Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-30@01:32:21 GMT

اشکلات سازمان پژوهش در ساختار جدید رفع می‌شود

تاریخ انتشار: ۱۱ تیر ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۴۲۵۶۵۷۳

اشکلات سازمان پژوهش در ساختار جدید رفع می‌شود

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه و آموزش، حجت الاسلام علی ذوعلم امروز سه شنبه در نشستی با خبرنگاران در سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی، درباره تغییر ساختار در سازمان پژوهش افزود: برنامه ریزی آموزشی به صورت برنامه درسی دنبال می‌شد. جلسات مختلف با کارشناسان برگزار شده و در نهایت به جمع آوری رسیدیم، البته باید در هیأت امنای سازمان نیز مطرح شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

ذوعلم در مورد اهمیت پژوهش گفت: آموزش و پرورش هر کدام به صورت جداگانه باید پژوهش محور باشند و در راستای ارتقای پژوهش تلاش شود.
وی افزود: استقرار ۱۱ حوزه تربیتی بر مبنای فرهنگ سازی در حوزه پژوهش نیز با این هدف انجام شد؛ چرا که مباحثی مانند زبان و ادب فارسی یا فرهنگ هنر باید پژوهش محوری را از نقطه آغاز تحصیل، بیش از گذشته مورد توجه قرار دهند.

رئیس سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی درباره استقلال پژوهشگاه مطالعاتی آموزش و پرورش از این سازمان نیز یادآور شد: بنده با وجود پژوهشگاه مطالعاتی آموزش و پرورش مخالف نیستم؛ حتی سال گذشته هم اعلام کردم که آموزش پرورش به پژوهشگاه‌های متعددی نیاز دارد.

به گفته ذوعلم، در صورت مهیا بودن امکانات لزوم ایجاد پژوهشگاه‌های متفاوت در هر استان و منطقه ضروری است. در واقع باید روح و جوهره ادارات استان‌ها پژوهشگاهی شود و مرکزی برای مطالعات مدرسه ایجاد شود، اما در مورد استقلال آن نظر خاصی ندارم و هر آنچه که مسئولان در سطح آموزش و پرورش به جمع بندی برسند، اجرا می‌شود.

** حدود ۱۴۲ میلیون کتاب درسی مورد نیاز است

رئیس سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی در ادامه درباره افزایش نرخ و کمبود کاغذ برای چاپ کتاب‌های درسی اظهار کرد: برای چاپ کتاب‌های سال ۹۹-۱۴۰۰ از اوایل مهر امسال باید کتاب‌ها به شرکت‌های چاپ کننده ارسال شود که با توجه به تیراژ کلان، حدود ۱۴۲ میلیون کتاب مورد نیاز است.

ذوعلم افزود: چاپ کتاب فرآیندی طولانی دارد، سفارش کاغذ، تشریفات گشایش اعتبار و وارد کردن کاغذ فرآیندی زمانبر است که معمولاً هر سال از اردیبهشت باید تدابیر لازم اندیشیده شود. در کتاب های درسی سال تحصیلی آینده تغییرات ملموسی ایجاد نمی شود.

وی خاطر نشان کرد: از اواخر سال گذشته مکاتباتی با دولت برای در نظر گرفتن ارز دولتی انجام شده که وزیر سابق و سرپرست فعلی نیز پیگیری‌های لازم را در این زمینه انجام داده‌اند، البته باید تفاوت ریالی این ارز هم محاسبه شود.

ذوعلم گفت: زمان در اجرایی شدن این امور اهمیت بسیاری دارد، اگر زمان از دست رود، ممکن است روند انجام این دغدغه ملی ترتیب اثر داده نشود. انتظار می‌رود ستاد اقتصادی دولت در این زمینه کمک کند و تغییرات در سطح بالای وزارتخانه‌ها آسیبی به این امور وارد نکند.

رئیس سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی همچنین درباره الکترونیکی شدن کتب درسی دانش آموزان گفت: در حال حاضر تعداد قابل توجهی از کتاب‌های راهنمای هنرآموزان که دبیران فنی و حرفه‌ای و کاردانش هستند، به صورت پی دی اف منتشر می‌شود و نسخه چاپی برای آن در نظر گرفته نشده است.

به گفته ذوعلم، دسترسی دانش آموزان در برخی مناطق به اینترنت دشوار است و در صورت انتشار کتب غیر چاپی، نظام آموزشی با بی عدالتی اجتماعی رو به رو می‌شود.

ذوعلم همچنین درباره تمرکز زدایی قومی و منطقه‌ای برای برنامه‌های درسی افزود: یکی از جهت گیری های سازمان این است که بتواند تمرکز زدایی را محقق کند. اگر بتوان برنامه ریزی و تدوین شاخص‌ها و مؤلفه‌های تولیدات بسته های آموزشی را مستقل از محصول ایجاد کرد، زمینه انتشار فراخوان بومی کردن برنامه‌های درسی در هر استان براساس استانداردهای اساسی مهیا می‌شود، این اقدام به یک مهارت و جهت گیری نیاز دارد.

وی همچنین درباره بومی سازی محتوای کتب فنی و حرفه‌ای در استان‌های مختلف کشور خاطر نشان کرد: در محتوای دروس فنی و حرفه‌ای و کاردانش نیازهای ملی باید مورد توجه باشد، این محتوا باید مطابق با بازار کار و حوزه آموزشی کشور تهیه شود.

ذوعلم افزود: هنرجویان باید به صلاحیت‌هایی برسند که در هر منطقه به بازار کار وارد شوند. با این حال نمی‌توان به توانمندی‌های هر منطقه بطور خاص توجه کرد، متن دروس باید در سطح ملی مشترک باشد.

** تصویب آئین نامه برای مؤلفان کتاب‌های کمک آموزشی درسی

رئیس سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی درباره نگارش کتب کمک آموزشی توسط مؤلفان کتاب‌های درسی آموزش و پرورش اظهار کرد: اخیراً در خواست تدوین آئین نامه‌ای برای مقابله با این مسئله را داده‌ایم، همکاران در مرحله تألیف کتاب‌های درسی و کمک آموزشی باید برنامه ریزی درسی داشته باشند و نباید در موسساتی حضور یابند که سازمان آموزش و پرورش را متهم کنند.

وی افزود: تلاش براین است که براساس استاندارهای مصوب همکاران به تصویب کتب درسی بپردازند.

منبع: ایرنا

کلیدواژه: آموزش و پرورش

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۲۵۶۵۷۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

به همت پژوهش سرای برهان کتاب «عشق برتر» منتشر شد

عشق به اهل بیت عصمت و طهارت علیهم‌السلام از جمله شاخص های مهم شیعه گری است که در ایران اسلامی همواره ساری و جاری بوده است. به همین منظور اساتید و علمای بزرگ در حوزه های مختلف علوم عقلی و نقلی سعی داشته‌اند این محبت و عشق خود به معصومین علیهم السلام  را ابراز کرده و به ساحت ایشان ادای احترام کنند.

استاد فاطمه اعتمادی رحمة الله علیها از جمله اساتید فقید حوزه بود که سالها عمر با برکت خود را صرف بیان فضائل و بیانات آن مواضع رسالت و خزائن علوم نمود.

در کتاب عشق برتر، با تلاش جمعی از پژوهشگران مدرسه علمیه فاطمةالزهرا سلام‌الله‌علیها توس (پژوهش سرای برهان) سعی شده است بخشی از بیانات آن عالمه فاضله را که با موضوع محبت و ولایت اهل بیت علیهم السلام ایراد شده است جمع آوری کرده و بدین وسیله گامی در جهت انتقال این مفاهیم ارزشمند به نسل‌های آینده برداشته شود.

دیگر خبرها

  • ماجرای جنجالی اهانت به امام خمینی (ره) در کتاب درسی هند؟
  • پاسخ بامزه یک دانش‌آموز به تمرین کتاب درسی
  • انتشار کتاب «ساختار سؤال‌های پژوهش در معماری» در چهارمحال و بختیاری
  • اهانت به امام خمینی(ره) در کتاب درسی هند؟
  • رسانه ملی با تمام توان در خدمت سی‌وپنجمین نمایشگاه کتاب تهران است
  • تألیف کتاب«روش تحقیق در مدیریت» توسط عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد
  • ثبت سفارش کتاب درسی چگونه است؟
  • میدان شهرت در ایران
  • به همت پژوهش سرای برهان کتاب «عشق برتر» منتشر شد
  • جزئیات ثبت سفارش کتاب‌های درسی اعلام شد