.

گفتنی است، به‌طور تقریبی در حدود 3.5 میلیون تومان هزینه اولیه برای ذخیره‌سازی باید پرداخت شود و بعد از آن نیز سالی 160 هزار تومان هزینه شارژ آن است.

منبع: خبرگزاری برنا

کلیدواژه: تولد سلول های بنیادی فناوری کانادا مدیر عامل شرکت

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.borna.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری برنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۲۴۶۶۶۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

۶ میلیون متر مکعب روان آب در استان سمنان ذخیره سازی شد

به گزارش خبرنگار مهر، جعفر مرادی حقیقی غروب چهارشنبه در بازدید از پروژه‌های آبخیزداری شهر رضوان بخش کالپوش در شهرستان میامی ضمن بیان اینکه در استان سمنان یک هزار و ۵۰۰ سازه آبخیزداری وجود دارد، ابراز داشت: هدف از ساخت این سازه‌ها کمک به جمع‌آوری آب باران و کاهش خسارات سیلاب و کمک به بهبود سفره‌های آبخیز داری است.

وی ضمن بیان اینکه این تعداد سازه‌ها توان ذخیره سازی ۱۲ میلیون متر مکعب آب را دارد، افزود: این سازه‌های آبخیزداری توانسته به حوزه کشاورزی نیز اثرگذار باشد و به حفظ آب و خاک کمک کند.

مدیرکل منابع طبیعی استان سمنان ضمن بیان اینکه شش میلیون متر مکعب روان آب در سازه‌های آبخیزداری استان ذخیره سازی شده است، ابراز داشت: با توجه به بارش‌های خوب پایان زمستان و بهار سال جاری این سازه‌ها توانسته در حفظ آب مؤثر واقع شود.

مرادی حقیقی در ادامه تصریح کرد: به صورت مستمر بازدید از سازه‌های آبخیزداری استان در دستور کار است تا در صورت نیاز به مرمت در اسرع وقت اصلاح شود.

وی افزود: خسارت‌های متحمل ناشی از سیل برحوضه‌های آبخیز طی سنوات اخیر در استان کاهش یافت به نحوی که رد پای آن در سیل اخیر شهرستان میامی و کاهش خسارات آن مشهود است.

کد خبر 6094659

دیگر خبرها

  • کسب رتبه نخست محقق پژوهشکده سرطان معتمد در جشنواره تحقیقات برتر «سلول درمانی و سلول های بنیادی»
  • کسب رتبه نخست محقق پژوهشکده سرطان معتمد در جشنواره تحقیقات برتر «سلول درمانی و سلول‌های بنیادی خونساز»
  • جمع‌آوری ۲۷۶ معتاد متجاهر در کردستان
  • ۶ میلیون متر مکعب روان آب در استان سمنان ذخیره سازی شد
  • سازه‌های آبخیزداری سمنان ۶ میلیون مترمکعب رواناب بارش‌ها را ذخیره کرد
  • یافته‌های پژوهشگران برای افزایش ظرفیت دیالیز برای بیماران
  • اژدهای زرد در مسیر صلح‌سازی / بررسی نوع بازیگری چین در حوزه میانجیگری میان گروه های فلسطینی
  • تثبیت قیمت نفت در پی مذاکرات آتش‌بس در خاورمیانه
  • رونمایی بریتانیا از سیستم ذخیره‌سازی انرژی آبی جدید
  • نمونه‌های دریایی ایران در مرکز ذخایر ژنتیکی و زیستی ایران ذخیره می‌شود