Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «خرداد»
2024-04-28@23:45:12 GMT

در پشت پرده اجلاس اقتصادی منامه چه گذشت؟

تاریخ انتشار: ۱۱ تیر ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۴۲۵۵۰۰۱

خرداد؛ یک نویسنده اسرائیلی در مقاله ای نوشت: اجلاس اقتصادی اخیر بحرین نشان داد که عادی سازی روابط کشورهای عربی و اسرائیل، بدون اینکه آن کشورها منتظر فلسطینی ها بمانند، به راه خود ادامه می دهد زیرا این اجلاس سنگ بنای واقعی عادی سازی روابط علنی میان دو طرف را بنا نهاد بدون اینکه موانع پیش روی صلح فلسطین و اسرائیلی باعث سنگ اندازی در برابر آن شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


به گزارش شفقنا به نقل از عربی ۲۱، «دانی زاکین» خبرنگار اسرائیلی در مقاله ای در «المانیتور» با اشاره به این موضوع نوشت: اجلاس بحرین ما را به سال ۱۹۷۷ و زمانی برد که هواپیمای «انور سادات» رئیس جمهور فقید مصر در فرودگاه بن گوریون به زمین نشست؛ او اولین رهبر عربی بود که به جنگ علیه اسرائیل در سال ۱۹۷۳ مبادرت ورزید و در عین حال، همو در سال ۱۹۷۹ میلادی با اسرائیل توافقنامه صلح امضا کرد در حالی که قضیه فلسطین خارج از مفاد این توافق بود.
زاکین که فارغ التحصیل دانشگاه میشیگان هم می باشد، در این مقاله یادآور شده است: اجلاس بحرین حامل پیامی با این مفاد به فلسطینی ها بود که ممکن است کشورهای خلیج(فارس) حتی پیش از حل و فصل مناقشات اسرائیل و فلسطین، با اسرائیل به توافق دست یابند و اگر بگوییم که روابط اسرائیل با کشورهای عربی در سال های اخیر در پی مقابله با تهدید ایران و گروههای متحد آن،  افزایش یافته است، چیزی را فاش نساخته ایم.
نویسنده اسرائیلی تاکید کرد: اجلاس بحرین یکی از اسرار علنی خاورمیانه را افشا ساخت که همان روابط منظم میان اسرائیل و دیگر کشورهای خلیج(فارس) نظیر عربستان، عمان، بحرین است این در حالی است که فلسطینیان بویژه پس از تحریم این اجلاس اقتصادی بار دیگر جایی در این عکس نداشتند؛ جایی که مسئولین ارشد کشورهای حاشیه خلیج (فارس) با تاجران اسرائیلی و خبرنگاران اسرائیلی در راهروهای این اجلاس گفتگو کردند.
زاکین که مدیر سلسله مطلعات مرکز «ماندل»، دانشگاه عبری و سخنران مرکز هرتسیلیا و رئیس سابق اتحادیه روزنامه نگاران اسرائیلی نیز بوده، افزود: تماس های مستقیم کشورهای خلیج(فارس) و اسرائیل، تهدیدی برای روند تحریم اسرائیل در بین کشورهای عربی است و از نظر اسرائیلی ها، روند عادی سازی روابط با عرب بسیار مهم شده و از مهمترین اهداف برگزاری این اجلاس به شمار می رفت.
وی با تاکید بر اینکه اجلاس منامه از نگاه اسرائیلی ها راه را برای اجرای طرح مارشال برای خاورمیانه وترغیب فلسطینیان جهت  تشکیل کشورشان هموار کرد، افزود: گزارش های اسرائیلی اعلام کرده اند که مسئولان بحرین تمام تلاش خود را به کار بستند تا اسرائیلی ها در بحرین احساس راحتی کامل داشته باشند و احساس غریبی نکنند. آنها زمینه ارتباط اقلیت یهودی منامه با روزنامه های اسرائیلی را فراهم کردند و با حضور جیسون گرینبلات، برای آنها کلیسای یهودی افتتاح کردند.
نویسنده اسرائیلی در ادامه نوشت: بمب واقعی این اجلاس، سخنان و مصاحبه های  وزیر خارجه بحرین با رسانه های اسرائیلی بود که نمایندگانشان برای پوشش این کنفرانس به محل برگزاری کنفرانس آمده بودند. اهمیت این مصاحبه ها در این موضوع نهفته است که او تابوها را شکست. درست است که او خواهان برپایی کشور فلسطین هم شد اما از رهبران فلسطین هم انتقاد کرد و خواستار لزوم گفتگو با اسرائیل شد و عنوان کرد که اسرائیل حق دارد در دفاع از خود به پایگاههای ایران در سوریه حمله کند.
از سوی دیگر یک وزیر اسرائیلی آگاه از روند روابط کشورهای خلیج (فارس) و اسرائیل در این باره گفت: تل آویو از استقبال گرم منامه بویژه اظهارات شدید آنها علیه فلسطینیان غافلگیر شد. درست است که ما در جلسات بسته چنین انتقادات بزرگی را می شنویم اما این اولین بار است که چنین اظهاراتی علنی می شود. این یعنی اینکه اجلاس بحرین بسیاری از موانع پیش روی توسعه تجارت دوجانبه میان اسرائیل و کشورهای خلیج(فارس) را مرتفع نمود.
وی افزود: برخی از این تکنولوژی ها و فناوری های سایبری توسط اسرائیل صادر می شود از آن جمله فناوری های استفاده شده اسرائیلی در عملیات قتل جمال خاشقجی در دفتر کنسولگری عربستان در استانبول و همینطور دیگر کالاهای اسرائیلی نظیر دستگاههای تصفیه آب و انرژی مناسب برای کشاورزی در کشورهای بیابانی .
ژنرال ایتان دانگوت هماهنگ کننده سابق امور مناطق در کابینه اسرائیل گفت: فلسطینی ها هم به کشورهای خلیج(فارس) علاقه مند هستند اما ائتلاف با این کشورها برای مقابله با ایران هدفی است که برای اسرائیل و آمریکا از اولویت برخوردار است. این رهبران فلسطین بودند که از غیبت در اجلاس منامه ضرر کردند.
وی یادآور شد: همین موضوع اخیرا دولت آمریکا را واداشته است تا به فکر تغییر رهبران فلسطین باشد. با این حال اسرائیل آنچه رخ داده را وضعیتی ایده آل می داند؛ چون فلسطینی ها به عنوان مخالفان صلح دیده شدند در حالی که اسرائیل در حال تقویت روابط تجاری با کشورهای خلیج فارس تحت بهانه منافع مشترک علیه ایران است. برچسب ها: اسرائیل ، فلسطین ، بحرین

منبع: خرداد

کلیدواژه: اسرائیل فلسطین بحرین

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.khordad.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خرداد» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۲۵۵۰۰۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

اسد خطاب به وزیر بحرینی: همبستگی کشورهای عربی به ثبات در منطقه می‌انجامد

 اسد و الزیانی در این دیدار، روابط دوجانبه و راه‌های گسترش آن و «تلاش‌های بحرین برای برگزاری موفق نشست سران عرب را که قرار است ماه آینده (میلادی) برگزار شود»، بررسی کردند.

وزیر خارجه بحرین و رئیس‌جمهور سوریه مهمترین موضوعات مندرج در دستورکار این نشست را بررسی کردند؛ به نحوی که در راستای منافع مشترک کشور‌های عربی باشد و با چالش‌های کنونی نیز مقابله کند.

بشار اسد خطاب به الزیانی گفت که باید همبستگی کشور‌های عربی و اقدامات مشترک بین آنان تقویت شود تا ثبات در منطقه برقرار گردد.

باشگاه خبرنگاران جوان سیاسی سیاست خارجی

دیگر خبرها

  • دیدار وزیر خارجه بحرین با بشار اسد
  • اسد خطاب به وزیر بحرینی: همبستگی کشورهای عربی به ثبات در منطقه می‌انجامد
  • دیدار وزیر خارجه بحرین با بشار اسد پس از ۱۳ سال
  • وزیر خارجه بحرین با بشار اسد دیدار کرد
  • خط کشتیرانی منظم از ایران به غرب آفریقا راه‌اندازی می‌شود
  • ایجاد دبیرخانه دائمی اجلاس همکاری‌های اقتصادی ایران و آفریقا
  • رایزنی برای تبادلات مالی و بانکی میان ایران و آفریقا
  • اعزام ۱۱ رایزن بازرگانی به آفریقا/ خط منظم هوایی باید ایجاد شود
  • برگزاری اجلاس همکاری‌های اقتصادی ایران و آفریقا نماد اراده طرفین برای گسترش روابط اقتصادی است
  • اراده ایران و کشورهای آفریقایی در جهت توسعه روابط اقتصادی است