Web Analytics Made Easy - Statcounter

باشگاه خبرنگاران جوان: این روز‌ها وضعیت بازار مسکن به ویژه بازار اجاره به گونه‌ای شده است که سوداگران از هر فرصتی برای سود جویی از این بازار استفاده می‌کند، در این شرایط متقاضیان خرید مسکن و مستاجران ناامید از یافتن یک واحد مسکونی مناسب به فکر استفاده از فضای مجازی و سایت‌های اینترنتی افتاده‌اند تا شاید یک واحد ارزان قیمت پیدا کنند، اما آمار‌ها نشان می‌دهد که قیمت‌های اجاره در برخی از سایت‌های اینترنتی بسیار گران‌تر از قیمت واقعی‌شان است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

بر اساس این گزارش ابتدای امسال همزمان با افزایش جهشی قیمت مسکن و خودرو بسیاری از کارشناسان و مسئولان اعلام کردند که این افزایش جهشی به دلیل ارائه قیمت‌های کاذب در سایت‌های اینترنتی و فضای مجازی است. همین موضوع باعث شد که اوایل اردیبهشت ماه پلیس فتا به این حوزه وارد شود در نتیجه در آن بازه زمانی تمامی قیمت‌ها از روی سایت‌های اینترنتی برداشته شد و معاملات به صورت توافقی انجام می‌شد، اما بعد از گذشت مدت زمان کوتاهی مجددا قیمت‌ها به این سایت‌ها بازگشت به طوری که هم اکنون با توجه به فصل جا به جایی، تمامی قیمت‌های اجاره در این سایت‌ها درج شده است.
قیمت‌ها در سایت‌های اینترنتی گران‌تر از مشاور املاک است

بر اساس این گزارش یکی از مستاجران گفت: با توجه به اینکه چندین سال است که قیمت‌ها به این شکل افزایش نیافته بود امسال قیمت‌ها در مقایسه با سال گذشته بیش از ۲۰ تا ۳۰ درصد افزایش یافته است و من با حقوق ۱ میلیون و ۵۰۰ هزار تومانی چگونه می‌توانم ۱ میلیون تومان اجاره بدهم.

وی افزود:بسیاری از آگهی‌هایی که در سایت‌های اینترنتی وجود دارد خود مشاوران املاک درج کرده‌اند، ولی زمانی که حضوری به آن‌ها مراجعه می‌کنیم می‌گویند در سایت‌های اینترنتی فعالیتی نداریم، اما قیمت‌های ما پایین‌تر از قیمت سایت‌ها است.

این مستاجر اظهار کرد: تا زمانیکه سایت‌های اینترنتی و درج آگهی‌ها رواج چندانی نداشت، قیمت‌های اجاره‌ها به صورت متعادل افزایش می‌یافت، اما در دو سال اخیر با ورود سوداگران به این بازار قیمت‌ها چه در بخش خرید و فروش و چه در بخش اجاره بها به صورت جهشی افزایش یافته است.

بر اساس این گزارش هم اکنون به دلیل افزایش جهشی و رشد بیش از ۳۰ درصدی قیمت اجاره بها بسیاری از مستاجران به بیرون از شهر‌ها کوچ کرده‌اند و همین موضوع باعث شده است که قیمت‌های اجاره در حاشیه شهر‌ها نیز به صورت نامتعارف افزایش یابد. در برخی از شهر‌ها مانند کرمانشاه به گفته نماینده این شهر در مجلس، مستاجران به چادر نشینی و کانکس نشینی روی آورده‌اند.

بررسی‌ها نشان می‌دهد که قیمت خرید و فروش و اجاره مسکن در سایت‌های اینترنتی از متوسط قیمت‌های مسکن حداقل ۳۰ درصد گران‌تر است این در حالی است که عمده افزایش قیمت در سال گذشته رخ داده و امسال به گفته بسیاری از مسئولان و کارشناسان مسکن نباید شاهد گرانی در این حوزه باشیم.

در یک ماه گذشته به طور قطع شاهد تبلیغات گسترده آگهی‌های مسکن در سایت‌های اینترنتی بوده‌اید که همین تبلیغات خود باعث ورود بیشتر دلالان به این بازار شده است و متن‌های این آگهی‌ها نقش موثری در افزایش دلال بازی و بازار سازی دارد.

به گفته بسیاری از کارشناسان، سایت‌های اینترنتی تبلیغات را به سمتی برده که دلال‌ها را جذب کرده و فضا برای تعریف قیمت‌های دروغین و کاذب مهیا شده است. مسکن یک کالای اساسی و مصرفی برای مردم به شمار می‌رود، ولی به دلیل افزایش بیش از ۱۰۰ درصدی قیمت‌ها، این کالا هم اکنون به عنوان یک کالای سرمایه‌ای شناخته می‌شود.

بر اساس این گزارش همزمان با برداشته شدن قیمت‌ها از سایت‌های اینترنتی، بازار مسکن و خودرو کمی آرام شد. یکی از مسئولان پلیس فتا در این خصوص اعلام کرده بود که به واسطه فعالیت سودجویان و تعدادی از دلالان در سایت‌های اینترنتی، شاهد افزایش بی رویه و خارج از عرف قیمت خودرو و مسکن بودیم، اما با رصد دائمی و مستمر فعالیت این گونه سایت‌ها، قیمت خودرو و مسکن از آن‌ها حذف شد و امیدواریم با همکاری وزارت راه و شهرسازی و ایجاد یک سامانه قیمتی مناسب مانع ورود مجدد دلالان و واسطه گران به این بازار باشیم.
برخی سایت‌های اینترنتی مسکن مجوز فعالیت ندارند

در همین رابطه حسام عقبایی نائب رئیس اول اتحادیه مشاوران املاک استان تهران با اشاره به اینکه قانون نظام صنفی اجازه فعالیت مشاوران املاک در فضای مجازی را می‌دهد گفت: مشاوران املاکی که دارای پروانه کسب هستند علاوه بر آنکه می‌توانند در مغازه‌ای به صورت فیزیکی فعالیت کنند، امکان فعالیت در فضای مجازی و سایت‌های اینترنتی هم دارند.

گفت: البته بسیاری از آگهی دهندگانی که در سایت‌های اینترنتی فعالیت می‌کنند دارای پروانه کسب و یا مجوز لازم نیستند به همین دلیل فعالیت اینگونه افراد به عنوان مشاور املاک در فضای مجازی غیر قانونی است.

عقبایی اظهار کرد: مشاوران املاک اگر در سایت‌های اینترنتی فعالیتی می‌کنند باید بانک اطلاعاتی درست از جمله بانک اطلاعاتی مسکن وزارت راه و شهرسازی را در اختیار داشته باشند و از سوی دیگر حق درج قیمت را ندارند.

نائب رئیس اول اتحادیه مشاوران املاک استان تهران گفت: متاسفانه برخی از اپلیکیشن‌ها و سایت‌های اینترنتی که در چند ماه اخیر در حوزه مسکن فعالیت می‌کنند، پروانه‌ای از وزارت ارشاد یا پلیس فتا ندارند و همین موضوع باعث شده که با ارائه قیمت‌های کاذب و توهم زا مالکان و موجران را تحریک به افزایش قیمت کنند.

وی تصریح کرد: سایت‌های اینترنتی که در بخش مسکن فعالیت می‌کنند باید با وزارت ارشاد و پلیس فتا هماهنگ باشند و تمامی مجوز‌های لازم را برای فعالیت در این حوزه کسب کنند.

عقبایی افزود: برخی از سودجویان به بهانه اینکه مشاور املاک هستند اقدام به درج قیمت‌های کاذب در این سایت‌ها می‌کنند، اما این افراد تنها به فکر منافع خودشان هستند و همین موضوع باعث ایجاد نابسامانی و افزایش قیمت در بازار مسکن می‌شود.

نائب رئیس اول اتحادیه مشاوران املاک استان تهران افزود: ممکن است دو واحد مسکونی مشابه در یک محله میلیون‌ها تومان تفاوت قیمتی داشته باشند، اما اگر فردی نا آشنا به این حوزه وارد شود و یک آگهی برای این واحد‌ها ارائه کند باعث بر هم ریختگی بازار مسکن در این محله می‌شود بنابراین آگهی دهندگان در سایت‌های اینترنتی حتما باید با وزارت راه و شهرسازی، اتحادیه املاک و همچنین دادستانی هماهنگ باشند.

وی افزود: برخی از سایت‌های اینترنتی اگر قرار است که وارد حوزه مسکن شوند باید شناسنامه کاملی از مجوز‌ها و فعالیت‌های خود را در همان ابتدای صفحه سایت درج کنند در غیر این صورت متقاضیان حوزه مسکن مراقب آگهی‌های دروغین دلالی و خرید و فروش مسکن در آن سایت باشند.
افزایش قیمت به دلیل ورود سایت‌های اینترنتی به بازار نیست

همچنین حسن محتشم عضو انجمن انبوه سازان استان تهران بیان کرد: متاسفانه در چند سال گذشته میزان ورود بنگاه‌های مسکن و معاملاتی در تمامی محله‌ها وشهر‌ها افزایش یافته و از سوی دیگر با افزایش قیمت مسکن قیمت بازار اجاره هم افزایش یافته است.

وی با اشاره به اینکه اگر چه فعالیت دلالان و سوداگران در فضای مجازی در بازار مسکن تاثیر دارد، اما دلیل اصلی افزایش قیمت مسکن، رشد جهشی قیمت زمین، رکود اقتصادی و کاهش ارزش پول ملی کشور است.

محتشم اظهار کرد: بازار اجاره هم به دلیل آنکه قیمت مسکن افزایش یافته، دچار نوسان شده است و در برخی از مناطق شاهد رشد دو برابری اجاره بها هستیم.

عضو انجمن انبوه سازان استان تهران اظهار کرد: دولت باید نظارت خود را بر ورود دلالان به حوزه مسکن محسوس کند تا این بازار از شوک قیمتی که به خود دیده خارج شود.

بر اساس این گزارش هم اکنون دلالان و سوداگران در نقش مشاوران املاک، بازار مسکن را به هم ریخته‌اند این در حالی است که فعالیت در سایت‌های اینترنتی به ویژه در حوزه مسکن باید با نظارت بیشتری صورت گیرد تا متقاضیان و مستاجرانی که به دنبال واحد مسکونی مناسب هستند نگران نباشند.

درج قیمت‌های کاذب در سایت‌های اینترنتی حوزه مسکن باعث نگرانی بسیاری از مستاجران و خوشحالی مالکان و موجران شده است، اما این قیمت‌ها در بازار مسکن واقعی نیست و باید نظارت دولت و بخش‌های مربوطه در این حوزه افزایش یابد.

اخبار داغ فیلم: علی ضیا روی آنتن زنده ادای احمدی‌نژاد را در آورد غارت بار تریلی توسط مردم بی فرهنگ! + فیلم دانلود قسمت نهم 9 سریال هیولا مهران مدیری مهران مدیری در تدارک ساخت یک برنامه جدید در دبی؟ +عکس پروژه چادری‌هایِ سیگاری برای تخریب محجبه‌ها؟! +عکس برخورد تحقیر آمیز ترامپ با ولیعهد سعودی +فیلم

منبع: فردا

کلیدواژه: سایت های اینترنتی بازار مسکن قیمت های کاذب

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.fardanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فردا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۲۶۴۴۴۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

با بودجه ۳میلیارد تومانی در کجای پایتخت می‌توان خرید؟/ جدول قیمت‌ها

به گزارش خبرآنلاین،فروردین امسال توقع مدنظر دلالان از بازار مسکن شهر تهران برآورده نشد. آن‌طور که واسطه‌های ملکی می‌گویند گروهی از متقاضیان سرمایه‌گذاری در بازار ملک که به شکل سنتی از نیمه دوم فروردین فعالیت خود را به منظور ارزیابی وضعیت این بازار آغاز می‌کنند با این برآورد که بازار مسکن در سال جاری ظرفیت رشد چندانی در مقایسه با بازارهای رقیب ندارد از خرید ملک منصرف شدند.

ایسنا در خبری نوشت:در حال حاضر تقاضای سرمایه‌گذاری در بازار مسکن کاهش محسوسی در مقایسه با سال‌های گذشته دارد. با این حال به گفته مشاوران املاک، عده‌ای از بخر و بفروش‌ها فایل‌های زیر قیمت را در مناطق شمالی تهران خریداری و با سود بیش از نرخ تورم، آپارتمان مدنظر را فایل می‌کنند.

مقاضای مصرفی خرید مسکن نیز پس از رشدهایی که از اواخر سال ۱۳۹۶ آغاز شد و ادامه یافت به نوعی از بازار حذف شده است. با این اوصاف به نظر می‌رسد بازار ملک در اردیبهشت کم‌رونق‌تر از مدت مشابه سال گذشته باشد.

دلالان از بازار مسکن راضی نیستند!

فروردین سال گذشته تعداد معاملات آپارتمان‌های مسکونی در پایتخت ۱۷۵۷ فقره بود. اردیبهشت نیز ۴۳۵۹ فقره خرید و فروش آپارتمان در تهران انجام شد. اسفند ۱۴۰۲ این تعداد ۶۱۷۹ فقره بود.

درخصوص قیمت نیز طبق اعلام بانک مرکزی، میانگین قیمت هر متر مربع مسکن شهر تهران در فروردین و اردیبهشت پارسال به ترتیب ۶۶.۴ میلیون و ۷۵.۳ میلیون تومان بود. این رقم تا پایان سال به ۸۱.۴ میلیون تومان رسید که در مقایسه با اسفند سال قبل از آن ۲۴.۸ درصد رشد یافت.

با توجه به تورم عمومی حدود ۴۰ درصد و رشد حدود ۲۴ درصدی قیمت مسکن در پایتخت ارزیابی کارشناسان و فعالان بازار مسکن این است که این بازار از ظرفیت لازم برای رشد برخوردار نیست.

بیشتر بخوانید: پیش‌بینی ترسناک یک کارشناس بازار مسکن/ احتمال افزایش ۴۰ درصدی اجاره

یکی از مشاوران املاک فعال در منطقه ۱ تهران درخصوص وضعیت بازار ملک در اردیبهشت به ایسنا گفت: بازار مسکن بی‌مشتری است. با وجود آن‌که در مناطق شمالی تهران بعضا میزان افزایش قیمت آپارتمان با نرخ دلار سنجیده می‌شود امسال میزان رشد آن به اندازه بازار ارز نبوده است. قیمت‌های پیشنهادی تقریبا ۱۰ تا ۱۵ درصد نسبت به اسفند بالا رفته، اما خریدار وجود ندارد.

وی افزود: در منطقه ۱ میزان خرید و فروش، قیمت را تعیین نمی‌کند بلکه دلالان به منطقه قیمت می‌دهند. یک سری سرمایه‌گذار، واحدها را خریداری می‌کنند و اجاره هم نمی‌دهند. برای آن‌که مالیات خانه خالی مشمولشان نشود مثل ماشین، آپارتمان را با سند وکالتی واگذار می‌کنند. بخر و بفروش‌ها بین خودشان معامله می‌کنند، ولی سند نمی‌زنند.

یکی از واسطه‌های ملکی در جنوب شرق تهران نیز گفت: با آمدن سال جدید، قیمت ملک مقداری تغییر کرد، ولی تعداد مشتری تغییر چندانی نکرد. البته رکود به شدت پارسال نیست. در دفتر ما تقریبا هفته‌ای یک مبایعه‌نامه (خرید و فروش) امضا می‌شود، اما این‌طور نیست که بگوییم بازار رونق گرفته است. نرخ‌های اعلامی مالکان هم ۱۰ تا ۱۵ درصد تغییر کرده، ولی هنوز تثبیت نشده است.

منبع : ایسنا

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید. کد خبر 1900639

دیگر خبرها

  • با بودجه ۳میلیارد تومانی در کجای پایتخت می‌توان خرید؟/ جدول قیمت‌ها
  • نزول طلا و ارز ادامه دارد | افزایش تیراژ تولید خودرو
  • وضعیت بازار ملک در تهران / دلالان از بازار مسکن راضی نیستند!
  • تعرفه تاکسی‌های اینترنتی را شرکت‌ها تعیین کنند یا شورای رقابت؟
  • آپارتمان‌های تهران بدون مشتری ماند؛ قیمت مسکن متری چند؟
  • ورود شورای رقابت به نرخ گذاری تاکسی‌های اینترنتی به صلاح نیست
  • دلالان از بازار مسکن راضی نیستند!
  • نرخ رهن در بازار تهران؛ رهن مسکن در محله شادآباد ۵۸۰ میلیون تومان
  • معرفی بهترین سایت های خرید عطر عمده در ایران
  • وب‌سایت‌هایی که بازدید می‌کنید چقدر ایمن هستند؟