پایانی بر نابرابری دیه زن و مرد
تاریخ انتشار: ۱۲ تیر ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۴۲۶۵۷۹۹
روزنامه ایران در گزارشی آورد: بحث برابری دیه زن و مرد بحث دیروز و امروز نیست. جریانی است که بسیاری از حامیان حقوق زنان سالها برای رسیدن به آن تلاشهایی بیوقفه داشتند. مهمترین اتفاق ۹ در این راستا در سال ۱۳۹۲ رخ داد و بر اساس آن تبصرهای به ماده ۵۵۰ قانون مجازات اسلامی توسط مجلس افزوده شد. این تبصره مقرر کرد که معادل تفاوت دیه زن تا سقف دیه مرد از صندوق تأمین خسارتهای بدنی تأمین شود ولی این تبصره تنها مربوط به تصادفات رانندگی میشد.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
معاون رئیس جمهوری در امور زنان و خانواده نیز در این خصوص در توئیتی گفت: هیأت عمومی دیوان عالی کشور به بررسی تکلیف صندوق تأمین خسارتهای بدنی برای پرداخت مابهالتفاوت دیه زنان اعم از نفس یا اعضا پرداخت و در رأی وحدت رویه ۷۷۷، به تصویب رأیی اقدام کرد که در حکم قانون است و تمام محاکم ملزم به رعایت آن هستند.
رئیس کانون وکلای دادگستری مرکز هم با بیان اینکه رأی وحدت رویه نگاه فراجنسیتی دارد به «ایران» میگوید: در رأی برابری دیه زن و مرد، رویکرد حقوق بشری و مبنای عدالتی، بر مبنای اصولی و استدلالی آن غالب است. مهمترین نکته این است که نتایج این رأی قطعاً مثبت خواهد بود. عیسی امینی، با اظهار خرسندی از به نتیجه رسیدن موضوع برابری دیه، ادامه میدهد: در این رأی، همه انواع جرم در نظر گرفته شده و قائل به نوع جرم نشده است و همین امر سبب میشود راه تفسیر برای قضات دادگاه باز شود و نکته مثبتی است. هیأت عمومی دیوان عدالت کشور دریافت دیه کامل در خصوص زنان را از این به بعد مقید به تصادفات ندانسته و در کلیه موارد آن را برابر قرار داده و خلأ میزان نصف را توسط صندوق جبران خسارت بدنی پر کرده یعنی مابه التفاوت دیه برای رسیدن به برابری را دولت باید بپردازد. هرچند احتمال اینکه ابهاماتی در خصوص آن پیش بیاید، وجود دارد. مهم این است که این امر بر مبنای عدالت محوری است و راهی برای قضات تالی (بهعنوان مثال محاکم عمومی) باز میکند تا تفاسیر را توسعه دهند. به اعتقاد این وکیل دادگستری، امروز در تفسیر قانون باید شیوه عدالت محوری سرمشق باشد. بیش از اینکه به جزئیات توجه کنم به باز شدن باب این مکتب و روش، احترام میگذارم و به آینده بسیار خوشبین هستم. امینی در پاسخ به این سؤال که تا چه حد حضور آقای رئیسی در پیشبرد قوانین حمایتی از زنان مؤثر است، میگوید: در همین مدت کوتاه حضور وکلا و حقوق دانان برای نقادی بیشتر شده و بحثهای مربوط به حقوق زنان رونق پیدا کرده و محورهای رفع تبعیض مطرح شده و همه این امور با نگاه تعاملی آقای رئیسی شکل گرفته است.
نظارت دقیق، مهمتر از تصویب قانون
یک جامعه شناس نیز با اشاره به اینکه نصف بودن دیه زن به نوعی کسرشأن برای زنان به شمار میرفت، به «ایران» میگوید: در سطح بینالمللی در اکثر کشورها در خصوص تصویب قانون این «انسان» است که در نظر گرفته میشود و تفاوتی میان زن و مرد وجود ندارد. در قرآن هم بارها اشاره شده زن و مرد مساوی هستند الا به تقوا. با توجه به تأکید اسلام و قوانین بینالمللی، قانون برابری دیه زن و مرد خیلی پیشتر از اینها باید به تصویب میرسید با اینهمه این اتفاق برای زنان کشور ما اتفاقی بسیار مهم و فرخنده است. به گفته شهلا کاظمیپور «خیلی از قوانین وجود دارند که به نفع زنان هم هستند ولی بدرستی اجرا نمیشوند. امیدوارم بعد از تصویب این قانون بر اجرای درست آن نظارت دقیق شود، چراکه نظارت بر اجرای قانون به مراتب مهمتر از تصویب قانون است. در این حیطه رسانههای جمعی و فضای مجازی هم میتوانند ناظران خوبی باشند.» وی در ادامه اظهار امیدواری میکند: این اتفاق گام بسیار مهمی در جهت احقاق حقوق زنان است و امیدوارم در مسائل دیگر نیز زنان به حقوق حقه خود دست پیدا کنند. مواردی از قبیل ارث، شهادت، افتتاح حساب بانکی برای فرزندان و برداشت از حساب، ازدواج مجدد مردان و بحث بازنگری قانون ازدواج از جمله مسائلی هستند که همچنان از نابرابری عینی حقوق زنان و مردان به شمار میروند.
کاظمیپور آگاهسازی زنان نسبت به حقوق خود را هم امری مهم دانسته و میافزاید: در کشورهای پیشرفته دختر و پسر قبل از ازدواج با مراجعه به وکیل به تمامی حقوق خود آشنا میشوند ولی متأسفانه در کشور ما دختران یا پسران بدون اینکه مفاد و شرایط ضمن عقد را مطالعه کنند پای اوراق ازدواج را امضا میکنند و اطلاع و آگاهی چندانی هم از دیگر حقوق خود در آن حیطه ندارند. بسیاری از ناعدالتیها ناشی از همین نبود آگاهی است. وی با اشاره به تصمیم جدید معاون حقوقی رئیس جمهوری و معاونت حقوقی وامور مجلس در زمینه یکنواخت شدن قوانین و نبود مغایرت در میان قوانین توصیه میکند: بهتر است در گام بعدی هنگام بازنگری قوانین مسئولان امر بیشتر به قوانین حمایتی زنان توجه داشته باشند تا روز به روز شاهد پیشبرد امور با هدف نزدیک شدن به برابری حقوق زن و مرد باشیم.
منبع: ایرنا
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۲۶۵۷۹۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
آیتالله نوری همدانی: دین اسلام بزرگترین حامی حقوق زن است
آیتالله نوری همدانی در پیامی به همایش ملی «هویت عصری زنان در آئینه قرآن و حدیث» گفت: دین اسلام بزرگترین حامی حقوق زن است. - اخبار استانها -
به گزارش خبرگزاری تسنیم از قم، آیت الله نوری همدانی در پیامی به اختتامیه همایش ملی «هویت عصری زنان در آئینه قرآن و حدیث» گفت: امروز دنیای کفر با متهم ساختن اسلام نسبت به حقوق زن آنچه را که خود در عمل انجام میدهد به دین مقدس ما نسبت میدهد در حالی که با این عمل می خواهد پرده سیاه بر حقایق و موقعیت زن در اسلام بپوشاند و عمل ننگین خود را نسبت به بانوان توجیه کند، اما باید با صدای رسا و بلند اعلام کرد که این دین بزرگترین حامی حقوق زن است.
متن پیام حضرت آیتالله نوی همدانی به اختتامیه همایش ملی «هویت عصری زنان در آئینه قرآن و حدیث» به این شرح است:
بسم الله الرحمن الرحیم الحمدلله رب العالمین و الصلاه و السلام علی سیدنا و نبینا ابی القاسم المصطفی محمد و علی اهل بیته الطیبین الطاهرین سیما بقیه الله فی الارضین.
با سلام و تحیت به آن مجمع محترم؛
موضوع «جایگاه و موقعیت بانوان» از دیرباز مورد گفتمان اندیشمندان و صاحب نظران بوده و نویسندگان و نظریه پردازان در این زمین دیدگاههای گوناگونی ارائه داده و هر یک از آنان برداشت و تحلیلی داشته و طبق جهان بینی خود آن را ابراز داشتهاند. که این موضوع مطالعه تاریخ اقوام و ملل روشنتر میشود.
در این میان مکتب حیات بخش اسلام که کاملترین ادیان است با توجه به نظر واقع بینانه به انسان و وظایف و تکالیف او، موقعیت بانوان را به نحو اصولی مورد تجزیه و تحلیل قرار داده و با عنایت به ساختار زنان به تبیین حقوق آنها پرداخته است که با نگرش دقیق و خالی از اغراض باید گفت: در هیچ مکتب و گرایشی اینگونه حریم و حقوق زنان مورد حمایت قرار نگرفته و شأن و منزلت آنان مصونیت پیدا نکرده است.
مگر نه این است که پیش از ظهور اسلام با زنان در همه نقاط جهان به بدترین نوع برخورد میشده و از کمترین حقوق اجتماعی محرومشان داشته بودند.
که در آن فضای مسموم حضرت رسول اکرم (ص) رفعت مقام و شأن بالای بانوان را با کمال صراحت اعلام و قوانینی بر اساس فطرت انسان مقرر داشت.
و مگر نه این است که با استقبال از حضور زنان در عرصههای جهادی و آموزشی و پرورشی و اجتماعی سالهای نخستین ظهور اسلام به عصر طلایی تبدیل شد و بر تارک جبین تاریخ اسلام درخشید.
انسانی در میان دو دیوار بلند تحجر و تمدن کاذب. محبوسی در اعماق دو زندان: زندان جاهلیت و زندان بردگی مدرن. اسیر دو کمند: کمند اوهام و خرافات و کمند تهمت و افترا. مقهور دو فرهنگ، فرهنگ جاهلی و فرهنگ کلمات فریبنده به نام آزادی و به عنوان علم و تمدن و تساوی حقوق. بالاخره فریادگری بدون فریادرس! و مجرمی بدون ارتکاب جرم، مظلومی به ظلم مضاعف و محروم از حقوق زندگی صحیح.
در روزگاری که در تمام فرهنگهای اقوام و ملل جهان «زن» به عنوان یک «موجود پست» و «طفیلی» و انسان درجه دوم مطرح بود و تلخی و محرومیت بر همه ابعاد و زندگی او چه سیاسی، چه فرهنگی و چه اقتصادی سایه افکنده و مورد بدبینیها و آماج تهمتها بود و از هیچ روزنهای بر افق زندگی او روشنایی نمیتابید، و همه درها بر روی او بسته بود، خورشید اسلام طلوع کرد و افق زندگی او را از کران تا کران روشن نمود و ندای عطوفت آمیز پیغمبر رحمت، حضرت محمد (ص) روح نشاط و امید در کالبد او دمید و راه ترقی و تکامل را به روی او از همه جهت باز کرد.
حضرتش موقعیت مهم «زن» در اجتماع بشری و جایگاه بلند او و شایستگیها و استعدادهای فراوانی را که دست آفرینش در وجود این موجود بدیع قرار داده است را گوش زد کرد و آیههایی از قرآن مجید را در رابطه با معرفی مقام مهم زن و ارزش والای او برای مردم بیان نمود. «زن» را به عنوان اینکه مانند مرد یک انسان کامل است و شایسته همه کمالات و کرامتهای انسانی است و شایستگی خلیفه الهی بودن را دارد معرفی کرد.
«من عمل صالحا من ذکر أو انثی و هو مومن فلنحیینه حیاة طیبة ولنجزینهم اجرهم بأحسن ما کانوا یعملون»
«ان المسلمین و المسلمات و المومنین والمومنات والقانتین والقانتات والصادقین والصادقات و الصابرین و الصابرات والخاشعین والخاشعات و المتصدقین و المتصدقات والصائمات والحافظین فروجهم والحافظات والذاکرین الله کثیرا و الذاکرات أعد الله لهم مغفرة و اجرا عظیما»
این نمونهای از آیات قرآن در عظمت زنان است و بر همین اساس همانطور که نمونهای از مردان برای الگوسازی ذکر نمود، از زنان شایسته یز به عنوان الگو معرفی میشود:
«ضرب الله مثلاً للذین کفروا امرأت نوح و امرأت لوط کانتا تحت عبدین من عبادنا صالحین فخانتاهما فلهم یغنیا عنهما من الله شیئا و قیل ادخلا النار مع الداخلین و ضرب الله مثلاً للذین آمنوا امرأت فرعون إذ قالت رب ابن لی عندک بیتا فی الجنه و نجنی من فرعون و عمله و نجنی من القوم الظالمین و مریم ابنت عمران التی احصنت فرجها فنفخنا فیه من روحنا و صدقت بکلمات ربها و کتبه و کانت من القانتین»
و در روایات ما نیز احادیث مختلف و متواتر درباره حقوق و جایگاه بانوان ذکر شده است که توصیه میشود به کتب حدیثی ما مراجعه کرده و با در نظر گرفتن سند احادیث بعضی از مطالب جعلی که با قرآن کریم مطابقت ندارد را استثنا نمود.
امروز نیز دنیای کفر با متهم ساختن اسلام نسبت به حقوق زن آنچه را که خود در عمل انجام میدهد به دین مقدس ما نسبت میدهد در حالی که با این عمل می خواهد پرده سیاه بر حقایق و موقعیت زن در اسلام بپوشاند و عمل ننگین خود را نسبت به بانوان توجیه نماید، اما باید با صدای رسا و بلند اعلام کرد که این دین بزرگترین حامی حقوق زن میباشد.
در پایان از همه حاضرین، خصوصاً از برگزارکنندگان این جلسه محترم و به ویژه نماینده معظم ولی فقیه آیت الله آقای نور مفیدی کمال سپاس و تشکر را دارم و و توفیق همگان را از خداوند متعال خواستارم و ملتمس دعای خیر هستم.
و السلام علیکم و رحمه الله و برکاته
قم مقدسه
حسین نوری همدانی
انتهای پیام/