Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش ایرنا، چندی پیش گزارشی از انواع مختلف حوادث تفریحی-ورزشی در مازندران طی سال‌های اخیر با عنوان «جای خالی تدبیر و مسئولیت در گردشگری‌های نوپدید مازندران» توسط خبرگزاری ایرنا-مازندران منتشر شد که در آن به ۱۵ حادثه ثبت شده اعم از سقوط هواپیمای تفریحی، سقوط پاراگلایدر، سقوط چترباز و تصادف جت‌اسکی با مانع، جت‌اسکی و حتی شناگران اشاره شده بود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

این گزارش ۲۷ خرداد منتشر شده بود و ۱۵ حادثه تفریحی-ورزشی از سال ۱۳۹۲ تا ۲۵ خرداد امسال را روایت کرد.

اما همانطور که در گزارش یاد شده پیش‌بینی شده بود، این حوادث با توجه به افزایش استقبال از این تفریح‌ها باز هم دیده شد و کماکان نیز باید منتظر رخ دادن چنین حوادثی باشیم. از تاریخ انتشار آن گزارش تا کنون دو حادثه مشابه منجر به فوت دیگر در مازندران ثبت شد.

تکرارِ حوادث
فقط ۲ روز پس از انتشار این گزارش، یعنی در تاریخ ۲۹ خرداد یک دستگاه جت‌اسکی با ۲ سرنشین در دریای منطقه کلارآباد واژگون شد که به دلیل بی‌توجهی سرنشینان به پوشیدن جلیقه نجات، یکی از سرنشینان در دریا غرق شد و جان باخت.

یک هفته بعد نیز نخستین حادثه منجر به مرگ بر اثر سقوط فلای‌بورد (تخته پرواز) در مازندران ثبت شد. ۵ تیر مسافر ۲۸ ساله اهل کرج بر اثر سقوط در قسمتی از آب که کمتر از یک متر عمق داشت، به دلیل شکستگی گردن پیش از رسیدن به بیمارستان جان باخت. ۲۵ خرداد نیز سقوط پاراگلایدر در فریدونکنار مرگ سرنشین ۳۲ ساله این وسیله پروازی را رقم زد.

به این ترتیب فقط از تاریخ ۱۶ خرداد که پاراگلایدر در ساحل سلمانشهر بین جمعیت سقوط کرد و منجر به مصدومیت ۱۱ نفر شد، تا ۵ تیر ماه، یعنی طی ۲۰ روز ۴ حادثه تفریحی-ورزشی در مازندران ثبت شد که ۳ کشته و ۱۱ مصدوم داشت. این موضوع نشان دهنده کاهش فاصله زمانی بین این حوادث در مازندران است و ضرورت سرعت دادن برنامه‌ریزی برای پیشگیری از این حوادث را بیشتر می‌کند.

بدون مجوزهای حادثه‌ساز
مدیریت این حوادث قطعاً به همکاری ادارات و مجموعه‌های مختلفی نیاز دارد. اما شاید قرار گرفتن این تفریح‌ها در دسته فعالیت‌های ورزشی، بخشی از این مسئولیت را به عهده اداره کل ورزش و جوانان می گذارد.

معاون فنی ورزشی اداره کل ورزش و جوانان مازندران در گفت وگو با خبرنگار ایرنا با بیان اینکه فعالیت‌های ورزشی آبی و هوایی از زیرمجموعه‌های هیأت انجمن‌های ورزشی به شمار می‌آیند، گفت: هیأت انجمن‌های ورزشی حدود ۲۰ رشته را زیر پوشش دارد که جت‌اسکی، پاراگلایدر، پاراموتور چند رشته تفریحی-ورزشی دیگر را شامل می‌شود. برای ساماندهی این فعالیت‌ها تاکنون جلسات مختلفی برگزار شد، اما مشکل ما فعالیت افرادی است که بدون مجوز و گواهینامه از این تجهیزات استفاده می‌کنند و سبب بروز حوادثی می‌شوند.

«عادل عالیشان» اظهار کرد: عمده اتفاقات فعالیت‌های تفریحی-ورزشی رخ داده در مازندران به اقدامات خودسرانه و بدون آشنایی به فن مربوطه ارتباط دارد. بسیاری از این حوادث در مناطق ممنوعه و کور رخ می‌دهند وگرنه جت‌اسکی‌های زیرمجموعه کلوپ‌های دارای مجوز در محدوده‌های مشخصی تردد می‌کنند و حوادثی هم از جت‌اسکی‌های عضو این کلوپ‌ها نداشتیم.

وی افزود: چند حادثه پاراموتور یا پاراگلایدر در مناطقی اتفاق افتاده که خارج از محدوده‌های مورد تأیید بوده یا خود افراد بدون آشنایی با اصول پرواز و شناخت از منطقه اقدام به پرواز کردند و برای‌شان حادثه پیش آمد. بررسی‌های ما به ویژه در حوادث مربوط به جت اسکی نشان می‌دهد عمده این حوادث برای افرادی پیش آمد که مجوزهای لازم را نداشتند.

این مسئول به حادثه عصر ۱۶ خرداد ساحل سلمانشهر و سقوط پاراگلایدر در جمعیت اشاره کرد و گفت: پس از این حادثه بررسی میدانی انجام شد و در کمیته ۵ نفره که توسط مدیرکل ورزش و جوانان تشکیل شد، خلبان و مدیر طرح خصوصی که از وجود این خلبان و پاراگلایدرش برای جذب گردشگران استفاده می‌کرد به عنوان مسببان حادثه تشخیص داده شدند. همچنین جلسه‌ای نیز در اداره کل امنیتی استانداری تشکیل شد و خواستیم که از طرف استانداری برای برخورد با افرادی که مسائل ایمنی در این فعالیت‌ها را رعایت نمی‌کنند به فرمانداران شهرستان‌ها و فرماندهان نیروی انتظامی و دریابانی ابلاغ شود زیرا اداره کل ورزش و جوانان جایگاه قضایی برای برخورد با این افراد را ندارد.

پیگیری برای کاهش حوادث
معاون فنی ورزشی اداره کل ورزش و جوانان مازندران تصریح کرد: اداره کل ورزش و جوانان پارسال و امسال برای جلوگیری از این حوادث و نظارت بیشتر بر این فعالیت‌ها، جلسات مشترک متعددی را با عوامل انتظامی استان و به ویژه اعضای ستاد ساماندهی سواحل، اداره کل میراث فرهنگی و گردشگری، دریابانی و اداره کل بنادر و کشتیرانی استان برگزار کرد. وی افزود: آخرین اقدام انجام شده هم این بود که از فعالیت افرادی که به صورت غیر مجاز و بدون گواهینامه‌های لازم فعالیت می‌کنند جلوگیری شود و نیروهای انتظامی با آن‌ها برخورد کنند. به همه ادارات ورزش و جوانان شهرستان‌ها ابلاغ کردیم که به تمامی کلوپ‌داران و کسانی که پلاژ خصوصی دارند اعلام شود از هرگونه فعالیت جت‌اسکی و پرواز پاراگلایدر و پاراموتور توسط افراد فاقد صلاحیت جلوگیری کنند.

عالیشان با بیان اینکه خود مردم مهم‌ترین و اثرگذارترین عامل در کاهش این حوادث هستند، افزود: اداره کل ورزش و جوانان و هیأت انجمن‌های ورزشی به این موضوع توجه ویژه‌ای دارد و برای صدور مجوزهای لازم و برگزاری دوره‌های آموزشی اقدامات لازم انجام می‌شود، اما انتظار داریم که مسافران و بومیان نیز در انتخاب این تجهیزات تفریحی-ورزشی به صلاحیت داشتن افراد و داشتن مجوزهای قانونی توجه کنند.

وی افزود: علاقه‌مندان به این فعالیت‌ها باید بدانند از انجام فعالیت در نقاط کور و جاهایی که امکانات زیرساختی اولیه و نیروهای امدادی و انتظامی و متخصص این رشته‌ها وجود ندارد، خودداری کنند. اداره کل مسئولیتی در قبال این موارد ندارد، اما وظیفه انسانی و دغدغه مجموعه ایجاب می‌کند که برای جلوگیری از این حوادث اقدامات لازم را انجام دهد. از فرمانداران شهرستان‌ها نیز انتظار داریم که به عنوان رئیس شورای تأمین هر شهرستان، به این مسائل ورود جدی داشته باشند.

دامنه گسترده احتمالات
آمارها نشان می‌دهند که حوادث تفریحی-ورزشی مازندران از سال ۱۳۹۲ تاکنون دست‌کم ۱۱ کشته و ده‌ها مصدوم بر جای گذاشته‌اند. افزایش تعداد وسایل تفریحی در مناطق ساحلی و کوهستانی، میل مسافران به انجام ورزش‌های هیجانی و سرعتِ بیشتر گسترش این امکانات، از عوامل اصلی این حوادث محسوب می‌شوند. قطعاً به این حوادث یاد شده، باید احتمال بروز حادثه در سایر رشته‌های تفریحی-ورزشی در حال گسترش مانند موتورسواری کوهستانی، دوچرخه‌سواری، آفرود و برخی فعالیت‌های مورد علاقه مسافران و عامه جامعه که در مازندران رو به افزایش هستند را نیز افزود.

۹۹۲۷/‏۱۸۹۹

منبع: ایرنا

کلیدواژه: مازندران ورزشی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۲۷۹۲۱۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

آمادگی مشترک پلیس راه، هلال احمر، اداره راهداری و حمل و نقل جاده‌ای و اورژانس شهرستان تکاب برای مقابله با حوادث غیر مترقبه

به گزارش خبرگزاری صداوسیمای استان آذربایجان غربی،جمعی از پرسنل راهنمایی و رانندگی، اورژانس، هلال احمر و اداره راهداری و حمل و نقل جاده‌ای تکاب در مانوری بمناسبت دهم اردیبهشت روز بدون حادثه، آمادگی خود را برای امداد رسانی در حوادث غیر مترقبه و خدمت به شهروندان اعلام نمودند.   در این مانور نیرو‌های پلیس راه و یگان‌های امدادی هلال احمر، اورژانس و اداره راهداری تکاب با تجهیزات امدادی و خودرو‌های اداری در محل مانور حضور یافته و آمادگی خود را برای مقابله با حوادث احتمالی اعلام نمودند.

دیگر خبرها

  • ۸۴ درصد حوادث‌برق خراسان رضوی معلول شتابزدگی است
  • پاسخگویی مرکز امداد شرکت گاز به ۸۴ هزار تماس تلفنی مشترکان گاز طبیعی 
  • شهرداری همدان در جذب شهروندان به ورزش خلاقانه عمل کند
  • تصادف مرگبار در خوزستان ۴ نفر را به کام مرگ کشاند
  • افتتاح ۱۶ پروژه شاخص در مجموعه صفه، اقدامی موثر در ارتقای صنعت گردشگری
  • آمادگی مشترک پلیس راه، هلال احمر، اداره راهداری و حمل و نقل جاده‌ای و اورژانس شهرستان تکاب برای مقابله با حوادث غیر مترقبه
  • آیین بهره‌برداری بیش از ۱۵ پروژه تفریحی و گردشگری در مجتمع گردشگری صفه آغاز شد
  • رونق ورزش کارگری نیاز به سرمایه‌گذاری کارخانه‌ها و مجموعه‌های صنعتی دارد
  • توسعه ورزش های همگانی با اجرای برنامه آزاد سازی اماکن ورزشی
  • تولید اقلام استراتژیک امدادی مورد نیاز در حوادث توسط هلال احمر