Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-05-05@19:56:40 GMT

دهه کرامت باید فرصتی برای امدادهای اجتماعی شود

تاریخ انتشار: ۱۱ تیر ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۴۲۶۱۳۵۴

دهه کرامت باید فرصتی برای امدادهای اجتماعی شود

«سیدعباس صالحی» سه شنبه شب درنشست با اعضای برگزاری دهه کرامت، افزود: در جوامع اسلامی و شیعی نیز زمان‌های مقدسی وجود دارد که می‌توان از آنها بهره وری های لازم را داشت. از زمان‌های شهادت امامان و ائمه اطهار تا حدودی توانسته‌ایم بهره‌های کافی را ببریم.

وی توجه به زمان‌های سرورنیزمانند زمان‌های سوگ ضروری دانست و گفت: ازدهه‌های محرم، صفر، فاطمیه و… توانسته‌ایم بهره‌های کافی را برده و باید بتوانیم از دهه‌های سرورمانند دهه کرامت و ولایت نیز بهره‌های کافی را ببریم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی تاکید کرد: این به معنای کاهش بهره گیری از دهه‌های سوگ نیست بلکه به معنای توجه به دهه‌های سرور مانند دهه‌های سوگ مذهبی است تا بتوان از ظرفیت‌های آن نیز به عنوان یک فرصت استفاده کرد.

باید به دهه‌های سرور مذهبی بیافرینیم و در پرتو آن تجربه آفرینی و تجربه گستری کنیم.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی با طرح این سوال که چگونه دهه‌های سوگ به دهه‌های نسبتاً موفق تبدیل شده، گفت: دهه‌های محرم، صفر و فاطمیه با کارکردهای مختلفی که دارد در حوزه‌های معرفتی، اجتماعی و عاطفی آثار خود را دارد و دهه کرامت هم مانند این دهه‌ها باید آثار خود را در جامعه داشته باشد که این امر نیاز به زمان دارد و باید به تجربه‌های دهه‌های سوگ توجه کنیم و از آنها در دهه‌های سرور استفاده کنیم.

وی ادامه داد: کنش گری یکی از ویژگی‌های دهه‌های سوگ مذهبی است. کسانی که در مراسم مذهبی سوگ حضور دارند به مروز زمان کنش برایشان تعریف شده؛ به این معنا که فعال هستند و احساس میهمان بودن ندارند.

خاصیت کنش گری ایجاد ارتباط عمیق است که به مروز زمان افراد را به کنشگران تبدیل کرده است.

صالحی تاکید کرد: اگر دهه‌های سرور هم اینگونه شود باید تعریف کنشگری داشته باشد. به این معنا که افرادی که در مراسم سرور مذهبی شرکت می‌کنند فقط میهمان نباشند زیرا میهمان بودن یک تجربه سریع است که پایدار نمی‌ماند.

وی ادامه داد: مقوله دیگر، حضور فراگیر، متحول و گسترده در مراسم سوگ است که سنین مختلف از کودک نوپا تا پیرمرد عصا به دست، جنسیت‌های مختلف، قومیت‌های مختلف، ادیان مختلف، کم حجاب و با حجاب و … در آن حضور دارند. همه در مراسم سیدالشهدا شرکت می‌کنند و نیازی به شناسنامه و اتیکت ندارند و وجدان جمعی، مذهبی و دینی پذیرفته است که همه بر سر این سفره می‌توانند بنشینند. بنابراین در سرورهای مذهبی نیز باید این احساس ایجاد شود و کسی حس غربت نکند و حضور فراگیر در فضای سرور هم وجود داشته باشد.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی ادامه داد: دهه کرامت نیز مانند دهه‌های محرم، صفر، فاطمیه و … باید مردمی باشد زیرا فعالیت‌های اینچنینی با دستورالعمل و بخش نامه پایدار نمی‌ماند. اگر دهه کرامت بخواهد پایدار بماند نباید به نهادها و سازمان‌ها وابسته شود و پرچم آن باید مانند محرم و صفر به دست مردم باشد. البته دولت و حاکمیت باید تعهدات خود در این زمینه را داشته باشد.

ضرورت تقویت هنر آیینی سرور مذهبی

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی در بخش دیگری از سخنان خود بر ضرورت تقویت هنر آیینی سرور مذهبی تاکید کرد و گفت: سوگ‌های مذهبی مانند محرم و صفر به مرور زمان و بر اساس تجربه‌ها، عواطف و … دارای هنر آیینی شده است. سوگ‌ها دارای شعر خوب، سرود خوب، آوا و موسیقی خوب و… هستند که تقویت هنر آیینی سرور مذهبی نیز از ضروریات است.

اگر بخواهیم دهه‌های کرامت و ولایت و جشن‌های شعبانیه و بهار مهربانی را تکثیر کنیم و توازن بین سوگ و سرور مذهبی پدید آوریم، باید حوزه هنر در بخش‌های سرور را جدی تر بگیریم.

صالحی گفت: مقوله دیگری که در مراسم سوگ مذهبی به آن توجه شده لذت‌های حسی، عقلی و روحی است. فردی که در مراسم سوگ مذهبی شرکت می می کند با جاذبه‌های بصری، ذائقه و معارف مواجه می‌شود و در حوزه ایام سرور نیز باید ترکیب این سه حس مورد توجه قرار بگیرد.

عضو کابینه دولت دوازدهم درعین حال یادآورشد: دهه کرامت دارای کارکردهایی است. برگزاری جشن‌ها و سرورهای مذهبی یکی از این کارکردها به شمار می‌آید. کارکرد دیگر آن این است که به دلیل اینکه به وجود حضرت امام رضا (ع) گره خورده است، می‌تواند به فرصتی برای امدادهای اجتماعی تبدیل شود و با فرصت سنجی ها استفاده وسیع‌تری از آن در این زمینه داشت و در این دهه در فضای عام به امدادهای اجتماعی و به طور خاص به مناطق سیل زده کشور توجه داشت.

فعالیت عملیاتی ٦ کارگروه در دهه کرامت

براساس اعلام وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، درادامه این نشست مشاور وزیر و رئیس شورای هماهنگی دهه کرامت با بیان اینکه هفدهمین جشن‌های مردمی دهه کرامت با شعار «خدمت کریمانه و مهربانی به رسم اهل بیت (ع)» از ١٣ تا ٢٣ تیر سال جاری در سراسر کشور برگزار می‌شود، گفت: حضور این شورا در کنار یکدیگر توجه و علاقه مندی به اهل بیت (ع) است که با وجود سلائق و نظرات مختلف با همدلی و وحدت در کنار هم به اهل بیت (ع) خدمت می‌کنند.

حجت الاسلام والمسلمین «حبیب رضا ارزانی» با اشاره به برخی اقدامات این دوره از شورای بزرگداشت دهه کرامت، افزود: امسال ٦ کارگروه به صورت عملیاتی فعالیت دارند.

وی ادامه داد: این شش کارگروه شامل کارگروه‌های تشکل‌های مردمی، محتوایی و فرهنگی، هنری، ارتباطات و فضای مجازی، دانشگاهیان، اقوام و ملل و هیات اندیشه ورزان است.

حجت الاسلام ارزانی افزود: تاکنون ٧ جلسه با اعتاب مقدس مشهد، قم، شیراز و شهر ری داشته‌ایم و کارویژه ای نیز در استان لرستان داشته‌ایم.

دبیر ستاد هماهنگی کانون‌های فرهنگی و هنری مساجد کشور ادامه داد: در حوزه تشکیل ستادهای استانی، بین الملل، تاکید بر توجه و یاری رساندن به مناطق سیل زده و … نیز اقدامات خوبی صورت گرفته است.

وی تاکید کرد: باید تلاش کنیم جشنواره‌ها به صورت تشکل‌های مردمی برگزار شود.

توجه بر تولید محتوا

در بخش دیگری از این نشست مدیرعامل بنیاد بین المللی امام رضا (ع) گفت: در سازمان‌ها، نهادها و استان‌های مختلف کشور اقدامات مختلفی برای دهه کرامت در حال پیگیری و انجام است.

«محمودرضا برازش» افزود: روز گذشته برنامه ورود نمادین حضرت امام رضا (ع) به نیشابور برگزار شده است.

وی تاکید کرد: امسال تلاش کردیم از حجم و تعداد جشن‌ها بکاهیم و بیشتر به موضوعات محتوایی و تولید محتوا توجه کنیم.

در این جلسه نمایندگان هیات اندیشه ورزان، استان مقدس شاه چراغ، آستان شاه عبدالعظیم، سازمان اوقاف و امور خیریه، وزارت کشور، معاونت امور زنان و خانواده ریاست جمهوری، آستان قدس رضوی، سازمان تبلیغات اسلامی، سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی و مسئولان کارگروه‌های هنری و اقوام و ملل گزارشی از مجموعه فعالیت‌ها و اقدامات خود در حوزه دهه کرامت ارائه دادند.

پوسترهفدهمین جشن‌های مردمی دهه کرامت از سوی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی رونمایی شد.

دهه کرامت از ١٣ تا ٢٣ تیر سال جاری با برگزاری جشن‌ها، مسابقات، فعالیت‌های فرهنگی، هنری، دینی، ورزشی و … در سراسر کشور برگزار می‌شود.

منبع: ایرنا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۲۶۱۳۵۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

مولدسازی دارایی‌های دولت فرصتی برای تکمیل طرح‌های نیمه تمام دستگاه‌ها است

معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری کرمانشاه گفت: طرح مولدسازی دارایی‌های دولت فرصتی برای تکمیل طرح‌های نیمه تمام دستگاه‌هاست و دستگاه‌های اجرایی باید حداکثر بهره‌مندی از این ظرفیت را داشته باشند.

به گزارش خبرگزاری ایمنا از کرمانشاه، جلسه کارگروه استانی مولدسازی دارایی‌های دولت امروز _ یکشنبه شانزدهم اردیبهشت _ به ریاست طهماسب نجفی معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری و با حضور اعضا در محل سالن جلسات شهید قلیوند استانداری تشکیل شد؛ نجفی در این جلسه اظهار کرد: ظرفیت ایجاد شده در طرح دولت مردمی برای افزایش افزایی املاک و اراضی مازاد بسیار ارزشمند و فرصتی برای تکمیل طرح‌های نیمه تمام دستگاه‌ها است.

وی از دستگاه‌های اجرایی خواست که حداکثر بهره‌مندی از این ظرفیت را داشته باشند.

به گزارش خبرگزاری ایمنا از کرمانشاه، در این جلسه موارد مربوط به فروش اراضی مازاد ادارات و دستگاه‌هایی مانند جهاد کشاورزی، آب منطقه‌ای، آب و فاضلاب، آموزش و پرورش، دانشگاه علوم پزشکی، بنیاد مسکن انقلاب اسلامی و جهاد دانشگاهی مطرح و بررسی شد.

کد خبر 750940

دیگر خبرها

  • ابلاغ سلام رهبر انقلاب به خانواده شهید زاهدی + فیلم
  • مولدسازی دارایی‌های دولت فرصتی برای تکمیل طرح‌های نیمه تمام دستگاه‌ها است
  • توهین در آزادی، فرصتی دوباره برای احیای حقوق زنان در ورزشگاه‌ها
  • توجه به عفاف و حجاب ارزش نهادن به کرامت زن است
  • تقویت مکتب اهل‌بیت(ع) با اجرای مناسب برنامه‌های مذهبی
  • اندروید یا iOS ؟ کدام سیستم عامل امن‌ترین قلمرو را دارد؟
  • سفر معنوی حج فرصتی مناسب برای ترویج وحدت جامعه اسلامی است
  • اندروید امن‌تر است یا iOS؟
  • سفر معنوی حج فرصتی مناسب برای ترویج وحدت اسلامی است
  • تجلیل از بزرگان فرهنگی فرصتی برای اعتلای فرهنگ است