یک دیدگاه «انتقادی» به اساسنامهی جشن مستقل سینمای مستند
تاریخ انتشار: ۱۱ تیر ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۴۲۵۸۰۵۷
یک مستندساز نگاهی به اساسنامهی «جشن مستقل سینمای مستند» داشته است و دیدگاه انتقادیاش را نسبت به این اساسنامه مطرح کرده است.
در متن ارسالی حمید جعفری که در اختیار ایسنا قرار گرفته آمده است: «سهشنبه گذشته مهلت ارسال فیلم به دبیرخانهی یازدهمین جشن مستقل سینمای مستند پایان یافت. در دو دورهی پیش به دلایلی از فضای جشن دور بودم.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
در تبصره ٣- ماده ۶ و تبصره ٢- ماده ۷ اساسنامه نوشته شده: «هیچ عضوی از اعضای هیأتهای انتخاب و داوری نمیتواند از عوامل اصلی (کارگردان یا تهیهکننده) اثری باشد که متقاضی حضور در جشن است.»
بر اساس این دو ماده عوامل اصلی فیلم، تنها کارگردان و تهیهکننده شناخته میشوند. بنابراین عوامل دیگر فیلمهای متقاضی شرکت در جشن و فیلمهای انتخاب شده، مانند فیلمبردار، تدوینگر، صدابردار، صداگذار، پژوهشگر و آهنگساز میتوانند عضو هیأتهای انتخاب و داوری باشند. با توجه به اینکه جشن به همهی این رشتهها جایزه میدهد؛ حضور عوامل دیگر فیلمهای متقاضی یا حاضر در جشن، در هیأتهای انتخاب و داوری چه توجیهی میتواند داشته باشد؟ به نظرم، اشکالات مربوط به این بند نیاز به توضیح ندارد. اما از آنجاییکه بسیاری از ما فرصت و حوصلهی مطالعه و دقت در این اساسنامهها و آئیننامهها را نداریم؛ تذکر آن لازم و ضروری است. شاید دیگران از این پس، به آن توجهکنند. از این بند میگذرم و به بند بعدی که به شرح بیشتری نیاز دارد؛ میپردازم.
در تبصرهی ۸ مادهی ۵ اساسنامه آمده است: «هر فیلم جهت حضور در جشن باید مبلغی را جهت ثبتنام پرداخت کند. هزینه فوق هرساله با توجه به آئیننامه و مقررات جشن مشخص خواهد شد.» این مبلغ در سال ۱۳۹۶ در دورهی نهم، پنجاههزار تومان، سال ۱۳۹۷ در دورهی دهم هفتاد هزار تومان و امسال صد هزار تومان تعیین شدهاست. تعیین این مبلغ به عهدهی هیأت رئیسه است.
جشن مستند سالهاست با برخورداری از بودجهای مشخص و معین- که از سوی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در اختیار خانه سینما قرار میگیرد؛ برگزار میشود. و در این مدت هیچ وقت با مانع مالی خاصی مواجه نشده است. از طرفی شرکت در این جشن مختص اعضای صنوف است و مستندسازانی که عضو صنوف خانه سینما نیستند؛ حق شرکت در آن را ندارند. بر خلاف جشنِ بعضی صنوف دیگر، مثل جشن فیلمکوتاه و جشنانیمیشن که همهی فیلمسازان، اعم از اینکه عضو صنوف خانهی سینما باشند یا نه، آزادند در آن شرکت کنند. جشن مستند، یک جشن صرفاً صنفی است.
اکنون این پرسش پیش میآید: چرا مستندسازی که حق عضویت سالانهی خود را در صنف پرداخت میکند؛ برای شرکت در جشن سالانهی خودش که بودجهای مشخص هم دارد، باید این مبلغ را بپردازد؟ بنا به قول صریح اعضای هیأت رئیسه، دلیل گرفتن حق ورودی جلوگیری از ارسال فلهای فیلمهای متقاضی به جشن عنوان میشود. آنها معتقدند هر سال فیلمهای زیادی بیحساب و کتاب به جشن ارسال و باعث میشد کار هیأت انتخاب سخت شود. هیأت رئیسه بر این باور است که با وجود پرداخت این مبلغ، اعضا در ارسال فیلمهایشان به جشن دقت بیشتری میکنند. اول باید دید که منظور از ارسال فلهای فیلم چیست؟ در این مورد، ازجمله گفته میشود گاهی پیش آمده عضوی یک مجموعهی دهقسمتی را که برای تلویزیون کار کرده به عنوان ده فیلم مستقل به جشن ارائه میدهد. اولاً، چنین مواردی اگر استثنا نباشد قاعده نیست. ثانیاً، این موارد فقط از جانب تهیهکنندگان رخ میدهد. هیچ کارگردانی در یک سال فرصت ساخت ده فیلم را پیدا نمیکند. حتی اگر این بخت را بیابد، زمانش را ندارد. ثالثاً، مدتهاست که تهیهکنندگان این مجموعهها را معمولاً با کارگردانان مختلف کار میکنند و کم نیستند مجموعههایی که هر قسمت آن، فیلم مستقلی است. این تهیهکننده اگر بخواهد در جشن شرکتکند یا باید ورودی ده فیلم را بپردازد- که با این اوضاع و احوال اقتصادی برای همه کس کار دشواری است. یا به ناچار باید دست به انتخاب بزند و فیلمهایی را کنار بگذارد. صرف نظر از درست یا غلطی انتخاب او، شکی نیست که حق کارگردانهایی که فیلمهایشان را کنار میگذارند؛ ضایع میشود. در اینصورت، کارگردان برای اینکه فیلمش از شرکت در جشن محروم نشود به جای تهیهکننده هزینهی ورودی را میپردازد. با این حساب، تهیهکنندهای که ابتدا به جبر موانع مالی کارگردان را از شرکت در جشن محروم کرده، حالا با اتکا به جیب همان کارگردان صاحب تعداد فیلم بیشتری در جشن میشود.
پرسش دوم این است که برای اعضای هر دو انجمن صنفی کارگردانان و تهیهکنندگان سینمای مستند، که تعدادشان حدود ۵۵۰ نفر است، در مجموع انتظار ارسال چه تعداد فیلم میرود؟ با پرداختن به این پرسش، موضوع بیشتر روشن میشود. هر دو صنف کارگردانان و تهیهکنندگان مستند حدود ۵۰ نفر عضو مشترک دارند. بنابراین اعضای واقعی هر دو صنف که حائز شرکت در جشن هستند، حدود ۵۰۰ نفرند و جشن نیز تولیدات دو سال گذشته را میگیرد. در واقع، ما انتظار داریم این ۵۰۰ نفر در طول دو سال چه تعداد فیلم تولیدکنند؟ اگر شرایط اقتصادی خوب باشد و چرخهی تولید لنگ نزند؛ درستش این است که همهی این ۵۰۰ نفر در سال، حداقل یک فیلم بسازند. بگذریم از اینکه همین حالا هم بعضیها سالی دو یا سه فیلم میسازند و این حق را دارند که در مهمانی سالانه و یا همان جشن صنفی خودشان شرکتکنند. اما، همهی ما از شرایط بد اقتصادی و اوضاع خرابِ کاری باخبریم و میدانیم بسیاری از اعضا ممکن است هر دو سال، یک فیلم بسازند. بنابراین ارسال حداقل تعداد ۲۵۰ فیلم به جشن مستند باید رقم قابل انتظار و معقولی باشد. این تعداد اصلاً نباید تیم برگزارکننده را آشفته کند تا بخواهد راهی برای محدود کردن آن بیابد. اما حقیقت این است که اوضاع از این حرفها هم خرابتر است. در سال ۱۳۹۵ دورهی هشتم جشن مستند، پیش از اینکه برای جشن، هیأت رئیسهای در نظرگرفته و سیاستهای جدید تدوین شود؛ تعداد ۱۲۵ فیلم به جشن مستند ارسال شدهبود. یعنی چیزی حدود یک چهارم کلِ اعضای هر دو صنف. فکر نمیکنم بشود در ناچیز بودن این تعداد تردید کرد.
با نگاهی به آمار فیلمهای ارسالی در دو سال بعد از این سیاستگزاری، یعنی دورههای نهم، دهم و امسال و مقایسهی آن با پیش از آن، ابعاد دیگری روشن میشود. در دو سال گذشته، به ترتیب حدود ۹۰ و ۸۵ فیلم به دبیرخانه داده شده که از میان آنها حدود ۳۰ و ۳۶ فیلم به جشن راه پیدا کردهاند. از میان ۱۲۵ فیلم متقاضی سال ۱۳۹۵ هم ۴۰ فیلم به داوری جشن راه یافتهبود. یعنی در هر دوره چیزی حدود یک سوم فیلمهای متقاضی انتخاب شدهاند. امسال ۶۳ فیلم به دبیرخانهی جشن داده شدهاست.** اگر هیأت انتخاب بخواهد به روال سالهای پیش، فرمول یک سوم را به کار گیرد؛ باید حدود ۲۰ فیلم انتخاب کند. در اینصورت برای هر بخش مستند کوتاه، نیمه بلند و بلند، حدود ۷ فیلم خواهد داشت. از طرفی در جشن حداقل دوازده تندیس اهدا میشود. یعنی بیشتر از نصف فیلمهای حاضر در جشن تندیس میگیرند. اما اگر بخواهند تعداد فیلمهای انتخابی امسال را به تعداد فیلمهای سالهای پیش برسانند؛ اوضاع از این مضحکتر میشود. به این معنی که نصف متقاضیان، در جشن حضور خواهندداشت. به این ترتیب رقابت، داوری و جایزه معنایشان را از دست میدهند- چه خوب بود اگر جشن کلاً غیر رقابتی برگزار میشد اما از همه مهمتر این نکته است که کاهش هر سالهی تعداد فیلمهای متقاضی را هر طور که بررسیکنیم، به معنی کاهش چشمگیر مشارکت اعضا هم هست. ما جشنی را برگزار میکنیم ویژهی اعضا، اما در عین حال تمهیداتی میچینیم که اعضایمان از آن بیبهره بمانند و فقط در شب اعلام نتایج از آنها میخواهیم صندلیها را پرکنند. متأسفانه این اندیشهی محدودکننده و بدتر از آن محدودیتپذیر در میان بخشی از مستندسازان رایج است. به هر روی اگر هیأت رئیسه اول در دورهی نهم، به هر دلیلی این تصمیم را میگیرد، انتظار میرود هیأت رئیسههای بعدی این اشتباه را اصلاح کنند. نه اینکه هر سال حدود پنجاه درصد به مبلغ ورودی سال پیش بیافزایند و آن را مانند اجارهخانه با نرخ تورم سالانه هماهنگ کنند. این تصمیم هیأت رئیسه جشن یازدهم، این گمان را پیش میآورد که شاید آنها به فکر درآمدزا کردن جشن باشند و این مبلغ را نوعی سرمایهگذاری برای انجمنها تلقی میکنند. مبادا چنین باشد! چرا که این اندیشهای که باید هر چیزی را درآمدزا کرد، این مملکت را به باد فنا داده. از محیط زیست گرفته تا تحصیل و درمان و فرهنگ و هنر و… قربانی درآمدی شدهاند که میشود از آنها به دستآورد. گاهی به بهانهی اشتغالزایی، گاهی بهانهی خودکفایی، گاهی به بهانهی توسعه و گاهی…. در اینجا هم ظاهراً گاهی بهانهی استقلال به میان میآید، استقلال از چه معلوم نیست. امیدوارم این اندیشه تا این حد در میان مستندسازان ریشه ندوانده باشد که بخواهند از جشن و مهمانی سالانهی خودشان پول در بیاورند.
در پایان شاید بهتر باشد به جای اینکه جشن صنفی خودمان را با جشنوارههای ایدفا و هاتداکس و… مقایسه کنیم-چیزی که این روزها باب شده بهتر است ببینیم کنار گوشمان، بقیهی انجمنها چه میکنند؟ در جشن فیلمکوتاه همهی فیلمسازان چه عضو صنف باشند و چه نباشند میتوانند شرکتکنند اما تنها اعضایی که عضو صنف نیستند ورودی پرداخت میکنند و اعضای صنف از پرداخت آن معافاند. جشن انیمیشن هم ویژهی همهی فیلمسازان انیمیشن است و ویژه اعضای صنوف نیست و حق ورودی هم برای آن در نظر گرفته نشدهاست.»
پانویس:
* هیأت رئیسه جشن مستند دو سال پیش برای مدت سه سال انتخاب شدند. اما از جمع هشت نفره آنها، هر سال پنج نفرشان تغییر کرده است.
** هیچ آمار رسمی از فیلمهای متقاضی شرکت در جشن اعلام و منتشر نشده. این آمار را از دبیران سه دورهی پیش محبوبه هنریان دبیر دورهی هشتم سال ۱۳۹۵، سام کلانتری دبیر دورهی نهم سال ۱۳۹۶، محسن خانجهانی دبیر دورهی دهم سال ۱۳۹۷ و سعید رشتیان عضو ثابت هیأت رئیسه جشن از دو سال پیش تا امروز به دست آوردم و از همکاری این دوستان سپاسگزارم.
انتهای پیام
منبع: ایسنا
کلیدواژه: حمید جعفری
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۲۵۸۰۵۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
نقد شهید مطهری به نسبیت اخلاقی علامه طباطبایی / از نظر مطهری دیدگاه علامه سر از نسبیت در میآورد و حد یقفی نخواهد داشت
گروه اندیشه: به مناسبت ایام شهادت استاد مرتضی مطهری نشستی با عنوان «رهاورد فلسفه در اخلاق؛ با نگاهی به کتاب فلسفه اخلاق شهید مطهری» در دانشگاه مفید قم برگزار شد و مجتبی مطهری فرزند آیتالله شهید مطهری و ابوالقاسم فنایی، رئیس دپارتمان فلسفه دانشگاه مفید، از جمله سخنرانان این مراسم بودند.غفلت از کتاب فلسفه اخلاق
به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین به نقل از جماران، محمدحسین مطهری در این نشست با اشاره به اینکه این برنامه درباره دستاوردهای فلسفه برای اخلاق است، گفت: «رابطه فلسفه و اخلاق دقیقاً به قدمت خود فلسفه است و جزء مباحثی نیست که در دورههای متأخر درباره آن گفتوگو شود. درباره پروژهی فلسفه اخلاق شهید مطهری زیاد گفته و نوشته شده است. به نظر میآید شاید از وجهی باعث قدردانی است و از جهتی باعث تأسف است که بیشتر تحقیقات، ناظر به زاویه خاص بحث شهید مطهری در قسمت جاودانگی اخلاقِ «درسهای نقدی بر مارکسیسم» است که به بخشی از نظریه علامه طباطبایی اشکال کردهاند. لذا همه یا اکثر توجهات به آن بخش معطوف شده است و کتاب «فلسفه اخلاق» شهید مطهری که بحث ۱۳ جلسه ایشان در دهه ۵۰ و نزدیک به اواخر حیات شریفشان است، کمتر مورد پرداخت و جستار قرار گرفته است.» محمدحسین مطهری
استاد مطهری: "خوبی را بدی کردن کار ما ایرانیان است
با بتن آرمه کردن ارزشهای اخلاقی، احساس کردند که با علامه همراهی نکنند
ادیب در بخش دیگری از سخنان خود اظهار کرد: «معمولاً در کتب اخلاق اسلامی میگویند اخلاق جمع خُلق است و خُلق هم یک ملکه نفسانی در انسان است. پس اخلاق عبارت است از علم و دانشی که ملکات نفسانی خوب و بد را در انسان معرفی میکند و به انسان یاد میدهد که چگونه ملکات خوب را در خودمان راسخ کنیم و از ملکات بد پرهیز کنیم. یعنی اخلاق فضیلتگرایانه به نحو بنیادین و پیشفرض در تعریف اخلاق اشراب میشود و از ابتدا اخلاق، فضیلتگرایانه تعریف میشود. اما به نظر میآید امروز وقتی از اخلاق میگوییم، درباره مجموعه گزارههای هنجاری حرف میزنیم که ویژگیهایی دارند و اسمشان را اخلاق گذاشتیم و آنان را از دیگر گزارههای هنجاری متمایز کردیم.»
او تأکید کرد: «من فکر میکنم که تفاوت عمده مرحوم علامه طباطبایی با نراقیین و قبلیها و بعدیها این است که ایشان سراغ این نرفته که از اول اخلاق فضیلتگرایانه را مبنا قرار دهد و بر اساس آن همه چیز را تعریف کند و مستقیم سراغ گزارههای هنجاری آمده است. گزارههای اخلاقی گاهی در قالب «"خوب" و گاهی در قالب "باید" بیان میشود. مرحوم علامه قالب باید را که جمله انشایی است و ظاهر و باطن آن انشایی هم است و صریح در انشا است، اصل گرفته و خوب را بر باید استوار میکند و بر اساس باید، معنا میکند. این برعکس بعضی متفکران دیگر است که خوب را مبنا گرفتند و از آن باید را استخراج کردند.» عضو هیأت علمی دانشگاه مفید قم گفت: «شهید مطهری تصریح میفرمایند که دیدگاه مرحوم علامه طباطبایی به نسبیت میانجامد و اخلاقیون و متدینین را نگران میکند، برای علاج این نسبیت به نظر ایشان آمده که بنیادهای مستحکم و آهنینی برای اخلاق درست کند تا از گزند تغییرات در امان باشد. علامه اخلاق را در زمرۀ اعتباریات قرار دادند؛ به صراحت هم قرار دادند و همه جای آثار ایشان از رسالة الولایه تا تفسیر المیزان همین است. بعضی از بزرگواران میگفتند که علامه در المیزان دیدگاه دیگری دارند و گویی یک گوشه تصادفاً از دستش دررفته است، در حالی که اساساً اینگونه نیست. علامه در تمام آثار خود بسیار محکم و استوار این مبنا را قبول دارد، پشت آن ایستاده و به لوازمش هم ملتزم است. در المیزان هم دیدگاه ایشان همین است که باید به تفصیل در جای خود بحث شود.» حجتالاسلام و المسلمین مسعود ادیب او افزود: «مرحوم محقق اصفهانی و علامه طباطبایی، نه با عناوین دستهبندی شده و منظم بلکه در لابهلای آثارشان نشان دادند که در اخلاق هنجاری، غایتگرا هستند. مرحوم محقق اصفهانی تصریح میکند که غایت ایشان نظم اجتماعی است، مرحوم علامه تلویحاً این را میگوید ولی غایات دیگری هم در آثار دیگر خود مطرح میکند. پس مجموعاً از نظر حضرات، اخلاق عبارت است از قواعدی که انسانها وضع میکنند نه لزوماً به وضع تعیینی بلکه به وضع تعیُّنی، مثل زبان برای بهبود بخشیدن به رفتارهای خودشان و برای نیل به نتیجهای در ساحت زندگی اجتماعی. حال، این ساحت زندگی اجتماعی را میشود خیلی گستردهتر دید، حتی مقاصد دینی را داخل آن تعریف کرد و گفت که احکام دینی عبارت است از اعتباریاتی که شارع مقدس برای نیل انسان به غایات و اهدافی که دین برای او تعیین کرده، وضع کرده است.» ادیب ادامه داد: «مشکل نسبیت را هم مرحوم علامه خوب توضیح دادند و هم شهید مطهری در این بخش به خوبی بیان کردند که اگر گفتیم اخلاق از اعتبار انسانی برمیخیزد، اعتباریات بیاساس، بیقاعده و دلبخواهی نیست بلکه اعتباریاتی است که هم منشأ آن طبیعت انسان و جامعه انسانی است و هم مقصد آن امور واقعی است. درست است که این گزارهها اعبتاری هستند، اما هم ریشه در واقعیت دارند و هم آثار واقعی به بار میآورند. آثار واقعی آنها مقاصدی است که تعقیب میکنیم و ریشه آنها فطرت انسان، ساختار جسمی انسان، ساختار اجتماعی انسان و همه اینها میتواند باشد. همه آنچه به ساختار انسانی برمیگردد در معرض دگرگونی و تغییر نیست.» او تأکید کرد: «ما اساساً کاری به اخلاق، دین و بحث فلسفی نداریم، اگر تاریخ بشر را مطالعه کنیم میبینیم که انسان در امور بنیادین و اساسی، قرنهای متوالی تغییر نکرده است. انسان حب ذات دارد تغییر نکرده است، انسان شهوت دارد تغییر نکرده است، انسان غضب دارد تغییر نکرده است، انسان میل به زندگی اجتماعی دارد تغییر نکرده است و ... که فهرست نیمهبلندی از اینها میشود تهیه کرد. پس مقاصد و مبانی عرصههایی از زندگی انسان عوض نشده است. البته عرصههایی هم در معرض تغییر قرار گرفته است. بنابراین چنین نیست که بر اساس دیدگاه مرحوم علامه طباطبایی، همهی اخلاق یک دفعه معروض نسبیت شود بلکه آنچه به عرصههای بنیادین تغییر نکرده یا حتی تغییرناپذیر است.»
مرحوم کمپانی استاد علامه طباطبایی معتقد بود حسن و قبح بنا و قرارداد عقلاست
بر اساس این گزارش دکتر ابوالقاسم فنایی نیز در این نشست با گرامیداشت یاد و خاطره شهید مطهری، گفت: «در فرهنگ ما چیزی به نام "فلسفه اخلاق" به عنوان یک دانش یا شاخه در فلسفه نداشتیم. چیزی که داریم علم اخلاق است که بعضی از اندیشمندان مسلمان در این زمینه تألیفاتی دارند و رویکرد اصلی آن ها، اخلاق فضیلتمدار است. اما در علوم دیگر از جمله در کلام و منطق، بحثهایی داریم که امروزه تحت عنوان "فلسفه اخلاق" طبقهبندی میشوند. از جمله یکی از مهمترین بحثهایی که در کلام، در ذیل بحث افعال الهی مطرح میشود این است که حسن و قبح، عقلی است یا شرعی؟ متکلمان در پاسخ به این سؤال به دو گروه معتزلی و اشعری تقسیم میشوند. عموم متفکران شیعه تا این اواخر به صراحت خودشان را طرفدار نظریه معتزله میدانستند که معتزله قائل بودند به اینکه حسن و قبح، عقلی است.»
اسم رمز ترور؛ «قم» را به خاک و خون می کشیم
نگاه استاد مطهری به آینده جمهوری اسلامی به روایت افروغ ۲۱۶۲۱۶ برای دسترسی سریع به تازهترین اخبار و تحلیل رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید. کد خبر 1904415