Web Analytics Made Easy - Statcounter

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری گفت: هیئت‌های امنای دانشگاه‌ها باید در چارچوب وظایف کلان آموزش عالی به فعالیت بپردازند.

به گزارش گروه دانشگاه خبرگزاری دانشجو به نقل از وزارت علوم، منصور غلامی، وزیر علوم، تحقیقات و فناوری در نشست یک‌ روزه روسای کمیسیون‌های دائمی هیئت‌های امنای دانشگاه‌ها، مراکز آموزش عالی و پژوهشی گفت: تلاش داریم در مجموعه آموزش عالی کشور، هیئت‌های امنا را در چارچوب وظایف کلان‌شان و رسیدگی به این موارد پیش ببریم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!
موارد غیر کلان دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی و پژوهشی را نیز می‌توان در سایر شورا‌های دانشگاهی مورد بررسی و رسیدگی قرار داد.

غلامی تصریح کرد: شرایط ویژه کشور در زمان حاضر، نظرات و درخواست‌ها را از مجموعه علمی کشور افزایش داده است، به طوری که مراکز آموزش عالی با اقبال گسترده‌ای در این خصوص مواجه شده‌اند.

وزیر علوم با بیان اینکه مطالبه جامعه درخصوص ارتقاء آموزش عالی کشور باید به یک درخواست دو سویه تبدیل شود؛ بیان کرد: در این راستا لازم است دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی در برنامه‌ریزی‌ها و ارائه برنامه‌های راهبردی خود تلاش بیشتری کرده، تا در جهت تحول مثبت آموزش عالی کشور، تحول و بازنگری بهینه‌ای صورت گیرد.

وی افزود: تلاش مسئولان آموزش عالی کشور در تمام دوره‌ها بهبود وضعیت دانشگاه‌ها و مراکز پژوهشی بوده است. شکل‌گیری هیئت‌های امنا دانشگاه ها نیز هم در همین راستا و به منظور هماهنگی‌های کلان در سطح آموزش عالی کشور صورت گرفته است.

غلامی با اشاره به وضعیت اداره دانشگاه‌ها در اوایل پیروزی انقلاب اظهار داشت: پس از پیروزی انقلاب اسلامی، هماهنگی‌های فراوانی در مسیر توسعه و انسجام مراکز آموزش عالی انجام شده است. در ابتدا اکثر مراکز آموزش عالی کشور به قوانین مصوبه و اجرایی در دانشگاه تهران استناد می‌کردند، ولی با ایجاد هیئت‌های امنا در دانشگاه‌ها، فضای آموزش عالی کشور از یک قوام و نظام مطلوبی برخوردار شد، انجام امور و تصمیم‌گیری‌ها نیز در فضای هماهنگ‌تری صورت گرفت به طوری که توانستیم در تشکیلاتی با استاندارد‌های مطلوب آموزش عالی، به انجام امور بپردازیم.   وی تاکید کرد: قانون هیئت‌های امنا در مجموعه اجرایی کشور ظرفیت مناسبی است که در سایر دستگاه‌ها کمتر دیده می‌شود. هیئت‌های امنا دانشگاه‌ها ظرفیت‌ها و اختیارات قانونی مناسبی دارند، به‌ کارگیری شایسته این ظرفیت‌ها در چارچوب قوانین و مقررات به ما کمک می‌کند که در فضای اجتماعی کشور مورد نقد و تهاجم‌های غیرمنصفانه قرار نگیریم.

وزیر علوم با بیان اینکه احکام دائمی قانون برنامه‌های توسعه کشو، به ما کمک کرده است تا در ذیل این احکام از ظرفیت‌های موجود هیئت‌های امنا دانشگاه ها در انجام بهینه امور کمک گیریم، عنوان کرد: البته قوانین مصوب درخصوص حدود اختیارات هیئت‌های امنا، اجرای موارد بسیاری از امور دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی از جمله موارد استخدامی، مالی و معاملاتی را منوط به تصویب و اخذ مجوز در هیئت‌های امنا کرده، ولی شاید بتوان بررسی موارد جزئی مطروحه در دانشگاه‌ها را به شورای دانشگاه و یا هیئت‌ رئیسه دانشگاه منتقل کرد تا هیئت امنا فرصت کافی داشته باشد با پرداختن و بررسی مسائل کلان آموزش عالی کشور، در راستای رشد و گسترش دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی قدم‌های مؤثرتری بردارد.

غلامی تصریح کرد: کمیسیون‌های دائمی، کار اصلی هیئت‌های امنا را انجام می‌دهند به طوری که  کار‌های کارشناسی در این کمیسیون‌ها صورت می‌گیرد. به همین منظور برون‌داد‌های مصوبات این کمیسیون‌ها باید به‌خوبی تعریف شوند تا در جلسات هیئت‌های امنا کم‌ترین بحث در این خصوص صرف شود.

وی با اشاره به پیشرفت‌ها و تحولات اساسی در مراکز آموزش عالی جهان اظهار داشت: در شرایط فعلی به تحول جدی در حوزه علوم و تحقیقات نیاز داریم؛ در جهان نیز در بخش آموزش و تحقیقات در چارچوب قوانین، برنامه‌های گسترده‌ای انجام می‌شود و ارتباط این مراکز علمی با بخش‌های مختلف جوامع گسترش یافته است.

وزیر علوم تصریح کرد: نباید وقت را از دست بدهیم و از این تحولات به دور باشیم. اگر قرار باشد در جهت رشد آموزش عالی کشور کار کنیم، حتماً باید با تحولات علمی جهان سازگار و هماهنگ باشیم.

وی با بیان اینکه در حوزه بین‌الملل ارتباطات مناسبی با مراکز آموزش عالی جهان داریم؛ گفت: لازمه تحول در آموزش عالی کشور، گسترش این ارتباطات علمی بین‌المللی است و هیئت‌های امنا مراکز جدی و قانونی جهت افزایش این ارتباطات و انجام تحول در آموزش عالی کشور هستند.

غلامی خاطرنشان کرد: اکثر روسای کمیسیون‌های دائمی هیئت‌های امنا از روسای دانشگاه‌ها و پژوهشگاه‌ها بوده و یا در سال‌های گذشته این سمت‌ها را داشته‌اند و از تجربه کافی در اداره امور مراکز آموزش عالی برخوردار بوده اند، این روسا  باید توجه داشته باشند، مسائل دانشگاه‌ها حتماً باید با حفظ چارچوب قوانین و مصوبات مربوطه مورد بررسی قرار گیرد.

منبع: خبرگزاری دانشجو

کلیدواژه: منصور غلامی آموزش عالی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت snn.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری دانشجو» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۲۵۸۸۳۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

بازار اصفهان نباید در معرض تهدید باشد/ موزه فرهنگ و تاریخ نصف جهان برای دنیا جذاب است

شهردار اصفهان گفت: هیئت امنای بازار اصفهان تشکیل شد تا سیستم حل مسائل کامل شود، بنابراین باید مدل مالی آن مشخص شود و تمام سازمان‌ها برای رفع مشکلات تلاش کنند؛ نباید فرایند انجام کار به‌گونه‌ای باشد که بازار به‌عنوان هویت و فرهنگ ما در معرض تهدید باشد.

به گزارش خبرگزاری ایمنا، علی قاسم‌زاده امروز_ دوشنبه دهم اردیبهشت _ در نخستین جلسه هم‌اندیشی با هیئت امنای بازار اصفهان اظهار کرد: سال‌های زیادی است که با بعضی مشکلات مواجه هستیم، انتظار از برگزاری این جلسات آن است که خروجی و رضایت عمومی مردم گزارش شود.

وی افزود: هیئت امنای بازار اصفهان تشکیل شد تا سیستم حل مسائل کامل شود، بنابراین باید مدل مالی آن مشخص شود و تمام سازمان‌ها برای رفع این مشکلات تلاش کنند؛ نباید فرایند انجام کار به‌گونه‌ای باشد که بازار به‌عنوان هویت و فرهنگ ما در معرض تهدید باشد.

شهردار اصفهان با اشاره به تأسیس هایپرها و بازارهای جدید در شهر تاکید کرد: با وجود این شرایط، بازار هنوز حرف اول را می‌زند و گردشگران زیادی برای دیدن بازار اصفهان به این شهر می‌آیند، زیرا موزه فرهنگ و تاریخ ما برای همه دنیا جذاب است.

وی با بیان اینکه وظیفه ما است به مدلی برسیم تا بازار زنده بماند و برای رسیدن به این مهم لازم است از مرحله تشریفات گذر کنیم، گفت: بازاریان نیت خیر دارند و درگیر روال اداری، نامه‌نگاری و تشریفات نیستند و لازم است دستگاه‌های اجرایی نیز به دور از تشریفات برای رفع مشکلات بازار تلاش کنند.

قاسم‌زاده تصریح کرد: بازار اصفهان مدت زمان زیادی مستقل بوده و بهتر است هیئت امنای بازار نیز به‌صورت مستقل عمل و منابع خود را تأمین کند، همچنین شهرداری اصفهان مکانی را برای تشکیل محل ویژه منتخبان بازار در نظر خواهد گرفت.

وی با بیان اینکه بعضی مشکلات بازار اصفهان طی چند ماه اخیر با توجه به برگزاری انتخابات رفع شده است، گفت: امیدواریم به دست هیئت امنا و انجام وظیفه دستگاه‌ها یک گره از مشکلات شهر باز شود و بازار ما دوباره پر رونق و جذاب‌تر از قبل شود.

کد خبر 748613

دیگر خبرها

  • دانشگاهیان پیشرفت‌های کشور را روایت کنند
  • دانشگاهیان پیشرفت‌های کشور را روایت کنند/ هر استاد یک رسانه
  • برگزاری بیست و دومین نشست شورای عالی اتحادیه دانشگاه ها و مراکز پژوهشی ساحلی و دریایی
  • امکان تعویق بازنشستگی شهردار قم وجود ندارد
  • دستاوردهای آموزش عالی در ۴۰ سال گذشته در کشور بی‌نظیر بوده است
  • محمد خاتمی: تورم به سطح فوق‌العاده نگران کننده رسید | چرا به شاخص‌های برنامه ۲۰ ساله نزدیک نشده‌ایم؟
  • سید محمد خاتمی: تورم به سطح نگران کننده‌ای رسیده است
  • سید محمد خاتمی: تورم به سطح فوق العاده نگران کننده ای رسیده است /نباید با ذهنیت‌های بسته به سراغ امور پیچیده کشور رفت
  • ممنوعیت ورود موتورسیکلت‌ به بازار اصفهان از ۱۷ اردیبهشت/بودجه مرمت بازار ۵ برابر شد
  • بازار اصفهان نباید در معرض تهدید باشد/ موزه فرهنگ و تاریخ نصف جهان برای دنیا جذاب است