Web Analytics Made Easy - Statcounter

رئیس خانه صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی گفت: در خراسان رضوی تعامل خوبی با مدیران دستگاه‌های اجرایی داریم، با این حال قوانین به گونه‌ای است که دست و پای آن‌ها بسته است و به گونه‌ای از دستگاه‌های نظارتی وحشت دارند که نمی‌توانند به تولید کمک کنند.

به گزارش ایسنا- منطقه خراسان، سیدحسین حسینی شب گذشته، ۱۳ تیر ماه، در مراسم گرامیداشت روز ملی صنعت و معدن در نمایشگاه بین المللی مشهد اظهار کرد: تقاضای ما از ریاست مجلس این است که با ما همدردی نکنند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

اگر واقعاً مسائل امور مالیاتی و نظام بانکی تا این حد مساله‌ساز است، این مشکلات را حل کنند. هنوز در این استان به جز ۲ یا ۳ بانک هنگام تسهیلات، ۲۰ درصد از تسهیلات را به عنوان اندوخته سود سپرده از ما می‌گیرند. چرا این بانک‌ها کنترل نمی‌شود؟

حسینی خاطرنشان کرد: ما به این نتیجه رسیده‌ایم که خود بخش خصوصی باید بایستد و به کمک دولت بیاید تا از بحران‌ها نجات پیدا کنیم. در کشور ما ظرفیت‌های خوبی وجود دارد و حیف است که بگوییم تحریم‌ها تا این حد بر ما اثرگذار بوده است. نسخه‌ای که می‌تواند اقتصاد استان را از این حالت خارج کند و بخش خصوصی باید همه هم و غم خود را در آن هزینه کند، همین مثلث توسعه اقتصادی است. امروز زمان بزرگنمایی مسائل سیاسی نیست.

رئیس خانه صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی با بیان اینکه در حوزه اشتغال بخش خصوصی وظایفی دارد، گفت: یک وظیفه ما اشتغال مددجویان سازمان بهزیستی است. از استاندار می‌خواهیم در حوزه گردشگری با توجه به ظرفیت‌های خوب استان به این حوزه کمک کند تا رونق بیشتری در این حوزه مشاهده شود.

به گزارش ایسنا، راضیه علیرضایی، رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی شب گذشته، ۱۳ تیر ماه، در مراسم گرامیداشت روز ملی صنعت و معدن در نمایشگاه بین المللی مشهد اظهار کرد: امسال تجربه خوبی از واگذاری نقش‌ها به بخش‌های مختلف برای ما حاصل شد. در حال حاضر ستاد تسهیل استان واگذار شد و تشکل‌های استان حلال مشکلات بخش خصوصی هستند ۵ تشکل در این زمینه نقش‌آفرین است که خانه صنعت و معدن یکی از این موارد است.

وی ادامه داد: در سال ۹۷ چند اتفاق خاص رخ داد که نخستین مساله آن تحریم و افزایش قیمت ارز بود. با این حال دستاورد ما در سال ۹۷ افزایش تولید در بخشی از فرایندهایی بود که طی ۵ سال گذشته برای آن سرمایه‌گذاری شده بود. به عنوان نمونه در سال گذشته ۶.۵ میلیون تن کنسانتره آهن و ۷ میلیون تن گندله آهن تولید شده است. نمونه دیگر رشد ۴۰ درصدی تولید کاغذ بوده است. باید توجه داشت در اقلامی که تجربه افزایش تولید داشتیم، این افزایش تولید متکی به مواد اولیه استان، آن هم مبتنی بر رویکرد توسعه مواد معدنی در استان بوده است.

علیرضایی خاطرنشان کرد: زمانی که تحریم رخ داد، چون ظرفیت‌هایی از قبل برای استان پیش‌بینی شده بود ارزش تولیدات استان از دست نرفت. البته ۴۰ درصد از ظرفیت تولید خودروی استان کاهش داشت اما تولید فولاد خام در استان به یک میلیون و ۳۶۷ هزار تن رسید که حاکی از رشدی ۱۴ درصدی است. نمونه دیگر تولید ۲۲ میلیون متر مربع کاشی در استان بوده که حکایت از رشدی ۲۱ درصدی دارد. نمونه دیگر رشد ۴۵ درصدی تولیدات لوله پروفیل بوده است.

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی با بیان اینکه گفت: سرمایه‌گذاری‌های استان در سال ۹۷ به نزدیک ۲۰ هزار میلیارد تومان رسید در حالی که جمع سرمایه‌گذاری‌ها از سال ۹۳ تا سال ۹۷ حدود ۱۱ هزار میلیارد تومان بود. سال ۹۲، ۷۰ درصد سرمایه‌گذاری‌های استان در مشهد و اطراف مشهد انجام می‌شد اما در سال ۹۷، ۱۸ درصد سرمایه‌گذاری‌ها در اطراف مشهد و مابقی آن در شهرستان‌ها رخ داد. این مساله در لوای برنامه تمرکز بر ظرفیت‌های شهرستان‌های استان صورت گرفت و در راستای ایجاد توازن سرمایه‌گذاری برای رسیدگی به مناطق محروم بود.

وی تصریح کرد: یکی دیگر از اتفاقاتی که در این سال بر اثر تحریم تجربه کردیم، تفویض ثبت سفارش‌ها از وزارت صمت به زیرمجموعه‌های استانی بود. اتفاق خوب این بود که بررسی ثبت سفارشات در استان چند دستاورد مهم برای ما به همراه آورد. سال گذشته یک میلیارد و ۴۷۲ میلیون یورو درخواست ثبت سفارش در استان صورت گرفت که از این میزان یک میلیارد و ۲۷۶ میلیون یورو تأیید شد که به بانک برای تخصیص ارز و فرایندهای بعدی ارجاع شد. این مساله منجر به ایجاد شناختی دقیق از واردات و اقلام مورد نیاز استان شد.

علیرضایی اضافه کرد: باید توجه داشت سال ۹۲ با ۲۹۳ میلیارد تومان پروانه بهره‌برداری کار را برای یک سال آغاز کردیم که این رقم در سال ۹۷ به ۴,۲۳۰ میلیارد تومان رسید. اگر قرار باشد با تحریم و عوارض ناشی از آن برخورد کنیم، باید سیاست‌های خاصی داشته باشیم. تحریم و شدت یافتن آن موجب شد تأمین از خارج سخت‌تر باشد. پول صادرات کالا به شکل سخت‌تری باز می‌گردد. همچنین برای تولید محصولات هایتک، برخی تجهیزات به ما فروخته نمی‌شود اما نباید مشکلات را از این بخش به بخش دیگر منتقل کنیم. امروز ما با همه این سختی‌ها رشد کرده‌ایم.

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی گفت: یکی دیگر از مخاطراتی که با آن روبه‌رو هستیم این است که نتوانیم روند رشد سرمایه‌گذاری استان را حفظ کنیم. سال ۹۸ باید روند سرمایه‌گذاری‌ها در استان به ۶,۰۰۰ میلیارد تومان برسد. فهرست کاملی از نیازهای بخش تولید استان در زمینه‌های تولیدات الکترودی، برق و الکترونیک، خودرو و… در اختیار وزارت صمت قرار دادیم که تأمین آن می‌تواند زنجیره تولید استان را تکمیل و کار تحریم را سخت‌تر کند. ما نیاز داریم برای صادرات این هدف را تعیین کنیم که نیازهای ارزی حوزه تولید را با کمک بخش خصوصی حل کنیم. نیازمند این هستیم که زیربناهای استان به حوزه تولید بیشتر تخصیص یابد.

وی عنوان کرد: سهم استان در مصارف انرژی برق صنعتی از ۲۴ درصد در سال گذشته به ۳۲ درصد در سال ۹۸ رسیده است. با این حال نیاز است در تأمین زیربناها اولویت‌های بخش صنعت لحاظ شود. لازم است یک مرتبه برای همیشه مشکل محور غرب بازنگری و حل شود. همچنین ریل به عنوان یک زیربنای توسعه لجستیکی استان باید در برنامه‌ریزی‌ها لحاظ شود. احتیاج داریم بخش خصوصی حداقل ۳۰ درصد ارزش تولیدات خود را در استان سرمایه‌گذاری کند. همه این‌ها در برنامه‌های مثلث توسعه اقتصادی و اقتصاد مقاومتی برنامه‌ریزی و مرور شده است.

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی با اشاره به برنامه ۷ بندی وزارت صمت برای استان تصریح کرد: این برنامه را در معین‌های اقتصادی پیاده کردیم و اگر این معین‌ها قراردادهای بسته شده براساس طرح مثلث توسعه اقتصادی را سریع‌تر به نتیجه برسانند، آسیب‌های تحریم کاهش خواهد یافت.

علیرضایی اظهار کرد: من اعتقادی به حل مشکل ندارم. این یک تله است که بخواهیم مشکلی را حل کنیم. همه جا مشکل در کار هست. سناریوی توسعه اقتصادی در وهله نخست امید است. باید به خود امید دهیم و از هم انرژی و امید بگیریم.
انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: منطقه خراسان رضوی توليد صادرات بروکراسی اداری

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۲۸۷۱۷۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

برنامه ریزی برای ۷.۵ میلیارد دلار صادرات از خوزستان

به گزارش خبرگزاری صدا و سیمای استان خوزستان، حمیدرضا فلاح در حاشیه نمایشگاه توانمندی‌های صادراتی جمهوری اسلامی بیان کرد: خوزستان برخلاف دیگر نقاط کشور سه اتاق بازرگانی مستقل دارد و ظرفیت بسیار خوبی در حوزه صادراتی ایجاد کرده است که امیدواریم این هم‌افزایی موجب تحقق شعار و اهداف برنامه‌ریزی دولت شود.

وی به ارتباطات خوب در حوزه اصناف خوزستان اشاره و اظهارکرد: استان خوزستان با حدود ۶ میلیارد دلار، رتبه دوم کشور در حوزه صادرات را کسب کرد.

فلاح بیان کرد: برنامه‌ریزی وزارت صمت برای خوزستان رسیدن به هفت میلیارد دلار صادرات است ولی هدف صنعت، معدن و تجارت خوزستان رسیدن به ۷.۵ میلیارد دلار صادرات است که امیدواریم تحقق یابد.

مدیرکل صنعت، معدن و تجارت خوزستان بر ضرورت تمرکز مبتنی بر صادرات تاکید کرد و گفت: میزان صادرات خوزستان از محل تولیدات صمت ۲.۵ میلیارد دلار بوده که یکی از اقدامات خوب بود؛ مابقی آن نیز تولیدات صادراتی است که توسط بازرگانان انجام شده است.

وی تصریح کرد: میزان صادرات تولیدات محصولات درون استان بیش از پنج میلیارد دلار بوده که صادرات به کشور‌های همسایه هدفگذاری شده است.

فلاح بیان کرد: صادرات محصولات خوزستان به اوراسیا و روسیه یکی دیگر از اهداف است که تلاش می‌شود در چارچوب سیاست‌های دولت سیزدهم اجرا شود.

مدیرکل صنعت، معدن و تجارت خوزستان اظهارکرد: خوزستان ۵۰ رایزن اقتصادی را برای اولین بار در سراسر کشور توزیع و ماموریت جدید محول می‌کند؛ سه نفر از همکاران در صمت خوزستان به عنوان رایزنان اقتصادی انتخاب شدند که می‌توانند ظرفیت خوبی برای توسعه مبادلات تجاری استان ایجاد کنند.

خوزستان با حدود ۱۷۰ هزار واحد صنفی رتبه سوم کشور را در این حوزه دارد که موجب اشتغالزایی برای حدود ۵۰۰ هزار نفر شده است.

دیگر خبرها

  • ۱۱۱ فرصت سرمایه‌گذاری پیش‌بینی و معرفی شده است
  • بسیاری از مدیران صنعت پتروپالایشگاهی به دنبال سرمایه گذاری «دولتی» هستند تا «مردمی»
  • حضور نمایندگان ۱۰۰ کشور در نمایشگاه توانمندی‌های صادراتی ایران
  • حضور نماینده ۱۰۰ کشور در نمایشگاه توانمندی‌های صادراتی ایران
  • ۱۷ هزار میلیارد ریال سرمایه‌گذاری در بخش اصناف قم انجام شد
  • برنامه ریزی برای ۷.۵ میلیارد دلار صادرات از خوزستان
  • هدف‌گذاری برای ۷.۵ میلیارد دلار صادرات از خوزستان
  • بازدید هیات تجاری هرمزگان از نمایشگاه لاستیک و پلاستیک چین
  • وزارت ورزش: فعلا این دو مدیر را برکنار نکنید!
  • واکنش وزارت ورزش به تغییرات مدیریتی در استقلال و پرسپولیس