Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاری مهر - گروه استان‌ها: استفاده بیش از حد و رعایت نکردن الگوی صحیح مصرف، تبدیل به دغدغه‌ای شده که از سویی هزینه‌های بسیار بر خانواده‌ها تحمیل و از سوی دیگر خسارات جبران ناپذیری را به جامعه وارد می‌کند.

خداوند در قرآن کریم بارها به پرهیز از اسراف سفارش کرده و بزرگان دین نیز بر اهمیت این موضوع تاکید داشتند، بنا به فرمایشات رهبر معظم انقلاب، راه اساسی مقابله با مشکلات اقتصادی موجود، انضباط مالی، صرفه جویی و پرهیز از اسراف است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

خوشبختانه کشور ما از منابع غنی انرژی برخوردار است، نعمتی که خداوند به بشر عطا کرده تا بتوانند با استفاده از آن بهتر زندگی کند. بهره مندی از مواهب انرژی نیازمند استفاده بهینه و درست از این منابع است تا برای نسل‌های آینده جامعه نیز تداوم پیدا کند.

گاه صرفه جویی و احساس مسئولیت نسبت به مصرف انرژی را فراموش می‌کنیم، شاید در چند فرسخی شهر و دیار ما منطقه‌ای از نعمت برق، آب و … محروم باشد، نمونه بارز آن خسارات سیل اخیر در برخی استان‌های کشور است که با وجود گذشت چند ماه از پایان یافتن سیل، مردم این مناطق در شرایط دشوار زندگی می‌کنند و با توجه به شروع تابستان، از گرمای هوا و سایر کمبودها رنج می‌برند.

با علم به این واقعیت که صرفه جویی وظیفه ملی هر شهروندی است، نباید بی تفاوت از این مساله عبور کرد. در استان مرکزی نیز با شروع فصل گرما با وجود تاکید مسئولین بر رعایت الگوی صحیح مصرف انرژی، از ابتدای تیرماه تاکنون شاهد افزایش مصرف بوده ایم که این امر نگرانی مسئولان را دوچندان کرده است و طی روزهای اخیر مدیران دستگاه‌های مسئول و مرتبط به دفعات در رابطه با لزوم مدیریت مصرف از سوی مردم هشدار داده و تاکید کرده اند.

آغاز زودهنگام گرما و وسایل سرمایشی عامل رکوردشکنی مصرف برق

مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق استان مرکزی در گفت و گو با خبرنگار مهر در این رابطه اظهار داشت: امسال با توجه به افزایش دمای زودتر از موعد در استان، پیک بار مصرف برق در تیر ماه رکورد شکست و با رشد ۱۰ درصدی مواجه شد.

محمد الله داد گفت: از ابتدای تیرماه تاکنون بیشترین رکورد پیک مصرف برق در شهرهای اراک، ساوه، زرندیه، دلیجان، محلات و خمین در استان ثبت شده است.

وی با اشاره به رشد ۱۰ درصدی پیک‌بار مصرف برق استان مرکزی در روزهای اخیر ماه، تاکید کرد: پیش‌بینی‌ها نشان می‌دهد اگر مشترکان برق، اقدام به صرفه‌جویی نکنند؛ در تیر ماه امسال به رکورد ۱۰۰۰ مگاواتی مصرف برق خواهیم رسید.

مدیر عامل شرکت توزیع برق استان مرکزی بیان کرد: برای اولین بار، نقطه اوج مصرف کشور در تیر ماه امسال به بالای ۵۵ هزار و ۷۵۸ مگاوات رسیده و بیشترین رکورد مصرف برق در استان مرکزی در تیرماه تا امروز، ۸۷۷ مگاوات ثبت شده است.

سالانه حدود ۳۰ درصد از مصرف برق در زمان پیک تابستان ناشی از روشن بودن وسایل سرمایشی بوده و امسال نیز این میزان افزایش مصرف به دلیل استفاده از وسایل سرمایشی رخ داده است الله داد افزود: سالانه حدود ۳۰ درصد از مصرف برق در زمان پیک تابستان ناشی از روشن بودن وسایل سرمایشی بوده و امسال نیز این میزان افزایش مصرف به دلیل استفاده از وسایل سرمایشی رخ داده است.

وی خاطر نشان کرد: با کاهش مصرف وسایل سرمایشی، استفاده نکردن از وسایل پرمصرف انرژی تأمین برق از دیزل ژنراتور در صنایع، مجتمع‌های مسکونی بزرگ و صنایع وابسته به کشاورزی و خاموش کردن موتور چاه‌های بخش کشاورزی در ساعات ۱۱ تا ۱۵ می‌توان در مدیریت مصرف انرژی گام‌های مؤثری را برداشت.

مدیر عامل شرکت توزیع برق استان مرکزی با اشاره به اجرای طرح‌های تشویقی برای کاهش بار مصرف برق، بیان کرد: این طرح‌ها با عنوان طرح‌های ذخیره عملیاتی شامل تغییر ساعت کار صنایع و طرح‌های دیگری از این قبیل است و یکی از مهمترین برنامه‌های کاهش مصرف برق در صنایع به شمار می‌رود.

الله داد گفت: مدیریت مصرف برای گذر از فصل تابستان از اهمیت بسیاری برخوردار است و با رعایت توصیه‌های ساده می‌توان هم به اقتصاد خانواده و هم اقتصاد ملی کمک کرد.

وی اظهار کرد: از مشترکان خانگی درخواست می‌شود با رعایت نکات ساده و مدیریت استفاده از وسایل پرمصرف برقی مانند ماشین لباسشویی و ظرفشویی، در مصرف برق صرفه جویی کنند و استفاده از وسایل پرمصرف را به ساعات غیر پیک اوایل روز یا ساعات انتهایی شب موکول کنند.

مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق استان مرکزی تصریح کرد: بهره‌وری و درست مصرف کردن به‌معنی مصرف نکردن یا کم مصرف کردن نیست، با اعمال شیوه‌هایی مناسب می‌توان از انرژی برق، مصرف صحیح و بهینه داشت.

الله داد با تاکید بر اینکه ظرفیت تولید و انتقال برق محدود است، گفت: اگر در ساعت اوج مصرف، همه مشترکان با استفاده از شیوه‌های مناسب مصرف برق را مدیریت کنند، دیگر نه‌تنها نیازی به ظرفیت‌های جدید تولید انرژی نیست بلکه، مشکلی نیز وجود نخواهد داشت.

بارش‌های اخیر از ضرورت رعایت الگوی مصرف آب نمی کاهد

در ادامه، سرپرست شرکت آب و فاضلاب شهری و مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب روستایی استان مرکزی در گفت و گو با خبرنگار مهر اظهار داشت: منابع آبی شهرهای استان شامل ۲۴۰ حلقه چاه که (۱۷۷ حلقه آن در مدار بهره برداری قرار دارد)، سه رشته قنات و یک دهنه چشمه می‌باشد و از طرفی تأمین منابع آبی ۸۴۱ روستای تحت پوشش خدمات آب و فاضلاب روستایی استان از ۵۳۳ حلقه چاه، ۱۳۶ دهنه چشمه و ۲۷ رشته قنات صورت می‌پذیرد.

یوسف عرفانی نسب بیان کرد: آب شهرهای استان مرکزی ۵۶ درصد از منابع آب زیر زمینی و ۴۴ درصد از منابع آب سطحی تأمین می‌شود و با توجه به بارش‌های اخیر، هم اکنون در تمام شهرهای استان مرکزی به جز مامونیه (از توابع زرندیه) که در نقطه سر به سر قرار دارد، با مشکل منابع آبی مواجه نیستیم.

سال گذشته ۸۵ روستای استان با مشکل کم آبی مواجه گردید که آبرسانی آنها توسط تانکر انجام شد و امسال تعداد این روستاها در تابستان تاکنون به ۱۲ مورد رسیده است سرپرست شرکت آب و فاضلاب شهری و مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب روستایی استان مرکزی گفت: سال گذشته ۸۵ روستای استان با مشکل کم آبی مواجه گردید که آبرسانی آنها توسط تانکر انجام شد و امسال تعداد این روستاها در تابستان تاکنون به ۱۲ مورد رسیده است. البته در برخی روستاهای واقع در منطقه فراهان مانند نوازن، ویسمه و … بیشتر مشکل کیفی آب مطرح است و برای رفع مشکل، آبرسانی سیار و جیره بندی مد نظر قرار دارد.

وی افزود: با توجه به آغاز فصل گرما، میزان مصرف آب در بین مشترکان افزایش پیدا کرده و با وجود بارندگی‌های ابتدای امسال وضعیت منابع آبی پاسخگوی مصرف آب خواهد بود. در واقع به لحاظ کمی با مشکل کمبود آب در کوتاه مدت مواجه نیستیم اما، اگر نسبت به مدیریت مصرف توجه کافی صورت نپذیرد در آینده باز هم با کمبود آب مواجه خواهیم شد.

سرپرست شرکت آب و فاضلاب شهری و مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب روستایی استان مرکزی بیان کرد: مشترکان باید سعی کنند با اقدامات لازم و رعایت الگوی صحیح مصرف، در استفاده از آب صرفه جویی کنند تا قطعی و کمبود آن اتفاق نیفتد.

عرفانی نسب اضافه کرد: در حال حاضر ۹۹.۹۸ درصد جمعیت شهری استان تحت پوشش خدمات آب و فاضلاب شهری قرار دارند و جمعیت تحت پوشش آب و فاضلاب روستایی نیز ۸۵.۵۶ درصد از کل جمعیت روستایی هستند.

باید توجه داشت که درصد قابل توجهی از تولید برق به طور مستقیم وابسته به ذخیره آب پشت سدها می‌باشد که با صرفه جویی در مصرف آب می‌توان تا حد زیادی از قطعی برق نیز جلوگیری کرد، انتظار می‌رود با انجام اقدامات لازم در فصل گرما از قبیل صرفه جویی و اصلاح الگوی مصرف از بروز خسارت‌های احتمالی تا حد امکان کاسته شود و رسیدن به این مهم نیازمند همکاری همه جانبه مردم است.

کد خبر 4657584

منبع: مهر

کلیدواژه: صرفه جویی برق صرفه جویی آب مصرف انرژی اصلاح الگوی مصرف

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۲۷۷۲۸۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تجلیل از کارگران شرکت سنگ آهن مرکزی ایران-بافق

 به گزارش خبرگزاری صداوسیما مرکز یزد، مدیرعامل شرکت سنگ آهن مرکزی ایران-بافق گفت: همزمان با هفته کار و کارگر، از کارگران نمونه هر بخش به صورت غیر منتظره با حضور خانواده‌هایشان، تجلیل شد و به آنها یک روز مرخصی داده شد تا روز کارگر را در کنار خانواده خود بگذرانند.

وی، افزود: برای رفاه حال کارگران در معاونت منابع انسانی برنامه‌های متعددی داریم تا بتوانیم مسائل کارگری را بهبود ببخشیم.
حمیدیان بیان کرد: خیلی از درخواست‌ها و دغدغه‌های کارگران را در اجرای این برنامه‌ها لحاظ کرده ایم که برخی انجام شده و برخی در دست اقدام است.
وی، گفت‌: علاوه بر این با برنامه‌های سرمایه گذاری توسعه‌ای، برای آینده این صنعت و این مجموعه در تلاش هستیم که این هم در زمینه رفاه حال کارگران موثر و مهم خواهد بود.
در آیین تجلیل از کارگران شرکت سنگ آهن مرکزی ایران-بافق، امام جمعه بافق، فرماندار، بخشدار، رییس شورای شهر، دادستان و رییس دادگستری، رئیس اداره کار و همچنین مسئولان شرکت سنگ آهن مرکزی حضور داشتند.

دیگر خبرها

  • بررسی بخشنامه های بانک مرکزی در نشست کمیته رعایت قوانین و مقررات
  • بانک مرکزی رکوردشکنی ۸۰ ساله تورم را تکذیب کرد
  • تجلیل از کارگران شرکت سنگ آهن مرکزی ایران-بافق
  • مبارزه با موش‌های پایتخت در آستانه فصل گرما زودتر آغاز شود
  • واگذاری بیش از ۹ هزار فقره انشعاب آب در استان مرکزی
  • رعایت حقوق مصرف کننده با ثبت موجودی طلا در سامانه
  • رعایت حقوق مصرف کننده با ثبت موجودی طلا در سامانه تجارت
  • رعایت حقوق مصرف کننده با ثبت موجودی طلا در سامانه جامع تجارت
  • معمای کیفیت سکه های حراجی بانک مرکزی/ شایعه ناخالصی سکه از کجا آغاز شد؟
  • زنگ آغاز پویش ملی دوشنبه‌های ورزش و کار در استان مرکزی نواخته شد