Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسکانیوز»
2024-05-03@16:50:42 GMT

مردم را نباید بلاتکلیف گذاشت

تاریخ انتشار: ۱۱ تیر ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۴۲۶۰۰۶۲

مردم را نباید بلاتکلیف گذاشت

به گزارش خبرنگار اجتماعی ایسکانیوز، لعیا جنیدی در آئین امضای تفاهم‌نامه ملی قوای سه‌گانه در امر تنقیح قوانین و مقررات، گفت: تنقیح قوانین در کشور سابقه طولانی دارد، وضع قوانین بیش از یک قرن و تنقیح آن بیش از نیم‌قرن سابقه دارد، به همین منظور سامانه ملی تنقیح قوانین مقررات در دولت داریم و صدها جلد کتاب نیز در این باره منتشر شده، اما اینکه چرا به نتیجه مطلوب نرسیده‌ایم سؤال مهمی است که برای آن این تفاهم‌نامه به امضا می‌رسد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی ادامه داد: ۱۳ هزار عنوان قانونی داریم، به همین دلیل تنقیح قوانین شاید به ظاهر ساده باشد، اما کاری با پشتوانه علمی و پیچیده است، باید روی مدل ها و اصول تنقیح توافق کرد و بین سه قوا یکسان‌سازی انجام داد، به همین دلیل یافتن یک مدل واحد در کشور که تاکنون انجام نشده، کار سختی است چرا که می‌خواهیم به نقطه مشترک فرابخشی برسیم. درست است که تأخیر زیاد شده، اما امیدواریم این مدل قانونی با ساختار یکسان ارائه شود.

معاون حقوقی رئیس‌جمهوری در مورد کارکرد تفاهم‌نامه ملی تنقیح قوانین و مقررات، گفت: یکی از مبنایی‌ترین اصل در جامعه این است که قانون رعایت شود و تعیین‌کننده امور باشد، ولی زمانی می‌توان به آن رسید که بدانیم قانون چه می‌گوید و در گذر زمان چه تغییراتی کرده است. از نظر حاکمیت قانون و اینکه مردم بدانند چه قانون‌هایی نسبت به آنها اعمال می‌شود یا اینکه دولت، نمایندگان و قضات وظایف خود را بدانند، نیاز به این تنقیح قوانین داریم.

جنیدی ادامه داد: از طریق تنقیح قوانین، شفاف‌سازی انجام می‌شود و می توان از طریق آن، درجه سلامت قوانین را افزایش داد و فساد را کم کرد، این در حالی است که زمانی که قوانین روشن نباشند، هر کسی می‌تواند با اعمال نظر خود از قوانین تعدی کند و حتی از خلل‌ها سوءاستفاده کرد.

جنیدی گفت: یکی از راهکارهای اصلی این آئین نامه، اطلاع‌رسانی درست قوانین و تنقیح قوانین است، همچنین کارکرد نظام حقوقی را مشخص می‌کند و امور را قابل پیش‌بینی خواهد کرد.

معاون حقوقی رئیس‌جمهوری افزود: سیر قانونگذاری بسیار اهمیت دارد و اینگونه نخواهد بود که قوانین و اقدامات قبلی تعطیل شوند، چرا که هم اکنون قوانین مورد استناد وزارتخانه‌ها بوده، تفاسیر آن معتبر است و کار روزانه مردم براساس آن انجام می‌شود و نباید مردم را بلاتکلیف نگه داشت.

وی گفت: تمام این کدهای قانونی قابل اجراست و مورد عمل قرار می‌گیرد تا یک تصمیم نهایی در قالب قانون مصوب مجلس ارائه و فصل‌الخطاب قرار گیرد.

وی درباره تأثیر امر تنقیح بر مردم و جامعه نیز با بیان اینکه امر تنقیح کارکرد جدی در جامعه خواهد داشت گفت: در جامعه باید قانون تعیین‌کننده باشد اما شما کی می‌توانید از حاکمیت قانون بگویید در حالی که نمی‌دانید چه قانونی مُجری است.

جنیدی با بیان اینکه تاکنون نتیجه مطلوب حاصل نشده تصریح کرد: تاکنون توافقی بر روی کدهای تنقیحی وجود نداشته است؛ تنقیح جنبه فنی و تکنیکی بسیار بالایی دارد و باید معلوم شود که نسخ صورت گرفته در کجا کلی و در کجا جزئی است یا در کجا صریح یا ضمنی است. امیدواریم پس از نیم‌قرن زمانی که برای تنقیح قوانین تاکنون صرف شده، این اقدام بالاخره به نتیجه رسیده و شاهد عملیاتی شدن آن در سطح جامعه باشیم.

فارس

انتهای پیام/

20 / 20 لعیا جنیدی معاون حقوقی رئیس‌جمهوری نباید مردم را بلاتکلیف گذاشت سیر قانونگذاری

منبع: ایسکانیوز

کلیدواژه: لعیا جنیدی معاون حقوقی رئیس جمهوری

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.iscanews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسکانیوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۲۶۰۰۶۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

رادان: ضرباتی به نقشه شوم دشمن زدیم که در آینده مشخص می‌شود

فرمانده کل انتظامی کشور گفت: شواهد و پرونده‌های زیادی را به دست آوردیم، برخورد کردیم و ضربه زدیم که در آینده مشخص می‌شود که چگونه تحت نقشه شوم دشمن می‌خواستند جوانان و دختران ما را بگیرند و ناهنجاری را گسترش دهند. - اخبار استانها -

به گزارش خبرگزاری تسنیم از مشهد،سردار احمدرضا رادان در اجتماع مردمی حمایت از طرح نور (عفاف و حجاب) فراجا که در میدان شهدای مشهد برگزار شد اظهارداشت: مردم ما همواره ثابت کردند در هر موضوعی در کنار انقلاب و یاران انقلاب هستند، سپاسگزار بی کران هستیم از خداوند و ولی امرمان امام رضا(ع) و شکر به خاطر اجرای امر قانون که تا امروز در حال انجام است.

وی افزود: مردمی که در کنار شهدا هستند و از خانواده شهدا هستند و جانبازان و ایثارگرانی که همواره پای نظام و انقلاب هستند و افتخاری بالاتر از این موضوع وجود ندارد و قدردان و دست بوس تمامی مردم کشورم هستم؛ هیچ تردیدی برای نیروی انتظامی وپلیس و خدمتگذار در جامعه ای که دارای این روحیه انقلابی است وجود نخواهد داشت و تا شما در صحنه هستید و هشیار و بیدار هستید هیچ دشمن بیرونی و خناس داخلی نخواهد توانست نقشه های شوم خود را اجرا کند و تا شما مردم هستید، خار چشم دشمن هستید و خواهید بود.

سردار رادان ادامه داد: بدانید که ما امروز با پشتوانه ای که از حضرت حق و امام رضا(ع) در خود می بینیم و حمایت و دعای خیر شما با هوشمندی تمامی آسیب های جامعه را رصد می‌کنیم، آسیب هایی که از جنس قانون گریزی است، برای اینکه بتوانیم با این ناهنجاریها و شبهه افکنی‌ها و قانون گریزی مبارزه کنیم تمام توانمان را به کار می‌بریم.

فرمانده کل انتظامی کشور گفت: شواهد و پرونده‌های زیادی را به دست آوردیم، برخورد کردیم و ضربه زدیم که در آینده مشخص می‌شود که چگونه تحت نقشه شوم دشمن می‌خواستند جوانان و دختران ما را بگیرند و ناهنجاری  را گسترش دهند و ضد ارزش‌هایی که اگر یک رفتار عادی شود ارزش ،ضد ارزش و ضد ارزش در جامعه ارزش می‌شد و حجاب که ارزش است ضد ارزش می‌شد و این برنامه دشمن خارجی و داخلی است و سالیان سال وقت گذاشتند و تلاش کردند.

وی خاطرنشان کرد:دشمن 4هدف را دنبال می‌کرد؛ جامعه از اخلاق و فضیلت تهی شود و ضد ارزش ارزش شود و انحراف و کج روی را تبدیل به سکه رایج کنند و خانواده را دچار گسستگی کند و دیگر خانواده ای وجود نداشته باشد و روابط پنهان و آشکار در جامعه نهادینه و ارزش شود و امنیت اخلاقی و روانی جامعه را آسیب بزنند؛ چرا که اگر امنیت روانی آسیب دید آن جامعه بی اخلاقی را امنیت می‌داند.

در حال بروزرسانی ...

انتهای پیام/282

دیگر خبرها

  • ۹ قانون عجیب که فقط در کشور سوئیس وجود دارد!
  • قانون شورا‌ها باید اصلاح شود
  • حاجی‌بگلو: قانون شوراها باید اصلاح شود
  • انتقاد چمران از تناقضات در قانون نظام شورایی کشور
  • فیفا در آستانه تغییر یک قانون مهم؛ لغو ممنوعیت برگزاری لیگ‌های داخلی در خارج از کشور
  • شوراهای شهر و روستا نقش اساسی و مهمی در کشور دارند
  • شوراهای شهر و روستا نقشی اساسی و مهمی در کشور دارند
  • مدیران موفق استان بوشهر در اجرای قوانین تشویق شوند
  • رادان: ضرباتی به نقشه شوم دشمن زدیم که در آینده مشخص می‌شود
  • دو قانون جدید FIA برای فرمول یک